SZABÓ SÁNDOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Gyakorlatilag 2010 óta zajlik az önkormányzati jogok csorbítása, az önkormányzatok pénzügyi lehetőségeinek ellehetetlenítése, ami tulajdonképpen egyre nehezebb helyzetbe hozza a hazai településeket. Ezt nemcsak én mondom, hanem az összes önkormányzati szövetség, sőt egyre kritikusabb hangot emelnek kormánypárti városvezetők is a megszorítások ellen. De úgy tűnik, hogy ez a tendencia folytatódik a következő évben is, ahogy látjuk a költségvetés tervezetét.

Kicsit visszább menve az időben, 2019-ben először elvették a gépjárműadó 60 százalékát, majd a koronavírusra hivatkozva a fennmaradó 40 százalékot is, ami 35 milliárdos bevételkiesést jelentett a településeknek, tulajdonképpen zéró mozgásteret biztosítva ezzel a települések bármilyen fejlesztésének.

2017-ben bevezették az önkormányzatok adójának tekinthető szolidaritási hozzájárulást, amit hiába próbálnak az önkormányzatok támogatásának mondani. Ez az összeg először 40 milliárd volt, majd egy évvel később már 160 milliárd, és ahogy nézzük a következő évi költségvetést, már 217 milliárd forintot fog jelenteni a települések számára. Ráadásul néhány hete érkezett a hír, hogy egy kormányrendelet egyetlen félmondattal kiszorítja az önkormányzatokat a rezsicsökkentésből, ami tovább fogja növelni a hazai településeknek a terheit.

Különösen fájó, hogy 2020-ban a központi költségvetés még tartalmazta azt a csupán 2 milliárd forintot, mely a települési önkormányzatok helyi közösségi közlekedésének biztosítására szolgált. A következő években ezt a költségvetés már nem tartalmazta. Többször több irányú módosító javaslatot tettem e tekintetben, hogy a települések kapják vissza ezt a forrást. Ez csak az én választókerületemben, Szegeden 328 millió forintot jelentett évente, ami komoly érvágást jelentett a település számára. De azt gondolom, hogy az összes megyei jogú város elmondhatja ezt, valamint a további közel 50 település, ahol közösségi közlekedés volt, legalábbis 2019-ben az adatok szerint ennyi település kapott ebből a támogatásból.

Ráadásul, míg ennek a támogatásnak az elvonása a városoknak hatalmas megszorítást jelent, addig ez az összeg költségvetési tételként tulajdonképpen szinte értelmezhetetlen, hiszen mindössze 2 milliárd forintról beszélünk. Ha például megnézzük a kiemelt sportesemények támogatását, akkor azt látjuk, hogy ez a következő évben 10-ről 29 milliárdra fog emelkedni, a versenysport támogatása 17-ről 28 milliárd forintra emelkedik, és sorolhatnám azokat a tételeket, amelyek lényegesen magasabb értékben fognak emelkedni a következő évben.

Erre való tekintettel kérdezem az államtitkár urat, visszaadjáke az önkormányzatoknak a helyi közösségi közlekedés költségvetési támogatását 2023-ban. Várom megtisztelő válaszát. Köszönöm. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage