VOLNER JÁNOS, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Talán nem tanulság nélkül való, hogy különböző pártok különböző hangsúlyokat találnak meg egy törvényjavaslaton belül, és különböző érdekeket képviselnek. Én most nem különböző útépítő cégek érdekeiről szeretnék beszélni, mint amire utalást tettek a szocialista képviselőtársak a törvényjavaslatot érintően, hanem arról szeretnék beszélni, ami az embereket a legnagyobb számban érinti és foglalkoztatja.

Az egyik legfontosabb kérdés, amit ez a törvényjavaslat szabályoz, a parkolási kérdés, illetve a parkolási bírságok kérdése.

(15.10)

Miről is van szó? 2010-ben a frissen megalakuló Országgyűlés átalakította a parkolás szabályait oly módon, hogy közösségi tulajdonba kerültek azok a parkolási cégek, amelyek például fővárosszerte is működtek, majd egészen abszurd gyakorlat vette a kezdetét: ha egy autós huzamosabb időn keresztül nem jelentkezett a pótdíj befizetésével, akár azért, mert lemaradt a pótdíj befizetésére felszólító „Mikulás-csomag” kézbesítéséről ‑ ugye, a pesti köznyelv így hívja azt a zacskóba rejtett csekket, amit bőkezűen kiállítottak a parkolóőrök az autósok részére ‑, akkor megfizette a várakozási díj negyvenszeresét. A későbbiek folyamán nemegyszer bírósági eljárások követték ezt az esetet. Egészében véve megismerhető volt az az egészen abszurd gyakorlat, hogy bírságbevételekből nagyobb bevétele keletkezett a parkolási cégeknek, legalábbis itt a fővárosban, mint amit egyébként parkolódíj-bevételekből realizálni tudtak. Magyarul: agyonbírságolták az autósokat.

Államtitkár úr, ön nagyon sok, közlekedéssel és energetikával foglalkozó törvényt visz itt a parlamentben a minisztere helyett is, és foglalkozik ezekkel. Ha azt mondom önnek, hogy önök, a Fidesz-kormány, fejőstehénként tekintenek az autósokra, akkor, azt hiszem, az államtitkár úr ‑ legalábbis saját magában ‑ egyetért velem. Mire is gondolok most, amikor azt állítom, hogy a Fidesz fejőstehénként tekint az autósokra? Kimagasló mértékű, 27 százalékos áfát, európai uniós rekordszintű áfát fizettetnek meg Magyarországon az autósokkal. Olyan szintű egy nagyon egyszerű, alsó-középkategóriás autónak a regisztrációs adója, ami gyakorlatilag egészen elképesztő, hiszen több országban egyszerűen nem fizetnek regisztrációs adót, és jelenleg, megjegyzem egyébként, egy 125 köbcentis segédmotor-kerék­párnak ‑ több helyen legalábbis ennek minősül ez a járműkategória, Magyarországon gyakorlatilag motorkerékpárként tartjuk nyilván ‑ megfelelő összegű egy személyautónak a regisztrációs adója. Itt hozzáteszem, hogy ebben az esetben önmagában már a regisztrációs adó léte is problémás, hát még az, hogy ezt az egyébként máshol támogatott járműkategóriát agyonsarcolják Magyarországon, és nem teszik lehetővé a terjedését.

Fontos azt is megállapítani, hogy például a kormány nem tett annak érdekében semmit, hogy törvényi szabályozás foglalkozzon a dugódíj kérdésével, azért, mert most látható, hogy a beszorított helyzetű, kiszolgáltatott anyagi helyzetben lévő Fővárosi Önkormányzat ki fogja vetni a budapesti autósokra a dugódíjat. Ezzel kapcsolatban egy elképesztő hazugságcunami indult el kormánypárti politikusok részéről ‑ azt állították, hogy kötelező kivetni, meg a Hungária körútnál kell meghúzni, a Hungária-körgyűrűn belüli területre kell hogy érvényes legyen ez a bizonyos dugódíj, de a valóság az, hogy az Európai Unió nem mondta meg, hogy mekkora területre kell hogy kiterjedjen a dugódíj. Megítélésünk szerint bőven elég lenne csak a belső területekre kivetni ezt a bizonyos dugódíjat.

Azt is nagyon fontosnak tartom, államtitkár úr, amit önök nem hangsúlyoztak, de azért valljuk meg őszintén, a tények magukért beszélnek: miért is kell ezt a bizonyos dugódíjat bevezetnie a Fővárosi Önkormányzatnak, és miért nem tesz ez ellen a kormány semmit? Nagyon fontos tanulság volt az, hogy a 4-es metró fejlesztése gyakorlatilag értelmetlen volt. Jelenleg elképesztő közpénzeket fordítanak arra, hogy egy sületlen, szakmaiatlan, hibás koncepciót hajtsanak végre Budapest közlekedési fejlesztésében, mert elterelik az összes dél-budai járatot a 4-es metró felé, és a 4-es metróban ilyen módon próbálnak majd megfelelő utasszámot produkálni azért, hogy az Európai Unió ne kérje vissza a fejlesztési forrásokat. Sokszor az eljutási idők nőni fognak a közösségi közlekedésnél, ahelyett hogy csökkennének a 4-es metró megújításával.

Nem tudom, hogy erről tud-e, államtitkár úr, mi néhányan tudunk erről a kérdésről, hiszen foglalkoztunk Budapesttel: van olyan buszjárat, ami egy nyomvonalon közlekedett a 4-es metróval, és amikor a 4-es metró a tesztüzemét futotta Magyarországon, azaz utasok nélkül közlekedett, megállt a megállókban, kinyitotta az ajtót, majd becsukta és továbbment, lassabban tette meg az utat, mint a vele párhuzamosan közlekedő, a felszínen a forgalomban haladó közforgalmú autóbusz, aminél az utasok be- és kitöltésének idejével is számolni kellett a meg­állókban. Magyarul: egy olyan fejlesztést hajtott végre Budapest, aminek az égvilágon semmi értelme nem volt, hiszen még egy, a felszínen, azonos nyomvonalon közlekedő, utasokat szállító autóbusz is gyorsabb tudott lenni, mint ahogy a 4-es metró közlekedett az ajtókat csupán nyitva, csukva az utasforgalom-mentes közlekedés során. Tehát egyszerűen elképesztő az, ami itt folyik, és én nagyon kérem, államtitkár úr, hogy a kormány hasson oda, hogy ha Demszkyék elrontották, önöknek nem fontos, úgy gondolom, tovább fokozni az őrületet azzal, hogy egészen egyszerűen áthangolja a budapesti Fővárosi Önkormányzat Dél-Budapest közlekedését. Itt, úgy gondolom, a kormánynak lenne tennivalója, hogy segítsen ezen a jelenlegi helyzeten, nem pedig egy önök által szándékosan függésben tartott, forráshiányos Fővárosi Önkormányzatnak.

Fontosnak tartom azt is elmondani, hogy hogyan kezelné a Jobbik a fizetős parkolás kérdését. Mi azt mondtuk, államtitkár úr, hogy a fideszes politikusokkal ellentétben mi nem fejőstehénnek néznénk az autósokat, nem büntetnénk őket állandóan, hanem gondoskodnánk arról, hogy akinek van BKV-bérlete, az ingyen vehesse igénybe a P+R parkolókat. Jelenleg ‑ ezt most első kézből tudom önnek mondani, mert én is rendszeresen P+R parkolóban parkolok ‑ nem lehet ezt így igénybe venni, hiszen fizetniük kell az autósoknak, gyakorlatilag egy BKV-menetjegy árának megfelelő összeggel megsarcolják őket, és nem tudják hasonló módon ezeket a par­kolóhelyeket igénybe venni.

Fontosnak tartanánk azt is, hogy több P+R parkoló épüljön; tudom, ebben van már némi előrelépés a korábbi Demszky-korszakhoz képest, de fontosnak tartjuk azt is, hogy lehetőség szerint többszintes parkolók épüljenek, és ne újabb közterületeket foglaljunk el az autók számára.

Érdemes megnézni azt, államtitkár úr, hogy amikor a kormány arra hivatkozik, hogy van-e valamire forrás vagy nincs, akkor pontosan mire és mennyit tudtak költeni adott esetben fideszes vezetésű önkormányzatok. Például nem tudom, az államtitkár úr tudta-e, hogy a migrációs krízis idején a Fővárosi Önkormányzat elő tudott egy akkora összeget teremteni csak a migrációs probléma kezelésére, amennyiből egy ezer férőhelyes P+R parkoló megépíthető lett volna. Tehát van ott pénz, ha nem költi el az önkormányzat másra, és bizony fontos lenne a Budapest környéki autósok számára megteremteni annak a lehetőségét, hogy ne bírságokkal szembesüljenek, ne az elképesztő összegű parkolási díjakat kelljen megfizetniük, hanem érdemes lenne azon a lehetőségen is elgondolkodni, hogy a helyben lakó embereknek legyenek fix parkolóhelyeik, azonkívül aki budapesti autós, az pedig nagyon kedvezményesen vagy akár ingyen is egyes övezetekben parkolhasson azért, mert például van BKV-bérlete, és alapvetően a BKV járatait használja a fővárosban tömegközlekedésre.

Az is érdekes volt, hogy amikor a mögöttem ülő Tokody Marcell, a Jobbik fővárosi képviselője fölvetette a fizetős parkolás reformjának kérdését, Tarlós István visszapattintotta a képviselőnket, és azt mondta, hogy minden rendben van a pótdíjazás ügyében, minden jó úgy, ahogy van, törvényes a Fővárosi Közgyűlés gyakorlata, amit fideszes szavazatokkal meg tudott valósítani, és teljesen rendben van az is, hogy az autósokat gyakorlatilag elképesztő összegű pótdíjbefizetésekkel sújtják rendszeresen. Ezzel szemben azonban a Kúria állásfoglalása teljesen mást mondott. A Kúria a fővárosi képviselőnknek, Tokody Marcellnek adott gyakorlatilag igazat, amikor megállapította azt, hogy a képviselőtársam által kifogásolt fővárosi parkolási rendelet két ponton is jogsértő, és ennek a jogsértő gyakorlatnak a megszüntetésére szólította fel az önkormányzatot. Megjegyezem egyébként, államtitkár úr, ebben az esetben is a Jobbik volt a jogállamiság pártján, a Jobbik volt a józan ész pártján, és a Jobbik képviselte a Fővárosi Önkormányzat önkényének kiszolgáltatott budapesti autósok érdekeit; kizárólag mi. Két, egymástól függetlenül dolgozó ombudsmani vizsgálat, Takács Albert és Szabó Máté ombudsmanok vizsgálata is megállapította ezeket a jogsértéseket, azonban az arrogáns fideszes városvezetés mégsem tett semmit.

(15.20)

Ebben az esetben egészen a Kúriáig kellett annak érdekében menni, hogy ebben az ügyben változzon valami. Ezúton is szeretném megköszönni Tokody Marcell munkáját, hiszen neki köszönhető az, hogy idáig is eljuthattunk, és Budapesten ez az elképesztő helyzet változhatott.

Megjegyzem, amikor arról beszéltem a legelején, hogy különböző pártok különböző helyre teszik a hangsúlyt, nagyon sajnálom, hogy az LMP egyetlen országgyűlési képviselője sem ér rá jelenleg a törvényjavaslat tárgyalásánál, pedig szívesen megkérdeztem volna őket arról, hogy az LMP fővárosi képviselője, Csárdi Antal vajon miért értett egyet a budapesti dugódíj bevezetésével, sőt miért emelte volna ennek összegét. Ő ugyanis napi 700 forintos összeget fizettetne a budapesti autósokkal, gyakorlatilag behajtási díjként a városba. Tudom, hogy az LMP-nek is, hasonlóan, ahogy a Jobbiknak is fontos a közösségi közlekedési helyzete, de az autósokat fideszes mintára tovább sarcolni, tovább büntetni őket újabb és újabb terhekkel szerintem nem helyes.

Fontos változás volt, amit ez a törvényjavaslat is részint kezel, hogy nem jogos a bírság, ha az ellenőrzés időpontja és a parkolójegy vagy a mobiltelefonos parkolásidíj-fizetés érvényességének kezdő időpontja között nem telt el 5 percnél hosszabb idő. Nagyon sokszor ugyanis az történt, hogy az autósok, miközben elmentek adott esetben pénzt váltani vagy elsétáltak a parkolóautomatához, megbüntették őket a parkolóőrök. E miatt a gyakorlat miatt, amit éveken keresztül zavartalanul űztek, elsősorban az ország nagyvárosaiban, fordulhatott elő az, hogy nagyobbak voltak a bírságbevételek, mint amennyi parkolási bevétel képződött. Nem azért, mert az autósok voltak gonoszok, felelőtlenek és gondatlanok, hanem azért, mert a fideszes városvezetés, nem kis részben a Vitézy Dávid-féle közlekedési szakemberek nyomására, büntette az autósokat.

Fontosnak tartom azokat a változásokat elmondani itt nagyon röviden, államtitkár úr, amit jó néhány módosító javaslat formájában benyújtottunk a kormány részére. Ebből csak egy kis kivonatot szeretnék idő hiányában adni. Fontosnak tartottuk itt a nemzeti fejlesztési terv prioritásait az alul- és felüljárókkal is kiegészíteni.

Fontos ugyanis, hogy azok a közösségi források, amelyek rendelkezésre állnak, terjedjenek ki erre a területre is. Úgy gondolom, ezeket a fejlesztéseket már csak az eljutási idők lerövidítése, a balesetbiztonság szempontjából is fontos lenne elvégezni. Így kérem a kormányt, hogy ezekre is terjedjenek ki a nemzeti fejlesztési terv típusai.

Szintén nagyon fontosnak tartom azt is, hogy akkor, amikor valakit az útdíj fizetésének elmulasztása miatt meg szeretnének büntetni, akkor mozduljon el a kormány az e-közigazgatás irányába azzal, hogy ezt az embert e-mailen keresztül is értesítsék ki, amennyiben például egy kamionvezetőről vagy egy cég tulajdonában álló autóról van szó. Hiszen ezeket az adatokat ugyanúgy maga az állam tartja nyilván, az állam kezeli, az ügyfélkapun keresztül, az elektronikus ügyfélkapun keresztül, mert minden gazdálkodó szervezetnek elvileg kell legyen e-mail címe, elérhetősége, fontos lenne annak lehetőségét megteremteni, hogy ebben az esetben automatikus értesítést kapjanak a cégek. Megjegyzem, egyébként a legtöbbször gyakorlatilag gyorsabban megtörténik így az intézkedés, és gyorsabban, hatékonyabban megtörténik az állam kintlévőségeinek behajtása is.

Kérem, államtitkár úr, majd nézzék át ezeket a javaslatokat, jó néhány részletszabályt pontosítottunk, módosítottunk a javítás szándékával. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage