DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! Szeretnék pár tényt helyreigazítani, aztán pedig érdemben reagálni arra, amit az örökbefogadási szabályokról mondott a végén. Először is az ajkai esetről. Itt arról van szó, hogy 10 kilométerre az ajkai kórháztól nyílt egy új tüdőgondozó kapacitása a magyar állami egészségügyi rendszernek, és az ajkai kórház dolgozóinak egy része 10 kilométerrel odébb, egy másik egészségügyi intézménybe, közfinanszírozott intézménybe átment, és ott gyógyítja a betegeket.

Nem mondott föl egyszerre mindenki, mint ahogyan azt eléggé túlzóan mondta, csak az ottani osztálynak a vezetője átment pár kollégájával egy másik (Rig Lajos: Ápolási igazgató lett.)  hangsúlyozom: egy másik  állami intézmény-be, máshol is közfinanszírozottan gyógyítani a betegeket. A kórház meg is oldotta ezt a fajta helyzetet, hiszen egyrészről munkaerő-felvétellel, másrészről más osztályokon dolgozó szakképzett és motivált ápolók átcsoportosításával továbbra is a sürgősségi osztály tud működni az ajkai kórházban.

Kérem, hogy ott, ahol bővül az egészségügyi ellátórendszer és az Ajkán és környékén élők számára több egészségügyi közszolgáltatás vehető igénybe, ott önök is örüljenek annak, hogy végre javult a környék egészségügyi ellátása, és ne pedig próbáljanak valótlanságok alapján mindenféle álhíreket vagy vészhíreket mondani.

Nagyon sok mindent említettem. Valóban nagyon lényeges kérdés az egészségügyi bér kérdése. Engedje meg, hogy egy-két konkrét példát említsek! Ha azt nézem, hogy mennyi egy egészségügyi dolgozó keresete, mondjuk, egy szakdolgozó esetében, ez nemcsak az alapilletményt jelenti, hanem a mozgóbér-elemeket, tehát ha a pótlékokat  éjszakai pótlék  átlagosan számolom, akkor 2010-ben egy 4-6 éves jogviszonnyal rendelkező, OKJ-s végzettségű ápoló E-besorolási osztállyal, II. fizetési fokozattal 159 ezer forintot keresett. Ez mondom, alapilletmény, plusz mozgóbér-elemek. Tehát a 159 ezer forint most 309 ezer forint.

Ha megnézzük, hogy egy szakorvos már nagyobb rutinnal, körülbelül 20 éves jogviszonnyal rendelkezett és 2010-ben mennyit keresett, szintén alapilletmény, plusz mozgóbér-elemek, tehát ügyeleti pótlék, egyebek, átlagosan 364 ezer forintot keresett 2010-ben  összességében, pótlékokkal együtt , most pedig 842 ezer forintot keres ugyanő.

(9.20)

Egy mentőorvos esetében 314 ezer forintról 626 ezerre nőtt az átlagbér, és még lehetne sorolni, a mentőgépkocsivezető-tisztet vagy más szakorvosi példákat mondani, amely mutatja, hogy sikerült itt egy érezhető emelést elindítanunk. Nem gondoljuk, hogy befejeztük, az a 207 ezer forint, amit például az előző két évben emeltünk az alapilletményen bruttó összegben, érzékelhető, a rendszerváltás óta talán a legnagyobb egészségügyi béremelés. Szeretnénk ezt a következő években folytatni, de leginkább, ahogy ön is utalt rá, az ápolóknál, a szakdolgozóknál fontos ennek a béremelésnek a folytatása.

Az alapellátásban is emeltük a praxisfinanszírozást, 70 százalékkal magasabb ma egy praxis finanszírozása, sőt 73,9 százalékkal, mint korábban. Ez azt jelenti, hogy a praxis bevétele minden hónapban sok-sok százezer forinttal több, mint amennyi volt 2010-ben, és a költségvetésben is nem 79, hanem 137 milliárd forintot költünk az alapellátás finanszírozására.

Megindítottunk két pályázatot, ön is tudja, a letelepedési és praxispályázatot. Mind a kettő vissza ne térítendő támogatás. A letelepedési pályázaton 179, a praxispályázaton 167 pályázó nyert az elmúlt években. Ezzel körülbelül félmillió ember környezetében, körzetében tudtuk biztosítani a háziorvosi ellátást. E programnak is köszönhetően félmillióval több betegnek vagy egészséges embernek van saját háziorvosa a saját körzetében.

Amit az örökbefogadással kapcsolatban említett: ön is tudja, hogy az elmúlt években szerencsére érezhető mértékben nőtt az örökbeadások és örökbefogadások száma Magyarországon, több százzal több gyermek tud szerető családba kerülni. De valóban, az egy elgondolkodásra indító helyzet, ha valaki a gyerekét nem saját maga neveli, hanem beadja állami gondozásba, állami nevelésbe, és félévente egyszer egy órára bemegy a gyerekéhez  a Facebook-üzenet talán kevés a kapcsolattartásra , tehát egyszer bemegy a gyerekéhez, egy órát beszélget vele, s összesen ennyit törődött vele fél év alatt, akkor valóban nem nyilvánítható örökbe adhatóvá az a gyermek, mert az az egyórás beszélgetés fél év alatt megvolt.

A szakhatóságok az elmúlt években korábban a gyermek érdekeit figyelembe véve többször hoztak olyan döntéseket, amelyek örökbe adhatóvá nyilvánították a gyereket, de másfél évvel ezelőtt volt egy másodfokú döntés, ami után visszafogottabbak lettek.

Hogy ezzel a kérdéssel foglalkozzunk, abban én önnek partnerséget ajánlok. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Ha van javaslata, szívesen vesszük. Mindig a gyermek érdeke a legfontosabb. Ahol valóban a gyermek érdeke azt diktálja, hogy ezt a szabályt másként értelmezzük és a kapcsolattartás fogalmát másként értelmezzük, és ez sok száz gyermeknek jelenti azt, hogy szerető családba kerüljön, akkor ebben működjünk együtt, és hozzunk együtt jogszabály-módosítást.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage