DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Képviselőtársaim! Nem kívánom megismételni, amit a délelőtt folyamán a vitában elmondtunk, ami a minisztériumi struktúrával kapcsolatos volt. A mostani törvényjavaslattal és az imént véget ért házbizottsági üléssel sem jutottunk közelebb ahhoz, hogy miként is fog kinézni és miként is alakul nemcsak, hogy a minisztériumok struktúrája, hanem a szervezete, illetve a feladat- és hatásköre. Nagyobbrészt azt is nagyon nehéz volt kiolvasni, hogy miért kerülhet vagy miért nem kerülhet meghallgatásra a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter például az Igazságügyi bizottságban, holott a szabályozott köztevékenységek felügyeletére létrehozott új hivatal az ő szervezeti és hatásköri szabályai mentén jött létre, és fontos feladata van, tehát az Igazságügyi bizottság mégiscsak meghallgathatná őt.

Tehát, képviselőtársaim, arra szeretnék inkább utalni, hogy nagyon kevéssel jutottunk előrébb ezzel a törvényjavaslattal, hiába a 113 oldal, amelyen szövegezi a változásokat. Ahhoz, hogy valójában mi is a valódi struktúrája, és mi is a valódi döntéshozatal és az iránya az új kormányzati struktúrának, egy dolgot biztos meg kell ismételni, azt, hogy nem lehet ebből a törvényből sem kiolvasni mindazt, ami az Orbán Viktor által a hétfői napon elmondott irányvonalakat, a háborút, illetve az előttünk álló kihívásokat és az erre adott kormányzati választ és a minisztériumi struktúrában visszatükröződő minisztériumi válaszokat jelenti.

Továbbra sem érthető és nagyon nehezen indokolható, hogy hol lesz egyáltalán helye az egészségügynek, hol lesz helye az oktatásügynek, hol lesz helye a környezetvédelemnek. Nacsa képviselőtársammal fura mód egyet kell abban érteni, hogy a választók egy jó része megüzente, hogy mivel nem ért egyet, milyen politikával. De szerintem a választók jó része azt is megüzente  erre számos közvélemény-kutatás van , hogy ők nyugodtabbak lennének, és arra kérnék, hogyha kérhetik egyáltalán ezt a kormányt, de tudjuk, hogy a kommunikáció általában egyirányú szokott lenni négy éven keresztül, és csak a választás jelent visszacsatolást, szóval, ők a közvélemény-kutatásokon keresztül is megüzenték azt, hogy igen, önálló minisztériumban gondolkoznak az élet olyan fontos területeiről, mint az oktatásügy, az egészségügy és a környezetvédelem. Hadd hívjam fel: a környezetvéde-lem tekintetében közel 100 százalékos az egyetértése azoknak az embereknek, akik a felmérésekben részt vettek, hogy egy önálló minisztériumra van szükség.

Azt is hozzá kell tenni, hogy az itt elhangzott, azt hiszem, az előző vitában, és higgye el, képviselőtársamat nem provokálni akarom, de valami ilyesmi mondott ön, hogy komcsi nosztalgia az önálló környezetvédelmi minisztérium, vagy valami ilyesmit mondott. (Nacsa Lőrinc: Grósz Károly!) Akkor valószínűleg rosszul értettem. A környezetvédelmi minisztérium és az, hogy a környezeti ügyekkel kiemelten tudjunk foglalkozni, és a kiemelt foglalkozást szerintem megtestesíti és mutatja, ha önálló minisztériuma van valaminek, vagy esetleg az agráriummal összefüggésben valamilyen módon kiemelten foglalkozunk vele, szóval, az emberek, lehet, arra adtak felhatalmazást, hogy Orbán Viktor alakítson kormányt, nagyon sok ember arra adott felhatalmazást egyébként, hogy ne ő alakítson kormányt, de az emberek nagy többsége azt szeretné, és azt várja el a törvényhozástól és a leendő kormánytól mint végrehajtó hatalomtól, hogy olyan szervezeti struktúrát hozzon létre, amelyben világosan gazdája van, és önálló szervezeti egységként, tehát minisztériumként jelenik meg az egészségügy, illetve az oktatásügy, mert nemcsak az emberek érzik úgy, hogy az ő érdeküket jobban lehet artikulálni, eljuttatni a hatalomhoz, hanem a szakma is így gondolja.

Ha valakire kifejezetten hallgatni kell, akkor azok a pedagógusaink, akik benne dolgoznak, nap mint nap foglalkoznak gyermekeinkkel, azok az egészségügyi dolgozók és az ő képviseletüket ellátó szervezetek, országos kamarák, amelyek szintén úgy gondolják, hogy az ő ügyeikben egy önálló minisztériumra lenne szükség. Az elmúlt időszak, csak a pandémia is megmutatta, hogy az, hogy egy állam egészségügye mennyire felkészült, nagyban függ attól, hogy a szervezeti struktúrában önállóan, szabadon gondolkozni tudó egészségügyi minisztériuma van vagy nem. A nap végén ott tartottunk, hogy egyébként rendészeti térről kellett beavatkozni, és nem is biztos egyébként, hogy jó irányba az egészségügy folyamatába. De egy biztos, az, hogy az oktatásnak és az egészségügynek milyen lesz a helyzete, nagyban függ attól, hogy az egészségügyet és az oktatást milyen módon szeretnénk szervezni.

A Jobbik, mint jobboldali konzervatív párt, abban hisz, hogy egy robusztus állami egészségügyre van szükség, és az állami egészségügyet kell a lehető legjobb helyzetbe hozni. Mi abban hiszünk, hogy egy jól finanszírozott oktatásra van szükség ahhoz, hogy a magyar diákok versenyelőnyben legyenek és jó helyzetben legyenek azon a rendkívül kompetitív és nagyon különleges piacon, amelyben az egész világban kell megállni a helyüket, egyrészt azért, hogy a tudásukat fel tudják használni hazánk boldogulására, és egyrészt azért, hogy minket büszkévé tegyenek arra, hogy ilyen nagyszerű tanáraink voltak, és ilyen nagyszerű diákokat neveltek. Szerintünk ennek az egyik záloga az önálló minisztérium, nem megismételve mindazt, amit mondtam.

Az én elképzelésemtől, de én úgy érzem, az én politikai közösségem elképzelésétől is távol áll az, ami minisztériumi struktúrával most önök készültek, éppen ezért ezt a javaslatot támogatni nem tudjuk. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage