GÚR NÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Ebben a 6 percben pedig be fogom fejezni a módosítókat érintő kiegészítő gondolatokat. Három dolgot említek még, a 8. és a 9. módosítóhoz illesztetten, és a 10. módosítóhoz illesztetten.

Szintén elhangzott itt az előbbiekben az, hogy bizonyos értelmű etnikai hovatartozások tekintetében a szabályozás kérdésköre, ugye, itt az Európai Szociális Alap felhasználásához illesztett nyilvántartás kérdéséről van szó, hogyan és miképpen értelmeződjék. Különleges adatok kezeléséről van szó, a munkaerő-piaci támogatások tekintetében, a hazai célmeghatározások alapelvei, az adatgyűjtés és annak felhasználási köre. Nekem, nekünk nem azzal van a bajunk, hogy e tekintetben az Európai Szociális Alaphoz illesztett források felhasználása kapcsán tudott legyen az, hogy kikhez illeszkedik a források felhasználása. Nem ezzel a van a probléma.

A probléma sokkal inkább azzal van, hogy az adathalmaz, amely tekintetében az adatgyűjtések bekövetkeznek, a későbbiekben hogyan és miképpen kerül felhasználásra. És ennek garanciái, ennek követelményrendszere nem látható megint csak, hogy hogyan és miképpen fog összeállni. Tehát a kérdések, a kritikai észrevételek e tekintetben fogalmazódnak meg. Azt szeretnénk, ha a kormány arra adna biztosítékot, hogy az adathalmaz felhasználása teljes jogszerűség keretei között történik, és nem politikai indíttatással, politikai szándékok érvényesítése céljából.

A 9. módosításnál a közalkalmazottak jogállásáról szóló módosítás az, aminek vonatkozásában úgy érezzük, hogy egy határidő módosítására kellene sort keríteni. Nem 2014 márciusában, hanem mi 2014 júniusára tettünk javaslatot. Egyrészt azért, hogy legyen normális felkészülési idő, mert azt tapasztaljuk, hogy a törvények életre hívódása ma Magyarországon úgy zajlik, hogy sem háttérszámítások, sem egyeztetések sokasága, aminek meg kellene történni, mondjuk, egy ilyen típusú törvény módosításánál, nem zajlik le, hanem pont ebből kifolyólag egyéni képviselői indítványok sokaságával, törvénymódosítási javaslattal realizálódik. Egyszerűen csak és azért, hogy ki lehessen kerülni a szükségszerű egyeztetéseket, és hát persze ilyen értelemben a háttérmuníciókat, háttérszámításokat sem szükségszerű megtenni. Azt gondoljuk, nem helyénvaló ez a történet, azt gondoljuk, hogy e tekintetben is célszerű lenne változásokat eszközölni.

És a 10. módosításhoz illesztetten két gondolattal szeretném zárni a mondandót. Az egyik ugye, az ellenőrzési irányelvek kérdéskörét érinti. Itt hasonképpen gondolkodunk, és ezt gondolatokon keresztül meg is fogalmaztuk, hogy az egyik legnagyobb probléma az, hogy az ellenőrzési szervezetek, munkaügyi ellenőrzési szervezetek létszámleépítésén keresztül jutott el a rendszer ahhoz, hogy adminisztratív szabályozásokkal próbálja meg helyére tenni a történetet. Gyakorlatilag ez a 45 naponkénti lehetőség arra, hogy az ellenőrzés későbbi időszakra szóló ütemtervét, illetve a milyenségét, a beltartalmát meghatározza. Ez bizonyos értelmű káosz kialakulásának a lehetőségét is magában hordozza, vagy esélyét is magában hordozza.

Nem ez az út az, ami az ellenőrzések vonatkozásában a konzekvens működés alapjait megteremti, hanem az az út, ami arról szól, hogy hogyan és miképpen lehetne a munkaerő-piaci, munkaügyi ellenőrzési hálózatot megerősíteni. Egyszerűen azért, mert ha ez nem történik meg, akkor ennek az a következménye, hogy a munka világában egyre több munkabalesettel vagy munkaügyi szabálysértéssel fogunk szembe találkozni, és egy ponton túl, egy inflexiós pont felülírását meghaladva az a helyzet alakulhat ki, hogy onnan már a visszatérés esélyei és lehetőségei sem adatnak meg. És hát azért is fontos, a másik gondolathoz illesztetten azért is fontos ez a kérdés, mert látható módon a Nemzeti Foglalkoztatási Alap felhasználása adott esetben úgy történik meg, ami az aktuális foglalkoztatási törvénnyel, létező jogszabállyal ellentétes.

Mondok rá egy példát, államtitkár úr is tudja, megerősíteni meg tudja, megcáfolni nem. Akkor és amikor közfoglalkoztatás tekintetében a Belügyminisztérium átvesz forrásokat, majd utána egy Nemzetgazdasági Minisztériummal történő megegyezés értelmében azokat a forrásokat, amelyeket nem használtak fel ezen célfelületen, azokat a forrásokat nem a Nemzeti Foglalkoztatási Alapba utalják vissza, hanem más célokra használják fel, nem a foglalkoztatáshoz illesztett célokra, akkor ezeknek gyakorlatilag az ellenőrzésére sem tud sor kerülni; nemcsak azért, mert csekély az ellenőrzési hivatal létszáma, hanem azért sem, mert nyilván a Nemzetgazdasági Minisztérium tiltó intézkedései ezzel párosulnak.

Elnök úr, köszönöm szépen.

(0.10)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage