BABÁK MIHÁLY (Fidesz): Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Engedjék meg, hogy a napirenden lévő törvényjavaslathoz némi hozzászólással próbáljak hozzájárulni, és próbáljak egy-két olyan kérdést elmondani, ami vélekedésem és a 2013. évi költségvetést megalapozó törvények közt kiemelkedő szerepet kap.

Hozzá kell tennem mindjárt, hogy a törvény címe kicsit félrevezető vagy többet feltételez, hisz ha valaki azt olvassa, hogy a 2013. évi költségvetést megalapozó törvényjavaslatról van szó, akkor természetesen azok a képzetek járulnak hozzá, amelyek bizonyos költségvetési tételeket megalapoznának, illetve számításokról és ehhez hasonlókról van szó. Ki kell ábrándítanom tisztelt képviselőtársaimat, mert ez egy nagyon fontos törvényjavaslat, de egy lényegesen egyszerűbb kérdésről van szó. Megértem én ellenzéki képviselőtársaimat, mégpedig különösen a volt meg a mostani baloldaliakat is, hisz ezt a szabályt ők sose tartották be, ugyanis az Alkotmánybíróság 2006-ban, a 4/2006. (II.15.) Ab-határozatában azt mondta, hogy a költségvetési törvénynek annak kell lennie, ami, tehát csakis a költségvetésről kell szólnia. Miért hozom szóba, hogy sosem tartották be, mint ahogy sok minden mást nem tartottak be? Nem tartották be, mert salátatörvénnyé vált mindenkor a költségvetési törvény, és olyan szabályokat alkottak év végén, amelyek a következő évben nagyon sok jogágat, azaz működési szabályt, törvényt érintettek.

Úgy gondolom, nagyon fontos az Alkotmánybíróság abbéli döntése, amely arra utasítja a tisztelt Házat, hogy a költségvetési törvényjavaslatot önállóan kell benyújtani, és csakis az államháztartásról szóló törvény szabályai szerinti adatokat kell tartalmaznia. Tehát a költségvetést kell gazdálkodnia az állami gazdálkodás éves terveként, és nem mást, nem lehet a következő évi, azaz a 2013. évi költségvetési törvény salátatörvény, hanem ténylegesen a pénzgazdálkodásról szóló elképzeléseket, kalkulációkat, alrendszereket kell tartalmaznia, és nem holmiféle egyéb más, sok száz törvény módosítására alkalmat nyújtó és ezáltal félreérthető költségvetési törvényt kell majd elfogadni.

Tehát a most beterjesztett megalapozó törvényjavaslat egy alkotmánybírósági határozat végrehajtása kapcsán is nagyon fontos, de azért menjünk vissza, hogy a 2013. évi költségvetést megalapozó törvényjavaslat az alaptörvény előírásainak megfelelően került benyújtásra, és szeretné azt az elvet megvalósítani, most már az alaptörvény előírásainak megfelelően, hogy tiszta költségvetés legyen. A tisztát persze idézőjelben kell érteni, hisz pénzről van szó, és az alkalmasint nem mindig tiszta, mint tudjuk. Nem tartalmaz olyan kapcsolódó törvénymódosításokat és javaslatokat sem, amelyek nem tartoznak az adott év költségvetési tervezetéhez.

Nem tudom, sikerült-e elmondanom teljesen világosan, hogy csak olyan szabályokat alkothatunk a költségvetési törvényben... (Zaj az MSZP soraiban.) Tudniillik ez a törvényjavaslat van napirenden, és önök mindenféléről beszéltek, innovációról és sok egyéb másról, és az az érzésem, hogy ezt helyére kell tenni, mert ellenzéki képviselőtársaim valószínűleg nem értik, vagy szándékkal, vagy pedig azért, mert nem olvasták el a törvényjavaslatot. Kérem, ne vegyék bírálatnak, de úgy gondolom, hogy nagyon fontos dolgokat emlegetek, mégpedig az alaptörvény betartását a költségvetési törvény megalkotása kapcsán.

(A jegyzői székben dr. Lenhardt Balázst
Göndör István váltja fel.)

Van még egy nagyon fontos szabály, amely indokolja e törvényjavaslat benyújtását. Az államháztartásról szóló törvény alapján is a kormánynak a központi költségvetésről szóló törvényjavaslat benyújtása mellett elő kell terjesztenie mindazokat a törvényeket, amelyek fontos rendszereket, alrendszereket vagy törvényeket módosítanak. Így tehát a 2013. évi központi költségvetést ahhoz, hogy megvalósítsa az alaptörvényt, megvalósítsa az államháztartási törvényt, végrehajtsa a 2006-os Ab-határozatot, ilyen formában kellett produkálni és prezentálni a megalapozó törvényjavaslatot. Ez van most napirenden, a száma pedig 7677., amelyet Matolcsy György úr terjesztett a tisztelt Ház elé.

Mélyen tisztelt Hölgyeim és Uraim! Annak a törvényi kötelezettségnek, amit - mint mondtam - előír az alaptörvény, az államháztartási törvény és az Alkotmánybíróság döntése, a következő módon és témakörökben kíván eleget tenni a tisztelt előterjesztő. Módosítja a helyi önkormányzatokról szóló törvényt, amelyben címzett és céltámogatások is benne voltak. Ezek okafogyottá válnak, de nem kívánom demonstrálni, inkább csak felsorolnám azokat a témaköröket, amelyeket módosít a benyújtott törvényjavaslat. És nyilvánvalóan érinti - ez nem volt marginális téma - a Kutatási és Technológiai Innovációs Alapról szóló 2003. évi törvény módosítását is. A hallgatóság és azok, akik figyelemmel kísérik munkánkat, biztosan tapasztalták, hogy ebben lényeges viták és elszámolási gondok merültek fel az elmúlt időszakot illetően.

Személyes példám is van arra, hogy minden kutatási-innovációs alap annyit ér, amennyi a gazdaságot élénkíti és a gazdaságban haszna származik. El kell mondanom, hogy az elmúlt időszakban ennek az alapnak a felhasználása több esetben elég furcsa módon landolt, és nem igazán szolgálta Magyarország versenyképességét, a gazdaság élénkítését, valamint a kutatási és technológiai innovációt. Ez személyes vélekedésem, nem akarok vitát nyitni felőle, mert valójában ezt tapasztaltam. Meg lehet győzni, de úgy gondolom, hogy nem minden volt rendjén ezzel az alappal kapcsolatban. Ezért javasolja a kormány is, több mint valószínű, hogy e törvényt módosítsuk ezzel a ma beterjesztett törvényjavaslattal.

A törvényjavaslat hármas számú témaköre az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi törvény. Úgy gondolom, itt is vannak fontos kérdések, amelyekben változtatni kell. Ezenkívül a sportról szóló 2004. évi I. törvény, aztán a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény - ez az ötödik törvény, amelyet ez a törvényjavaslat csomagban módosít -, és a Magyarország 2012. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvény módosítása. Elég hosszadalmas a címe, de bizonyára értik, hisz a 2012. évi megalapozó törvényjavaslatokban is vannak olyan törvényi passzusok, amelyek felett az idő eljárt, és szükséges a 2013-ra vonatkozó szabályokat módosítani. A 7. számú a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi törvény előírásainak megfelelően és ezzel kapcsolatban a hatályba léptetéssel kapcsolatos szabályok változását irányozza elő, a 8. számú témakör pedig, amelyik e törvényjavaslatban helyet kapott, az államháztartásról szóló 2011. évi törvény módosítása.

Mélyen tisztelt Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Ház! Úgy gondolom, mindezt figyelembe véve és véleményt alkotva nyolc olyan törvény került a tisztelt Ház asztalára egy törvényjavaslatba foglalva, amelyek a 2013. évi költségvetés szabályszerűségét, törvényszerűségét, törvényességét, azaz a jogállamiságot a költségvetési törvény elfogadásához biztosítani szándékozik. Épp ezért én fontosnak tartom, és kérem önöket, hogy azokat a cikkelyeket, amelyeket a törvényjavaslat módosítani szándékozik, vizsgálják át, és ugyanakkor tegyék hozzá hasznos és segítő javaslataikat, amelyekről a részletes vitában alkalmunk lesz beszélni és vitatkozni, valamint a végleges döntésünket meghozni.

(14.10)

Tehát még egyszer elmondom, hogy a 2013. évi költségvetés megalkotása nemzeti érdek ebben az évben, ezért kellett előrehoznunk. A második pedig az, hogy a 2013. évi költségvetést a jogállamiság kereteinek megfelelően, az alaptörvény és az államháztartási törvény szabályai betartása mellett kell előkészíteni, ezért van bent e típusú törvényjavaslat, és nem kell túlértékelni a tekintetben, hogy minden szférát, amit a költségvetés érint, szóba kell vagy esetleg kellene itt hozni a tárgyalás kapcsán.

Ha megengedik, akkor elmondom önöknek azt is, az imént is Nyikos elnök úr prezentációjában szóba került, hisz mi sem kerülhet szóba, ha valahol az állami költségvetés szóba kerül, akkor mindig felhozza az Állami Számvevőszéket. Nyilvánvaló, ez a korábbi munkahelye, és sok tapasztalattal rendelkezik, de azért el kell mondanom, nem kell minden egyes pénzügyi és költségvetési kérdésnél az Állami Számvevőszékre koncentrálnia, mert azért ennél fontosabb főrendszerek és alrendszerek is vannak az állami költségvetésben. Viszont abban egyet kell értenem vele, egyet kell értenem azzal, hogy az állami költségvetés hosszú időn keresztül bázisszemléletű volt ebben az országban, most is alakul ez a dolog, vegyes szemléletűvé alakul. Tudni kell azt, hogy a bázisszemlélet az, hogy annyi, mint tavaly volt, vagy egy picit levesznek belőle, vagy hozzátesznek, azaz valorizálják a költségvetési sorokat és a finanszírozás különböző összegét. A másik pedig a nullabázisú költségvetési javaslat, ami annyit jelent, hogy nem érdekes, mi volt előtte, új feladat, és megállapítjuk a hozzá szükséges pénzellátást az állami költségvetésben. A 2013. évi költségvetésnek vannak bázisszemléletű tételei is, és vannak újak is, hiszen újra kellett kalkulálni, mondjuk, az önkormányzatok kapcsán és sok egyéb más fontos ellátórendszer 2013. évi költségvetését, azaz a számait is.

Még egy dolgot, ha megengedik, gyorsan elmondok. Kérem, bocsássák meg, de úgy gondolom, sok tekintetben a türelmetlenség érthető és fontos. Személy szerint is türelmetlen ember vagyok, hiszen az ember úgy van vele, hogy ha valami megoldható, akkor járjon utána, és tegye meg a szükséges intézkedést, a megoldást, hiszen az eredményre szükség van. De azért azt tudni kell, hogy a 2013. évi költségvetéshez sem ötletek kellenek csak. Nem ötletek, mélyen tisztelt hölgyeim és uraim, mert minden elképzeléshez pénz szükséges, hiszen tudvalévő az, hogy az ország költségvetése kifeszített, a pénzügyi kormányzás egy nagyon keskeny pallón közlekedve kell hogy megvalósuljon, és azt is tudni kell, hogy Magyarország 2012-ben, 2013-ban is nagyon keskeny ösvényen jár, jobb és bal oldalról szakadék van, amikor a kormány kormányoz, márpedig ilyen a világ.

Úgy gondolom, a gazdaságpolitika túlhangsúlyozása e tekintetben és ilyen időszakban nem igazán reális elvárás. Úgy gondoljuk, hogy a túlhangsúlyozása nem hoz eredményt, mert nemcsak gazdaságpolitikára van szükség, hanem pénzre, biztonságra és stabilitásra. Ezek mind olyan fontos kifejezések, amelyekre minden józan ember vágyik, szeretjük a biztonságot, a változatosságot, a kiszámíthatóságot. De arról már igazán nem a regnáló kormány és itt mi, parlamenti képviselők tehetünk, beleértve a patkó jobb és bal oldalát, hogy a világban pénzpiaci válság keletkezett, amelyet elsősorban a bankok generáltak, a pénzpiaci válság pénzhiányt generált, és a közvetítő rendszer válsága gazdasági válságot generált egész Európában és a világban is. El szeretném mondani azt, hogy ha a pénzpiac bedől a világon, és rosszul teszi a dolgát, mert nagyon rosszul tette, az komoly következményekkel jár a mindennapi életünket, a megélhetésünket és a fejlődésünket is illetően.

Még egy alapvetést szeretnék elmondani, ez számomra axióma, és ebben is azért mindenkinek látnia kell a jövőképet. A jelenlegi helyzetről pedig azt is tudni kell, hogy a gazdaságpolitika jelenleg a túlélés, a megmaradás, a kilábalás irányába kell hogy hasson, ami nagyon nehéz munka, hisz a gazdaságpolitikának most nagyon szűkek a lehetőségei, hiszen a gazdaságpolitikához és minden jó javaslathoz, amint mondtam, pénzre van szükség. Az nyilvánvaló, hogy a gazdasági válság idején a kilábalás, az államadósság csökkentése mindenféleképpen a gazdaság élénkítéséből, a gazdasági spirál felpörgetéséből, a növekedésből oldható csak meg. Ezt még azért kevesen gondolják komolyan, hogy csak a munkánkkal és a többlettermeléssel, a profittal, a GDP-vel, a gazdasági eredménnyel lehet kilábalni ezekből a következményekből. Viszont azt is hozzá kell tenni, hogy ma a világ nem növekedésorientált, sőt mi több, nagyon komoly filozófiai viták is voltak az Európai Unióban és a világban is, hiszen a gazdasági és a pénzügyi válság következményét nagyon sok érdekelt, különösen a pénzpiacon, megszorításokból kívánta helyre tenni, a pénzügyi közvetítőrendszer a megszorításokat próbálta Európára is ráerőltetni, sőt az európai uniós tagállamokra is. Be kell látni, hogy ez zsákutca, hiszen a megszorításból nem lesz növekedés, és nem fogunk jobban élni. (Vágó Gábor tapsol.)

Ebben filozófiai váltás következett be, különösen a német vezetés és az Európai Unió oldaláról is, amelyben Orbán Viktor miniszterelnök úr szintén partner volt, ezért jelentette be hétfőn azokat az elképzeléseket, amelyekkel a munkahelymegtartást és a gazdaságélénkítést lehetne, lehet és szükséges megteremteni. Ehhez is pénzre van szükség. A kalkuláció szerint a bevételek és a kiadások egyezőek lesznek, éppen ezért a részletszabályokkal majd a költségvetési törvény készítése közben a tisztelt Ház találkozni fog. Kérem, ne legyenek türelmetlenek, mert egyik alkalommal a 2013. évi költségvetés előkészítésére azt mondják, hogy miért ilyen gyorsan kezdjük tárgyalni, amikor pedig arról van szó, hogy szeretnénk valamit tenni (Az elnök csengetéssel jelzi a hozzászólási idő leteltét.), akkor pedig azt kifogásolják, hogy miért nem hoztuk máris be. Kicsi türelmet, szolgálni fogunk vele!

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage