GÖNDÖR ISTVÁN (MSZP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Az ajánlás 1., 2., 3. és 4. pontjaihoz kívánok hozzászólni egyben.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a törvényjavaslat a Kehi jogköreinek példátlan felhatalmazását jelenti az állam, egészen pontosan Lázár János államtitkár számára a piaci, a magánjogi jogviszonyokba történő beavatkozásra, erősíti a kormánnyal szemben kialakult befektetői bizalmatlanságot, rombolja az üzleti környezet kiszámíthatóságát, továbbcsökkenti a beruházási hajlandóságot, és továbbcsökkenti a gazdasági növekedés esélyét.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Kehi ezzel a törvényjavaslattal az 1. számú módosítás szerint jogosult adathordozókról tükörmásolatot készíteni, és kikényszeríteni adatokat, átvizsgálni. A Kehi az ellenőrzéshez kapcsolódó együttműködési kötelezettség megszegése esetén intézkedhet az adószám alkalmazásának felfüggesztéséről, és kérheti a rendőrség közreműködését is. A saját nevében közvetlen jogi érdek fennállásának igazolása nélkül indíthat keresetet szerződés vagy annak egyes részei rendelkezéseinek megsemmisítésére bármely hazai vagy külföldi tulajdonú társaságban. A Kehi kérheti a büntetőeljáráshoz kapcsolódó iratok megismerését, rendelkezhet panaszjoggal a feljelentés elutasításáról, miközben az ügyfél számára nulla lehetőséget ad, ő még panasztételi joggal sem rendelkezik.

(19.30)

A nyomozás ellenőrzéséről, felfüggesztéséről, megszüntetéséről szóló határozatokkal szemben felléphet, ha a magyar államot akár közvetve sérelem éri. Kérem, gondolják végig: ha csak egy áramszolgáltató társaság valakinek, mert nagyban vásárol, engedményt ad, fel lehet lépni, mert azt mondja, hogy az államot kár éri, mert kisebb lesz a nyeresége, és kevesebb adót fog befizetni az adott szolgáltató.

A Kehi által indított polgári perek kiemelt jelentőségű pernek minősülnek, így ebből következik, hogy az általános szabályoktól eltérő rendelkezést kell alkalmazni, például rövidebb eljárási határidők, korlátozott jogorvoslat, a tanú köteles, nem tagadhatja meg a tanúvallást, és szóba kell hogy hozzuk a soronkívüliséget a polgári peres eljárásban és újfent az Országos Bírósági Hivatalt, amely a bíróságot kijelölheti. A Kehi így jogosulttá válik személyi adat, lakcímnyilvántartásba felvett adatok igénylésére, bár egy kicsit korlátozottabban, mint az előző javaslatban, tehát ennyiben egy minimálisat javult ezzel a módosító indítvánnyal az előterjesztés, de megmaradt: a Kehivel szemben nem érvényes a banktitok megtartásának kötelezettsége.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a törvényjavaslat még ezen módosítás után is ellentétes a jogállamiság elveivel, mivel a Kehinek és rajta keresztül Lázár János államtitkár úrnak az ügyészségnél vagy a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál is szélesebb, kontroll nélküli jogköre lesz a magyar gazdaság szinte valamennyi szereplőjének ellenőrzésére, üzleti adatainak, kapcsolati rendszerének megismerésére, feltárására. A Kehi által indított eljárás megindításáról az ügyfelet még csak értesíteni sem kell. Fellebbezésnek nincs lehetősége, ahogy mondtam, tehát egy korlátlan perlési lehetőséget biztosít a Kehi számára.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mivel az ügyfélnek semmi jogosítványa nem maradt, semmi lehetősége a panaszra, ez a törvény nem lesz más, mint a totális hatalomkoncentrációnak egy újabb eszköze, ezért számunkra ez elfogadhatatlan.

Köszönöm szépen a szót, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage