DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! Nem tudom, ki írta Vas Imre képviselőtársam szövegét, amit felolvasott, de a valósághoz nem sok köze volt. Elmondom, hogy mi van a Belügyminisztérium jövő évi költségvetési fejezetében, hogy legalább azok, akik néznek vagy a média, amely beszámol a mai vitáról, tisztában legyenek azzal, hogy mi a valóság.

Az MSZP a jövő évi költségvetést az első perctől kezdve a cserbenhagyás költségvetésének hívja, elsősorban azért, mert azt a perverz társadalompolitikát támasztja alá és viszi tovább, sőt padlógázzal viszi tovább, amit önök az elmúlt öt évben folytattak: akinek jó, aki gazdag, aki a társadalmi felső rétegben van, annak legyen még több a közösből, még jobb legyen neki, aki középen van vagy aki szegény sorban él, annak meg legyen még rosszabb, sőt ha egy mód van rá, leginkább hagyják is el az országot, és akkor nincs velük probléma. Mind az adórendszerük, mind a költségvetésük erről szól.

Ha már a cserbenhagyás költségvetéséről beszélünk, akkor pontosan a Belügyminisztérium, azon belül a rendőrség cserbenhagyásának a költségvetése a jövő évi. Ezt objektív számokkal be lehet mutatni. Először is, azzal szemben, amit Vas képviselőtársam mondott, egy huncut fillér nincs a Belügyminisztérium jövő évi költségvetésében béremelésre, egy huncut fillér nincs benne fizetésemelésre, sem az életpályamodell végrehajtására. Tisztelt képviselőtársaim, ezek objektív dolgok, nincs benne. A Belügyminisztérium személyi előirányzata megegyezik az ideivel, tehát a most július elején beígért 30 százalékos béremelés szinten tartására sincs egy fillér sem a Belügyminisztérium jövő évi költségvetésében.

Mindeközben azt látjuk, hogy a belügyminiszter benyújtott egy néhány paragrafusos törvénymódosítási javaslatot a múlt héten a parlamentnek, amit nyilván valamikor a közeljövőben valószínűleg igen sürgősséggel, vagy valamilyen nagyon gyors eljárásban el is kell fogadnia a Háznak, hiszen július 1-jével hatályba kell lépjen. Ennek a lényegi eleme egyetlenegy pont, az, hogy az életpályamodellen belül az illetményrendszerre vonatkozó új szabályokat önök 2019. január 1-jére el kívánják halasztani. A két szabályozást egymás mellé téve világos a helyzet: becsapták ezt a parlamentet is, amikor április 14-én kérték az ellenzék támogatását az új életpályamodellhez, és az ellenzék minden pártja meg is adta ezt a támogatást, és becsapták azt a 70 ezer embert, akiknek új életpályamodellt és azon belül új illetményrendszert ígértek.

Önök ezzel a törvényjavaslattal a 2016. január 1-jei bevezetést a törvény hatálybalépése előtt három évvel el fogják tolni, plusz szeretném mondani, hogy azt a jutalmazási rendszert pedig, amit az új életpályával adnának, 2017 januárjáig vagy februárjáig el fogják tolni, tehát egyévnyi jutalmazást kivesznek minden hivatásos zsebéből, ami az új rendszer szerint évente két részletben a teljesítmény alapján járna az embereknek. Hogy mindenkinek világos legyen, július 1-jétől viszont a meglévő jutalmazást felszámolják, tehát a rendvédelmi szférában a hivatásosok egy-másfél éven keresztül a teljesítmény alapján semmiféle ösztönzőt nem fognak kapni, a régit elveszik, az újat pedig nem fogják nekik odaadni.

A jövő évi költségvetésben a rendvédelmi illetményalap 38 650 forint. Ez van beleírva a törvénybe. Kár, hogy Vas képviselőtársam kiment, bár így legalább nem zavarom össze őt a számokkal. Ez a 38 650 forint 2008 óta ugyanannyi, egy fillér emelés sincs benne. Ha összerakjuk azt, hogy önök el akarják vagy ‑ valószínűleg egy egyszerű többséggel ‑ el fogják halasztani a törvény e részének a hatálybalépését, el fogják halasztani a jutalmazási rendszer hatálybalépését, és egy fillért sem emelnek az alapon, ez két kérdést vet fel. Az egyik az, hogy képtelen a BM végrehajtani a törvényt és képtelen kiszámolni az új illetményrendszert. Tehát egy olyan jogi káosz van, hogy hiába fogadtunk el egy törvényt, a BM nem tudja végrehajtani.

A másik lehetőség ‑ és ez valószínűbb az előbb felsoroltak szerint ‑, hogy önök alapvetően benézték ezt az illetményemelést és ezt az életpályamodellt, és egyszerűen nincs fedezet arra, hogy ezt a törvényt végrehajtsák, csak nem mernek kiállni, az emberek szemébe nézni és bejelenteni, hogy elnézést kérünk, hogy ezt az életpályamodellt költségvetési és anyagi okokból nem tudjuk bevezetni. Az a rossz hírem van, képviselőtársaim, hogy hiába ad ki Kontrát Károly különböző színvonaltalan közleményeket ebben az ügyben, az emberek fizetési papírjaiban előbb-utóbb, legkésőbb jövő januárban ki fog derülni, hogy önök becsapták-e őket vagy nem csapták be őket. Jelenleg a benyújtott törvénytervezetek alapján azt lehet látni, hogy önök arra készülnek, ismét becsapnak egy óriási területet, és ismét csak hitegettek új életpályával, de valódi életpályát nem kapnak ezek az emberek sem.

A jövő évi költségvetés objektív vesztese ‑ teljesen ellentétesen azzal, amit itt Vas Imre elmondott ‑ konkrétan a rendőrség. A rendőrség közel 4 milliárd, 4,5 milliárd forinttal kevesebb pénzből gazdálkodhat a dologi kiadásoknál, mint az idei évben. Ha a rendőrség dologi kiadásait megnézzük, ez 10 százalékos elvonást jelent. Elvileg ebből a pénzből kell az autókat tankolni, a számlákat fizetni, a rendőrség alapműködését fenntartani. Az Állami Számvevőszék a következőt írja erről a részről: „A rendőrség cím esetében a takarékos gazdálkodás mellett is megjelenik a tartozásállomány kialakulásának kockázata a 2016. évi költségvetés végrehajtása során.” Tehát ezt maga az Állami Számvevőszék is előrevetíti. Ezt egyébként magyarul úgy szokták mondani, hogy önök arra sem adnak elég pénzt, hogy az alapfeladataikat ellássák, kifizetetlen számlákat, megrendeletlen szolgáltatásokat, elvégzetlen feladatokat vetít előre ez a költségvetési alultervezés, amit egyszerűen nem is értünk, hogy hogyan gondolnak Magyarország jelenlegi biztonsági helyzetében.

A fejezeti tartalékképzésnek 2,7 milliárd forintot előre zárolnak a működési költségből. A támogatáscsökkenés bázisba építése miatt önök 3 milliárd forinttal adnak kevesebbet a rendőrségnek. Erre azért valami indoklást illene adni, hogy ez miért jó.

Vas Imre képviselőtársam elmondta, milyen fontos, hogy ott vannak a településeken a rendőrök, és jelenlét van, és ott vannak. Szeretném mondani, hogy erre a külön programra, ami különböző túlórákkal a meglévő állományt küldte ki az utcára ‑ többek között nyomozókat és az igazgatásrendészet területén dolgozó hivatalnokokat is, de mindegy ‑, erre önök eddig 1,68 milliárd forint pluszpénzt raktak a költségvetésbe, Magyarország lakosságának szubjektív biztonságérzetét javító közbiztonsági program címen. Vas képviselőtársamnak, ha itt lenne, elmondanám, így mondom azoknak, akik itt vannak, nem tudom, tudják-e, fideszes képviselőtársaim, hogy ezt a programot jövőre megszünteti a kormány. Nem tudom, miről beszélt itt Vas képviselőtársam. 1,6, majdnem 1,7 milliárd forinttal kevesebb van, és ez a program megcímkézett programként eltűnik, tehát ha valaki az egyéni választókerülete miatt aggódik, akkor nyugodtan elkezdhet aggódni ebben a tekintetben is.

Golyóálló mellényeket viszont 1,5 milliárd forintért mindjárt fog venni a rendőrség. Azért döbbenetes, képviselőtársaim, hogy számlákra nem lesz pénz, üzemanyagra nem lesz pénze a rendőrségnek, a járőrök majd megint kuncsorognak vagy nem fogják tudni végrehajtani a feladatokat, azonban most hirtelen 1,5 milliárd forintért golyóálló mellényeket bizonyára vásárolni kell. Az e-útdíjrendszer működtetése továbbra is a rendőrség feladata lesz. Évek óta kérjük és mondjuk, hogy ezt szüntessék már meg, mert nem jól képzett rendőrökkel kell matricákat ellenőriztetni, nem a megyei közlekedési rendőrség állományával, nem a közlekedésbiztonságért felelős rendőröket kell ücsörögtetni és azokkal nézegettetni, hogy vettek-e matricát az autóra az emberek vagy nem, mert ez óriási pénzkidobás, pazarlás, ez kifejezetten olyan típusú munkakör, amit egészen más képzettségű vagy felkészültségű emberekkel is el lehet végeztetni.

(10.30)

A BM-fejezeten belül a Nemzeti Védelmi Szolgálat költségvetése növekszik egyedül érdemben, mindjárt 50 százalékkal több pénzt kapnak: 4 milliárd forint helyett 6 milliárdból figyelhetik majd meg azokat a kollégáikat itt a Nemzeti Védelmi Szolgálat munkatársai, akik ‑ mint az előbb mondtam ‑ az alapfeladataik ellátásához szükséges pénzt sem kapják meg. De bűncselekménnyel provokálva egyébként ki lehet majd őket ugrasztani a bokorból, hogy korruptak-e vagy nem.

Itt azért álljunk meg egy szóra, mert pont a mai napon vagy tegnap jelent meg egy igen szórakoztató hír, miszerint a Közlönyben megjelent, hogy a magyar kormány döntött a nemzeti korrupcióellenes programról, ami, azt gondolom, hogy Magyarországon kifejezetten egy szórakoztató kategóriájú hírnek tekinthető. Miután ebben a határozatban arról van szó, hogy a magyar kormány felszólítja az ezzel foglalkozó szerveket meg az önkormányzatokat, meg a civileket, hogy most aztán mindenkit meg kell vizsgálni, meg kell nézni, hogy hol van a korrupció kockázata, és jól le kell csapni a hivatalokra, a civilekre meg mindenki másra.

Tisztelt Képviselőtársaim! Aki ezt az országot ismeri, pontosan tudja, hogy a helyzet fordítva van. Tehát a kormány tagjainál, az állami vezetők között, az állami cégek vezetőinél meg néhány korrupt hivatal vezetőjénél kéne most már lassan végre lecsapni azoknak a szerveknek, amelyeknek ez a dolga, és akkor ezzel lehetne nemzeti korrupcióellenes programot végrehajtani.

De azért mondom ezt itt el, mert a Nemzeti Védelmi Szolgálat pontosan erre jött létre, és nem tudom, a Nemzeti Védelmi Szolgálatnak persze nagyon jó, hogy ilyen erős jogkörei vannak, meg még kap egy csomó létszámot és pénzt is. Na de hogyan történhet meg egy olyan ügy Magyarországon, amikor titkosszolgálati eszközökkel bárkit lehallgathat, megfigyelhet a Nemzeti Védelmi Szolgálat, hogy közben az adóhivatal vezetőivel szemben hónapokon keresztül megy az amerikai kitiltási botrány, és önbevallásos alapon egy-egy ember bevallja, hogy ja igen, ő érintett ilyen ügyben, majd lemond.

Mit csinál a Nemzeti Védelmi Szolgálat? Kiket üldöz? Kiket üldöz? Mert ezek szerint nem azokat, akiket igazán kéne, ahol százmilliárdok tűnnek el, amikor olyan döntési helyzetben vannak, hogy közpénzeket játszanak át másoknak. Ezért nem azzal van gondunk, hogy az NVSZ-nek van jogköre, sőt azzal sincs, hogy kap pluszpénzt. Azzal van bajunk, hogy szemmel láthatóan nem a dolgát végzi.

A Terrorelhárítási Központ nem kap több pénzt, kevesebbet sem. Ugyan a feladata kevesebb lesz, mert, mint tudjuk, a Magyar Köztársaság elnöke megelégelte bizalmi okokból a Terrorelhárítási Központ védelmét, és a rendőrség védelmét fogja kérni a jövőben. Ez a költségvetésben nem látszik. De, teszem hozzá, az sem látszik, hogy az Iszlám Állam ellen Magyarország harcoló alakulatokat küld, és ennek a belbiztonsági kockázatára miként készülne föl a magyar kormány.

A büntetés-végrehajtás területén voltak fejlesztések, vannak is fejlesztések, ezek nyilvánvalóan támogathatóak. 2016-ban Észak-Magyarországon egy újabb bv-intézet építéséről lesz elvileg szó. Összesen 6,5 milliárd forintot tartalmaz a cím ezekre a célokra, amiket kifejezetten lehet támogatni, mert a büntetés-végrehajtás infrastrukturális állapota évtizedek, sőt lassan egy évszázad óta siralmas állapotban van. Ugyanakkor itt is egymilliárd forintos támogatáscsökkenés van a bv-nél, és 603 millió forintot pedig szintén zárolnak, ami azt jelenti, hogy összességében magára a szervezet működésére nemlesz érdemileg több forrás a további feladatok mellett sem.

A katasztrófavédelemnél, tisztelt képviselőtársaim, az alapfeladatok ellátására 250 millió forint pluszt kap a katasztrófavédelem. Az Állami Számvevőszék itt is felhívja a figyelmet, hogy óriási feszültségek lesznek, és muszáj felhívnom a figyelmüket, hogy önök ennek a szervezetnek akarják odaadni a szemétszállítást, a kéményseprést, lassan a vízellátást is.

Ezek a területek, ezek az ágazatok, mind az önkormányzatok, mind a cégek hónapok óta segélykiáltást tesznek, hogy össze fog omlani a szemétszállítás, össze fog omlani a vízszolgáltatás biztosítása az embereknek. A kéményseprésnél meg fogják látni, hölgyeim és uraim, hogy romlanak a statisztikák, és önök itt emberek egészségével és életével játszanak, miközben ebben a költségvetésben egy fillérrel nem kap többet a katasztrófavédelem, hogy ezeket a feladatokat valóban végrehajtsa. Úgyhogy jó lenne, hogyha ebben is lenne már egy világos döntés, hogy vagy hagyják azokat dolgozni, akik értenek hozzá és meg tudják csinálni, vagy ha a katasztrófavédelemnél akarják ezt a dolgot tovább erőltetni, akkor viszont legalább lássuk már, hogy van már valamennyi forrás.

Itt jön az egyik legszebb része a költségvetésüknek, a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal. Szóval, hölgyeim és uraim, valaki beszélgethetne Orbán Viktorral azok közül, akik ezt a költségvetést összerakták. Szó szerint az van benne az indoklásban, hogy elengedhetetlen a befogadó intézmények további bővítése, új befogadó állomás létesítése. Akkor döntsék már el, hogy a miniszterelnök úr a kampánykörútján hazudik, vagy ez a költségvetésben, az indoklásban nem igaz, hogy önök itt bezárni akarnak befogadó állomásokat meg fölszámolni, miközben a költségvetésben nem ez van ‑ nyilvánvalóan a költségvetésben van az igazság ilyen szempontból, de ez több mint árulkodó.

Ráadásul 150 millió forint többletforrást adnak a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalnak, 31 fős létszámbővítést. Képviselőtársaim! Egy olyan ügyben, amiben a magyar kormány meg a miniszterelnök személyesen Strasbourgba is elmegy bohóckodni, hogy Magyarország legnagyobb problémája az ide jövő bevándorlók, önök plusz 150 millió forintot adnak és 31 fős létszámot?! Miközben egymilliárd forintért nemzeti konzultálgatnak, aközben 150 millió forintot adnak annak a szervezetnek pluszban, amelyiknek egyébként ezt a kérdést kezelnie kéne a valóságban?! Ebből is látszik, hogy a való életben sem a bevándorlás, sem a menekülthullám ma Magyarországon nem a legégetőbb problémák között van, attól függetlenül, hogy a jelenség létét senki nem vonja kétségbe. Na de hát ez a költségvetés nem ezt tükrözi.

Összességében azt lehet elmondani erről a költségvetésről, hogy objektíve a rendőrség, az emberek mindennapi biztonságáért felelős rendőri szervezet az egyik legnagyobb vesztese ennek a költségvetésnek, az alapfeladatai ellátásához szükséges pénz sem lesz meg.

Azt is el lehet mondani, hogy becsapták az embereket, mert a költségvetés és a mellé benyújtott törvény világossá teszi, hogy a még hatályba nem lépett törvényt önök három évvel el fogják halasztani, és nem azt kapja az állomány, amit az embereknek ígértek, és nem azt fogják végrehajtani, amit egyébként megszavaztattak itt a parlamenttel néhány héttel ezelőtt. Világosan látszik, hogy mind a katasztrófavédelemnél, mind pedig a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal költségvetésénél amit önök itt politikai hecckampányként művelnek az országban meg a valóságnak köszönő viszonya nincs egymáshoz.

Módosító javaslatokat igenis fogunk beadni, mert a minimum az, hogy a Belügyminisztérium költségvetésében jelenjen meg a bérfejlesztésnek a fedezete, ahogy egyébként a honvédelmi tárcánál érdekes módon megjelenik, a BM-nél pedig nem, egyrészt. Másrészt pedig azokat a kiigazításokat, amik itt a rendőrségi elvonást illetik, azokat be fogjuk nyújtani, és nagyon reméljük, hogy legalább a Fidesz-frakciónak és a Honvédelmi és rendészeti bizottság ezzel a témával foglalkozó és remélhetőleg ezért elkötelezett tagjainak lesz annyi becsülete, hogy ezeket a módosító javaslatokat megtámogassák.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage