DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Röviden: senkinek. Senkinek nem szüntetjük meg az utazási kedvezményét. A kormányzati elképzelések között az elmúlt időszakban nem és a jövőben sem szerepel az utazási kedvezmények legkisebb mértékű csökkentése sem.

Az állam részben a szociálpolitikai menetdíj-támogatással ellentételezi a közúti és vasúti személyszállító társaságoknál az utazási kedvezmények igénybevétele miatt jelentkező árbevétel-kiesést. A szo­ciálpolitikai menetdíj-támogatási előirányzat 2015-ben és 2016-ban mintegy 98 milliárd forinttal teljesült. A költségvetésben ehhez képest 104 milliárd volt betervezve. Ehhez képest tehát kevesebb támogatást vettek igénybe a közlekedési szolgáltatók a tényleges kedvezményes utazások után.

A szociálpolitikai menetdíj-támogatási előirányzat 2018. évi tervezett kiadási összegét az elmúlt évek tapasztalatai, a valós igénybevétel alapján határoztuk meg. Az év első hónapjainak adatai szerint is okkal feltételezhető, hogy a tendencia az idén is folytatódni fog, és 2017-ben az elmúlt két évhez hasonló mértékű teljesülés becsülhető. A 2018. évi költségvetés tervezésénél tehát azt a várakozást vettük figyelembe, hogy a közlekedési szolgáltatók az utazási kedvezmények ellentételezése címén kisebb mértékű megtérítési igényt jeleznek majd.

A költségvetési előirányzat egyébként felülről nyitott, a vártnál magasabb tétel esetén a kifizetések újabb kormánydöntés nélkül megtörténnek. Határozottan nyomatékosítom, a legtávolabbról sincs szó az utazási kedvezmények szűkítéséről, mindössze a költségvetési tervezés a tényleges térítési igényt veszi figyelembe. A kormányzat 2010 óta változatlan szinten tartja a helyi közösségi közlekedés alaptarifáit, mi­közben a szolgáltatás színvonala folyamatosan emelkedik.

Képviselőtársam tehát nem kérdez, hanem rémhíreket terjeszt. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage