DR. APÁTI ISTVÁN, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Miniszter Asszony! A végén szeretném kezdeni a felszólalásomat, illetve a végével: így, ilyen formában a Mi Hazánk képviselőcsoportja nem fogja tudni támogatni ezt a javaslatot, de természetesen teljesen más indokokból vagy okokból kifolyólag, mint azt a szélsőbaloldali vagy szélsőliberális ellenzék teszi.

Mielőtt azonban a részletekre ezen kedves gondolatok után rátérnék, hadd szóljak néhány szót az elmúlt kettő, lassan már kettő és fél esztendőről is. Gyakorlatilag igaz az a kijelentés, hogy a második világháború óta nem tapasztalt intézkedések és események véget nem érő sorozatát kell megélnünk, olyan történeteknek vagyunk élő szereplői, tanúi, amelyeket korábban talán nagyszüleink vagy dédszüleink elbeszéléséből hallhattunk. Elég, ha csak a világháborút helyettesítő világjárvány, a Covid kirobbanása idején, annak az elején rögtön megtapasztalt kijárási tilalmak vagy kijárási korlátozások intézkedéseire gondolunk.

Komolyan kell venni azt a nemzetközi és hazai, ha úgy tetszik, kül- és belpolitikai figyelmeztetést, mely szerint a világháborút helyettesítő világjárvány, a Covid állítólagos lecsengése, a szomszédunkban zajló orosz-ukrán, pontosabban ukrán területen zajló orosz-amerikai háború  mert a pontos megnevezés, úgy hiszem, így közelebb áll a valósághoz  kapcsán megtapasztaltuk, mely szerint a járványok, a veszélyek, a háborúk évtizede következik. Mivel a világ leggazdagabb embere, Bill Gates is megfogalmazta ezt szinte szó szerint, ezért okunk van feltételezni, hogy egyrészt ő már egy kicsit előrébb tart, mint itt bármelyikünk, másrészt pedig ezt a fenyegetést  mert ezt értelmezhetjük egy tájékoztatásba csomagolt fenyegetésnek is  be fogják váltani, sőt folyamatosan úgy néz ki, hogy évről évre újdonságokkal, negatív előjelű újdonságokkal előrukkolva be is fogják ezeket váltani.

A háború valójában a Mi Hazánk Mozgalom álláspontja szerint az új világrend kialakításáról szól, mint ahogy szólt a Covid és az azzal kapcsolatos kötelező oltás vagy oltásra kötelezés, a vakcinagyártók és gyógyszergyártók extraprofitja, amelyet egyébként most sem kíván korlátozni vagy visszanyesni a kormányzat, vagy abból legalább valami hasznot kinyerni az ország, illetőleg a költségvetés számára és javára. Nos, egyetértünk azzal, hogy az orosz-ukrán  maradjunk ennél a megnevezésnél, talán egyszerűbb  háború kapcsán minden eszközünkkel humanitárius segítséget nyújtunk a rászorulóknak.

És itt bizony komoly különbséget és egyértelmű különbséget tudunk tenni a menekültek és a bevándorlók között, hiszen azok, akik Ukrajna és Kárpátalja területéről érkeznek, valójában menekültek, hiszen háború dúl az országukban, és az első biztonságos országba, jelen esetben Magyarországra kívánnak belépni. Épp ma reggeli híradások szerint 750 ezer embernek segítettünk már. Ez így helyes, mint ahogy támogatja a Mi Hazánk Mozgalom azt is, hogy nemcsak az anyaország területén belül, hanem adott esetben a segítséget oda kiszállítva, Ukrajna vagy Kárpátalja területén is segítünk a rászorulóknak. Ez valóban egy alapvető emberies vagy humánus hozzáállásból fakadó erkölcsi, jogi, nemzetközi jogi kötelezettsége Magyarországnak.

Ráadásul azonos kultúrkörből érkező menekültekkel találkozhatunk, nem a harmadik, negyedik világból ideérkező, a déli határainknál most már sorozatlövő fegyverekkel, gépkarabélyokkal a magyar katonák és a magyar rendőrök életét veszélyeztető, őket fenyegető migráns bűnözőkről van tehát szó, hanem valódi rászorulókról, valódi menekültekről.

32 pontban sorjázzák, sorolják ebben az előterjesztésben, hogy mi mindent kívánnak gyakorlatilag meghosszabbítani legalább november 1-jéig, aztán majd meglátjuk, hogy november 1-je előtt, valamikor szeptember, október tájékán hogy áll a nemzetközi helyzet, hogy áll a háború. Tartunk tőle, hogy nem fog befejeződni addig, a dolgok jelenlegi állása szerint az események sajnos ebbe az irányba mutatnak. Valószínűsíthető, hogy onnantól kezdve lesz még egy, 2023-ba átnyúló, gyakorlatilag meghosszabbítása ezeknek az intézkedéseknek.

Azt ugyanakkor szomorúan kell tudomásul vennünk, hogy önök, tisztelt kormánypárti képviselők, többségükben úgy érzik, hogy önök csak a sikerekért felelősek, minden más olyan intézkedésért pedig, amely hátrányosan érinti a magyar embereket, a magyar mikro- és kisvállalkozásokat, önök nem tartoznak felelősséggel.

(11.50)

Úgy érzik, hogy ezt rá lehet fogni a nemzetközi politikai helyzetre, a Covidra, a szomszédunkban dúló háborúra, ezért erről nem nyilatkoznak, próbálnak úgy tenni, mintha ez nem is létezne, nagyvonalúan elsiklik ezen dolgok fölött a figyelmük. És itt rögtön kezdeném azzal, amit alapvetően támogatunk, hiszen mi találtuk ki, a Mi Hazánk Mozgalom két éve hangsúlyozza az extraprofitadó  vagy ahogy mi neveztük, a járványszolidaritási adó  bevezetését, azonban ebből is kihagyták a vakcinagyártókat, kihagyták a gyógyszergyártókat, kihagyták a kaszinókat és a multinacionális techcégeket is. (Nacsa Lőrinc: Benne vannak.)

A rezsicsökkentés kapcsán pedig azt látjuk, hogy valójában a rezsicsökkentés csökken egyre nagyobb mértékben, hiszen tavaly még a 10 főnél több munkavállalót foglalkoztató, nettó 4 milliárd forint árbevétel fölötti munkáltatók vagy vállalkozások is kaphattak valamifajta kedvezményt, részesedhettek a rezsicsökkentésből, aztán ez megszűnt. Ezt követően már a 10 főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztató és a nettó 4 milliárd forint éves árbevételt el nem érő mikro- és kisvállalkozások részesülhettek ebből a kedvezményből. Most pedig szombaton megjelent egy kormányrendelet, amely gyakorlatilag ezen kör számára is meg fogja szüntetni július 1-jétől vagy esetleg július közepétől vagy augusztus elejétől a kedvezményes földgáz- és villanyárat, ami azt jelenti, hogy ötszörösére vagy akár hétszeresére is emelkedhetnek ezek a költségek.

Mivel önök semmilyen kompenzációt nem akarnak adni, sorsukra hagyják ezeket a mikro- és kisvállalkozásokat. Ezek valószínűleg tömegesen csődöt fognak jelenteni, vagy olyan áremelésekre kényszerülnek, amelyek újabb jelentős mértékben inflációt fognak emelni, de önök ezzel igazából nem is nagyon kívánnak foglalkozni, hidegen hagyja önöket legalább 30-40 ezer mikro- és kisvállalkozás sorsa, holott a rezsicsökkentés fenntartásának, kiterjesztésének akár éppen ebben az indítványban is helye lehetne, a 32 pont mellett vagy után elférhetett volna a 33. vagy 34. helyen utalásként. Összeszámoltam, öt pont foglalkozik valamilyen formában, valamilyen megnevezéssel a villamosenergia- és a földgázárakkal, igazán elférhetett volna oda egy hatodik és hetedik is.

Ez az önök kommunikációjából nemcsak ehhez a napirendi ponthoz kapcsolódóan, hanem az elmúlt napokban általában kimarad, úgy tesznek, mintha ez nem is létezne, mintha itt minden nagyon rendben lenne. Holott nem veszik azt figyelembe, hogy pontosan a 10 főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztató és a nettó 4 milliárd árbevétel alatti forgalmat vagy bevételt elérő vállalkozások a nemzetgazdaság egyik alappillérei, és ezek a vállalkozások készlethiánnyal, anyaghiánnyal, minőségi és mennyiségi munkaerőhiánnyal küzdenek, sújtja őket az infláció, a gyenge forint, és most „nesze, sánta, itt egy púp” alapon még megterhelik őket ötszörös-hétszeres villamos- és gázenergiaárral, egyeztetés nélkül, figyelmeztetés nélkül, rövid határidővel, még átmeneti időt sem biztosítva számukra. Ez mindenféleképpen döbbenetes.

Az pedig, amit a katával művelnek egy ilyen történelmileg nehéz időszakban, egészen döbbenetes. Mi értjük, hogy nem akarják megszüntetni, de csak azért akarják ezt költségesebbé tenni a vállalkozók számára, mert sikeres volt ez az intézkedés. Az elmúlt 12 év kevés sikereinek egyike vagy kevés sikertörténeteinek egyike, hogy 430 ezren adóznak a kata szabályai szerint, azonban ezt már sokkal költségesebb módon és korlátozások mellett tehetik meg, holott ez az adónem mindig jóval többet hozott a konyhára, mint amennyit beterveztek.

De hogy a legsúlyosabb kérdésre evezzek, meg kell említenem az ingatlanárverési és a kilakoltatási moratórium megszüntetését. Nagyon köszönöm miniszter asszony egyenes, tiszta és világos válaszát, amit itt egy négyszemközti eszmecsere során hozzám intézett, ugyanis, átfutva az előterjesztést, nagyon-nagyon figyelmesen kutattam-kerestem, de nem találtam az ingatlanárverési és a kilakoltatási moratóriummal kapcsolatos szabályokat. És bár nem figyeltem minden egyes ellenzéki képviselő minden egyes szavát a vitában, de én nem hallottam ezzel kapcsolatban észrevételeket  javítsanak ki, ha tévedek , és az az egyik legsúlyosabb helyzet. Hiszen 33. vagy akár 40. pontként is részletes kifejtéssel elférhetett volna a rezsicsökkentés teljes fenntartása mellett az, hogy több tízezer, miniszter asszony szerint 22 ezer, a mi megítélésünk szerint ettől jóval nagyobb körnek segítsünk addig, amíg ezek a valóban rendkívüli és vészterhes idők el nem múlnak, és végre nem csökken az infláció, nem erősödik a forint, nem stabilizálódik a hazai és a nemzetközi katonai és gazdasági helyzet. Ha másfél-két éven keresztül kibírták a végrehajtó-hiénák, kibírta a végrehajtó-maffia azt, hogy legalább a legértékesebb falatokra nem tudták rátenni a kezüket, akkor kibírhatták volna még fél évig. Azt azért jó lenne megtanulni 32 évvel az úgynevezett rendszerváltás után, hogy bankot, biztosítót, végrehajtót és politikust nem kell sajnálni, nem kell félteni, illetőleg ez a négy a legutolsó a sorban, amelyet bárki bármikor meg fog majd sajnálni.

Nem értjük, hogy miért nem segítenek ezen két moratórium együttes, folyamatos fenntartásával a legrászorultabbaknak. Mert persze lehet azon vitatkozni, hogy az érintetti körön belül mennyi az önhibából kifolyólag vagy az önhibán kívül nehéz helyzetbe került adósok helyzete, de abban, úgy hiszem, megegyezhetünk, hogy egészen elképesztő az, hogy önök az elmúlt 12 esztendőből 9 évet kétharmados felhatalmazással kormányoztak, és nem voltak képesek arra, illetőleg nem tehették meg, nem volt bátorságuk, nem lehetett bátorságuk ahhoz, hogy a bankárokkal szembeszállva  mondjuk, a horvát mintához hasonlóan  rendezzék ezt a helyzetet. De nemcsak Horvátországban, máshol is rendezték már a devizaalapú hitelesek helyzetét, Magyarországon ez még nem sikerült, pedig itt volt folyamatosan, szinte folyamatosan kétharmados felhatalmazása ehhez a mindenkori kormánynak.

Milyen felhatalmazás kell ehhez önöknek, tisztelt kormánypárti képviselők? Négyötödös, kilenctizedes, vagy esetleg az, hogy mind a 199 képviselőt majd önök adják egy választás után, ahhoz, hogy megmentsék a törvényesített uzsorabűnözés áldozatait? Mert ilyen lehúzást, ilyen megkárosítást, ilyen törvényesített uzsorabűnözést az elmúlt 32 évben nem láttunk, mint ami egyébként a Gyurcsány-korszakban elkezdődött, önök pedig elfelejtették megfékezni, csak tessék-lássék alapon néhány fékezett habzású intézkedést hoztak.

De ha már eddig erre nem voltak képesek, és most minden korábbinál keményebb kétharmados felhatalmazást kaptak, kaptak ehhez gondolkodási időt is, és amíg gondolkodnak, addig nagyon jó lenne, ha az árverési és kilakoltatási moratóriumot fenntartanák. Ne féltsék a végrehajtókat! Nézzék csak meg az elmúlt néhány napban megjelent cikkeket! Egészen elképesztőnek tartjuk, hogy Schadl György, a kaptárban, illetve az ő cége 258 millió forintot realizált, egymagában többet keresett ez a minden valószínűség szerint komoly intellektuális bűnöző tavaly, mint egy átlagos borsodi vagy szabolcsi falu lakossága összesen. A legtöbb szabolcsi vagy borsodi ember életében ennek az elenyésző töredékét nem látja egyben, amit Schadl György keresett, miközben az idő java részé-ben kaptárban volt.

Ennek a végrehajtó-maffiának akarnak önök segítséget nyújtani ahhoz, vagy nem akarják ettől megvédeni az embereket  attól függ, hogy erősebben vagy finomabban akaroke fogalmazni , gyakorlatilag szabad prédaként, koncként odavetik ezt az adósi kört, amely most, amikor az ingatlanárak történelmi csúcson vannak, és még maradhatnak is egy darabig, különösen értékes falatokat jelent még olyan települések olyan ingatlanjai esetében is, amelyek mondjuk, 5-10 vagy 15 évvel ezelőtt nem tartoztak a kiemelten értékes települések vagy ingatlanok közé, legalábbis ingatlanpiaci szempontból, hogy nehogy félreértsenek. Elképesztően magasak az ingatlanárak. Az erősen felújításra szoruló ingatlanokat is nem arany-, hanem gyémántáron vagy még attól is drágábban lehet megvenni, de rendkívül értékes falatot jelentenek ezek a végrehajtók számára. Legalább az ingatlan vagyont kellene ilyenformán megvédeni.

Mi indokolja azt, tisztelt képviselőtársaim, és miniszter asszonytól is kérek erre egy részletesebb indoklást, mi indokolja azt, hogy nem hosszabbítják meg legalább november 1-jéig a kilakoltatási és árverési, főleg egyébként az árverési moratóriumot? A végrehajtók köszönik szépen, jól vannak. Bár én értem az ő hozzáállásukat, hiszen, tisztelet a kivételnek, döntő többségük hiéna, és az „Oroszlánkirály” című rajzfilmből tudjuk, hogy egy hiénának soha nincs tele a bendője. Csak meg kellene fékezni. Önök arra kaptak felhatalmazást, hogy megvédjék az embereket a végrehajtó-maffiától, a végrehajtó-hiénáktól is, és akik bűncselekményeket követtek el, azokat hosszú időre börtönbe juttassák.

(12.00)

Ehhez képest egyszerűen kihagyják a felsorolásból ezt, mert különböző érdekek ebbe az irányba mutatnak, különböző érdekekkel ellentétes lenne, hogyha megvédenék az embereket. Úgyhogy a Mi Hazánk Mozgalom vezérszónokaként a leghatározottabban követelem, követeljük az ingatlanárverési és kilakoltatási moratórium meghosszabbítását legalább no-vember 1-jéig, és hogyha a helyzet indokolja, akkor még az azt követő időszakban is. Köszönöm szépen. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage