BÖDECS BARNA (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A Jobbik támogatja az előttünk fekvő javaslat elfogadását. Lényegében két területről szól ez a javaslat: az egyik a tengerhajózással kapcsolatos felelősségbiztosítási szabályok megállapítása és a kötelező biztosítás bevezetése 300 bruttó tonna teherbírású hajók felett.

Ez nyilvánvalóan megint egy olyan uniós, illetve nemzetközi kötelezettségvállalás, aminek eleget kell tenni. Ha ilyesmi kerül a Ház elé, akkor nyilvánvalóan sajnálattal kell megállapítanunk azt, hogy e nemzetközi közösség tagjaként ez is egy olyan gazdasági terület, amelyben Magyarország már nem vesz részt. Sajnos Magyarország a tengerhajózás privatizációját, majd elvesztését követően már a saját repülőgép-forgalmát is elveszítette. Úgy gondolom, hogy ezen szabályok átvétele egy olyan lehetőség, ami mellé olyan gazdaságfejlesztési és olyan adózási környezetet kell Magyarországon a kormánytöbbségnek a jövőben biztosítani, hogy ezek a nemzetközi lehetőségek Magyarország számára újra megnyíljanak, és akár közösségi, akár magán-, akár hazánkba települt külföldi üzleti vállalkozások révén Magyarország is részt tudjon venni a világgazdaság ezen folyamataiban.

Ezért nyilvánvalóan támogatjuk ezt az indítványt, illetőleg mindenképpen támogatni kívánjuk az olyan jellegű jogalkotást, amelyek a gazdaságunk fejlődését ebbe az irányba is lehetővé teszik, és Magyarország újra részt vehessen ezekben a gazdasági tevékenységekben.

A javaslat másik része a hajózási bírság feltételrendszerének kialakításáról szól. Itt pontosan leírja a jogszabály azt, hogy milyen körülmények esetében lesz lehetőség ilyen bírság kiszabására. Kifejezetten üdvözöljük azt, hogy a törvény maga megállapítja azt, hogy a felső határhoz képest milyen módon kell még a rendeletben meghatározottak szerint is a bírság mértékét mérlegelni a jogszabálysértést elkövető vagyoni, jövedelmi viszonyai, illetőleg a jogszabálysértés súlya, mértéke tekintetében. Ilyen értelemben tehát joggal számíthatunk arra, hogy maga a kormányrendelet is a törvényes keretek között fogja ezt meghatározni, és azon hazai vállalkozások, tevékenységek, hajózási tevékenységek számára, amelyeknek a teherviselő képessége alacsony, megfelelő kereteket fog teremteni, és nem fog ezáltal vállalkozási tevékenységeket ellehetetleníteni.

Ugyanakkor arra mindenképpen szeretném fölhívni a figyelmet, hogy a Dunán olyan nagy értékű, nagy üzleti lehetőségeket jelentő nemzetközi szállítások is folynak akár a teheráru-szállítás, akár a személyszállítás tekintetében - gondoljunk például a luxus üdülőhajókra, amelyek itt parkíroznak Budapesten -, amelyeknek a teherviselő képessége lényegesen meghaladja az itt a törvényben feltételezett mértéket, azaz adott esetben megfontolásra ajánlanám a tisztelt Országgyűlésnek, hogy a bírsághatár felső határát megemelje, hiszen amennyiben egy ilyen nemzetközi társaság követ el jogsértést a magyar felségvizeken, akkor még ez a maximális egymillió forintos bírság kiszabása is rendkívül csekély terhet jelent annak az üzleti vállalkozásnak, amelyik itt ezt a tevékenységet folytatja és a jogsértést elköveti. Tehát ilyen értelemben úgy gondoljuk, hogy egy tágabb mérlegelési lehetőségre lenne szükség.

Ezzel zárnám is hozzászólásomat, és még egyszer hangsúlyozom, hogy a javaslatot támogatjuk.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage