RIG LAJOS (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Végighallgatva az egészségügyi ágazatot érintő elmélkedéseket, meg kell azt jegyeznem, hogy valószínű, Kovács képviselőtársammal nem ugyanabban az egészségügyi rendszerben dolgoztunk, mert a valóság sokkal másabb dolgokat tükröz, mint amit ön elmondott itt a tíz perc alatt.

Azt tudni kell, és azzal én most egyet is értek, amit ön mondott, hogy folytatják a 2010-es egészségügyi politikát, amit a Fidesz 2010-ben elkezdett. Én ezt úgy fordítanám le, és ezzel egyetértek, hogy azzal egy romboló politikát folytatnak. 2010-ben kezdődött el az a Semmelweis-terv nevű halálbüntetés, amelynek több kórház, köztük a tapolcai kórház is áldozata lett, amit azért léptek önök meg, azzal indokolták, hogy ez a struktúraátalakítás egy gazdaságilag fenntarthatóbb kórházat, egy gazdaságilag fenntarthatóbb egészségügyi intézményt eredményez. Az adatokból, illetve a kórházak adósságállományából láthatjuk azt, hogy ez a gazdálkodással összefüggő gondolkodás megbukott, a tapolcai kórház tekintetében majdnem eléri a százmillió forintos adósságállományt, és egy kistérségi kórházról beszélünk.

(16.40)

A pesti kórházak tekintetében a milliárdos tételeket súrolja, tehát a Semmelweis-terv mint gazdaságpolitikai, egészség-gazdaságpolitikai szempont megbukott.

Az egészségügyi dolgozók béremelésével kapcsolatosan is aggályaim vannak. 2014-ben hagytam ott az egészségügyi ágazatot, mivel alpolgármester lettem, az akkori bérem ‑ nettóban mondom, és a négy gyermekemet is beleszámolva ‑ 160 ezer forint 22 év egészségügyben eltöltött munka után, 160 ezer forint, úgy, hogy vezető beosztásban voltam. Hogyha azt vesszük alapul, hogy önök ezt a gazdaságpolitikát szeretnék tovább folytatni, inkább azt mondom, hogy fordítsuk meg, ezt inkább ne folytassuk, mert a következménye az, amit láthattunk, hogy az egészségügyi dolgozók az utcára vonulnak.

Nagyon sok egészségügyi dolgozóval beszélgettem az elmúlt hetekben, és nem látják a kormány azon szándékait, amelyek ígéret szinten már többször elhangzottak akár az államtitkár úr szájából, akár a miniszter úr szájából is, hogy az egészségügyi életpályamodellt be kell vezetni az egészségügyi dolgozóknál. Hogyha megfigyeljük a költségvetést, 58 milliárd forint van elkülönítve az egészségügyi dolgozók bérrendezésére, és a kormányzat kommunikációja szerint ez 43 ezer ember bérének a rendezésére elég. Csak tudni kell azt, hogy itt 65 ezer szakápolóról és szakdolgozóról van szó, tehát nincsenek tisztában az adatokkal. Hogyha megnézzük a 2015-ös és 2016-os közalkalmazotti bértáblát, érdemi változás nincsen benne. Az ügyeleti pótlékok, a veszélyességi pótlék, az ágy melletti pótlékok vonatkozásában sincsen változás.

Én úgy gondolom, hogy azokat a dolgozókat, akik a hozzátartozóinkat, az ismerőseinket, a betegeket, beteg gyermekeket ápolnak, azoknak az első és legnagyobb elismerés az, hogyha a bérüket rendezzük. Nagyon sokszor elhangzott itt, hogy a vasárnapi zárva tartás milyen jó, merthogy a családtagjaikkal tölthetik az emberek a hétvégét. Az egészségügyi dolgozók ebben nincsenek benne, tehát őket a munka törvénykönyve szerint maximum egy vasárnap illeti meg, de azon az egy vasárnapon is nagyon sokan, köztük én is arra kényszerültem, hogy más kórházba menjek el dolgozni, vagy a mentőszolgálathoz menjek el másodállásban, azért, hogy a négy gyermekemet el tudjam tartani, és iskoláztassam. Ugyanígy van ezzel a többi egészségügyi dolgozó is. Én is nagyon szívesen jártam volna misére, ahogy KDNP-s társaim, de sajnos ezt csak a munkahelyemen tehettem meg, tévén keresztül nézhettem.

Úgy gondolom, hogy a kórházak adósságállományára vonatkozó 2016-os elvek nincsenek is benne magában ebben a tervezetben, újra fognak termelődni ezek az adósságállományok, mivel az ellátások után járó hbcs-finanszírozás, hogyha az aktív fekvőbeteg-ellátást nézzük, nem változik. A feladatellátás adott minden egyes kórház tekintetében, viszont az utána járó finanszírozás nagyságrendje nem változott. Én azt gondolom, hogy az egészségügy egy olyan fontos és akkora területet átölelő rendszer, amelybe igenis pénzt kell fektetni, máshonnan forrásokat kell átcsoportosítani, hiszen egy erős nemzetnek az alapja az erős oktatás és az erős egészségügy.

Az Országos Mentőszolgálat fejezetnél, hogyha megengedik, pár adatot azért felolvasnék, hiszen nagyon sok változás nem történt itt a finanszírozás tekintetében, akár a mentést nézzük, akár a védőnői iskola-egészségügyi ellátást, akár a betegszállítást, mentést, szakápolást és a labortechnikai eljárásokat, ugyanakkora költségvetésből dolgoznak, mint a 2015. évben, tehát 2015-ben ugyanannyi volt a finanszírozás, és 2016-ban is annyi lesz. De azt tudnunk kell, hogy azoknak az eszközöknek, amelyekkel ezeket a vizsgálatokat elvégzik, akár ha egyszer használatosak, akár ha más, újabb beszerzésű eszközök, az ára évről évre drágul. Ezek a finanszírozási pluszkiadások nem lettek betervezve az egészségügyi kasszánál.

Az Országos Mentőszolgálatnál beruházásra el van különítve egy 2-2,5 milliárdos tétel, viszont a szöveges részben sehol nem találtam meg, hogy ezt mire fordítják. Azt tudom, hogy a mentőállomás építése TIOP-forrásból valósul meg, ha megvalósul, ugyanúgy, mint… ‑ és megint csak Tapolca esetét tudom mondani, tíz éve ígérik, most már talán lesz belőle valami. Tíz év alatt két alapkőletétel történt, több helyszínváltozás volt, és most, ugyan nehezen, mint magas Déva vára, nehezen, de megépül a mentőállomás, és lesz, amilyen lesz, mert egy hirtelen, elkapkodott ötlettől vezérelve a kórház struktúraváltásával együtt lépték meg ezt a mentőállomás-építést, ahova majd szívesen várom önöket is, hogyha eljönnek, mert a belmagassága sem felel már meg az elvárásoknak, nem lehet egy pulóvert levenni egy öltözőben, tehát éppen hogy csak eléri a 2 métert.

A mentőállomások tekintetében azt tudni kell, hogy 231 mentőállomás van országosan, és kormányzati cél volt az, hogy a 15 perces betegelérés az ország bármely területén lehetővé váljon, ehhez 21 új mentőállomás létesítése szükséges. Ma Magyarországon több mint 1100 olyan település van, ahol esélyük sincs az ott élőknek, mintegy másfél millió embernek arra, hogy baj esetén ‑ és ez igaz is ‑ 15 percen belül kiérjen hozzájuk a mentő. Felsorolnék egy párat: Baranya megye, Kórós lakóinak például 46,5 percet, az ófalusiaknak 36,5 percet kell várniuk, hogy a mentő kiérkezzen. Ezek a mentőállomás-építési beruházások tehát meg kell hogy valósuljanak, csak kérdés, hogy mikorra.

Ez már ígéret volt 2013-ban, ’14-ben, ’15-ben, de még a megvalósítás szintjén sem áll ez az egész ügy. Ja nem, alapkőletétel már volt, tehát egy alapkő már van, de az a mentőállomás építésénél még nagyon kevés.

Ha viszont ezt a 2,5 milliárdos plusztámogatást a mentőgépjárművek beszerzésére, illetve cseréjére szánják, akkor megint csak alulfinanszírozott ez az egészségügyi rendszer. Azt tudnunk kell, hogy egy mentőgépjármű beszerzése 24 millió, és most csak a B típusú mentőautóról beszélek. Ha figyelembe vesszük, és elhisszük önöknek, hogy az a 21 mentő­állomás megépül, már kevés oda ez a pénz. Illetve azt is tudják önök, hiszen tisztában vannak vele, csak nem mondják el, hogy az Országos Mentőszolgálatnál jelenleg állományban lévő gépjárműpark leamortizált. Minden egyes olyan mentőállomáson, amely esetkocsival, kim-mel, tehát kiemelt mentőgépjárművel, illetve betegszállító autóval rendelkezik, közel 300-400 ezer kilométert futottak azok a gépjárművek, sokszor már szabályszerűtlenül hosszabbítják meg a futásidejét ezeknek az autóknak, és ehhez hozzá kell tenni, hogy ezek 3, azaz három- vagy négyéves gépjárművek. Ezeket egyszerre le kellene cserélni, és folyamatosan monitorozni kellene a futásidejüket, az amortizációjukat, és nem lenne olyan rossz helyzetben az Országos Mentőszolgálat, hogy Veszprémbe, ha kiesik egy esetkocsi, Budapestről kell egy tartalékot beállítani, mert már tartalék mentőgépjárművel sem rendelkezik az Országos Mentőszolgálat regionális szinten, vagy ha rendelkezik, még egyszer mondom, olyan leamortizált, hogy szinte használhatatlan.

Én nem kívánom egyetlen képviselőtársamnak sem, hogy ilyen gépjárműben utazzon, illetve olyan utakon gerincsérültként vagy gerincsérültet szállító mentőautóban, mert elviselhetetlen. Ez nem az Európai Unió része, inkább a Balkánt tükrözi ez a mai egészségügyi rendszer.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. Több mondandóm is lett volna, de nem akarom elvenni a Jobbik frakciójától a szót, úgyhogy még egyszer köszönöm. (Taps a Jobbik soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage