DR. GRUBER ATTILA (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, tisztelt elnök úr, és köszönöm azt a kitüntető figyelmet képviselőtársaim részéről, aki e késői órán is áldoz a Malévvel kapcsolatos javaslatunkra.

Nos, valóban egy nagy múltú és Európa-szerte, de talán azt is mondhatom, világszerte ismert és elismert légitársaság ügyeivel kezdett el foglalkozni az eseti bizottság. Úgy véltük, hogy ez a vizsgálat viszonylag gyorsan és egyszerűen lefolytatható, de ahogy elnök úr, a bizottság elnöke, képviselőtársam az előbb említette, minél inkább haladtunk befele a bizottsági munkába, annál inkább vált meggyőződésünkké, hogy ez nem egy egyszerű, egy-két apró pici hibát vagy egy-két rossz vállalati stratégiai döntést megállapító vizsgálat, vizsgálati eredmény lesz.

Sajnos a gyanúnk beigazolódott, hiszen ez a cég, amelyiknek a jogelődje a két háború között már kitűnő pozíciókat foglalt el az európai légi közlekedésben, a háború utáni megtorpanás néhány éve után nagyon erős, dinamikus fejlődésnek indult, és azt hiszem, hogy ellentétben a mostani helyzettel, amit elnök úr is vázolt, az egész vállalat működése egy nagyon igényes és magas szintű szolgáltatást mutatott. Az elmúlt időszakban rohamosan csökkent a minőség, de a minőségen túl nagyon érdekes és izgalmas jelenségek alakultak a vállalat környékén.

Az, hogy idejutott a Malév, sajnos nagymértékben az elmúlt kormányzati ciklusok még csak azt sem mondanám, hogy hibás... - hanem inkább azt mondanám, hogy az országunk érdekével keményen ellentétes döntésekkel jutottunk ide. Hiszen, és most nem akarom megelőlegezni a bizottság döntését és végleges állásfoglalását az ügyben, de azért azt hiszem, annyit elmondhatunk, hiszen a bizottság üléséről a sajtó folyamatosan tudósított, hogy bizony egy nem magyarországi, jelen esetben egy orosz gazdasági, üzleti és nyilván, hogy emögött van politikai érdek vagy nincs, ezt nyilván nem fogjuk tudni megállapítani, de mindenképpen egy orosz gazdasági érdek benyomulása történt meg anélkül, hogy a részben állami, részben pedig úgynevezett magyar kisebbségi részvényesi körnek a tevékenysége ennek ellenállt volna.

A meghallgatás során az is világossá vált, hogy meglehetősen furcsa módon keveredhettek be ebbe az úgynevezett magyar cégben tulajdonrésszel, részvénnyel bíró magánszemélyek egy olyan, Magyarországon bejegyzett cégbe, aminek mind az igazgatósága, mind pedig a felügyelőbizottsága többségében orosz állampolgárokból állott. Nagyon érdekes volt, hogy milyen módon, milyen kapcsolatokkal lehetett a Malév igazgatóságába, felügyelőbizottságába bekerülni, és érdekes volt, hogy ezek a személyek hirtelen mindenki számára, aki ebben az ügyben döntési pozícióban volt, ismeretlen személyekké váltak, akikkel soha nem találkoztak, soha nem tudták megmondani a meghallgatások során, hogy egyáltalán kinek az ötletére, milyen módon kerültek ebbe bele.

A döntések sorozata azonban láthatóan teljesen hibás gazdasági, teljesen hibás üzletpolitikai elvek mentén történt, amelyek odáig fajultak, sajnos az állami tulajdont képviselő igazgatósági tagok, felügyelőbizottsági tagok lelkes asszisztálásával, amit már némely korábbi, ezen Magyarországon bejegyzett, ámde nem magyar állampolgárok által tulajdonolt cég egynémely tulajdonosa sem tudta szó nélkül hagyni, és inkább kilépett ebből a nagyszerű üzletből.

Nagyon érdekes volt az Aeroplexnek a története is, illetőleg sok minden felmerült a meghallgatás során, ami azt mutatja, hogy ennek a cégnek igazándiból az úgynevezett kisebbségi tulajdonos diktálta, az Abramovics úr által diktált gazdasági irányba kellett mennie akkor is, ha ennek az iránynak sajnos nem volt sem gazdasági, sem pedig szakmai megalapozottsága.

Valóban a meghallgatások során irdatlan mennyiségű anyagot tekintettünk át, nagyon részletekbe menően próbáltuk feltárni a Malév megszűnéséig vezető okokat, és ebben a munkában találkoztunk sajnos azzal, hogy az időhiány miatt olyan lényeges kérdésekre és a lényeges kérdések megválaszolásához szükséges adatokra, információkra, személyes meghallgatásokra nem volt már időnk, mint a Budapest Airport Zrt. kérdései, illetőleg a visszaállamosítás kérdése.

Bár a kezdet kezdetén volt egy igen jelentős nyomás az ellenzékben küzdő Szocialista Párt részéről, hogy ezt az egész munkát az utolsó pillanatokban, tehát amikor már dőlt minden és menthetetlen volt a cég, ennek a rövid, egészen rövid intervallumnak a kérdését próbálják a bizottság vizsgálati tárgyává tenni, visszaigazolva azt a teljesen hazug elgondolást, miszerint a Malév végzetét a néhány hónapnyi fideszes kormányzás alatt hozott döntések okozták, ezeket a próbálkozásokat azonban a tények és a meghallgatás során meghallgatott személyek bizony nem támasztották alá. Sőt, megerősítették azt, hogy ennek az egész folyamatnak egy hosszú, sok éven keresztül történő felelőtlen, az állami vagyon gondatlanul és kifejezetten magánérdekek mentén történő felhasználásával sikerült ezt a katasztrofális állapotot előidézni.

Nagyon érdekes volt a bizottság személyi összetételénél fogva Veres alelnök úr személyének a szerepeltetése is, hiszen úgy vélem, hogy ezekben a korábbi döntésekben a volt pénzügyminiszter úr személyében közvetve vagy közvetlenül is érintett volt. Természetesen ez az én magánvéleményem, de úgy vélem, hogy a bizottság a meghallgatások során ki fogja alakítani azt a véleményt, amelyben megállapítást nyerhet azon személyek felelőssége is, azon személyek, hogy úgy mondjam, közvetett vagy közvetlen felelőssége is, akik annak idején a kormányzati szintről a Malév működésének, a Malév tulajdonosi körének az átalakulásában és nyilván az Airport Zrt., illetőleg a visszaállamosítás tekintetében is közreműködtek.

Mindemellett magam is repülősként nagyon szomorú vagyok, hogy egy nemzeti légitársaságnak ilyen felelőtlen, állami segítséggel vagy mulasztással történő végzetét kellett boncolgatnunk ezeken a meghallgatásokon.

(21.00)

De annak érdekében, hogy ez a bizottsági vélemény, a bizottsági munka teljes körű és a Malév egész működésének időtartamára kiterjedő vizsgálata, tehát a csőd, a megszűnés felé vezető út minden egyes méterének a tiszta és pontos vizsgálata megtörténjék, úgy véljük és úgy vélem a bizottság tagjaként, hogy erre a meghosszabbításra mindenképpen szükség van. Ezért kérem az önök támogatását, hogy lássunk tisztán, hogy a vádaskodások, a sunyi félmondatok helyett egy valóban objektív és az egész eseménysorozatra kiterjedő korrekt és pontos bizottsági anyagot tudjunk letenni az önök asztalára, okulásképpen is, mert hiszen nem csak a Malév az egyetlen olyan cég, amelyik az előző kormányzati ciklusokban ilyen dicstelen véget ért.

Köszönöm szépen a figyelmüket.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage