SZILÁGYI GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Először is Kovács Péternek szeretném jelezni, hogy nem a saját hangunkat szeretjük hallani, azért küldtek ide minket a választóink, hogy az ő hangjukat hallassuk itt a parlamentben, tehát engedje meg, hogy esetleg hozzászóljunk ehhez a törvényhez, és elmondjuk azt a kritikánkat, amit ezzel kapcsolatban szeretnénk elmondani.

Rögtön kezdődik ott, hogy Czene Attila államtitkár úr említett különböző összegeket, de nem nagyon tudjuk, hogy jelen pillanatban ezeknek az összegeknek mi a sorsuk. A beléptető kapuk kérdésköre, úgy látszik, rendre a kormányzati ciklusokon átívelő megoldhatatlan problematika. Amint azt egy évvel ezelőtt a 2011. évi CIV. törvény vitájában is több ízben kifejtettem, a rendszer egésze hibás elgondolásokon alapul, ezért sem tudtuk korábban sem támogatni, és most sem tudjuk támogatni ezt a törvényt. Azt kell hogy mondjam, tisztelt képviselőtársaim, hogy önmagában a beléptetés során alkalmazandó azonosításra vonatkozó koncepció elhibázott, nemzetközi példákkal sem igazolható.

Bár önök többször hivatkoznak itt angliai példákra, teljes mértékben különböző az angliai példa, és amit önök meg akarnak valósítani. Hiszen önök azt akarják megvalósítani, hogy listázzák, pontosan tudják azokat a neveket, azokat a fényképeket, amilyen szurkolók kimennek egy mérkőzésre. Ha valaki kimegy egy mérkőzésre, önök azokat az embereket azonnal nyilvántartásba kívánják vetetni. Angliában nem ez a példa van, Angliában az a példa van, hogy bemehet mindenki egy mérkőzésre, ha ott valaki rendbontást csinál, akkor a rendbontókat azonosítják, az a rendbontó nem tudja elhagyni a stadiont, és utána a megfelelő eljárásokat ezekkel az emberekkel szemben lefolytatják. Két lényegesen különböző dologról beszélünk. Ha ez lenne az önök célja is, akkor maximálisan tudná támogatni a Jobbik Magyarországért Mozgalom.

De gondoljunk csak bele, hogy milyen lesz ez a rendszer, amit önök itt elképzeltek! Gondoljunk bele abba, hogy ha egyszer tízezer ember óhajt kimenni egy mérkőzésre, vagy esetleg annál is nagyobb számú szurkoló közönség, mennyi idő alatt lehet beléptetni a stadionba az egyedi azonosítás mellett ennyi embert. Nyilván több órán át fog tartani. Egyébként az elmúlt időszakban nagyon sok olyan negatív példa van, ami elriasztja ezt a kevés szurkolót is, aki még kijár mérkőzésekre. Legutóbb például az Írország elleni válogatott mérkőzésen egy szűk, keskeny helyen engedték be az 5-6 ezer embert, szakadó esőben, és körülbelül egy-másfél óra is volt egyes embereknek, mire bejutattak a stadionba, úgy, hogy megvették a jegyüket. Ez tarthatatlan állapot, ezzel csak el fogják riasztani a nézőket.

(19.40)

Az aggályainkat azonban, úgy látszik, az idő majd megoldja, ugyanis ha ilyen ütemben haladnak a fejlesztések, akkor azokból várhatóan semmi sem valósul meg a jelenlegi cikluson belül sem. A stadionokban kiépítendő biztonsági rendszer megvalósítására vonatkozó kezdeti, 2011. július 1-jei határidőt előbb 2012. július 1-jére módosították, immár jelenleg 2013. július 1-je lenne a céldátum. Mindezt a közbeszerzési eljárás időigényére való hivatkozással tették. Hogyan történhetett mindez? Önök sem gondolják komolyan, hogy eddig nem lett volna elegendő idő ezeknek az eljárásoknak a lefolytatására. Főleg úgy, hogy már lefolytattak egy eljárást, sürgősségi eljárást folytattak le egy hónap alatt, aminek lett egy győztese is. Majd rá fogok térni, hogy az MLSZ-szel kötött szerződés alapján ez mennyiben megfelelő.

De nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy az állami sportcélú támogatások felhasználásáról és elosztásáról szóló 42/2011. Nefmi-rendelet 47. §-a szerint az MLSZ részére biztosított előirányzattal történő elszámolás végső határideje 2012. november 30. napja volt eredetileg, amelyet idén április 11-én a Nefmi újabb rendelete, az állami sportcélú támogatások felhasználásáról és elosztásáról szóló 22/2012. évi rendelet már 2013. november 30-ára kitolt. A forrás biztosítása ráadásul előfinanszírozás keretében is lehetséges.

Valójában igen fontos lenne tudni, hogy az MLSZ részére ez idáig e tárgykörben történt-e előfinanszírozás, mennyi forrás került átadásra, illetőleg ennek a felhasználása hogyan áll. Vagy csak az MLSZ-nél kamatozik az adófizetők pénze? Gondoljanak bele, az indoklásban is az szerepel, hogy kétszer 960 millió forintról van szó. Ez 2 milliárd forint. Ha egyszerű, normál banki kamattal veszem, 8 százalékkal, az évi 160 millió forint. Hol van ez a pénz? Ez közpénz! Ezt a közpénzt jelen pillanatban az MLSZ fialtatja, vagy már valamire felhasználta? Jó lenne, ha ezekre a kérdéseket válaszokat tudnánk kapni, főleg annak tudatában, hogy - mint említettem - önök gyorsított eljárásban már lefolytattak egy közbeszerzési eljárást, ami az MLSZ honlapjáról letölthető.

Itt van a vállalkozási szerződés, amit önök egy spanyol céggel kötöttek meg ennek a beléptető rendszernek a kivitelezésére. Érdekes módon ez a szerződés 2012. május 29-ei dátummal szerepel. Úgy szerepel május 29-ei dátummal, hogy megnevezik benne, hogy mit kell megcsinálni, és megnevezik a területeket is, hogy mire kell fordítani. S rögtön az 1. pontban hivatkoznak a törvényre, miszerint a sportrendezvény esetében 2012. július 1-jétől beléptető rendszert kell alkalmazni. Nincs elfogadva, nem módosítottuk a törvényt, de a szerződés alapján július 1-jei hatállyal fel kellene építeni a Győri ETO FC, a Diósgyőr, az Újpest, a Haladás, a Kecskemét és a Budapest Honvéd stadionjában ezt a beléptető rendszert.

De ebben a szerződésben meghatározzák azt is, hogy mit kellene végrehajtani. Egy elég komoly lista van itt rajta, ami egyértelműen kivitelezhetetlen. S az is érdekes, hogy abba, amit e szerint a szerződés szerint a törvény alapján július 1-jéig meg kellene valósítani, az MLSZ mit ír bele? Október 30-át. Beleírnak október 30-át egy olyan szerződésbe, ami a törvény szerint már nem is lehetne. S leírják azt is, hogy miket kellene átutalni a Banco Santandernek; ott vezeti a számlát ez a cég. Mi tehát úgy látjuk, hogy teljes zűrzavar van a szerződések és a pályáztatás ügyében, önök mégis arra hivatkoznak, hogy azért kell most módosítani a törvényt, mert nem lehet lefolytatni a közbeszerzési eljárást. Egy hónap alatt folytatták le ez előtt a szerződés előtt a közbeszerzési eljárást, akkor érdekes módon meg tudták csinálni. Tudni kellene, hogy mi ennek a 2 milliárd forintnak a sorsa. A 2012. évi költségvetési törvényben a Nefmi fejezete alatt szerepel ez a 960 millió forintos sor, csakúgy, mint a 2011-es költségvetésben is szerepelt ez a sor. (Zaj.)

Amellett, hogy a biztonságtechnikai rendszer kiépítése nyilvánvalóan a kormányzati szereplők mulasztása miatt késik folyamatosan, azt kell mondjam, hogy a megvalósítás egyébként sem időszerű, és átgondolatlan. Mi is úgy véljük, nem biztos, hogy most kellene rákölteni ekkora pénzeket stadionokra, ráadásul úgy, hogy a mostani lehasznált infrastruktúrájú stadionokba mintegy 2 milliárd forint értékben építünk be új beléptető kapukat. Azért építsük be, hogy majd ha esetleg felújítják ezeket a stadionokat, akkor megint lebontsuk? Felépítünk egy működő rendszert, és utána le fogjuk bontani, mert fel fogjuk újítani a stadionokat? Gondolom, ez valakinek nagy biznisz, de úgy néz ki, hogy a Fidesz-kormánynál állandóan van egy kis fóbia a beléptető kapukkal. Kedves képviselőtársam biztosan emlékszik, ha már beleszólt, hogy Deutsch Tamás is vásárolt ilyen beléptető kapukat 2001-ben cirka 4,5 milliárd forintért, amik valahol ott porosodnak még most is, sőt százmilliókat költenek ezeknek a kapuknak az őrzésére.

Úgy érzem, hogy nem megfelelően átgondolt ez a törvényjavaslat, mert nem arról szól, amiről kéne. Tudják önök, hogy hány emberről beszélünk, amikor huliganizmusról beszélünk Magyarországon, ami nincs is? Tudják, hogy milyen a magyarországi huliganizmus? Körülbelül olyan, mint amikor Steiner Pál egy híres operaénekesre, Farinellire hasonlító hangjával folyamatosan a náci veszélyről beszél, ami nincs is Magyarországon. Nincs Magyarországon náci veszély, nincs Magyarországon huliganizmus sem. A kilencvenes évek elején volt egy kibontakozó huliganizmus, de az mára szinte megszűnt, hiszen megvannak a megfelelő paragrafusok, amelyekkel a rendőrség ezt meg tudja akadályozni.

Ha rendbontókról beszélünk - nem huligánokról, hanem rendbontókról -, akkor egész Magyarországon körülbelül száz emberről lehet szó. Száz ember miatt 2 milliárd forintért beléptető kapukat kell építeni ahelyett, hogy a rendőrség a meglévő törvények és jogszabályok alapján megoldaná ezt a problémát. Tehát nem beléptető kapuk kellenek. Nem azért nem járnak családok mérkőzésre, mert veszélyben érzik magukat, hanem azért, mert lepusztult stadionokba kell menniük, mert a hölgyek nem tudnak elmenni WC-re, mert nincs WC, mert nem kapnak normális kiszolgálást, mert olyan a játék, amilyen. Ezeken kellene változtatni! Ha normális körülmények közé mehetnének ki, akkor teljesen megváltozna az egész. Tehát nem azért nem járnak az emberek mérkőzésre, mert balhék vannak, hanem azért, mert nem megfelelőek a körülmények. Kérem, ezt vegyék figyelembe, és ne dobjunk ki az ablakon 2 milliárd forintot arra, hogy olyan felesleges beléptető kapukat tegyünk be a stadionokba, ami nem oldja meg ezt a problémát.

Az LMP beadott egy módosító javaslatot, hogy 2020-ig toljuk ki ezeknek a kapuknak a felállítását és használatbavételét, mi meg azt mondjuk, hogy vissza kellene vonni ezt az egész huligántörvényt úgy, ahogy van, és meg kellene fontolni, hogy betartassuk a jelenlegi törvényeket, és normálisan meg lehetne oldani a magyar sportcsarnokokban vagy a stadionokban történő, önök által túlzott veszélyeket vizionáló dolgokat.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage