JÁVOR BENEDEK (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! "A vasútrombolás kegyelemdöfést jelent a vidéki embereknek és a magyar gazdaságnak. Alapvetően súlyos, gazdaságilag káros, az európai trendekkel ellentétes és az emberek mindennapjait semmibe vevő intézkedés a vasúti mellékvonalak felszámolása." Államtitkár úr, ezek az ön szavai 2009 szeptemberéből. Mindeközben a hét végén elképesztő hírek láttak napvilágot a MÁV-ról. Egy bátor szakszervezeti akciónak köszönhetően itt van a MÁV őszödi beszéde. Kiderült, hogy a Fidesz-kormány saját dilettantizmusát milyen hazugságokkal akarja leplezni.

Azt eddig is tudtuk, hogy a kormányzat elbukta a MÁV átalakítását. Itthon és a világban magyar tündérmesének álcázzák a rendszerváltás óta eltelt időszak legnagyobb megszorítási hullámát, miközben maga Orbán Viktor vallotta be, hogy "a MÁV átalakításába beletörött a bicskánk". De most az is kiderült, mi az igazi terv ezzel a bicskával. Nem a vasúttársaságot akarják áramvonalassá faragni, hanem minél nagyobb darabot akarnak Fidesz közeli cégek finanszírozására kihasítani belőle. A vasúti szakszervezeti vezetők szerint a hűtlen kezelés gyanúját is felveti, hogy a MÁV nem azokat a vonalakat újítja föl, amelyeknél ez szükséges lenne, ehelyett olyan helyeken indulnak munkálatok, ahol arra semmi szükség. Az állításokat alátámasztó videón a fejlesztési tárca képviselője azt állítja, vasúti vonalakat zárnak be a jövőben, csak megvárják, hogy ezt rá lehessen fogni a Nemzetközi Valutaalapra.

Ezt a kétszínűséget Orbán Viktor emelte a kormányzati politika szintjére, amikor a közelmúltban tartott egyik beszédében kedélyesen arról értekezett, hogy nyugodtan lehet mást tenni és egészen mást mondani, hogy lelkiismeret-furdalás nélkül át lehet verni partnereinket. 2010-ben Navracsics Tibor még úgy nyilatkozott: "azok a politikai erők, amelyek vasútvonalakat zártak be az elmúlt 8 évben Magyarországon, megsemmisültek". Úgy látszik, most valami csoda folytán reinkarnálódnak ezek az erők.

Hölgyeim és Uraim! Ami Orbán Viktor kormányzása címén itt zajlik, az az elmúlt tíz év egyenes folytatása. Ami régen az autópálya-építés volt, az ma a vasúti pályák felújítása. Ami régen a Strabag volt, az ma a Közgép. Ami régen 70:30 volt, az mára átalakult 100 százalék Fidesszé. Száz százalék Fidesz, száz százalék korrupció, ez az elmúlt két év vasútrombolásának lényege. Önök nem újítják föl azokat a vonalakat, amelyek szakmailag indokoltak lennének, viszont tízmilliárdokat költenek olyanokra, ahol aztán járatritkítást valósítanak meg, vagy akár bezárásra is ítélik őket, csak még nem lehet mindezt rákenni az IMF-re, hiszem még el sem sikerült kezdeni az érdemi tárgyalásokat a Valutaalappal.

De ha nem a szakmai szempontok alapján, akkor vajon hogyan döntötték el ezeket a kérdéseket?

(13.20)

A minisztériumnak dolgozó szakember szerint ilyen-olyan megfontolások alapján. Ő nem mondhatta ki, amit mindenki tud ebben az országban és ebben a teremben: a sokszorosan túlárazott szerződések valahogy mindig a Fidesz-pénztárnok, Simicska Lajos Közgépénél landolnak. A túlárazáshoz kétség sem férhet. A Budapest-Székesfehérvár vonalon 67 kilométert kilométerenként a Közgép részvételével alkotott konzorcium 2 milliárd forintért újított fel. A Szajol-Püspökladány vonal esetében ugyanilyen hosszú pályára 2,41 milliárd forintot számláztak kilométerenként a kiválasztott beszállítók. Mindeközben a Mávgép képes pár száz millióért 2 kilométer vasúti pályát újjáépíteni a Križevci-Koprivnica szakaszon, a Magyarországon a Közgép partnereként is aktív Swietelsky volt képes 1 kilométert 237 millió forintnak megfelelő kunáért megépíteni. Ahogy régen a horvát autópályák költségét néztük döbbenten a magyar autópályák áraival összehasonlítva, ugyanolyan döbbenten nézzük most a vasúti pályák felújításával kapcsolatos összehasonlítást.

Tisztelt Ház! Az elmúlt napokban ellenzéki pártok, köztük az LMP kezdeményezte parlamenti vizsgálóbizottság felállítását a MÁV-nál történt pénzügyi esetek és átalakítás, a vasútrombolás kivizsgálására. Kérem a képviselőtársaimat, hogy csatlakozzanak ehhez a kezdeményezéshez. Az eset egyértelműen felveti a büntetőjogi felelősség kérdését is. Ennek megalapozásában kulcsszerepet játszhat a vizsgálóbizottság. A Fidesz nyolc ellenzéki éve alatt temérdek hasonló bizottság indítványozását láthattuk.

Ha most nem támogatják ezt a kezdeményezést, az nyílt beismerése lesz annak, hogy nem tudják vagy nem akarják a vasút tönkretételét megállítani (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) és a korrupciót megfékezni.

Köszönöm a szót. (Taps az LMP padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage