DR. VAS IMRE, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslat két témakör szabályozásán kíván változtatni, egyrészt a közlekedés, másrészt a fogyasztóvédelem. Ezek közül én a közlekedés tárgykörébe tartozó szabályokkal kapcsolatban fejtem ki álláspontunkat, a fogyasztóvédelemmel kapcsolatosan pedig majd Németh Szilárd képviselőtársam mondja el az álláspontunkat.

Az Európai Unió közlekedéspolitikájának célja, hogy az összes szárazföldi, vasúti, vízi- és légiközlekedési módot alkalmazó integrált hálózatok révén az Európai Unió egész területén biztosítsa a személyek és az áruk zökkenőmentes, hatékony, biztonságos és szabad mozgását. Magyarországon a nagykapacitású autóutak, autópályák már erőteljesen befolyásolták az ország térszerkezetét, a regionális kapcsolatokat, átstrukturálták a városok belterületét, és kihatnak területszerkezetekre is.

A közúti közlekedésről szóló törvény módosítása számos szakmai és EU-jogharmonizációs okból szükséges törvénymódosítási javaslatot tartalmaz. Az autópályákon és autóutakon e-matrica nélkül vagy helytelenül megváltott matricával közlekedő 3,5 tonna alatti járművek és autóbuszok pótdíjazására vonatkozó változások azt célozzák, hogy a belföldi és a külföldi jogtalan úthasználók szankciók kiszabása során azonos elbírálásban részesüljenek.

(14.50)

Ezt meghaladóan az autópályákon és autóutakon e-matrica nélkül vagy helytelenül megváltott matricával közlekedőkkel szemben jelenleg alkalmazott pótdíjazást 2016. január 1-jétől is indokolt fenntartani.

Az útdíjrendszer átalakítását követően 2015 folyamán lezajlott vizsgálatok során megállapításra került, hogy az e-matrica nélkül vagy helytelenül megválasztott matricával közlekedőkkel szemben nem feltétlenül szükséges hatósági úton fellépni. A pótdíjbeszedés hatékonysága, a szankcionálás kellő visszatartó ereje jelenleg is alkalmazott ügyfélbarát, méltányossági elemeket tartalmazó, szolgáltatási szemléletű ügyintézés keretében egyaránt biztosítható.

A kormány döntött a gyorsútnak mint gyorsforgalmi úthálózat útosztályba tartozó új útkategória bevezetéséről. A gyorsutak megvalósítási céljukat tekintve regionális viszonylatokban magas szolgáltatási szintű kapcsolatot biztosítanak a megyei jogú városok és az ipari-technológiai központok számára, továbbá biztosítják az egyes kisebb jelentőségű tranzitkapcsolatok létrehozását.

A gyorsutak fő műszaki jellemzőiket tekintve általános esetben 110 kilométer/órás tervezési sebességű, kétszer kétsávos, osztott pályás, csökkentett keresztmetszetű, burkolt üzemi sáv - leálló­sáv - nél­kül, amelyek a gépjárművek visszatartására alkalmas fizikai elválasztásával, valamint külön szintű, illetve szabályozott szintbeli csomópontokkal rendelkeznek. A törvényjavaslat elsődleges célja a fentiekben ismertetett új útkategória jogszabályi bevezetése, a gyorsutakra vonatkozó törvényi szintű szabályozás megteremtése.

Az időszakos műszaki vizsgálatok hatásköri szabályai is módosulnak. A jövőben a fővárosi és megyei kormányhivatalok üzemeltetésében lévő vizsgálóbázisoknak, műszaki vizsgabázisoknak a személygépkocsik és a kistehergépkocsik ‑ a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti járművek - tekin­tetében a műszaki vizsgáztatási jogosultsága megszűnik. E körben szükségesnek tartom megemlíteni, hogy a változás nem járhat a járműtulajdonosok részére díjnövekedéssel, azaz a kijelölt vizsgálóállomások nem kérhetnek magasabb díjat a jelenleg személygépkocsira előírt 16 290 forint vizsgadíjnál, így őket ebből hátrány nem érheti. Továbbá a hatóságnak fokozott figyelmet kell fordítania a kijelölt vizsgálóállomások ellenőrzésére.

A tengely- vagy össztömeg tekintetében túlterhelt járművek közlekedése a nemzeti útvagyonra, illetve a közlekedés biztonságára egyaránt veszélyt és kockázatot jelent. Ezért a nemzeti tengelytúlsúly- és kapcsolódó ellenőrzéseket támogató hálózat kialakításának célja egy olyan komplex, országos közlekedési hatásági nemzeti tengelytúlsúly-ellenőrző rendszer kialakítása, amely a meglévő állami tulajdonú közúthálózat igénybevételével összefüggő jogosultságokat tartalmazó közúti közlekedési rendszerek együttműködési lehetőségeit kihasználva biztosítja a túlterhelt járművek engedély nélkül vagy engedélyben foglaltaktól eltérő közlekedésének visszaszorítását, a szabálytalanul közlekedő járművek üzemben tartóinak szankcionálását.

Kérem képviselőtársaimat, hogy szavazatukkal támogassák a törvényjavaslat elfogadását.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage