BANGÓNÉ BORBÉLY ILDIKÓ, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Majdnem egyet is lehetne érteni államtitkár úrral, hogy az előttünk álló törvénymódosítások tartalmaznak olyan elemeket, amik a lakosságnak sok terhet levesznek a válláról, de ebbe a salátatörvénybe azért jó érdekes dolgokat is elbújtattak.

A gyorsút fogalmának bevezetésével ‑ Vas Imre képviselőtársam elmondta ‑ minőségi utakat fognak létrehozni. Ezt majd bővebben én is ki fogom fejteni, ami szerintem teljesen ellentétes lesz a képviselőtársamtól az imént elhangzottakkal szemben. De néhány dolog magáról a törvénymódosításról.

A törvényjavaslat célja 13 közlekedési tárgyú és kapcsolódó törvény együttes módosításával a gyorsútnak mint a gyorsforgalmi hálózati útosztályba tartozó új útkategóriának a bevezetése. Bővebben majd később szólnék erről. Az állam tulajdonában álló gyorsforgalmi autóutak mentén létesített elektronikus hírközlő hálózat szabad kapacitásainak optimális kiaknázása, amivel szerintem teljesen egyet lehet érteni. A nemzeti tengelysúlymérő ellenőrző rendszer ‑ a továbbiakban TS ‑ kialakítása, amely a meglévő állami tulajdonú, a közúthálózat igénybevételével összefüggő jogosultságokat tartalmazó közúti közlekedési rendszerek együttműködési lehetőségeit kihasználva biztosítja a túlterhelt járművek engedély nélküli vagy az engedélyben foglaltaktól eltérő közlekedésének visszaszorítását, a szabálytalanul közlekedő járművek szankcionálását.

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény módosítása egyrészt megteremti a nemzeti tengely­súly­mérő rendszer mint az informatikai rendszer ki­ala­kításának törvényi kereteit, az adatkezelés szabályait. A törvényjavaslat kijelöli a megvalósítás során építőként eljáró NÚSZ Zrt.-t. A gyakorlati tapasztalatok figyelembevételével az ellenőrzés hatékonyabbá tétele érdekében a közúti forgalomban végzett ellenőrzés szabályait is részletezi a törvényjavaslat.

Az e-matrica nélkül vagy helytelenül megváltott matricával közlekedővel szemben jelenleg alkalmazott pótdíjazás 2016. január 1-jétől történő további fenntartása, a fogyasztói jogviták online vitarendezési fórumára vonatkozó szabályozás kialakítása. A tervek szerint az online platform az összes nemzeti alternatív vitarendezési fórumot ‑ nálunk békéltető testület ‑ össze fogja kötni. Ez az egyetlen belépési pont egy interaktív, felhasználóbarát weboldal lesz, ami az EU összes hivatalos nyelvén térítésmentesen rendelkezésre áll majd.

Ezen túlmenően a kereskedők honlapján további tájékoztatást nyújt majd a fogyasztóknak az OVR-platformra mutató link. A fogyasztók és vállalkozáson ezenkívül vitáik online rendezéséhez az OVR-platformot igénybe vehetik, ahol panaszukat az EU bármely hivatalos nyelvén benyújthatják. A platform segítséget nyújt a határokon átnyúló viták rendezésében, különösen, ha a felek különböző tagállamban élnek, és nincs közös nyelvük. A törvénymódosítás az OVR-rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg. Ne legyen kötelező az állampolgároknak lakcímváltozás esetén cserélniük a gépjárművük forgalmi engedélyét.

Most néhány észrevételt azért tennék a legfontosabb módosításhoz, a gyorsutak bevezetéséhez. Fel kell tenni a kérdést, vajon mennyire lesznek biztonságosak az Orbán Viktor és kormánya által beharangozott csodautak, jó minőségű utak?

A kormány határozatot hozott a „gyorsút” gyorsforgalmi út kategória bevezetéséről, az erről szóló kormányhatározatot a Magyar Közlönyben tették hozzá. A határozat leszögezi, a kormány egyetért az új gyorsforgalmi út kategória bevezetésének szükségességével a kitűzött közútfejlesztési célok elérése érdekében. Ennek alapján a nemzeti fejlesztési miniszternek az érintett miniszterek bevonásával gondoskodni kell az új gyorsforgalmi út kategóriára vonatkozó jogszabályi és műszaki környezet kialakításáról. A határozat szükségesnek tartja viszont, hogy például a gyorsút mellett is megépüljön a vadvédelmi kerítés, a gyorsút megépítésekor a szintbeli kereszteződések között a legkisebb távolság 15 kilométer lehet, a szintbeli kereszteződésekben pedig a jelzőlámpás forgalomszabályozás az elsődleges.

A gyorsút tervezésekor a terveket úgy kell elkészíteni, hogy a gyorsutat magasabb gyorsforgalmi út kategóriára, autóúttá, autópályává lehessen fejleszteni. Felkéri a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy vizsgálja meg, a gyorsforgalmiút-fejlesztéseknél mely esetekben alkalmazható az új úttípus, és ott, ahol erre lehetőség van, az előkészítést haladéktalanul kezdjék meg. A jogszabályi és a műszaki környezet módosulását követően pedig az új gyorsforgalmi út kategóriájának megfelelő meglévő úthálózati elemeket sorolják át ebbe a kategóriába.

(15.00)

Bár még egyetlen méter sem épült meg Magyarországon ebből az új útszakaszból, de azt látjuk, hogy máris heves vitát váltott ki a miniszterelnöki ígéretekből született ötlet az akkor még nem létező új közúttípus, a gyorsút miatt. Előkészítő dokumentumokból kiderült, hogy jelentősen nőhet a balesetek száma, legalábbis az olyan szakaszokon, ahol autópályák folytatásaként épülne meg a vadonatúj úttípus, és így váratlanul szintbeli kereszteződések jelennének meg, a tervek pedig azt vetítik előre; hiszen a Tasó László államtitkár által nemrég beharangozott gyorsutak nagyrészt autópályákkal kötnék össze a megyei jogú városokat, illetve a határokat.

A forgalombiztonsági kockázatra és a nagy forgalomra való tekintettel nem javasolták a gyorsutat például a Csorna-Sopron-országhatár, a Bóly-ország­határ vagy az M0-Abony közötti szakaszon, ide inkább biztonságosabb autóutat vagy autópályát terveznek. Nem menekül meg viszont a gyorsút építésétől például az M4-es és Kaposvár vagy az M1-es és Pápa közötti szakasz. Ott is gyorsút lesz, ahol az előterjesztők szerint van olyan kockázat, de alacsony az előre jelzett forgalom, így Vásárosnamény és Záhony, valamint Vásárosnamény és Beregdaróc között, az ukrán oldalon ugyanis nem tervezik az építkezés folytatását.

A szakmai javaslat eredetileg az volt, hogy nevezzék kiemelt főútnak az új teremtményt, ám ezt nagyon hamar elvetették, mert a miniszterelnöki ígéretek… ‑ ugyebár Orbán Viktor végigroadshow-zta Magyarországot, mindenütt több milliárd forintért útépítés, és nem erről szóltak az ígéretek. Orbán Viktor vidéki körútján többször elmondta azt, hogy a megyei jogú városokat be kell kötni a gyorsfor­gal­miút-hálózatba. Most ezt a kockázatos kompromisszumot valósítják meg ezzel a törvénymódosítással.

A kormányzati tervek alapján az autóutakon megengedett 110 kilométer/órával hasíthatunk nem is nagyon sokára az úgynevezett gyorsutakon. A két úttípus annyiban hasonlítana egymásra, hogy mindkettő kétszer kétsávos, és fizikailag elválasztják a két forgalmi irányt, ezzel azonban vége is a hasonlatosságnak. Az új találmány egyéb jellemzői alapján inkább a főutakra hajaz, amelyeken azonban csak 90 kilométer/óra a megengedett legnagyobb sebesség, kereszteződések szaggathatják meg ugyanis, akár 10 kilométerenként országos közutak keresztezésénél, települések kapcsolatát biztosítaná csomópontoknál, lakott területen kívül, illetve azok határán pedig megengedett a körforgalom kialakítása is. Külön szintű kereszteződés csak elvétve, különösen indokolt esetben épülhet, például nyílt szakaszon a gyalogos- és kerékpáros forgalom átvezetésére, de vadjáratokat lehetőség szerint korlátozott számban, csakis egyedi vizsgálat alapján építhetnének. A vasúti kereszteződéseknél előbb eldöntenék a forgalom alapján, hogy érdemes-e fenntartani a vonalat, a mezőgazdasági utak átvezetését pedig kis költségű, csökkentett méretű műtárgyakkal képzelik el.

A szakma azt mondta, hogy agyrém ennek az úttípusnak a bevezetése, de úgy látszik, hogy a kormányt ez nem zavarja, Orbán Viktor körbejárta az országot, megígérte. Idéznék a Zalaegerszegen tett nyilatkozatából: Zalaegerszeg nem tudja egyedül megoldani az elszigeteltségből fakadó problémáit, nem tud önerőből autópályát építeni, ezt csak kormányzati eszközökkel lehet elvégezni. Azt is hozzátette Orbán Viktor, hogy a zalai megyeszékhely bajainak tekintélyes része abból származik, hogy nincs megfelelő megközelíthetősége, mint ahogy van még néhány olyan megyei jogú városa az országnak, amely nem teljes jogú része az ország gazdasági vérkeringésének, mert csak nehezen érhető el. Orbán Viktor vidéki körútján korábban valóban azt lengette be, hogy a megyei jogú városokat bekötik a gyorsfor­gal­miút-hálózatba, most ezt kockázatos kompromisszummal valósítják meg. Az a bökkenő, hogy a grandiózus tervhez nincs elegendő forrás, például az Uniótól útépítésre 460 milliárd remélhető ebben a hétéves ciklusban, ami durván fele az előző ciklushoz, az előző időszakhoz képest. Az ígéretet így a beruházási költségek markáns csökkentésével próbálják teljesíteni; ez, amit mondtak jó néhány esetben, hogy csökkentett műszaki tartalommal fognak utakat építeni.

A megoldás a külön szintű kereszteződések kiiktatása, amelyek az útépítések egyik legköltségesebb eleme, ugyanakkor az autópályák és az autóutak, gyűjtőnéven gyorsforgalmi utak fő ismérvei a balesetveszélyes szintbeli kereszteződések megelőzésére kitalált többszintű csomópontok. A gyorsutakat a szegényesebb kivitelezés ellenére mégis gyorsforgalmi útnak neveznék el, egyszerűen a kategória kitágításával, több mint egy tucat jogszabály módosításával, sőt általános érvényű műszaki előírások alóli felmentéssel fogják ezt megvalósítani.

A gyorsút olcsóbb lenne a jelenlegi műszaki előírások alapján épülő gyorsforgalmi utaknál. A fejlesztési tárca becslése szerint legalábbis 1 kilométer autópálya 2,5-4 milliárd forintból épül, az autóút fajlagos költsége 2-2,7 milliárd forint, ehhez képest 1,5-2,5 milliárd közé lövi be a gyorsút kilométerköltségét. Ekkora különbségért vállalná a balesetveszélyesebb hibridek építését a kormány.

Még néhány adatot elmondanék, csak a balesetveszélyekről. Az autópályákon a halálos balesetek gyakorisága, az 1 milliárd járműkilométerre jutó halálos balesetek száma harmada-negyede, mint a többi úttípusnál. Az autóutak 10-20 százalékkal rosszabbul teljesítenek a sztrádáknál, de még mindig sokkal biztonságosabbak a többi úttípusnál. Vészjósló konstellációnak tűnik, hogy az új úthibrid, a gyorsút paraméterei a főutakra illenek, a megengedett sebesség viszont az autóutakéval fog megegyezni.

Néhány gondolat még, hogy nemcsak azért került törvénymódosításba ennek az úttípusnak a bevezetése, mert Orbán Viktor végigroadshow-zta az országot, hanem ‑ biztos emlékszik még a parlament ‑ 2014-ben kibukott, hogy az M4-es nem fog megépülni. Nagyon sok hazugság hangzott el a Parlament falai között is, nagyon sok sajtónyilatkozat megjelent, hogy kartelleztek, az Európai Unió fogja ezt az ügyet vizsgálni, nem akarja támogatni, végül mindenről kiderült, hogy nettó hazugság volt. Az Európai Unió a kezdetektől fogva nem támogatta ennek az útszakasznak a megépítését, és 2014-ben maga Orbán Viktor és kormánya is tudta már, hogy az Európai Unió nem fogja támogatni, a költségvetésbe nem építették be, ennek ellenére még a 2014. év végén 60 milliárd forinttal módosították ennek a szakasznak a költségvetését, majd 2015 májusában bejelentette Lázár János, hogy szerződést bontanak. Innentől fogva került be a köztudatba, amikor számon kértük a Parlament falain belül is a kormányzatot, ennek az úttípusnak a bevezetése, az útnak a megépítése valamikor, most már teljesen nem tudjuk, hogy mikor fogják ezt befejezni, vagy mikor fognak egyáltalán valamit ott az Abony-Fegyvernek szakasszal kezdeni, a csökkentett műszaki tartalommal megépített útszakaszról. És most már itt van a törvénymódosítás.

Önöket az nem fogja zavarni, hogy a szakmától kezdve mindenki leírta, hogy ez sokkal balesetveszélyesebb lesz. Az Abony-Fegyvernek szakaszon az elmúlt öt évben 165 balesetben 311-en sérültek meg, és 26-an haltak meg. A kormányzatot ez nem zavarja, sőt a kormányzat olyan útszakaszt akar ide megvalósítani, amely fokozni fogja ennek a halálútnak nevezett útnak a megépítését, folytatását. Én úgy gondolom, hogy valamikor ennek a felelősségét majd a mostani kormányzatnak vállalnia kell.

Ezért, emiatt a Magyar Szocialista Párt ezt a csomagot nem fogja tudni támogatni, módosítókat fogunk benyújtani hozzá; ha azokat a kormányzat támogatja, akkor tudjuk csak támogatni, így, ebben a formában nem tudjuk elfogadni ezt a csomagot. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage