HOLLIK ISTVÁN, a KDNP képviselőcsoportja ré­széről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő javaslat, ahogy azt államtitkár úr is részletesen kifejtette, alapvetően két gazdasági szektort kíván szabályozni. Az egyik a fogyasztóvédelmi referens intézményének a szabályozását kívánja szigorítani.

Erre valóban azért van szükség, mert a beve­zetés óta, tehát 2014 óta egy olyan gyakorlat jött létre több jelentős multi­cég részéről, amelynek során egy fogyasztóvédelmi referens látja el azt a tevékenységet több megyében, akár több vállalkozásnál, amelyet a törvény előír. Ezen túl terjedőben van az a jelenség is, amely alapján a fogyasztóvédelmi referensi te­vé­kenységet a cégek közvetítő vállalkozással látják el, tehát nem saját állományba veszik föl ezeket a refe­renseket.

Azt gondolom, ahhoz, hogy eldöntsük, hogy ez a szigorítás szükséges és jó-e, először arra a kérdésre kell válaszolnunk, hogy szükség van‑e egyáltalán fogyasztóvédelmi referensekre. Azt gondolom, ha meg­nézzük a magyar vállalkozások fogyasz­tó­véde­lem­mel kapcsolatos tudatosságát és protokolljait, akkor azt kell mondanunk, hogy mindenféleképpen érdemes a magyar kis- és közepes vállalkozások, de multicégek, illetve közszolgáltató cégek fogyasztó­védelemmel kapcsolatos policyjuk tudatosabbá té­tele. A fogyasztóvédelmi referens intézménye tulaj­donképpen ezt a célt szolgálta, hiszen az ő feladata a vállalkozás fogyasztókat érintő tevékenységének fi­gye­lemmel kísérése volt, a vállalkozás alkalmazottai, legfőképpen az ügyfélszolgálati, vevőszolgálati mun­ka­társak részére fogyasztóvédelmi tárgyú oktatást kellett tartania. Azt gondolom, hogy ezek jó és tá­mo­gat­ható célok. Tehát azt kell kimondjuk, hogy fo­gyasztóvédelmi referensek felvétele multicégeknél, illetve közszolgáltatók esetében indokolt.

Ha ez viszont így van, akkor meg kell vizsgálni, hogy kell‑e arra a terjedőben levő jelenségre rea­gálni, amely a fogyasztóvédelmi referensi tevé­keny­séget tulajdonképpen az elmúlt években kiszervezte. Azt gondolom, hogy kell, és ez a törvényjavaslat, amely előttünk fekszik, éppen ezt teszi. Szigorítja valóban a rendszert azzal, hogy bevezetésre kerül az „egy megye, egy referens, egy vállalkozás” elv. Azt gon­dolom, hogy evvel elérhető az a cél, hogy a fo­gyasz­tóvédelmi referens valóban közel legyen a fogyasztói panaszokhoz, hiszen az egyik cél ez, és végső soron közel legyen azokhoz a munkatársakhoz, akik a fogyasztóvédelmi panaszokat kezelik.

Összességében azt tudjuk mondani, hogy a fo­gyasztóvédelmi referensekre vonatkozó előírások most egyértelművé válnak, pontosításra kerülnek és szi­gorúbbá válnak. Az „egy megye, egy referens, egy vállalkozás” szabályozási elvet pedig támogatni tud­juk, illetve azt a kitételt is, hogy ezentúl közvetítők útján ezt a munkakört betölteni nem lehet, tehát a cé­geknek föl kell venniük a referenseket.

A törvényjavaslat másik célja a turisztikai ága­zatot érinti. Itt szintén azt gondoljuk, hogy az utazási csomag megbontásának a tilalma egy fontos cél, és annak érdekében, hogy ez a gyakorlatban is ér­vé­nye­sülni tudjon, ezért azt, hogy a törvénybe expressis verbis ez bekerült, támogathatónak tartjuk.

Amit még kiemelnék ebből, hogy valóban az európai uniós irányelv átültetésével a törvényjavaslat azt javasolja, hogy a meglévő vagyoni biztosíték mellett egy, az utazásszervezői tevékenységet végző által az utazóra mint kedvezményezettre kötött köte­lező biztosítás ‑ amely biztosítási szerződéskötési kö­te­lezettség a törvényben benne kell legyen ‑ ki­mon­dás­ra kerüljön. Ezt mi kifejezetten támogatjuk, hiszen ez a biztosítás, ez a kötelező biztosítás nyúj­tana fedezetet az utazásszervezői tevékenységet vég­ző fizetésképtelensége esetén az utazók haza­szál­lí­tá­sá­ra, valamint kényszerű kinntartózkodása költ­sé­geinek megfizetésére.

Valóban, ahogy ez itt Heringes képviselő asszonytól is elhangzott, volt az elmúlt időben olyan ügy, a Green Holidays ügye, ami, ha jól emlékszem, 200 családot hozott ebben a tekintetben nehéz hely­zet­be. Azt gondolom, hogy ezzel a jogszabályi válto­zással az ilyen méltatlan helyzetek kiküszöbölhetőek lesznek. Ezért alapvetően ezt a részét is tudjuk támogatni a törvényjavaslatnak.

(11.50)

Mi úgy gondoljuk egyébként, hogy a jogszabálynak ez a kiegészítése nem azt a célt szolgálja, hogy a kis- és középvállalkozások ellehetetlenítésére kerüljön sor, amelyek a turisztikai szektorban kiutaztatással foglalkoznak. Ezek olyan szabályok, amelyek jelentős többletterhet nem jelentenek ezeknek a vállalkozásoknak, ugyanakkor a turistákat, tehát az utasokat viszont sokkal nagyobb védelemben részesítik. Ezért tehát a törvényjavaslatnak ezt a részét is támogatni tudjuk. Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage