DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Nem ezzel szerettem volna kezdeni a felszólalásomat, de engedjék meg, hogy Hollik István egyetlenegy felvetésére, mondatára reagáljak. Ő azt mondta, hogy a korábbi felhatalmazással Magyarország, de egyébként itt helyesbíteni kell, hiszen a kormány, a kormány jól élt a koronavírus-járvány alatt, és elkezdte a gazdasági következményeket és a gazdasági hasznokat, illetve az ebbéli teljesítményeket emlegetni, és azzal kapcsolatban próbálta igazolni álláspontját. Képviselő úr, azt is hozzá kellett volna tenni, hogy ez alatt a járvány alatt volt időszak, amikor Magyarország egymillió főre vetítve a világ élvonalába tartozott, sőt első helyen állt a halálozásokban. (Hollik István: Ez hazugság!) Nyugodtan csóválhatja a fejét, hogy nem hisz benne, ezeket a statisztikákat önök akkor nem vonták kétségbe. Mondom, egymillió főre vetített statisztikáról van szó. És azokat a statisztikákat is nehéz lenne falsnak mondani, ami szerint most már több mint 46 ezer honfitársunk vesztette életét, 46 ezer embert kellett meggyászolnia a hozzátartozóinak.

Tehát amikor a gazdasági, mondjuk úgy, hogy válságkezelésről beszélnek, tegyék hozzá, hogy a koronavírus-járvány valójában nem gazdasági, hanem egy közegészségügyi helyzet volt, amelynek a kezelésében önök elbuktak. Ezek a tények.

Az is tény, és azt is hozzá kell tenni, és hangozzék el ez is: Orbán Viktor veszélyhelyzetből veszélyhelyzetbe vezeti az országot. Az elmúlt két-három év nem szólt másról, mint hogy valamilyen módon bevezetett veszélyhelyzet és az ehhez fűződő rendeleti kormányzás. (Nacsa Lőrinc: Törvényileg!) Önök folyamatosan fenntartva a veszélyhelyzetet vitték végig, és minden egyes esetben ehhez fordultak. Ez azért is volt különösen izgalmas és az elmúlt hetekben különösen szembetűnő és szerintem furcsa, mert itt is elhangzottak a Fidesz részéről olyan felszólalások, azt hiszem, Illés Boglárka képviselő asszony mondta el azokat a tényadatokat és azokat a számokat, hogy Magyarország mennyi mindennel segítette az Ukrajnából érkező menekülteket a humanitárius katasztrófa közben.

Nos, ezek a segítségek, ezek az eljuttatott adományok, orvosi segítség, amely nagyon sokszor önkormányzatoktól, magánszemélyektől, civil szervezetektől is jött, mind olyan jogrendben születtek és mind olyan jogrendben valósultak meg, amikor nem kellett hozzá a kormánynak semmilyen felhatalmazás, hogy ezt a kérdést kezelje, elegendő volt a magyar törvényes rend, a rendőrhatóságoknak, katasztrófavédelmi szerveknek, a honvédségnek, a civil szervezeteknek, mindenkinek az együttes fellépése, és tökéletesen elegendő volt ennek a humanitárius katasztrófának vagy az azzal fenyegető helyzetnek a kezelésére az a jogrend, amelyben mindenkinek, a kormánynak is a végrehajtó szerepe, a parlamentnek a törvényhozó szerepe is megvan, és senki nem a másik kárára sem politikai kommunikációs kormányzással, sem túlterjeszkedéssel nem lép. Tehát ez is azt igazolja, hogy az önök által elfogadott, illetve most meghosszabbítani kívánt jogrend nem igazolható.

Nem szükséges, én azt látom, a jelenlegi helyzetben, hiszen visszautaltunk itt az előző hónapokra is, az önök által kért és önök által vélhetően megadott felhatalmazás, hiszen a rendes jogrendünk, a rendes működésünk képes biztosítani és biztosította is az elmúlt nagyon nehéz hónapokban és nagyon veszélyes hónapokban az ország működését, országunknak a megvédését. Engedjék meg, hogy itt köszönetet mondjunk a belügyi dolgozóknak, a rendvédelmi, illetve honvédelmi dolgozóknak vagy azoknak a civil szervezeteknek, amelyek segítettek megoldani Kelet-Magyarországnak a háború okozta nehéz helyzetnek a kezelését. Volt szerencsém, de nem mondom, hogy szerencsém, volt lehetőségem többször lemenni a határhoz, és azt is el kell mondani, hogy nemcsak azoknak, akiket az imént említettem, nemcsak feléjük tartozunk köszönettel, hanem az önkormányzatok és az önkormányzati dolgozók irányába is, hiszen nagyobbrészt ők vitték a munka terhét, és naphosszat kellett tervezniük az ellátást, illetve a továbbszállítását azoknak az ukrajnai menekülteknek, nagyobbrészt magyar ajkú menekülőknek, akiknek az ellátásáról kötelességünk gondoskodni.

Szerintem továbbra sem volt és továbbra sem látható, hogy indokolt, hogy önök a jelenlegi veszélyhelyzetet meghosszabbítsák, és erre kérjenek egy felhatalmazást, ugyanis szöges ellentét van azzal a közegészségügyi járványhelyzettel és veszélyhelyzettel, ami az első járványhullámban volt, amikor valóban egy ismeretlen és mindenki által kiszámíthatatlannak tartott járványhelyzetben voltunk. Akkor mindenki úgymond a helyén tudott maradni és dolgozni tudott, a mostani, önök által veszélyesnek titulált szituációban pedig arra is lehetőség van, hogy Orbán Viktor azonnali kérdések megválaszolása helyett Olaszországba utazzon focimeccset nézni. Ez mutatja a helyzet komolyságát, hogy amíg a maga által egyébként mindig főkapitánynak tisztelt személy elsőként áll a csapatok élére, most inkább a szurkolótábor élére próbál állni, és Olaszországban keresi a saját boldogságát.

Hozzáteszem, ha már arról beszélünk, hogy mit sikerült bevezetni extraprofitadó néven: én már csak azt remélem, hogy nem magángéppel utazott Orbán Viktor, vagy ha magángéppel utazott, bár most még a jogszabály nincs hatályban, akkor a következő ilyen utazásainál azt a 3900 forintot legalább az ő oligarchái is meg fogják fizetni, amit önök akarnak a repülőtársaságokra ráterhelni, különösen úgy, hogy ezeket a repülőket fenntartó gazdasági társaságok és személyek jellemzően az önök által biztosított bizniszeknek az extraprofitjából  és ott tényleg van extraprofit  élnek és élvezik az életet.

Azt is érdemes hozzátenni, hogy az is meglehet, hogy a Magyar Labdarúgó-szövetség vezetőjével, az egyik extraprofitadóval sújtott személy repülőgépével is utazhatott akár a miniszterelnök. Tehát különösen pikáns, hogy egy ilyen személlyel, illetve ilyen társaságban utazik el a miniszterelnök, miközben Magyarországon a veszélyhelyzet meghosszabbításáról vitáznak a képviselők, és a helyzet komolyságát alátámasztandó szólal fel miniszter asszony, illetve a további képviselők tömege is.

De ha már itt vagyunk: a felhatalmazást mégis mire használták? Én úgy látom, a felhatalmazást egyetlenegy dologra próbálták használni, hogy azt a megszorítást, amit az elmúlt napokban bejelentettek, önök mindenfajta különösebb ellenállás nélkül átvigyék. Önök azt mondták, hogy a megszorítások közepette a nagyvállalatoktól vesznek el. Ehhez képest az a helyzet, tisztelt miniszter asszony, hogy önök az egyszerűsített foglalkoztatással kapcsolatosan, az ott megjelenő közteheremeléssel valójában azoktól a kisvállalkozásoktól és legkisebb vállalkozásoktól is komoly hozzájárulást fognak most már kérni, amelyeknek egyébként ebben nem kellene terhet viselniük. Az ő vonatkozásukban a közteher duplájára fog emelkedni. Sőt, önök nem gondolhatják jóhiszeműen azt sem, hogy azok a vállalatok, amelyek most érintettek lesznek az extraprofitadóval kapcsolatosan, nem fogják áthárítani a díjakat. Megint azokat a családokat fogja ez érinteni, akik hozzátartozóinak külföldről kell rendszeresen hazajárnia, hiszen velük fogják megfizettetni azokat a légitársaságok valamilyen módon, vagy bújtatva vagy valamilyen szabályozások mögé elrejtve, akár csomag- vagy bármilyen felár bevezetésével, amivel ismételten őket fogják sarcolni. Sőt, az önök által belengetett kata, a kisadózók tételes adójának a módosítása is ebbe az irányba hat.

Önök valójában nem a nagyvállalatoktól, hanem az áthárítással a legkisebb emberektől veszik el, és kérnek hozzájárulást. És el kell keserítenem önöket, hogy ha önök úgy gondolják, hogy a háború árát a nagyvállalatokkal fogják megfizettetni, akkor a háború árát az efóval, tehát az egyszerűsített foglalkoztatással, a katának majd a szűkítésével, az áthárítandó repülőjegyadóval, a díjemelésekkel és egyéb, akár biztosítói, banki termékeknek a lakosságra átháruló terheivel lényegében a családokkal fogják megfizettetni.

(11.40)

Tehát pontosan az lesz, az ellentettje, mint amit terveztek, valójában a háború árát a családokkal fogják megfizettetni, és hiába próbálják máshogy mondani, a családok fogják megérezni.

De ha a családokon valóban segíteni szeretnének a háború alatt, akkor engedjék, hogy a figyelmükbe ajánljam az egyik leggyorsabb és a leghatékonyabb, természetesen, ha az állami ellenőrzést melléteszik, az egyik leghatékonyabb eszközt, ez pedig az áfacsökkentés. Az elkövetkezendő hónapokban az inflációs teher leküzdésének az egyik lehetősége az, hogy az alapvető élelmiszereknél  különösen a nyári hónapokban a zöldségekre, a gyümölcsökre vonatkozóan is  az általános és Európa-rekorder legmagasabb 27 százalékos áfa radikális csökkentését javasolja a Jobbik.

A Jobbik konzervatív jobboldali pártként úgy gondolja, hogy az embereknél ott hagyható az a pénz, és az ő zsebükben jobb helyen van ez a pénz, mint hogy egyébként áfabevételekben az önök zsebét gyarapítsa. Az emberek zsebében és az embereknél hagyott pénz az ő személyes döntéseiket sokkal jobban segíti, és boldogulásukat is jobban segíti. Hosszú távon pedig a szociális kártya nyújthat megoldást, azaz azoknak a személyeknek, akik jellemzően alacsony jövedelműek; tudnak takarékoskodni és tudnak olyan segítséget kapni, ami szisztematikusan hosszú távon, az áfacsökkentések átmeneti hatásain túl segítséget nyújthat számukra. Emlékeztetőül mondom, friss adat, a KSH szerint az elmúlt egy évben az élelmiszerek ára  tehát nem is az alapvető élelmiszerekről, hanem valamennyi élelmiszerről beszélhetünk  18,6 százalékkal emelkedett, és a friss bejelentés alapján immár ott vagyunk, hogy Magyarországon az infláció két számjegyű a KSH által kimutatott statisztika alapján is.

Tehát világosan látszik, tisztelt képviselőtársaim, hogy amit önök kérnek, ez a fajta felhatalmazás nem szükséges, a rendkívüli jogrend helyett a rendes jogrendben is biztosítható az intézkedések nagy részének meghozatala.

Önök azt mondták, Hollik képviselőtársam talán fel is sorolta, hogy mely kérdésekben nem tartja indokoltnak az ellenzék fenntartani a felhatalmazást. Az a helyzet, képviselőtársam, hogy azokban a kérdésekben, amelyekről beszélt, rendeleti út helyett törvényi szabályozásban is fenn lehet tartani azokat a kivételeket, amelyek valóban indokolttá teszik. De akkor mondja el, hogy mi az indokolt abban  és ezt is most kihagyták a felsorolásból , hogy a közérdekűadat-igénylésnek továbbra is 45 nap a határideje, ami meghosszabbítható 45 nappal. Akkor  ezt Nacsa képviselőtársamnak is mondom, rendszeresen szoktunk vitatkozni  magyarázza el nekem valaki, hogy amikor megkeresem például a volt OEP-ként szolgáló NEAK-ot, ami az állami egészségügyi finanszírozó, hogy megkérdezzem egyes ellátások gyakoriságát, hogy milyen számban voltak, 45 napot kell várni arra a válaszra, amelyben azt mondják, hogy ők ezt nem ismerik.

Tehát önmagában egy olyan válaszra, amelyben azt mondják, hogy ők erre nem kezelnek adatot, arra is 45 napot kell várni. Mi indokolja ennek a rendeletnek például a fenntartását? Mert beszélt olyan indokolt esetekről Hollik képviselőtársam, amelyeknél valóban fenn kell tartani, de erre törvényt, erre olyan jogszabályt lehet hozni, amelyben valamennyi képviselőnek az egyetértése is kialakítható, és nem a kormánynak kell hozzá felhatalmazás, hogy ezek megmaradjanak, vagy így tegyék, hanem ezeket valóban fenn lehet tartani, és önálló jogszabályban lehet, tehát nem egy törvényi felhatalmazást kérve a rendeletek hatályát fenntartva, hanem önálló törvényi szabályozásként kialakítva lehet őket fenntartani. Ez lenne talán az egyik legfontosabb.

Összességében tehát megállapítható, és ismételten csak azt lehet mondani, hogy Orbán Viktor most már öt hónappal meghosszabbítva szeretné a veszélyhelyzetet fenntartani. Nem újdonság, a kormányfő veszélyhelyzetből veszélyhelyzetbe kormányozta az elmúlt pár évben az országot, folyamatosan hozzászokott ehhez, az ő jogköreinek bővítésével és mindenki más jogkörének a csorbításával járt ez. A felelősséget természetesen ezek után is ő fogja viselni. Mi abban reménykedünk, hogy lényegesen másképp lesz ez, mint a koronavírus-járvány alatt, amikor Magyarország az egyik legszomorúbb mutatókkal rendelkezett halálozás terén. Mi abban bízunk, hogy önöknek egy idő után vagy rövid időn belül megjön az eszük és azt mondják, hogy erre a felhatalmazásra nincs szükség, és a rendes jogrend szerint is képesek a kormányzást vinni, bár ebben eddig is voltak kétségeink.

Ilyen javaslatot a jobboldali Jobbik nem tud megszavazni önöknek, így hát ehhez támogatásunkat ne kérjék. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage