BERTHA SZILVIA (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! A sajtóból megtudhattuk, hogy a Liszt Ferenc Repülőtéren található Európa legmodernebb légi irányító központja, ehhez képest csak néhányat sorolnék fel a komolyabb problémák közül. A radarrendszer, amely alapja a légi irányításnak, megbízhatatlanul, instabil módon működik. Korábban a gyártó a tucatjával meghibásodó alkatrészekből a teljes készletet újakra cserélte, de hamarosan ezek is meghibásodtak, immár csak 30 százalékos teljesítményen működik a radar. A másodlagos radar szöghibája olyan nagy, hogy a Budapest-Bécs irányban kevesebb mint felére csökkent a hatótávolsága. A kiegészítő berendezések folyamatos hibákkal működnek, pedig a szünetmentes áramellátás és klíma nélkül a radarok sem működhetnek.

A HungaroControl - ne felejtsük el, hogy állami cégről beszélünk - közbeszerzés nélkül, konkrét miniszteri tiltás ellenére legalább 50-100 millió forintot költött idáig a különböző hibákkal összefüggő vizsgálatokra, ahelyett, hogy a gyártót kötelezné a hibák garanciális javítására. A berendezések ugyanis több közbeszerzési kiírási követelménynek sem felelnek meg. És megdöbbentő, hogy a HungaroControl ezek után a közbeszerzési szabályokat mellőzve és kijátszva most ráadásként egy ugyanilyen másodlagos radart tervez beszerezni.

A 2008. évben átadott repülőtéri mozgásellenőrző rendszer sem felel meg a tenderkiírásnak, két kiemelt fontosságú funkciója nem működik, ezért lényegesen megnőtt a veszélye annak, hogy a repülőgépek földön vagy levegőben ütközzenek egymással vagy más járművel.

Ezeken túl megdöbbentő intézkedésre készül a HungaroControl: a vidéki radarállomásokra a dolgozók elbocsátásával távvezérléses felügyeletet vezetnek be. Meghibásodás esetén így Budapestről kell szakembereket küldeni. Ez azt jelenti, hogy órákon keresztül nem fog működni Magyarország légi irányítása. Tehát ezt a típusú külföldi műszaki megoldást Magyarországra nem lehet adoptálni, mert külföldön ezekben az országokban tíz-hússzoros radarátfedés van, tehát ha egy-kettő leáll belőlük, akkor semmi gond nincs, de nem így Magyarországon.

Joggal feltehetjük a kérdést: a repülésbiztonságért felelős vezetők miért nézik el ezeket a súlyos hibákat? Kérdésem, hogy tud-e ezekről a kormány, és mit kívánnak tenni annak érdekében, hogy megelőzzenek egy komolyabb katasztrófát?

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a Jobbik soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage