DR. FÜRJES BALÁZS, a Miniszterelnökség államtitkára: Nagyon szépen köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Hát, képviselő úrnak hadd mondjam azt, hogy igyekszem a törvényjavaslattal kapcsolatos kérdésekre válaszolni, sosem tartottam magam mindenhez is értő illetékes elvtársnak. Szívesen utánajárok, de azt gondolom, hogy interpelláció, kérdés formájában leginkább az egészségügyért felelős miniszter és minisztérium lehet címzettje ennek a kérdésnek. A belügyminiszter úr, illetve Rétvári államtitkár úr egészen biztos kitűnő választ fog adni, de megígérem önnek, hogy én is utánanézek ennek a kérdésnek. Természetesen az esetről értesültem, de nem szeretek úgy beszélni valamiről, hogy a részleteket nem ismerem.

A törvényjavaslat általános vitája során is elmondtuk, elmondtam, hogy tényleg a veszélyek korát éljük, legalább öt plusz egy jelentős veszéllyel kell Magyarországnak úgy szembenéznie, hogy ezek egyikéről sem tehet, és nem mi idézzük elő ezeket a veszélyeket. Fegyveres konfliktus, háború zajlik a szomszédban. Részben ezzel összefüggésben meg ettől függetlenül is elindult  amin nyilván a háború csak ront  egy gazdasági válság Európában, a világban.

(18.20)

Akadozik az energia-, sok helyen már az élelmiszer-ellátás biztonsága, egyrészt mennyiért lehet élelmiszert, energiaforrásokat, energiahordozókat beszerezni, illetve lehete, és mi az, amiből kapacitásproblémák, hiányok lesznek. Aztán ezekkel is összefüggésben egy erősödő népvándorlásnyomás, erősödő migráció. S mindezek tetejébe ötödiknek a járvány, a járványok  ugye, a járványok korát éljük, ezt mindannyian tapasztaljuk , és ha mindez még nem lenne elég, akkor ott van Brüsszel kiváló szankciós politikája, amivel nagyon sok esetben sikerült több hátrányt okozni azoknak  saját magunknak, az Európai Unió tagállamainak , akik a szankciót kiszabják, mint annak, akit céloznak, az orosz agresszornak ezek a szankciók. Tehát a veszélyek korát éljük, világjárványok, népvándorlás, szomszédban zajló háború az, ami sajnos egészen bizonyosan meghatározza az elkövetkezendő hónapokat, éveket. Az újfajta veszélyek új kihívásokat jelentenek, gyors és hatékony, rugalmas kormányzati cselekvésre van szükség. Ebben a szellemben születtek meg a törvénymódosító javaslatok vagy törvénymódosítások az elmúlt évben, években, és ez a törvénymódosító javaslat is.

Az Alaptörvény kilencedik módosítása nyomán a korábbi hat helyett három esetkörre  hadiállapot, szükségállapot és veszélyhelyzet  csökkent a különleges jogrendi helyzetek száma. Az a legfontosabb célunk, hogy megvédjük a magyar családok békéjét és biztonságát. A békeidőben való veszélymegelőzés és -kezelés új pillére az összehangolt védelmi tevékenység intézménye. Mindezeknek megfelelően az előttünk fekvő törvényjavaslat, amit az Országgyűlés megtárgyalt, a jogrendszer belső koherenciájának megteremtésére törekszik. Az Alaptörvény kilencedik módosításának előrehozott hatálybalépéséhez igazítja valamennyi kapcsolódó törvényi rendelkezés hatálybalépését.

Az általános vitát követően az Igazságügyi bizottság lefolytatta a részletes vitát, lezáró bizottsági módosító javaslat benyújtására nem került sor.

A Törvényalkotási bizottság ülésén elfogadott módosító javaslat összesen 38 pontban részben érdemi, részben technikai módosításokat tartalmaz. Az érdemi módosítások közül kiemelendő  amire az ellenzéki képviselők is céloztak  a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény kiegészítése. Hazánk védelme érdekében elengedhetetlen, hogy bizonyos, a törvényben részletesen és tételesen felsorolt adatok köre ne kerülhessen nyilvánosságra, ne legyen bárki által korlátlanul megismerhető. Csakis így lehet hazánk biztonságát garantálni.

Nem nehéz belátni, hogy a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve által kezelt bizonyos beszerzésekre, szerződésekre, gazdálkodási adatokra, személyi állományra, valamint a védelmi és biztonsági igazgatás központi szerve által működtetett Nemzeti Eseménykezelő Központ felépítésére, működésére, technikai eszközeire és felszereléseire vonatkozó adatok megismerése nem tekinthető közérdeknek konfliktusos helyzetek során. A módosítást egyébként a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, a NAIH mint a személyes adatok védelmét és az információszabadság érvényesülését ellenőrző autonóm szerv is támogatta írásos véleményével. Nemzetközi példát rengeteget találunk hasonló törvényi, jogszabályi rendelkezésekre az Európai Unióban is.

A Törvényalkotási bizottság nem támogatta a szocialisták módosító javaslatát. Azt fontosnak tartottuk elmondani a vitában, hogy szükség van a pedagógusbérek folyamatos emelésére. Nem gondolja a kormány, hogy helyén lennének a pedagógusbérek. Az ország teherbíró képességével arányosan lépéseket kell tenni. Ezért is kezdte meg a pedagógus-érdekvédő szervezetekkel az egyeztetést épp a mai napon Pintér Sándor miniszter úr, és az érdekvédelmi szervezet vezetője is arról számolt be a sajtónak, hogy nyitottságot és konstruktivitást tapasztalt. Biztos, hogy tudunk további lépéseket tenni a következő évben, években a pedagógusbérek emelésében.

Van, aki azt mondja, elég sokatmondó  bár az ellenzéki hozzászólóktól most is több kifogást hallottunk , hogy csupán egyetlenegy tárgyban nyújtott be az ellenzék módosító javaslatot: kizárólag a miniszterelnök pénztárcájához kapcsolódóan. Én nem látok ebben semmi kivetnivalót. Azt gondolom, hogy félig teli a pohár, nézzük a dolog jó oldalát: ezek szerint minden mással egyetértenek, és egyéb rendelkezését nem gondolták módosító indítvánnyal korrigálni, megváltoztatni. Ez szerintem jó hír, köszönjük szépen a ráutaló magatartással kifejtett támogatást.

Ami pedig a miniszterelnök illetményét illeti, az általános vitában is elmondtam, erről lehet vitatkozni  és én megértem, ha különböző álláspontok vannak, egy demokráciában ez a természetes dolog -: helyese az, hogy 11 év után rendezi az Országgyűlés a miniszterelnök bérét, helyes dologe, hogy Magyarország miniszterelnöke, ahogy a DK képviselője is elmondta, 23. az európai uniós miniszterelnökök fizetési rangsorában? A szomszédos Ausztria kancellárja nyolcszorosát keresi a mindenkori magyar miniszterelnök javadalmazásának; Szlovákia miniszterelnöke is többet keres; Csehország miniszterelnöke úgy keres többet, hogy ha a törvényjavaslatot a Ház elfogadja, akkor is magasabb lesz a cseh miniszterelnök javadalmazása; s körülbelül nyolcszorosát keresi az Európai Tanács és az Európai Bizottság elnöke, akikkel szemben Magyarország miniszterelnöke rendszeresen érvényesíti  ez a mindenkori magyar miniszterelnök feladata lenne  a magyar érdekeket. A középmezőny alján lesz a magyar miniszterelnök, ha az Országgyűlés ezt a javaslatot elfogadja. Egy méltányos és vállalható, a nemzetközi összehasonlítás próbáját kiálló javaslatnak gondoljuk ezt.

Ami pedig a most elhangzottakat illeti: számunkra a parlament nem kényelmetlen, képviselő úr. Mi mindig is azért küzdöttünk a politikában, hogy szabad választásokon képviselhessük a magyar embereket a politikában, tehát nem kényelmetlen nekünk a parlamentben, hanem öröm és megtiszteltetés itt lenni.

Csak halkan és szerényen vetem fel, hogy a pedagógusokat talán ne használják föl politikai célokra. Megkezdődtek az egyeztetések, fogunk ebben haladni.

Engedelmével, képviselő úr, persze nem tudom, hogy nekünk címeztee vagy ellenzéki képviselőtársainak, de mi nem tanulnánk Gyurcsány Ferenctől, legfeljebb a rossz példából tanulunk. Mégiscsak ő volt az, aki azt mondta, talán ennek a Háznak a falai között is, de lehet, hogy az elhíresült őszödi beszédében, hogy hazudtunk reggel, éjjel meg este, becsaptuk a magyarokat. Egészen elképesztő beismerő vallomásokat tett egy titkos pártértekezleten, és tönkretette a hazánkat. Tehát mi semmiképpen sem szeretnénk tanulni tőle.

S arról biztosíthatom, hogy mi ebben a kérdésben nem fogunk pálfordulni, és nem fogunk véleményt változtatni. Ön mellett ül olyan párt képviselője, itt vannak ezek az újgenerációs baloldali pártok, akik mind-mind azzal jöttek be a politikába, hogy majd ők eltakarítják Gyurcsány Ferencet, az önök pártelnökét a baloldalról. Azzal jöttek be, hogy a régi baloldalból nem kérnek, ők lesznek az új baloldal. Délelőtt vagy kora délután is tudtam idézni, hogy a Momentum mit mondott. Azt mondta  elnézést kérek, próbálom szó szerint idézni, magamtól nem mondanék ilyet, még Gyurcsány Ferencről sem , hogy mi az istent keres Gyurcsány Ferenc még mindig a politikában, akkor tenné a legjobban, ha eltakarodna. Ezt beszéljék meg egymás közt, hiszen ez volt a Momentum egyik emblematikus mondata Gyurcsány Ferencről. De ilyen mondatokat tudnánk idézni az LMP-től és az összes új baloldali párttól. Mind nekifutott, azt mondták, hogy majd ők meghaladják Gyurcsányt, eltakarítják. S aztán az kétségtelen  ha ez bók, akkor vegye annak , hogy az önök pártelnöke mindegyiket megette reggelire, és még csak meg sem feküdte a gyomrát, most pedig az önök hátán kéredzkedtek be a parlamentbe. Önállóan még sosem tudtak  például a Momentum  bejutni. (Barkóczi Balázs Hajnal Miklósra mutatva: Őt önállóan választották meg!) Mint párt. Ön is pontosan tudja, képviselő úr, hogy miről beszélek. Talán én voltam az első a kormánypárti sorokból, aki a képviselő úrnak gratulálhatott  ezt tudja tanúsítani  este 10 órakor, hiszen engem győzött le nemes küzdelemben. Tehát természetesen tudom, hogy Hajnal Miklós képviselő úr egyéniben győzött Budapesten, de a Momentum még soha nem volt képes önállóan bejutni a parlamentbe. S vannak más pártok is a baloldali padsorokban, amelyek erre nem voltak képesek.

(18.30)

De önök kisegítették őket, és Gyurcsány kétségtelenül behozta ezeket a pártokat, amelyek valaha a vesztét akarták a parlamentben. Mi ilyen pálfordulást nem fogunk végrehajtani, és sosem leszünk hajlandóak tanulni Gyurcsány Ferenctől, erről biztosíthatom. Hosszan el tudnék még merülni a kérdésben, de ezen a ponton talán inkább vissza az önök hozzászólásaira vagy egyéb fölvetéseire.

A létbizonytalanságról nehéz hallgatni azt, amit az ellenzéki padsorokból hallani. Akkor hívjuk segítségül a tényeket, és talán hívjunk segítségül egy olyan szervezetet, amely az önök számára is elfogadható, és nem fogják megkérdőjelezni, ez az Eurostat. Mit mond az Eurostat a magyar jóléti helyzetről?

2010 óta a szegénység kockázatának kitettek száma az Eurostat adatai szerint 1 millió 250 ezer fővel csökkent, ennyivel kevesebben vannak kitéve a szegénység kockázatának Magyarországon, amióta átvettük egy szakadék szélén lévő ország kormányzását a gyurcsányi örökségnek köszönhetően. 32 százalékról 18 százalékra csökkent a szegénység vagy a társadalmi kirekesztődés kockázatának kitettek aránya  Eurostat.

Szintén az Eurostat mondja azt, hogy a súlyos anyagi nélkülözésben élők aránya a harmadára csökkent 2010-hez képest. A 2010 és 2020 közötti tíz évben 4 millióval csökkent azok száma, akiknek egy váratlan kiadás jelentős nehézséget okoz. Ráadásul  ez nagyon jó hír, sokat dolgoztunk érte, van még teendő, de örülünk neki  a romák körében 2013 és 2020 között, tehát hét év során a felére csökkent a relatív jövedelmi szegénységben élők aránya. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy mindezek az Eurostat adatai.

A végkielégítésre vonatkozó 180 napos szabály tekintetében két dolgot próbálok gyorsan elmondani. Egyrészt van egy kormányrendelet, ami ezt a szabályt tartalmazza, és minden állami vezetőre hatályos és érvényes. A 185/2022. számú kormányrendelet ezt a szabályt most is tartalmazza, és mindenkinek, akinek például 2022. május 1-je után szűnt meg a megbízatása, illetve a jogviszonya, vonatkozik rá ez a szabály. Tehát ez a tilalom ma is része a jogrendnek, a kormányrendelet hatályban van. Ha később esetleg törvényi szabályban újból megjelenik, mert kétségtelen, hogy a törvény egy magasabb rendű jogszabály, akkor remélem, ugyanolyan hangosan fognak helyeselni, ahogy most  egy technikai jellegű intézkedésről van szó  az ebből a törvényből való kivételét kritizálták. Kérem, hogy majd amikor ez megjelenik egy másik törvényben törvénymódosító javaslatként, akkor ugyanilyen határozottsággal fejezzék ki egyetértésüket. Természetesen ez csak egy lehetőség, egy kormányképviselő sosem írhatja elő  és nem is akarja  az ellenzéknek, hogy hogyan viselkedjen.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Kérem szépen a Házat, hogy támogassa a törvényjavaslatot. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage