NACSA LŐRINC (KDNP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Először is csak röviden reagálnék például Vajda képviselő úrra is, aki meglepődött, hogy a miniszterelnök döntéseket hoz. (Vajda Zoltán jelzésére:) Mondta, hogy meglepődött, hogy a miniszterelnök hozza a döntéseket, amikor gazdasági kérdésekről is szó van.

Szerintem helyes az, hogyha okos emberekkel veszi magát körül a miniszterelnök akár a tanácsadói körben, akár a miniszteri körben, akár az államtitkári körben vagy akár például a Nemzeti Bank élén, és mindenkit meghallgatva a kormányülésen olyan döntés születik, ami a magyar emberek meg a magyar vállalkozok érdekét szolgálja. Szerintem ez egy helyes modellje a gazdaságirányításnak, de többen a képviselőtársaim közül a gazdaságot  Z. Kárpát Dániel is  szóba ejtette, hogy hányféle minisztérium fog valamilyen módon gazdasági kérdésekkel foglalkozni.

Szerintem ez nagyban összefügg az önök által fölvetett többi témával is, legyen az oktatás, egészségügy, családpolitika, bármilyen lakhatási kérdések, mert egyértelműen bebizonyosodott az elmúlt években, hogy ha a gazdaságnak jól megy, ha a magyar vállalkozásoknak jól megy, ha növekednek a bérek, ha csökkennek az adók, hogyha nő a gazdaság teljesítménye  ahogy ez az elmúlt években volt , akkor egyre több pénz jut oktatásra, egészségügyre, családpolitikára és a többi területre is.

Tévesnek tartom azt a 2010 előtti szocialista-liberális válságkezelést, ami elvett az emberektől, ami elvett az emberektől egy rossz válságkezelés következményeként, mert nem tudott a gazdaság növekedésében semmit tenni, ezért sok ember lett munkanélküli, sok vállalkozás ment csődbe, sok ember került az út szélére.

Szerintem az a helyes gazdaságpolitika, és a mostani válsághelyzetben, egy nehéz gazdasági helyzetben, egy háborús helyzetben, egy járvány utáni helyzetben azért fontos a gazdaságra nagy erőket helyezni, mert ha a magyar gazdaságot sikerül azon a növekedő pályán tartani és sikeressé, ellenállóvá tenni, a válságoktól ellenállóvá tenni, akkor egyre több pénz jut azokra a területekre is. Mint ahogy 2013 óta minden évben több pénz jutott az előző évhez képest oktatásra is, egészségügyre is és családpolitikára is.

Tehát én látok egy mintázatot, egy modellt, egy múltbeli sikertörténetet, amit érdemes folytatni ilyen módon, csak most talán még több gazdasági kihívással állunk szemben, mint mondjuk, 2016-17-18-ban vagy ’19-ben tapasztalhattunk volna. Mint ahogy idén is 400 milliárd forinttal több jut az egészségügyre, mint a tavalyi évben jutott. Óriási összegekről beszélünk. Ez annak köszönhető, a többi családtámogatás is annak köszönhető, hogy a tavalyi évben 7 százalék volt a gazdasági növekedés, és nem különböző eladósodásból, nem hitelből, nem különböző megszorító csomagokból, hanem a gazdaság növekedéséből tudunk ezekre a fontos területekre fordítani.

Sebők képviselő asszony mondta azt, hogy ha tudta volna a minisztériumok felsorolásánál lévő törvénynél, hogy ebben a törvényben mi van, akkor javasolt volna egy módosító javaslatot. Ugyanaznap lett benyújtva a két törvény, képviselő asszony, ugyanabban a pillanatban is, tehát nyugodtan a kettőt egymás mellett is lehetett volna olvasni, és akkor világosabb szerintem a kép.

(16.40)

De az EU-s pénzeket nem azért nem kapjuk meg, amiket ön mondott, hanem a gyermekvédelmi törvény miatt nem kapjuk meg, tisztelt képviselő asszony. (Derültség az ellenzéki oldalon.) Ez legyen teljesen világos! Ha visszanézik az idővonalat, láthatják, hogy az Európai Bizottság hogyan állt az aláírásokkal, hogyan kezdeményezte a helyreállítási alappal kapcsolatos párbeszédet a magyar kormánnyal, és akkor világosan fogja látni, hogy mikor hagyta abba ezt a párbeszédet. Már aláírás előtt volt. S mikor volt ez a pillanat? Amikor megszavaztuk a gyermekvédelmi törvényt  (Z. Kárpát Dánielnek:) Z. Kárpát Dániel is megszavazta, ezért nem értem, hogy miért kiabál be , tehát amikor megszavaztuk a gyermekvédelmi törvényt.

A családügyet is említette képviselő úr. Hál’ istennek, a bizottságban a családügyi miniszter urat a Jobbik is támogatta. Remélem, ez egyfajta bizalom, és mostantól így mehetünk tovább. A bizottságban jobbikos képviselőtársam is megszavazta a családokkal is foglalkozó miniszter kinevezését, tehát alkalmasnak találta arra, hogy ellássa ezt a feladatot. Ezek szerint ez a frakció álláspontja.

Képviselő asszony, én arra kérném, hogy a rendőrökről egy kicsit kevésbé derogáló módon beszéljen. Szerintem nagyon nagy tiszteletet érdemelnek a magyar rendőrök. A közbiztonság nagyon-nagyon sokat javult 2010 óta. 2010-ben, amikor a szocialisták kormányoztak, 400 ezernél is több regisztrált bűncselekmény volt Magyarországon, mostanra ez 190 ezer alá csökkent (Közbeszólások. Az elnök csenget.), tehát óriási csökkenés állt be a regisztrált bűncselekmények elkövetésében. Szerintem ez jó irány. A közbiztonság nagyon nagyot javult Magyarországon az elmúlt időszakban, és ez nagyon nagy részben a Belügyminisztériumnak és a rendőröknek köszönhető. Azt gondolom, ez helyes, és tiszteletet meg köszönetet érdemelnek inkább ahelyett, hogy valamiféle negatív jelzőkkel illetnénk őket.

De ugyanígy kérném az idősek tiszteletére is, mert ön el akarja dönteni mások helyett, hogy ki mikor menjen nyugdíjba. Nem idegen önöktől ez a gondolkodásmód, az önök egyik politikusa el akarta venni a szavazati jogot az idősektől, mondván, hogy miért szólnak bele a jövő alakulásába. Értem én, hogy ez egyfajta divat vagy elvárás a Momentumban most az elnökjelölti nagy versenyben, ahol lassan már a frakciólétszámmal megegyező elnökjelölt lesz. Értem én, hogy ez egy elvárás, de akkor is azt gondolom, az, hogy ki mikor megy nyugdíjba, nem az ön dolga, hanem mindenki eldöntheti saját maga  nem tudom, ebben egyetértünke, hogy mindenki eldöntheti saját maga , hogy mikor kíván nyugdíjba menni, vagy milyen módon szeretné végezni a tevékenységét tovább.

Z. Kárpát képviselő úrnak jelezném, hogy az a 2010 előtti kormány volt, ahol a gazdasági válságot kizárólag megszorítással tudták kezelni. Ők voltak azok, akik mindent elvettek a családoktól, mindent elvettek a vállalkozásoktól, sőt odaadtak egy csomó feladatot az önkormányzatoknak finanszírozás nélkül. A vidéki önkormányzatokkal kapcsolatban Keresztes László képviselő úr is rendszeresen fölszólal, de az a kormány volt az, amelyik rengeteg feladatot adott a vidéki önkormányzatoknak, finanszírozás nélkül. Megkapták, hogy ezt tartsák fenn, amazt tartsák fenn, olyan feladatot lássanak el, csak éppen állami finanszírozás nem társult hozzá. Szerintem ez nem helyes.

A mostani törvényjavaslatban leírtakból és a miniszteri meghallgatásokból  ugye, már megtörténtek a miniszterjelölti meghallgatások, egy héttel bölcsebbek vagyunk az általános vitához képest  szerintem világosan kirajzolódik az a kép, hogy hogyan lesz képes ez a kormányzati struktúra az előttünk álló időszak kihívásait kezelni. Szerintem abban egyetértünk, hogy egy nehéz, válságokkal teli időszakban élünk, ezért a kihívásokat kezelni kell. Magyarország értékelvűségét, értékalapon álló politikáját közben meg kell őrizni, és az előttünk álló kihívásokat  legyen az a természetvédelem, a szomszédunkban zajló háború, a járvány, a népvándorlás vagy legyenek a gazdasági nehézségek  mind-mind kezelni tudja, hogy adekvát, nemzeti, s a magyar embereknek és a magyar családoknak is kedvezményeket és előnyt biztosító politika következzen a továbbiakban is Magyarországon, ahogyan ezt próbáltuk és tettük az elmúlt 12 évben. Szerintem a mostani struktúra nemcsak, hogy alkalmas erre a feladatra, hanem a személyi összetételből, a bizottsági meghallgatásokból és az ilyen törvényjavaslatokból világosan látszik, hogy alapvetően  ahogy a miniszterelnök fogalmazott  sok melóra van szükség, de ez a sok meló, a sok munka sikerre vezetheti az egész országunkat, amivel mindannyian, még az önök szavazói is sokkal jobban járnak, mint ha önöket választották volna. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage