DR. VÖLNER PÁL nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Csenger és Szatmárnémeti között 1944 óta szünetel a vasúti forgalom. A román fél a vasútvonal Óvári és Szatmárnémeti közötti 14 kilométeres szakaszán 1972-ben szüntette meg a személy- és áruforgalmat, és a vasúti pályát is elbontották. A vasútvonal forgalmának újraindításához tehát egy teljesen új pálya kiépítésére lenne szükség, amely a román fél szándékain és pénzügyi forrásain is múlik.

2010-ben a Mátészalka-Csenger és a Fehérgyarmat-Zajta vasútvonalak belföldi személyszállításának újraindítására tettünk ígéretet. A személyforgalom 2010 decemberében két vasútvonalon is újraindult, amelyeken idén júniustól az utasok 15 százalékkal olcsóbb menetjeggyel utazhatnak. A kormány egyúttal kifejezte annak szándékát, hogy a térségben meglévő, korábban üzemelő vasúti határátmeneteket európai uniós források igénybevételével, a román féllel együttműködve helyreállítja. Ilyen jellegű, közvetlenül a vasúti pálya kiépítésére fordítható források a magyar-román határon átnyúló együttműködési program keretein belül a 2007 és 2013 közötti, tartalmilag a korábbi kormányzat által meghatározott támogatási időszakban nem álltak rendelkezésre.

Részletes megvalósíthatósági tanulmány készítésére és tervezésére a támogatásra jogosult Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei, illetve a romániai Szatmár megyei szervezetek eddig nem nyújtottak be megfelelő pályázatot. Az Európai Unió 2014 és 2020 közötti költségvetési tervezési időszakában a vasúti fejlesztések várhatóan a korábbinál nagyobb hangsúlyt kapnak majd. A fejlesztésekkel kapcsolatos pályázatoknál a helyi kezdeményezések szerepe továbbra is kiemelt fontosságú lesz.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage