DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! Azt hiszem, a 2000-es évek legeleje óta ismert és mindenki által beszélt téma volt az, hogy milyen kevés a fizikatanár, milyen kevés a természettudományos szakos tanár. Keringtek azok a városi legendák, hogy évente csak egy-két ember végez ilyesfajta képzettséggel, és mi lesz itt 20 év múlva a középiskolai fizika-, biológia- vagy informatikaoktatással.

Ezért gondolta azt a kormány, és ezért határozta is el magát, hogy több intézkedést is hoz, amelyek egyrészről a fiatalokat is orientálja erre a területre, másrészt a bent lévő kutatókat, a bent lévő doktoranduszokat, a felsőoktatásban bent lévőket is itt tartja, és még magasabb fokú tudományos teljesítményre ösztönzi, illetőleg a pályaválasztásnál a 18 éveseket is a természettudományos pedagógiai szakok választására ösztönzi. Egyébként, ha nemcsak a mennyiségi oldalát nézzük a kérdésnek, hanem a minőségit is, akkor azt láthatjuk, hogy a nemzetközi versenyeken azért díjat díjakra halmoznak a magyar fiatalok. Tehát akik ezzel foglalatoskodnak, azok nagyon jó eredményeket érnek el.

De valóban szükséges, hogy népszerűbb szak legyen, többen válasszák ezt. Ennek fontos eleme volt az érettségi rendszerében a természettudományos érettségi tárgyak több területen előírt vagy választható mivolta. Itt a felvettek mintegy fele természettudományos tárgyból emelt szintű érettségi vizsgával rendelkezik. A pályaorientációt segítette az Útravaló-ösztöndíjnak az „Út a tudományhoz” alprogramja, amely természettudományos, műszaki, a matematika iránt kiemelt érdeklődést mutató diákok számára biztosít ösztönzést, hogy akár gyakorlatorientált helyeken próbálják ki magukat, vagy kutatócsoportokban vegyenek részt.

Szintén fontos tehetséggondozási program a nem­zeti tehetségprogram vagy az „Új nemzedék” kiválósági program, amely az életpálya tervezhetőségét már doktorandusz hallgatóknak, doktorjelölteknek, doktoroknak segít kutatás-fejlesztési programokban megalapozni. A Klebelsberg-ösztöndíjban 1592 fiatal részesült, és itt jelentősen több pontszámot kapnak azok, akik természettudományos területen jelentkeznek, és természettudományos tárgyak oktatói szeretnének lenni.

Azt is elmondanám, hogy az egyik EFOP-pro­jek­tünk kifejezett pályaorientációs célja a matematika, a természettudomány, az informatika és a műszaki szakok népszerűsítése. Bízom benne, hogy ezek gyümölcse hamarosan beérik Magyarországon. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage