BENCSIK JÁNOS (független): Kapok egy mikrofonállványt? (A képviselő mikrofonja egy pillanatig működik.) Nem! Megjött a hang. (A kézi mikrofonra mutat.) Akkor viszont lehet, hogy ez zavaró lesz. Köszönöm szépen a segítséget. (A képviselő mikrofonja ismét nem működik.  Dr. Steinmetz Ádám közbeszól.) Oké. (A továbbiakban kézi mikrofont használva mondja el hozzászólását.)

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Az előttünk fekvő törvényjavaslathoz három észrevételt szeretnék tenni. Az első úgy hangzik, hogy bármiféle településfejlesztési, -rendezési tervre vonatkozó javaslatcsomag, függetlenül annak tartalmától és szakmai mivoltától, csak akkor lehet eredményes, ha teljesít három feltételt. Az egyik az, hogy a központi államhatalom az önkormányzatokban partnert lát. A másik, hogy a fejlesztéspolitika nincs alárendelve a politikának, a harmadik pedig az, hogy ebből kifolyólag kizárható a politikai zsarolás. Az a helyzet, hogy jelenleg ennek a rendszernek az elmúlt évtizedes működését szemlélve egyik feltétel sem áll fenn a három közül.

Önök, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, olyan hidegháborús állapotokat okoztak a 2019-es önkormányzati választások óta, aminek az lett az eredménye, hogy különösen most a koronavírus-járvány alatt, önök egymásnak ugrasztották a járványhelyzet miatt nehéz helyzetbe került vállalkozói szektort az önkormányzati szektorral. Azt mondták, hogy ők meccseljék le egymás között, hogy ki kinek a torkának ugrik. Ez nagyon nincs jól így. Eközben azt látjuk, hogy azoknak, akik önök számára fontosak és kedvesek, segítő kezet nyújtanak, gondolok itt a 25 ezer fő alatti önkormányzatok automatikus kártérítésére. Efelett csak eladósodni, piaci hitelt felvenni tudnak az önkormányzatok. De számos más kormányzati intézkedést lehet még itt említeni.

A másik megjegyzésem, hogy mindenki próbál most a betűk mögé látni. Az elmúlt napokban az ellenzéki képviselők és a sajtó oldaláról is azt láthattuk, hogy mindenki próbálja megfejteni, hogy ennek a törvényjavaslatnak mi a mögöttes célja, mi a valódi szándéka. Nem tudjuk. Az is lehet, hogy nincs. Az is lehet, hogy ez pusztán egy szakmai javaslat, amivel a kormánynak valóban az a célja, amit az indoklásban is olvashatunk, hogy minél gyorsabb, egyszerűbb, hatékonyabb legyen az ügyintézés, és minél gyorsabban, hatékonyabban, modern eszközökkel lehessen az önkormányzatnak a területek rendezésével, fejlesztésével kapcsolatos jogszabályokat meghozni. De pusztán az a tény, hogy mindenki ezt találgatja, már jelzi azt a pusztító bizalomhiányt, amely a hatalomgyakorlók és azok között van, akik a hatalomgyakorlás következményeit viselik. Azt gondolom egyébként, hogy ez egy önmagán túlmutató probléma, hogy ilyen szinten nincs már semmilyen bizalom a törvényhozók részéről és azoknak az oldaláról, akik viselik a törvényeknek, a meghozott jogszabályoknak a következményeit.

(14.50)

Azt kell hogy mondjam, hogy ez egyébként nem az ellenzéki képviselők hibája elsősorban vagy csak kizárólag. Tehát nem kell rosszindulatúnak lenni, nem kell kormányellenesnek lennie valakinek, hogy alapvető szkepszissel vagy bizalmatlanággal tekintsen egy olyan törvényjavaslatra, amely az általános indokolásban magasztos elveket fogalmaz meg, de egyébként kinyitja a törvényi kiskaput olyan kormányzati beavatkozásoknak, amelyek eddig zárva voltak, és ismerve az elmúlt 11 év politikai, döntéshozási folyamatát, az Orbán-rendszer zsákmányszerző logikáját, azt kell hogy mondjuk, hogy ez a félelem nem megalapozatlan.

Hogy mik lesznek majd az apróbetűs részek, amelyek alapján meg tudjuk majd ítélni, hogy ez a törvény jó lesze vagy nem lesz jó, azt nem tudjuk, hiszen ezek a kormányrendeletek majd vélhetően azután fognak megszületni, hogy a törvényt elfogadjuk.

Azt már lehet tudni, hiszen a múlt heti Magyar Közlönyből kiderül, hogy egy ötfős bizottság fogja elbírálni azokat a rozsdaövezeti akcióterületekhez érkező beépítési kérelmeket, egy öttagú kormánybizottság fog mindezekről dönteni. Ez olyan túl sok jót nem sejtet, az embernek olyan nagyon nagy pozitív, nem tudom, illúziói nem lehetnek.

Önök azt mondják, hogy felgyorsulhatnak az építkezések, és csökkenhetnek az önkormányzati adminisztrációs terhek. Ezzel szemben azok a szakmai és civil szervezetek, amelyekkel önök egyébként most sem konzultáltak, és most sem vonták be őket a döntés-előkészítésbe, azt mondják, hogy ez a gyakorlatra leegyszerűsítve azt fogja jelenteni, hogy a kormány rendeletben átírhatja bármely településnek a fejlesztési és a rendezési tervét, és meghatározhatja a településrendezési és építési követelményeket.

Ezen a véleményen van egyébként többek között Gémesi György is, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének a vezetője, aki egyébként 30 éve Gödöllő polgármestere, tehát tapasztalatból beszél, vele, a szervezetével tudomásom szerint szintén nem egyeztettek, aki szerint a törvényjavaslat lényege az, hogy elveszik a településektől azt a lehetőséget, hogy bizonyos övezeti besorolásokban helyben döntsenek. Ráadásul eddig ki is kellett kérniük a lakosság véleményét. Ezek után ez sem lesz kötelező. Tehát pontosan az ellentétes irányba haladunk, mint ahogy egyébként a sokat emlegetett XXI. századi modern szemlélet szerint kellene tartanunk.

Gémesi György úgy nyilatkozott a HVG-nek, hogy most a kormány a rendelet alapján eldöntheti a település lakói helyett, hogy milyen fejlesztéseket akar megcsinálni. És hogyha nekem országgyűlési képviselőként vagy pedig önkormányzati ügyek iránt érdeklődő egyszerű állampolgárként el kell döntenem, hogy egy olyan törvényjavaslat kapcsán, amelynek a részletei még tisztázatlanok, én a magyar kormány jóindulatára bízom magam, és önöknek hiszek, vagy pedig Gémesi Györgynek és a Magyar Önkormányzatok Szövetségének, akkor az utóbbi felé hajlok.

Van egy harmadik megjegyzésem így zárásként, az pedig az, hogy a XXI. század kihívásai, azok a modernizációs kihívások, amelyekről sokszor beszélünk, nem merülnek ki a digitalizációban. Én nem kétlem azt, hogy a mostani törvényjavaslatnak lehetnek pozitív hatásai is, elsősorban például a digitális ügyintézésben, de én általánosságban véve hiányolom ebből a javaslatból olyan kulcsfogalmak használatát és hivatkozását, mint például városökológia, a zöld és kék infrastrukturális beruházások, településinformatika, fenntartható gazdaságfejlesztés. Ennek a szemléletnek kellene áthatnia ezt az egész javaslatot, tisztelt képviselőtársaim, ez az a szemlélet, amit hiányolunk ebből a javaslatból is és általában minden kapcsolódó javaslatból, és ez a szemlélet az, amelyet a Polgári Válasz mozgalom képvisel. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage