ÁGH PÉTER (Fidesz): Köszönöm a szót, tisztelt elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Az elmúlt időszakban élénk érdeklődés kísérte a 86-os út fejlesztésével kapcsolatos helyzetet a politikában és a sajtóban egyaránt. A figyelem indokolt, hiszen ez a döntően kétsávos út jelentős európai forgalmat bonyolít le észak-déli irányban. Szombathely római kori elődje, Savaria a Borostyánkő útnak köszönhette kiemelt jelentőségét, amely a Baltikumot kötötte össze az Adriával. Ennek a közlekedési folyosónak a szerepe azóta sem változott, és uniós csatlakozásunk óta kiemelt lett.

A főúton óriási kamionforgalom halad, lett, litván, észt, lengyel és szlovák kamionok dübörögnek a szlovén koperi kikötő felé Észak-Adria irányába. Falvakon és városokon halad át ez a nagy terhet jelentő forgalom. Győr-Moson-Sopron megyében különösen Csorna, Vas megyében pedig nagyon sok város és község egyaránt szenved ettől az állapottól. Jogos igény tehát, hogy a jelenlegi nehéz helyzet négysávos út építésével kerüljön megoldásra. Vas megye minden képviselője, köztük Hende Csaba honvédelmi miniszter elkötelezett a terv megvalósítása mellett. Tudom, a kormány is eltökélt a 86-os út négysávosítása mellett.

A beruházás azt is jelentené, hogy Vas megye és Szombathely közelebb kerülne a fővároshoz, hiszen ez megteremtené a csatlakozást Győrben az autópályára. A legfontosabb érv azonban az, hogy a fejlesztés közlekedésbiztonsági szempontból is rendkívül fontos. Egy korszerűbb, nagyobb áteresztőképességgel rendelkező úton jelentősen csökkenthető a balesetek száma.

Mindezzel kapcsolatban több érintett település polgármestere, Répcelak, Pósfa, Vámoscsalád, Vasegerszeg, Hegyfalu vezetője levélben keresett meg, hogy érdeklődjenek a jelenlegi helyzetről. Engedje meg, államtitkár úr, hogy soraikat ismertessem, így idézem:

"Mint ön előtt is ismert, Vas megye közlekedésének egyik neuralgikus pontja a Szombathely és a megyehatár közti 86-os főút. Az elmúlt 5-6 évben történtek ezen a területen komoly előrelépések, ilyen a Vát-Szeleste közti szakasz megépítése, a környezetvédelmi hatástanulmány, a kiviteli terv előkészítése. A terv az, hogy a teljes szakasz 2015. december 31-éig elkészül. Az utóbbi időkben azonban mintha a munkálatok lelassultak volna. Az előzetes kalkulációk szerint a Szeleste-Répcelak szakaszon már a régészeti munkának kellene indulni, és az engedélyezési tervekkel is vannak problémák. A terület kisajátításában pedig csak annyi történt, hogy a tulajdonosok kaptak egy levelet. Olyan vélemények is vannak, ha ősszel nem indulnak meg a régészeti munkák, nem nagyon tartható a 2015. december 31-ei időpont. Kérjük a tisztelt képviselő urat - írják a polgármesterek -, hogy az ön lehetőségét kihasználva tegyen meg mindent, hogy a tervezett határidőre az M86-os út elkészüljön. Azt is megköszönnénk, ha írásban tájékoztat bennünket, hogy valójában vannak-e és milyen jellegű problémák az útépítéssel kapcsolatban."

Eddig tehát az idézet a Vas megyei városok és települések polgármestereitől.

Mindezek alapján tisztelettel kérdezem az államtitkár urat, hogy mire számíthatnak a Vas megyeiek. Mikor és milyen ütemben készül el a 86-os út négysávosítása?

Köszönöm szépen, elnök úr, a figyelmet. Megtisztelő válaszát az államtitkár úrnak előre is köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage