MESTERHÁZY ATTILA (MSZP): Nagyon szépen köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ahogy az az expozéban is elhangzott és a vezérszónoki hozzászólásainkban is benne foglaltatott, minden olyan intézkedés, amely a fogyasztóvédelmet erősíti, számunkra támogatandó. A baj az, hogy számos olyan más intézkedés is szerepel ebben a csomagban, ami sajnos nem teszi elfogadhatóvá a mostani törvénymódosítást. Erről Gúr Nándor és Bangóné Borbély Ildikó kolléganőm is beszélt már, kiemelten a gyorsút veszélyeivel kapcsolatban.

De ha államtitkár úr itt van és erről a témakörről, a vasútfejlesztésről, a közútról, a közlekedésről beszélünk, akkor két dologra hadd hívjam fel államtitkár úr figyelmét. Az egyik: a választási kampányban is többször elhangzott a Fidesz részéről, de a mi részünkről is, hogy szükség lenne Magyarországon egy nemzeti úthálózat-fejlesztési programot indítani, mégpedig olyan formában, ami átível a kormányzati ciklusokon, hiszen mindenki tudja, hogy azt a problémamennyiséget, ami felhalmozódott az elmúlt 20-30-40 évben az úthálózat állapota okán, bizony nem lehet egyik pillanatról a másikra megoldani, sőt sok esetben ebben egy kormányzati ciklus vagy akár két kormányzati ciklus is kevés.

Éppen ezért mi a magunk részéről partnerek lettünk volna abban, hogy egy hosszú távú úthálózat-fejlesztési programot, egy nemzeti úthálózat-fej­lesztési programot fogadjunk el. Ebben mi alapvető prioritásként azt határoztuk volna meg a saját meggyőződésünk alapján, hogy az alacsonyabb rendű utak minőségi fejlesztése ma már talán magasabb prioritást élvez, mint az autópálya-építés. A második ilyen fontos kérdés az autóutak fejlesztése, és a harmadik lett volna az olyan típusú autópálya-fejlesztés, ami a mostani autópálya-úthálózathoz és a környező országok autópálya-hálózatához való becsatlakozás okán fontos lehet. Tehát nagyjából ez lett volna az a három irány, amit mi fontosnak tartottunk volna, és alapvetően európai uniós forrást, akár 1 milliárd euró/év nagyságrendű forrást is hasznosnak tartottunk volna, amit erre akár hat-nyolc éven keresztül is fel tudnánk használni.

Ezzel szemben a kormány a gyorsút kapcsán egy teljesen másik irányt vett, hiszen nem a hagyományos kategóriákat használja, hanem ‑ ahogy erről az imént Gúr Nándor is beszélt ‑ egy hungarikumot vezet be, ami csökkentett műszaki tartalmat jelent, de szerintünk ettől sokkal veszélyesebbé válik a közlekedés Magyarországon. Éppen ezért arra kérjük a kormányzatot, hogy jó lenne, ha maradnánk az eddigi megszokott kategóriák mentén, és erre építenénk aztán egy hosszú távú stratégiát. Ez az egyik megjegyzés.

A másik ezzel kapcsolatos megjegyzés: arra is kérnénk a kormány képviselőit, hogy ne az alapján dőljön el, hogy egy út megépülhet vagy nem, hogy azt éppen milyen fideszes barátok vagy ellenségek csinálják. Értem én, hogy a barátok néha összevesznek egymással és egy korábban favorizált cég, a Közgép kiesik a pikszisből, de hát amikor olyan projektekről van szó, mint például az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti része, akkor nem a szeretem, nem szeretem politikájának kellene teret adni, hanem a józan ész alapján kellene eljárni. Magyarul, ha már belekezdtek valamibe ‑ és az M4 egyébként egy kiemelt fontosságú útszakasz, hiszen rendkívül sok baleset történik ezen az útszakaszon, sőt azt gondolom, az elmúlt 25 év összes kormányának hiányossága, hogy ezen a területen nem sikerült előrelépni ‑, akkor hatalmas pazarlás is, ha egy belekezdett beruházás nem kerül befejezésre. Éppen ezért arra szeretnénk biztatni a kormányzatot, ne ijedjenek meg attól, hogy Simicska Lajos építi ‑ mondom én ezt szocialistaként ‑, hanem fejezzék be, és biztosítsák a szükséges forrásokat arra, hogy ott egy biztonságos közlekedés legyen, és ezt ne a műszaki tartalom csökkentésével érjék el, hanem az eredeti tervek alapján valóban autópálya legyen M4-es autópálya néven.

A másik dolog a vasúthálózattal kapcsolatos. A vasútfejlesztés szempontjából is fontosnak tartanánk egy hosszú távú stratégiát. Nemcsak európai uniós irányelvek, hanem a józan ész és sok minden más gazdasági érdek is emellett szól. Itt is két kellemetlen tendenciát szeretnék államtitkár úr figyelmébe ajánlani. Az elmúlt napokban, hetekben beszélgettem vasutas szakszervezetekkel és más szakértőkkel, akik felhívták a figyelmet arra, hogy ma már annyira kevés a vasutas, ami egyszerűen veszélyezteti a vasúti közlekedés működésének a biztonságát, illetve hatékonyságát, ha szabad így fogalmazni. Tehát érdemes lenne odafigyelni arra, hogy nagy a fluktuáció, de már nem töltődik újra az állomány, sőt vannak speciális tudásigényű szakmák, amelyek veszélyes üzemet jelentenek a vasúton belül is. Így könnyen a működésképtelenség határára sodródhatnak a vasúti közlekedésben részt vevő járművek, hiszen effektíve már nem lesz szakember, nem lesz ember, aki ezért a pénzért és ilyen feltételek mellett vállalná az ott folyó munkát.

A másik egy pár nappal ezelőtti, talán pénteki fejlemény, amikor megjelent az új menetrend a vasútnál. Itt azt mondják a szakértők, hogy december 13-tól körülbelül 5 millió kilométer futást fog kivenni a menetrend-változtatás a vasút működéséből. A szakemberek szerint ez mínusz 6 százalékos járatritkítást jelent. Mi azt gondoljuk, hogy ez a mínusz 6 százalék, ez az 5 millió kilométer futás egy hatalmas szám, és semmiféleképpen nem szolgálja azokat a kormányzati célokat és európai uniós irányelveket, amikről beszélünk. Arról nem is beszélve, hogy 2010-ben önök nagyon nagy lendülettel bejelentették, hogy az összes megszüntetett, illetve nem is megszüntetett, hanem csak felfüggesztett szárnyvonalat újranyitják. Azon már túl vagyunk, hogy nem nyitották újra őket, csak egyet mutatóban Zirc környékén, hogy Navracsics Tibor örüljön, de a többit nem nyitották újra. Most pedig nemhogy újakat nyitnának vagy a korábban felfüggesztetteket újranyitnák, hanem még további 5 millió kilométer futást is ki akarnak vonni ebből, ami a menetrendszerű vonatjáratok tekintetében komoly problémát jelent majd a lakosságnak. Ráadásul nem túl elegáns módon péntek délután jelent meg az új menetrend. A Házban is van példa arra, hogy péntek délután, lehetőleg 6-7 órakor kerülnek be bizonyos kezdeményezések a tisztelt Házba.

Ezekre szerettem volna felhívni államtitkár úr figyelmét. Mi a magunk részéről minden olyan szándékot és célt támogatnánk, ami vagy a vasútfejlesztés korszerűsítését, a hálózatfejlesztést, vagy éppen a nemzeti úthálózat fejlesztését tenné lehetővé. Szerintem ebben lehetne a politikai pártok között is konszenzust elérni. Természetesen ehhez, mint minden más ilyen hatalmas beruházáshoz kell, hogy társuljon a transzparencia, az átláthatóság és a hatékonyság mind a pénz elköltése, mind a munkálatok elvégzése szempontjából. Nagyon szépen köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)

(15.40)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage