TORDAI BENCE, a Párbeszéd képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Kedves Polgártársak! Tisztelt Országgyűlés! Igazán tanulságos, hogy mivel kezdi meg a munkáját az új parlamenti ciklusban a Fidesz-kormány. Véletlenül sem emberek valódi problémáját kezeli, hanem megint csak azon dolgozik, hogy a saját hatalmát koncentrálja, támogassa azt a propagandát, amit az elmúlt tizenkét évben folytatott, és jogászkodjon ahelyett, hogy érdemi megoldásokat hozna.

Van veszélyhelyzet Magyarországon. Nagyon veszélyes például a megélhetési válság, sokakat havi szinten veszélyeztet az, hogy ki tudjáke fizetni a számláikat, tudnake kellő mennyiségű élelmiszert letenni a család asztalára, amikor azt látjuk, hogy 20-30 százalékos a boltokban az élelmiszerek drágulása, és amikor azt látjuk, hogy ezzel sehogyan sem tart lépést a keresetek, a nyugdíjak vagy a társadalmi juttatások növekedése, ha van ilyen növekedés egyáltalán.

Van ilyen veszélyhelyzet, amikor azt nézzük, hogy az egészségügyi ellátás például egyre közelebb kerül az összeomláshoz, és tulajdonképpen már most is csak a veszélyhelyzet fenntartása az, ami ettől megóvja, hiszen ezzel elrendelhetik (sic!) azt, hogy felmondjanak azok az alulfizetett és kizsigerelt dolgozók, akik ma a magyar betegellátás biztosítékai, de akik már alig várják vagy akik közül sokan már alig várták május 31-ét, hogy végre megszabaduljanak attól az elnyomástól és attól a semmilyen kilátást nem nyújtó munkakörülménytől, amit önök biztosítanak a számukra.

És van veszély, ha azt nézzük, hogy hasonlóan összeomlásközeli állapotban van a szociális szféra vagy úgy általában az állami alkalmazottakkal fenntartani próbált közszolgáltatásoknak számos területe. De van veszély, amikor azt nézzük, hogy önök semmit nem tesznek a klíma- és ökológiai válság ellen. Van veszély, amikor most a napnál is világosabbá vált, hogy az az orosz fosszilis energiának való kitettség, aminek a felszámolásáért önök semmit nem tettek az elmúlt tizenkét évben, az milyen súlyos függőségbe taszítja Magyarországot, sőt nemcsak Magyarország mozgásterét korlátozza végzetesen, hanem egész Európának is megnehezíti azt, hogy Putyinnal és az agresszor orosz hadsereggel szemben a leghatásosabb eszközöket, a gazdasági szankciók eszköztárát teljeskörűen bevessék.

Ez a felelőtlenség, ez a nemtörődömség, ez az el nem végzett munka, amit önöktől láttunk az elmúlt tizenkét évben  aminek az az eredménye, hogy Magyarország nemhogy előrelépett volna az energiafüggetlenség, az energiaönellátás terén, de épp ellenkezőleg, még súlyosabb függőségbe került a diktátor Putyin Oroszországától  , ez valóban egy veszélyhelyzet, és ennek az orvoslása valóban igényelne azonnali beavatkozást. De önök véletlenül sem ezeket a problémákat kezelik az első benyújtott törvényjavaslatukkal, hanem jogászkodnak és a saját propagandájukat szolgálják, illetve azt, hogy mindenféle korlátozás nélkül, rendeleti úton irányíthassák tovább az országot, miközben erre egészen biztos, hogy semelyik választótól nem kértek és nem kaptak felhatalmazást.

Hiába a miniszter asszony ájtatos szavai és a vulgárfilozófiai értekezése, ezek sem fedik el azt, hogy az illegitim Alaptörvény további tákolására készülnek. (Közbeszólások, köztük Nacsa Lőrinc: Arra esküdtél fel.  Az elnök csenget.) Talán az a legszemléletesebb példa, hogy most, amikor a tizedik alaptörvény-módosítást akarják életbe léptetni, még a kilencedik alaptörvény-módosítás sem lépett életbe, ami egyébként szintén a különböző rendkívüli jogrendekről szól. Meglehetősen szórakoztató, hogy a jövő nyáron életbe lépő módosítást módosítják most valami hihetetlen sürgősségre hivatkozva  hogy megint csak idézzem miniszter asszonyt  „a hatékony és gyors döntéshozatal érdekében” úgy, hogy 76 nappal ezelőtt tört ki a háború, és láthatólag egyébként nem volt szükség egy ilyen alaptörvénybeli tényállás ahhoz, hogy az ezzel kapcsolatos helyzeteket jól-rosszul, inkább rosszul, de kezelni tudják.

(12.20)

Láttuk, hogy például az állam eléggé késlekedve lépett a cselekvés mezejére, amikor a menekülteket kellett ellátni. Ezt a feladatot önkéntesek, civilek, civil szervezetek, társadalmi mozgalmak végezték el, nem is beszélve az önkormányzatokról, nekik nagy tisztelet és nagy köszönet. A kormányzat ezen a téren megbukott, de nem azért, mert ne lett volna válsághelyzet éppen akkor is, veszélyhelyzeti kormányzás volt, és rendeletekkel bármit meg tudtak volna oldani, hanem azért, mert egyszerűen erre nincsen tudásuk, nincsen tehetségük és nincsen akaratuk.

Nagyon megható az is, amikor arról beszél miniszter asszony, hogy a menekülők ellátásáról, a gazdasági károk mérsékléséről és a családok megvédéséről kell intézkedniük, és ehhez volna szükség alaptörvény-módosításra, de láthatólag úgy, ahogy azt önök elképzelik legalábbis, ezek az eddigiekben is folytak. A gazdasági károkat, mondjuk, a legkevésbé sem mérsékelték, például nem volt áfacsökkentés, nem volt rendkívüli társadalmijuttatás-emelés, nem volt, majd csak lesz és elégtelen mértékben lesz nyugdíjemelés, nem volt béremelés az állami alkalmazottak körében vagy csak az inflációt jóval alulmúló mértékben, nem támogatják a szakszervezetek harcát, amikor béremelésről van szó, vagy amikor egyébként akár csak az álláshelyek megtartásáról van szó. Tehát a gazdasági károkat láthatólag önök nem akarják vagy nem tudják mérsékelni; volt néhány árbefagyasztás, és ez a legtöbb és legjobb, amire tellett a kormánynak az elmúlt hónapokban. Úgyhogy láthatólag nem ezeknek a céloknak a szolgálatában van szükség alaptörvény-módosításra, sőt mondjuk ki, nincsen szükség alaptörvény-módosításra.

Már csak azért sem támogatjuk ezt a módosítást és ezt az újabb rendkívüli felhatalmazást, mert az eddigi tapasztalataink egyértelműen mutatják, hogy önök minél nagyobb hatalommal rendelkeznek, annál inkább visszaélnek ezzel a hatalommal.

Az elmúlt időszakban, a rendeleti kormányzás idején számos olyan rendeletet hoztak, számos olyan törvényt írtak felül, ami semmilyen összefüggésben nem volt a járvány elleni védekezéssel, és gyanús, hogy a következő időszakban is hasonlóan járnának el a szomszédunkban zajló háborúval semmilyen összefüggésben nem lévő törvénymódosítások esetén, rendeleti kormányzás várható.

Emlékezzünk csak arra, hogy a gyülekezési jog korlátozása például nyilvánvalóan nem igazán szolgálta a járvány elleni védekezést, és biztos nem szolgálta a sztrájkjog korlátozása sem a járvány elleni védekezést, ahogy az is abszurd volt, hogy országos választást és népszavazást lehetett tartani, de helyi népszavazást vagy időközi helyi választásokat nem lehetett tartani az önök veszélyhelyzetében.

Ugyanígy a joggal való visszaélés, a rendeleti kormányzással való visszaélés volt, hogy a közérdekűadat-igénylés megválaszolásának kitolták a határidejét; ez csak a titkolózásra jó és semmi másra. Ugyanígy ezzel visszaélve csoportosítottak át forrásokat a Budapest-Belgrád vasútvonal építésére, és titkosították az egész projektet. Ugyancsak a joggal való visszaéléssel sarcolták meg az önkormányzatokat, és ahelyett, hogy támogatták volna őket, inkább elvették tőlük a gépjárműadó-bevételeiket, a parkolási bevételeket, az őket sújtó úgynevezett szolidaritási adót megemelték, és az ő bevételbővítésüket is megakadályozták. Tehát miközben az önkormányzatok többletfeladatot vállaltak magukra a járvány elleni védekezésben, önök a rendeleti kormányzással visszaélve nehezítették az önkormányzatok helyzetét.

Ugyanígy a visszaélésszerű jogalkotásra egy durva példa a különleges gazdasági övezetnek a létrehozása, amiből aztán később törvényes gyakorlatot is csináltak, de tudjuk, hogy az első, a gödi Samsung-gyár érdekében hozott, a helyi emberek jogait és lehetőségeit, illetve Göd önkormányzatának a lehetőségeit és bevételeit korlátozó rendelet szintén a veszélyhelyzetre való hivatkozással született. De ugyanígy a Városligetben a főváros által kimondott építési tilalmat is úgy törölték el, hogy nyilvánvalóan semmi köze nem volt a Covid-járványhoz, egyszerűen visszaéltek azzal a felhatalmazással, amit önök adtak saját maguknak.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem tiltakozását is úgy törték le, hogy jogtalan, törvénytelen eszközökkel éltek, visszaélve ezzel a felhatalmazással. Így törölték el a félévet, így nevezték ki ott a kancellárt, és ugyanígy a gazdasági válságkezelés címén, a rendeleti kormányzás keretében tömték ki újabb és újabb közpénztízmilliárdokkal a fideszes oligarchákat. Ezzel a lehetőséggel visszaélve csoportosítottak át a költségvetésben, adtak hatalmas vagyonokat a saját alapítványaiknak, a saját sportegyesületeiknek és vazallussá tett egyházaiknak, a vadászati kiállításra vagy éppen az eucharisztikus kongresszusra így tapsoltak el sok tíz milliárd forint közpénzt.

Tehát ezért nincsen bizalom önökkel szemben. Miután azt láttuk, hogy visszaéltek a korábbi veszélyhelyzeti felhatalmazással, egészen nyilvánvaló, hogy az ellenzékben senki nem tudná ezt sem jó szívvel, sem más módon támogatni. Az egészen biztos, hogy a Párbeszéd ezt a javaslatot nem fogja megszavazni itt az Országgyűlésben.

Ha igazán fontos lenne ez önöknek, ha fontos lenne az, hogy ne pártpolitikai meccsekre használják ezt az alkalmat, ezt a lehetőséget, hanem esetleg kísérletet tegyenek egy nemzeti egyetértés, egy konszenzus létrehozására, akkor nyilvánvalóan egyszerű lenne a dolguk: meg kéne fogadniuk azokat a korábbi javaslatainkat, amelyek alkotmányos garanciákra tettek indítványt, például arra, hogy ahogy az Alkotmánybíróság képes választási ügyekben néhány napon belül döntést hozni, ugyanígy elő lehetne írni a rendkívül jogrend esetén is a rendeleti kormányzással való… Tehát a rendeleti kormányzással való jogalkalmazás kontrollját  csak kijöttünk ebből a mondatból. (Derültség.) Szóval, ha tényleg szeretnék azt, hogy legyen efölött vagy emögött nemzeti konszenzus, akkor nincsen más dolguk, mint hogy azokat az átláthatósági és kontrollfunkciókat biztosítsák, amelyekre természetesen eszük ágában sincs még csak ígéretet sem tenni.

És ami igazán riasztó ebben a történetben, az az, hogy gumiparagrafust alkottak azzal, hogy a humanitárius helyzetre hivatkozva tulajdonképpen tetszőleges ideig meghosszabbíthatják ennek a veszélyhelyzetnek az elnyújtását, tehát végső soron nincs definiálva az, hogy a humanitárius katasztrófa egy szomszédos országban egész pontosan mit jelent, például egy szétlőtt Ukrajnában nyilvánvalóan még évekig humanitárius katasztrófa lesz, nem lehet biztosítani az alapvető közszolgáltatásokat, az emberek alapvető igényeinek az ellátását sem. Ha egy ilyen helyzetre hivatkozva önök fenntartanák akár az egész országgyűlési ciklusban a rendeleti kormányzást, akkor őszintén szólva, a parlamenti munkának még az eddiginél is kevesebb értelme lenne, hiszen önök egyik napról a másikra megjelentethetnek egy határozatot a Magyar Közlönyben, és onnantól kezdve tulajdonképpen a törvényhozási munka értelmét veszti.

Úgyhogy ennek támogatásában ránk biztosan nem számíthatnak. Ha ezt végig viszik, akkor önöknek így önmagukban jó szórakozást kívánok hozzá. Köszönöm. (Taps a Párbeszéd és a Momentum soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage