DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Az önök előtt fekvő törvényjavaslat számos, az állampolgárok számára a mindennapi életviszonyokban érvényesülő és a napi életvitelt könnyítő szabályt fogalmaz meg. A javaslat egyszerűsítő szabályokat tartalmaz a közúti közlekedés működtetéséhez kapcsolódó egyes hatósági eljárásokra. Ezek részben kapcsolódnak egyes uniós szabályozások változásaihoz, a szabálysértések esetében az ügyfelek értesítési kötelezettségére vonatkozó feltételek szigorításához, továbbá egyes szakmai képesítési követelmények megszerzésének egyszerűsítéséhez.

(14.40)

Az útdíjfizetési rendszer szabályainak módosításával célunk a hatékony és eredményes szankcionálás megvalósítása, amely az úthasználókat jogkövetésre ösztönzi, ugyanakkor ügyfélbarát és egyenlő bánásmódban részesíti a belföldieket és a külföldieket egyaránt.

A javaslat módosításokat fogalmaz meg a kereskedelmi forgalomban egyre növekvő arányú internetes vásárlásokhoz kapcsolódó fogyasztói panaszok kezeléséhez is. A módosítási javaslatokból a fontosabbakat kiemelve:

A törvényjavaslat módosítja a szabálytalan parkolás esetén fizetendő pótdíj megfizetésére rendelkezésre álló határidő számításának módját. A hivatalos postai értesítő kézbesítésének napjától számítja a határidő kezdetét. A módosítás kiszámíthatóbb helyzetet teremt az állampolgárok számára, elősegítve a jogkövető magatartások bizonyíthatóságát, továbbá a jogorvoslati lehetőségek érvényesítése is könnyebbé, egyszerűbbé válik.

A javaslat megteremti a közúti járművek műszaki megfelelőségét vizsgáló piacfelügyeleti rendszer alapvető szabályait. A rendszer eljárási alapja a szakértői intézmény által kiadott jármű-, járműalkatrész-alkalmassági tanúsítások, illetve jóváhagyások kötelező alkalmazása. Az európai uniós előírásokon alapuló módosítás célja a két- vagy háromkerekű járművek, valamint a négykerekű motorkerékpárok, valamint a hozzájuk forgalmazott alkatrészek hamisításának visszaszorítása. A jogosulatlan közúti árufuvarozás elleni hatékonyabb fellépést teszi lehetővé az a módosítás, amely alapján a közút kezelője a tömeg- és tengelysúly-ellenőrzésekkel egyidejűleg a külföldi fuvarozók közlekedésiengedély-használatát is jogosult ellenőrizni.

A módosító javaslat érinti a 3,5 tonna feletti tehergépjárművek megtett úttal arányos díjfizetési rendszerét is. Ennek célja, hogy az útdíjfizetés nélkül vagy szabálytalanul közlekedő nehézgépjárművek esetén a szabályozás világosabb kereteket határozzon meg a tilalmazott magatartások tekintetében, egyszerűsítse a díjellenőrzésben közreműködő szervezetek feladatait, ugyanakkor megteremtse a jogalapját az olyan felhasználóbarát gyakorlatnak, amely az igazságtalannak vélt bírságok kiszabását előzi meg.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mindezen módosítások célja, hogy a fuvarozók azonos feltételekkel vehessék igénybe az ország úthálózatát, megvédjük a jogkövető fuvarozók érdekeit, és csökkentsük a díjat nem fizető fuvarozók által okozott versenyhátrányokat. Az útdíjfizetési rendszer e-matricás szabályait megszegőkkel szemben hatékonyabb fellépést tesz lehetővé az a szabály, amely szerint a pótdíjfizetési felszólítás kiküldésére csak a szabályszegő üzemben tartó adatainak felderítését követően van lehetőség.

A jelenleg hatályos szabályozás szerint a jogosulatlan úthasználat időpontjától számított 60 napos jogvesztő határidőn belül postára kell adni a pótdíjfizetési felszólítást. A külföldi jogosulatlan úthasználók adatait nem tartalmazza a magyar járműnyilvántartás, ezért azonosításuk esetenként meghaladhatja a 60 napos határidőt. A módosítás megoldást nyújt a nehezebben azonosítható belföldiek és a határon átnyúló együttműködéssel utolérhető külföldiek felelősségre vonására is. A módosítással, továbbá a matricás útdíjfizetési rendszerben jelenleg alkalmazott pótdíjazás szabályai 2016-tól is változatlanul alkalmazandók lesznek.

A javaslat az európai parlamenti és tanácsi rendeleti szintű szabályozás változása miatt az illetékes hatóság engedélyéhez köti a menetíró készülékek, magyarul a tachográfok alkalmazásával kapcsolatos beépítési, vizsgálati, javítási és gyártási tevékenységek ellátását.

Ugyancsak változtatást javasol a törvénymódosítás a személygépkocsik és a kistehergépkocsik időszakos hatósági vizsgálatára vonatkozó hatásköri szabályokban. E járművek vizsgálatát az erre a célra kialakított, kijelölt vizsgálóállomások hatáskörébe utalja, felszabadítva ezzel a kormányhivatalok által működtetett műszakivizsga-bázisok korábban lekötött kapacitásait. A módosítás tisztább, átláthatóbb, költséghatékonyabb helyzetet teremt a műszaki vizsgáztatások területén, és nem utolsósorban csökkenti a várakozó sorokat.

A vasúti vagyonnal kapcsolatos törvényi rendelkezéseket érintő javasolt módosítások célja, hogy a vasútüzemhez szükséges vagyon tulajdonosi és vagyonkezelői helyzete tartósan, hosszú távon rendeződjön, elősegítve a beruházási projektek mielőbbi lezárását és üzemeltetési feltételeinek rendezését. A javaslat megteremti továbbá az állami tulajdonú gyorsforgalmi utak mentén létesített hírközlő hálózatok egységes vagyonkezelését, amellyel a közúti hírközlő hálózat hasznosítását gyorsabbá, egyszerűbbé és hatékonyabbá teszi.

A kereskedelmi forgalomban az internetes vásárlás aránya folyamatosan növekszik, ezzel párhuzamosan emelkedik a fogyasztói panaszok száma is. A felmerülő problémák megoldását szolgálja a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos törvény módosítása. Az alternatív vitarendezési eljárások közé tartozó online vitarendezési eljárások előnye olcsóságukban, egyszerűségükben és gyorsaságukban rejlik. Mind a fogyasztó, mind a vállalkozás számára előnyösek, mivel igénybevételükkel a bírósági eljárások és költségek elkerülhetők. Az online vitarendezést szabályozó uniós rendelet lehetővé teszi majd a fogyasztók és a kereskedők számára, hogy az internetes vásárlásokból adódó vitáikat az egységes uniós online vitarendezési platformnak köszönhetően elektronikus úton rendezzék, egy térítésmentesen igénybe vehető interaktív és felhasználóbarát honlapon keresztül.

Tisztelt Országgyűlés! Kérem, hogy az eddigiekben részletezett törvénymódosítási javaslatokat megvitatni, a jobbító szándékú módosításokat megtenni és a törvényjavaslat elfogadásával a kormány célkitűzéseit támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Elnök úr, köszönöm a lehetőséget. (Taps a Fidesz soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage