DR. NYIKOS LÁSZLÓ (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Az államtitkár úr az expozéjában részletesen ismertette annak a 16 törvényt érintő módosító javaslatnak, törvényjavaslatnak a szakmai tartalmát, ezeket nem akarom fölemlíteni vagy megismételni kiváltképpen nem, és hozzászóló képviselőtársaim is sok törvényt ezek közül említettek. Én tehát nem az előttünk lévő salátatörvény szakmai tartalmához kívánok szólni, hanem ahhoz a törvényhozási folyamathoz szeretnék némi észrevételt tenni, ami kialakult ebben a Házban annak kapcsán, hogy Magyarország, mint az Európai Unió tagállama, átveszi az európai joganyagból, az acquis communautaire-ből azokat a szabályokat, amelyeket mint tagállamnak kötelessége átvenni. Ezzel nincs is semmi probléma. Ha tagja vagyunk egy klubnak, akkor illik a klubszabályokat önmagunkra nézve kötelezőnek tekinteni, és a szabályokat átvenni, adaptálni a hazai joganyagba.

(17.50)

Ismerjük az Európai Unió alapszerződését, amely kimondja, hogy a rendeletek, az uniós rendeletek, az uniós irányelvek, döntések kötelező jellegűek a tagállamokra nézve. Itt két direktíváról, két irányelvről van szó, amiben levő szabályokat át kell ültetni a hazai joganyagba. Ezzel, mint mondtam, nekem semmi gondom nincs, hiszen ha uniós tagállam vagyunk, akkor tudomásul kell vennünk a közös játékszabályokat, annál is inkább, mert ezeknek egy jó része racionális, és azt gondolom, hogy a hazai gyakorlat szempontjából is előremutató lehet.

Azonban, mint erre Z. Kárpát Dániel képviselőtársam utalt, én magam is úgy érzem, hogy nem kell feltétlenül az összes szabályt törvényekbe emelni és a legmagasabb rendű jogszabályban deklarálni. Én is úgy érzem, hogy ez a fajta túlteljesítési tulajdonsága mindannyiunknak, a magyar törvényhozásnak is, hogy mindig többet akarunk nyújtani annál, mint amit egyébként elvárnak tőlünk, ez jellemzi ezt az előterjesztést is. Az idézett alapszerződés 189. cikkelye azt mondja, hogy a már felsorolt, kötelezően átveendő európai jogszabályok, tehát a rendeletek, az irányelvek és a döntések kötelezőek, azonban azt mondja az alapszerződés, hogy a nemzeti hatóságokra hagyja, bízza ez a bizonyos alapszerződés-cikkely az átvétel megfelelő formájának a kiválasztását és módszereinek a meghatározását.

Ez tehát azt jelenti, hogy semmiféle olyan kötelezettségünk nincs, hogy a törvényhozást terheljük ilyen szakmai részletekkel, mert tisztelettel jelentem, tegyük a kezünket a szívünkre, hányan vagyunk ebben a Házban és főleg itt most ilyen szűk létszámban, akik tudják azt, hogy ezek a részletes szakmai szabályok micsodák. Nem is kell tudnunk, a politikus egyrészt nem polihisztor, másrészt nem kell tudni ezeket a szabályokat, bőven elegendő lenne ezeknek a szabályoknak kormányrendeletben, miniszteri rendeletben való elhelyezése, és nem kellene ezzel a törvényhozást terhelni. Azt gondolom, hogy a magyar Országgyűlésnek a jelenlegi időszakban sokkal fontosabb ügyekkel kellene foglalkoznia, mert sokkal több probléma van, ami valóban a mi gondunk, és nem egy puszta átvétele az európai joganyagnak.

Nekem tehát ilyen problémáim vannak, hogy nem disztingvált eléggé a pénzügyi kormányzat akkor, amikor engedve - azt gondolom - az apparátus nyomásának, mindent törvénybe akart gyömöszöltetni a kormánnyal, és a parlament meg vevő erre, hogy gyártsuk a törvényeket, amik között rengeteg a rossz törvény. Hiszen ugye, most már két és fél év után egyre több olyan törvényhez kell hozzányúlni, amit már ez a kétharmados többségű parlament alkotott, azért, mert egyrészt oda nem való szabályok vannak törvényben, másrészt pedig nem volt elég idő feldolgozni azokat a szakmai összefüggéseket, amik alapján jó törvényeket lehet alkotni.

Természetesen nem vagyok abban a helyzetben, hogy kigyomláljam ebből a salátacsomagból azokat a szabályokat, amelyek nem törvénybe valók, hanem alacsonyabb rendű jogszabályba, de meggyőződésem, hogy a döntő többsége ilyen. Kár volt ezeket törvényjavaslatba tenni. Megtehette volna a kormány, hogy a saját hatáskörében kormányrendeletként vagy miniszteri rendeletként deklarálja ezeket. Még egyszer mondom, ez teljesen eurokonform lett volna, hiszen idéztem az alapszerződésnek azt a megengedő passzusát, ami nem írja elő a tagállamoknak, hogy milyen formában és milyen módon vegyék át az európai joganyagot. Kérem, vannak olyan országok, ahol az európai joganyagnak még csak nem is jogszabályokba teszik át a szabályait, hanem szakmai szabályokba, sztenderdekbe, ezek sokkal rugalmasabban megváltoztathatók, mint a törvények.

Ez az én problémám, és ezért a magam részéről azt fogom javasolni a Jobbik frakciójának, hogy tartózkodó szavazatot adjon le, mert elismerve azoknak a törekvéseknek a szakmai megalapozottságát, amit itt bemutat a pénzügyi kormányzat, túlterheli ezekkel az Országgyűlést.

Köszönöm, elnök úr. (Taps a Jobbik soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage