DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Nagyon sok minden elhangzott az előterjesztésről, és a frakciómból is többen felszólaltak, nyilván elmondták kritikájukat az előterjesztéssel kapcsolatban, elsősorban a gyorsút mint fogalom és bevezetendő új műszaki tartalmú út kapcsán. Vannak ennek az előterjesztésnek természetesen a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos előnyös részei is akár, de azt gondolom, hogy ez az új kategória, egyetértve képviselőtársaimmal, nem elfogadható. Nem elfogadható, mert olyan szintbeli kereszteződéseket is tartalmaz ez az új kategória, amely nyilván párosulva egy magasabb sebességhatárral, komoly balesetveszélyt okozhat.

Hadd hívjam fel újra a képviselőtársaim és a nyilvánosság figyelmét arra, hogy ebben az ügyben Borsod megyeiként én felszólaltam már korábban az Országgyűlésben, az M30-as kapcsán vetettem föl kérdéseket, hiszen augusztusban ez az új kategória már megjelent a Közlönyben, és Tasó László államtitkár úr egyébként sajtózott is ebben a témában, egy nagyon új és modern lehetőségként beharangozva az M gyorsutat. Azon nyomban rákérdeztem a kormány és a miskolciak közötti megállapodás, a „Modern városok” program keretében kötött megállapodás egyik pontjára ezért, az M30-as autópálya Miskolc és országhatár közötti szakaszára. Autópálya szót használtam, hiszen azt gondolom, hogy ennek az M30-as szakasznak egy észak-déli európai uniós közlekedési folyosó részének kell lennie, egy olyan folyosó részének, amely összeköti Magyarországot Lengyelországgal.

Egy olyan folyosónak kell lennie, amely akár kormányközi megállapodások keretében ezen országok keleti részének, ahol nyilván a társadalmi problémák fokozottan jelennek meg és a gazdasági problémák is, egy új lehetőséget nyit. Ennek a megépítését meg kell ejteni ebben a hétéves európai uniós fejlesztési ciklusban, én ezt állítom, mert azt gondolom, hogy ha ez elhúzódik, akkor nem garantálható az M30-asnak ez a fajta fejlesztése.

Először Tasó László azt mondta, hogy ő elképzelhetőnek tartja ‑ ezt a parlamenti jegyzőkönyvből is vissza lehet nézni a kérdésemre adott válaszból ‑, hogy akár csökkentett műszaki tartalom legyen az M30-as tekintetében, nyilván a forgalmi adatok figye­lembevételével. Én nagyon határozottan azt mond­tam, hogy egy ilyen folyosó és Miskolc, Kassa összekötése csakis autópálya formájában képzelhető el, ez adhat lehetőséget Borsodnak, de az abaúji térségnek is. Ezek után azonnali kérdést tettem föl múlt hét hétfőn Orbán Viktor miniszterelnök úrnak, és ő tulajdonképpen, bár eleinte megpróbált nem konkrétan válaszolni a kérdésemre, a végén azt mondta, hogy nem hókuszpókusz, hanem autópálya épül a határig az M30-as tekintetében. Azt kérném államtitkár úrtól, hogy ahogy az előterjesztésből remélem kiolvasni, tegyen meg mindent azért, hiszen ön is Borsod megyéből származik, hogy az M30-as autópályaként épüljön meg az országhatárig. Mi ezt tudjuk tenni, Magyarország ezt tudja tenni ezért a térségért, és azt javaslom önöknek, hogy vegyék fel a kapcsolatot a kormányokkal, tehát a szlovák és a lengyel kormánnyal abban a tekintetben, hogy egyébként ez milyen folyosóba és hogyan illeszkedik be. Volt erről korábban is kommunikáció az országok között, de azt nem tudom mondani ebben a pillanatban, hogy mindenki egyaránt fontosnak érzi 2019-ig ennek a megvalósítását, tehát a szlovák szakasznak is és a lengyel szakasznak is.

Azt gondolom, hogy minden egyes ilyen típusú gyorsforgalmi útnak autópályaként kell elmenni az országhatárig azért, hogy ez valódi bekötést jelentsen a környező országok vérkeringésébe, ezáltal gazdasági és társadalmi kapcsolatokat építve. Mielőtt azt mondaná államtitkár úr vagy bármelyik kormánypárti képviselőtársam, hogy miért hozom ezt ennyire föl, azt gondolom, hogy a szocialista kormányok idején megépített több mint 700 kilométernyi autópálya azért egy sikernek mondható, az ország sikere ez, és szerintem ezt a sikert az elmúlt években nem követte megfelelő folytatás, tehát a következő években az új fejlesztési ciklusban ez elvárható szerintem. A másik, amire kitérnék, és részint Mesterházy Attila már kitért erre, ha már vasúti témája is van az előterjesztésnek, és ha már fogyasztóvédelemmel is kapcsolatos: évekkel ezelőtt kérdeztem államtitkár urat itt a parlamentben, még az előző ciklusban annak kapcsán, hogy átalakították akkor épp a MÁV-menetrendet, komoly vitát kiváltva, Miskolc és Budapest között olyan közlekedési lehetőségeket alakítottak ki, aminek a keretében egy burkolt áremelés történt, hiszen valaki vagy IC-vel jut el ma Miskolcról a fővárosba, vagy egyébként órákkal is megnő és több átszállással is tarkított az ő eljutása Budapestre. Ez egy lassan hároméves történt, nagyjából három éve hangzott el az az ominózus kérdésem egy akkori átalakítás kapcsán. Megjegyzem, hogy valóra vált sajnos az a félelem, amit én akkor mondtam, gyorsvonatokkal gyakorlatilag minimális terepe van Miskolc és Budapest viszonylatában az utazóknak a két várost megközelíteni. Csak az intercityjáratok emeltebb pótdíjas közlekedése biztosított. Tehát ez egy burkolt áremelés volt, és vannak olyan viszonylatok is, ahol több átszállással akár 7-8 óra is lehet az eljutás ebben a tekintetben.

Tehát történt már egy, a fogyasztóvédelmet nem igazán szolgáló színvonalcsökkenés az előző ciklusban, arról nem is beszélek, hogy egyébként a folyamatos sebességkorlátozások mit jelentenek az eljutási idő tekintetében, hiszen számtalan panasz érkezik hozzám, hogy az a korábban két órán belüli menetidő már jócskán nem tartható, rendszeresen két és fél vagy még több óráig tart egyébként eljutni Miskolcról Budapestre vagy akár fordítva. Ma pedig arról hallunk, hogy a ma menetrendben található járatok mintegy 6 százalékát szüntetik meg. Tehát az az 5 millió kilométernyi menetteljesítmény, amit a MÁV Start kezdeményezésére kivesznek a menetrendből, ez nyilván a leghátrányosabb helyzetű térségeket érinti. Érinti így Miskolc és Budapest viszonylatát, tehát ezt a vonalat, tovább csökken az elérhetősége tulajdonképpen a miskolciak, borsodiak részére így a fővárosnak. Nem is beszélve más kelet-magyarországi vonalakról, talán majd Gúr Nándor még kitér erre majd a későbbiekben, hiszen ő is foglalkozik ezzel a témával. Azt szeretném mondani, hogy nem elfogadható ez a további csökkenés Miskolc és Budapest között. Nem elfogadható ez a további teljesítménycsökkenés, általában is azt mondom, hogy a MÁV-nak azzal kellene foglalkoznia szerintem, és javaslom Mesterházy Attilához hasonlóan, hogy ebben egyébként az Országgyűlés foglaljon állást vagy döntsön, hogy mit vár el ettől az állami vállalattól, mit vár el ettől a nagy cégtől, hiszen nagyon egyértelmű az, hogy az ország és az utasok érdeke egy kínálati menetrend előállítása lenne.

(16.00)

Ugyanis ha folyamatosan csökken ez a színvonal, akkor egy idő után az emberek nem fognak bízni tulajdonképpen megfelelően a vasúti közlekedésben, vagy fennáll ennek a veszélye, mondjuk így, és ebben az esetben nyilván alternatívát keresnek az ő biztos eljutásukra, személyautóval vagy egyéb közlekedési eszközzel fogják majd ezeket a kérdéseket megoldani. Tehát egy kínálati menetrend, ahol valóban van olyan, hogy nyilván nem zsúfolt vonatok közlekednek, hanem kisebb létszámban közlekednek ezeken a vonalakon, az egyébként hosszú távon, a megfelelő színvonal mellett a vasút fejlődését eredményezheti.

Hallottunk arról, hogy létszámproblémák vannak a vasút tekintetében, és hallottunk arról is, hogy egyébként kocsikat sem tudnak megfelelő mennyiségben kiállítani. Ez az egyik oka ennek a járatritkításnak. Ez persze a sajtóban megjelent hír, a valóságról jó lenne többet tudni, és jó lenne az emberek által választott országgyűlési képviselőknek itt állást foglalni abban a kérdésben, hogy az emberek érdekében mit várnak el a magyar állami vasúttársaságtól, és mit várnak a vasúti közlekedés tekintetében az emberek érdekében.

Én tehát a választókörzetem, a borsodiak, Miskolc érdekében szólaltam fel ennek a kettőnek a tekintetében, tehát autópályát a határig; az M30-as Kassáig való meghosszabbítása mindenképpen autópályával történjen, ahogy egyébként miniszterelnök úr itt ezt jelezte, én ezt az ígéretet valóra szeretném váltani. A másik pedig az, hogy nem elfogadható, hogy évről évre folyamatosan csökken a Miskolc és Budapest közötti vasúti közlekedés színvonala, csakúgy nem elfogadható, hogy az ország többi részén ez így történjen. Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage