OVÁDI PÉTER, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tájékoztatom önöket, hogy a Törvényalkotási bizottság a 2022. május 19-én tartott ülésén megtárgyalta a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő szabályozási kérdésekről szóló T/27. számú törvényjavaslatot. Az összegző módosító javaslatot és az összegző jelentést a bizottság kivételes eljárás alapján 28 igen szavazattal, 9 nem ellenében, tartózkodás nélkül elfogadta.

Tisztelt Ház! Embert próbáló időszakot hagytunk a hátunk mögött. A koronavírus-járvány okozta társadalmi és gazdasági kihívások nemcsak a döntéshozók vállára róttak hatalmas terheket, hanem valamennyi állampolgártól is igen nagy türelmet és fegyelmezettséget kívántak meg. Úgy vélem, jól vizsgáztunk mi, magyarok, ismételten megmutattuk, hogy ha kopogtat az ajtónkon a baj, össze tudunk fogni.

Érdemes felidéznünk azt is, hogy a magyar kormány időben cselekedett és időben hozta meg a védekezéshez szükséges intézkedéseket. Magyarország Európa egyik legeredményesebb oltási programjával sikeresen küzdött a koronavírus-világjárvány ellen, amelynek köszönhetően most lehetővé válik, hogy a kormány a veszélyhelyzetet megszüntesse. Hangsúlyozandónak tartom, hogy a kormány elsődleges célja, csakúgy, mint eddig, hogy megvédje a magyar emberek életét és egészségét, valamint mérsékelje a gazdasági károkat, és megőrizze a munkahelyeket. Ezért született meg tehát az előttünk fekvő törvényjavaslat.

(14.50)

Tisztelt Országgyűlés! A koronavírus terjedése elleni küzdelem eddig példátlan kihívás elé állította az egész világot, így hazánkat is. A hagyományos, megszokott eszközök alkalmatlannak bizonyultak a járvánnyal szembeni egészségügyi és gazdasági védekezés során. A kormány éppen ezért időben cselekedve, 2020. március 11-én döntött az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésével összhangban a veszélyhelyzet kihirdetéséről. Ám az alaptörvényi normaszöveg értelmében a kormány veszélyhelyzeti jogalkotása csupán 15 napig maradhatott volna hatályban. A harc folytatása és az állampolgárok egészségének megóvása érdekében szükségesnek bizonyult, hogy az Országgyűlés a továbbiakban ismét felhatalmazza a kormányt, hogy abban az esetben is megalkothassa, a hatályban fenntarthassa a rendkívüli intézkedéseket tartalmazó rendeleteit, ha az Országgyűlés a humán járvány terjedése miatt nem tudna ülésezni.

Köszönetet mondhatunk a jóistennek, hogy a törvényhozás mégis maradéktalanul tudta ellátni a munkáját. Így az Országgyűlés  élve az említett törvényben biztosított jogával  most visszavonja a kormánynak adott felhatalmazást. Mindenképpen szeretném azonban hangsúlyozni azt is, hogy a kormány, betartva az alkotmányos kereteket, kizárólag olyan intézkedéseket hozott meg a rendkívüli jogrend alatt, amelyek a szükségesség és az arányosság alkotmányos követelményeinek eleget téve nélkülözhetetlennek bizonyultak a magyar emberek egészsé-gének megvédése, valamint a járvány okozta negatív gazdasági kihívások leküzdése érdekében, az Országgyűlés pedig maradéktalanul tudta gyakorolni a rendkívüli intézkedésekkel kapcsolatos ellenőrzési hatáskörét.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Ház asztalán fekvő javaslat célja, hogy a járványügyi helyzet stabilizálódására tekintettel megalapozza a veszélyhelyzeti különleges jogrend megszüntetését. Természetesen nem mehetünk el szó nélkül a jogbiztonság mint a jogállamiság egyik legfontosabb sarokköve mellett sem. Ugyanis a jogbiztonság elve megkívánja, hogy a veszélyhelyzet megszűnése és a veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályvesztése ne történjen meg annak hiányában, hogy a megfelelő átmeneti rendelkezések megalkotásra kerülnének. A jogbiztonság és a kiszámítható szabályozási környezet jogállami követelményeire tekintettel az előttünk fekvő törvényjavaslat célja az is, hogy a veszélyhelyzet idején létrejött jogviszonyokat, illetve jogi várományokat úgy szabályozza, hogy a szabályozási átmenet egyértelműen és kiszámíthatóan a bizalom, védelem követelményére is figyelemmel biztosított legyen, és a szabályozási környezet változatlansága a törvényben garantált legyen. A jogbiztonság elvének érvényesülése érdekében szükséges tehát ezen szabályok lefektetése, hiszen a veszélyhelyzet megszűnése és a veszélyhelyzeti kormányrendeletek hatályvesztése nem történhet meg a megfelelő átmeneti rendelkezések megalkotása nélkül.

Tisztelt Ház! Kérem, engedjék meg, hogy a teljesség igénye nélkül, csupán példálózó jelleggel kiemeljem a Ház asztalán fekvő tervezet főbb pontjait! A benyújtott javaslat további célja az is, hogy a teljes funkciójú elektronikus halottvizsgálati bizonyítványt kiállító rendszerben a személyazonosítási, illetve az egyéb adatkezelési feladatokkal rendelkező személyek és szervek feladatellátásukhoz kapcsolódó jogosultságait megteremtse; mint ahogy a törvényjavaslat többek között megteremti az összhangot a lejárt okmányokra vonatkozó veszélyhelyzeti szabályozással is akként, hogy a 2020. március 11. és 2022. május 31. között lejárt vagy lejáró személyazonosító igazolvány, vezetői engedély és útlevél egységesen 2022. június 30-áig érvényes maradjon. A törvényjavaslatban részletezett, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény módosításának, gazdaságpolitikai célja pedig nem más, mint hogy Magyarországon a tartósan betöltetlen munkakörök gyors, hatékony és átlátható módon csak megbízható vállalkozások közreműködésével kerüljenek betöltésre harmadik országbeli munkavállalókkal.

Tisztelt Országgyűlés! Végezetül szeretném megjegyezni, hogy az előttünk álló veszélyes évtizedben nagyon nem lesz mindegy, hogy milyen ösvényre lépünk. Ezért különösen is fontos, hogy a Magyarország megvédését és biztonságának garantálását szolgálni hivatott javaslatokat pártállásra való tekintet nélkül a lehető legszélesebb körben támogassa a magyar törvényhozás. Az elhangzottakra tekintettel a benyújtott javaslat támogatandó. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage