DR. SALACZ LÁSZLÓ (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Törvényalkotási bizottság tagjaként, jogászként a 2016-os költségvetés tervezetével összefüggésben elsősorban a kormány igazságügyi politikájáról szeretnék beszélni. Az igazságügyi politikáról szóló 1710/2014. kormányhatározat elfogadásával a kormány meghatározta azon főbb alapelveket, amelyeket az igazságügyi tárca célkitűzései is meghatároznak. A határozati javaslat deklarálja, hogy az alapjogok érvényre juttatása terén figyelembe kell venni, hogy az egyéni és a közösségi érdekek összhangban álljanak, a jogszabályok előkészítése során az alkotmányosság elve érvényesüljön, a tágabb értelemben vett igazságszolgáltatásba vetett közbizalom erősödjön, az Alaptörvényben meghatározott tisztességes eljárás követelménye ne csak az eljárás tisztességére, nyilvánosságára és ésszerű határidejére vonatkozzon, hanem abból a döntés tisztességére vonatkozó elvárás megkérdőjelezhetetlen legyen. Szükséges a jogászképzés színvonalának emelése, a jogászi hivatás védelme és a jogászi identitástudat növelése. Erősíteni kell az európai együttműködés keretén belül a nemzeti érdek hatékony képviseletét. Elő kell segíteni az igazságügyi szervezetrendszerrel történő hatékony közreműködést és a velük történő kapcsolattartás folyamatos biztosítását. Örömmel látom, hogy a benyújtott költségvetés X. fejezete teljes egészében összhangban áll az elfogadott célokkal, és azok érvényre juttatása érdekében biztosítja a megfelelő financiális hátteret is.

Külön kiemelném az Igazságügyi Hivatal működéséhez kapcsolódó költségvetési előirányzatot. A központi költségvetés több mint egymilliárd forinttal támogatja a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatalból kivált szervezetet, ezenfelül kiadási fedezetként közel 600 milliós bevétellel is számol. A közel 1,7 milliárdos büdzséből el kell látnia áldozatsegítési és pártfogó felügyeleti feladatát, valamint jogi segítségnyújtást kell biztosítania. Ezenkívül a hivatalnak kárpótlási feladatai is vannak. Önálló bírósági végrehajtókkal kapcsolatos feladatokat kezel, az Igazságügyi Szolgálatok Jogakadémiájával kapcsolatos munkát végzi.

Különösen fontosnak tartom a felsoroltak közül az önálló bírósági végrehajtókkal kapcsolatos újdonsült feladatot. A 25/2015. kormányrendelet alapján a hivatal ellátja az önálló bírósági végrehajtók ügyvitelének, hivatali működésének és magatartásának ellenőrzésére irányuló vizsgálatok lefolytatását, valamint a 3/2015. IM rendelet alapján az önálló bírósági végrehajtó intézkedése ellen benyújtott panaszügyek felügyeletét és a fegyelmi eljárások nyilvántartását. Bízom benne, hogy e rendelkezések hozzájárulnak a közbizalom helyreállításához és a tisztességes végrehajtási eljárások lefolytatásához, amely egyaránt érdeke az adósnak és a hitelezőnek.

Az említett Igazságügyi Szolgálatok Jogakadémiája pedig a hatékony igazságszolgáltatás érdekében szakmai ellenőrzéseivel, módszertani állásfoglalásaival, képzések és továbbképzések szervezésével segíti a területi igazságügyi szolgáltatók, valamint az igazságszolgáltatáshoz közvetlenül kapcsolódó egyéb jogi szolgáltatások, így a végrehajtók, igazságügyi szakértők, mediátorok, felszámolók, családi csődgondnokok egységes jogalkalmazását.

Az igazságügyi politikai célkitűzések megvalósításához, így az igazságszolgáltatásba vetett közbizalom növeléséhez elengedhetetlenül szükséges a megfelelő tudományos háttér. Ezért is tartom fontosnak az Igazságügyi Szakértői és Kutató Intézetek finanszírozását, amely kevéssel ugyan, de meghaladja a 2015-ös támogatást.

Végezetül engedjék meg, hogy kiemeljem a jogászképzés színvonalának emelését célzó programok támogatását, amely projekt szívemhez igen közel áll. Egy régóta halogatott reformnak a kezdetét jelentheti a program. Az állam működését, az igazságszolgáltatás megbízhatóságát a jövő jogászai nagymértékben fogják alakítani. A kormány döntése így különösen indokolt, amely alapján ki kell dolgozni a jogászképzés tartalmi fejlesztését elősegítő támogatás igénybevételének rendjéről szóló szabályokat, továbbá az előterjesztés elemző részében foglalt egyéb javaslatok megvalósításának előkészítését is meg kell kezdeni, így a jogi egyetemek specializációjára vonatkozó javaslatot is ki kell dolgozni. Az előirányzat a jogi karok közötti tisztességes szakmai versengés keretei között és a nemzetközi szakmai közvélemény által megkövetelt színvonalnak megfelelő jogtudományi kutatások finanszírozására is szolgál. Fedezetet biztosít továbbá a vidéki jogi karok hallgatói részére megítélt ösztöndíjakkal kapcsolatos kiadásokra.

Úgy vélem, a 2016-os költségvetés nemcsak biztosítja Magyarországon az igazságszolgáltatás különböző szegmenseinek működését, hanem magasabb rendű célokat is elérve annak színvonalát növelheti nemcsak rövid, hanem hosszú távon. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage