VAJDA ZOLTÁN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Jó napot kívánok! Köszönöm szépen a szót. Mielőtt a témáról beszélnék, hadd mondjak egy személyes fél mondatot! Én viszonylag új képviselő vagyok itt az Országgyűlésben, és amikor megnyertem, az önök vezérszónokát, Szatmáry Kristófot volt szerencsém legyőzni Budapest XVI. kerületében, Zugló, Alsórákoson. Viszont miután sikerült nyerni, bizony voltak olyan rám szavazó ellenzéki szavazók is, akik mindenféle módon megkerestek engem, és arról beszéltek, hogy nem kéne felvenni a mandátumot, vagy nem kéne bejönni a Parlamentbe, nincs sok értelme a parlamenti munkának, és hogy bojkottáljuk a parlamenti munkát. Én ezt nem vettem magamra, és én próbálok a parlamentben is értelmes munkát végezni, és a parlamenten kívül is próbálok értelmes munkát végezni.

Ezt csak azért mondom, mert lehet, hogy önök, kedves fideszes és KDNP-s képviselőtársak, viszont meghallották ezeket a hangokat, mert én most itt megszámolnám, ha jól látom, kilenc darab fideszes, meg egy álfideszes, KDNP-s képviselőt látok itt a Házban. Tehát ha jól látom, akkor a kétharmad tíz fővel képviselteti magát, mi meg itt a szűk egyharmaddal pedig jóval többen vagyunk, de még jó, hogy nem ilyen „Adj, király, katonát!” játszunk, mert akkor bizony most itt többségben lennénk. Tehát valamiért önök egy ilyen témánál is bojkottálják a parlamentet.

Na de beszéljünk a tárgyról! Miről is beszéljünk? Én először szépen, tagoltan hadd olvassam föl, hogy mi is annak a témája, amiről mi itt most vitatkozunk. A címét úgy hívják: „A globális minimumadó bevezetésére vonatkozó európai uniós irányelv elfogadásának elutasításáról” szóló előterjesztés. Itt csak cizelláljuk szét, hogy talán miért futamodtak önök meg, és miért van az, hogy csak néhányan vannak itt önök a környezetemben.

Egy csomó olyan szó van, amelytől önök irtóznak. Globális: önök a globalizmust valami ördögtől valónak gondolják, és ezért elrohannak tőle. A minimumadót önök nem szeretik, hiszen most látjuk a költségvetésben, hogy ott nem minimumadót, hanem maximumadókat vagy extraprofitnak hívott, valójában az emberekre átterhelt adókat vezetnek be, tehát a minimumadó önöknek ezért nem lehet nagyon szimpatikus. Lehet, hogy a bevezetni és vonatkozni…  ezt még önök is értik. Az Európai Uniót lefordítom az önök nyelvére, önök akkor szoktak brüsszelezni, úgyhogy ez az, amit önök annak hívnak, és irányelveket pedig nem sokszor szoktak a magukénak tartani.

De akkor beszéljünk arról, hogy miről is beszélünk pontosan ennek kapcsán. Először is jegyzőkönyvezzük, hogy ez a folyamat nem most indult, hanem 2018-ban indult már el. Az OECD-nek van egy ilyen irányelve, amelyik ezzel kapcsolatos. Segítek önöknek még az OECD kapcsán, ez a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet. Ezt csak azért mondom, mert ebben is vannak talán olyan szavak, amelyektől önök egy picit aggódhatnak. Itt egy személyes fél mondatot hadd mondjak! Nekem volt szerencsém az OECD-n dolgozni két éven keresztül, és láttam, hogy ott milyen komoly szakmai munka is van. Ha majd esetleg támadni akarnak személyemben engem, akkor majd Soros mellé ne felejtsék el az OECD-t is odatenni, adok önöknek ilyen mankókat, mert mindig fontos, hogyha ezt tudják.

Ez két alappillérről szól. Már többször elhangzott, úgyhogy nem akarom hosszabban mondani. Az első pillér, hogy a nagy technológiai cégek adózzanak, és a második ez a bizonyos 15 százalékos globális minimumadó. Tehát, ami a lényeg, hogy erről a beszélgetés nem most indult el, bár önök most valamiért egy pálfordulásból ezt elkezdték elutasítani. Nagyon fontos azt látni, hogy Magyarország egyébként ennek a bevezetésére kapna vagy kap egy tízéves átmeneti, mondjuk, derogációszerű átmeneti időszakot.

2021 elején, amikor ennek a tárgyalásai már egyébként felgyorsultak, akkor, hadd jelezzem, hogy Magyarország még azt mondta, az önök kormánya azt mondta, hogy ezt elfogadja, még egy dátumot is felírtam magamnak, hogy 2021. október 8-án majdnem 140 ország, köztük szeretett hazánk is igent mondott erre. Majd a felsorolásom végén fogok érvelni, hogy szerintem valójában önök most miért változtatták meg az álláspontjukat. Tehát ez az első témakör, hogy miről beszélünk.

A második hadd legyen az, hogy én néhány idézetet mondjak önöktől, hogy önök, fideszesek vagy kormány, vagy KDNP  ez nekem így nagyjából hasonló szokott lenni , hogy önök miket mondanak.

(11.50)

Az első idézet, amit találok önöktől, hogy ez rontaná Magyarország versenyképességét, ez az egyik, amit önök mondanak. A másik, amit mondanak, hogy Magyarország gazdasági sikerének alapja ez az alacsony adókulcs. Azt is mondják önök, hogy elmenne a tőke, ha magasabb lenne, meg hogy áthárítanák a cégek ezt a magasabb adót, és hogy munkahelyek lennének veszélyben. Tudja, ezek azért áthallásosak.

Szatmáry Kristóf már nincs itt, valamiért nem tisztel meg minket, bár én türelmesen végighallgattam az ő beszédét, ő már megelőlegezte azt, hogy szerinte mi itt fogunk párhuzamot vonni az önök által extraprofitadónak hívott extra inflációs sarc és itt a minimumadó között. Valóban, akkor az ő szava számomra ebben a tekintetben parancs. Ha önök szerint elmenne a tőke, ha önök szerint áthárítanák, ha önök szerint az alacsony adókulcs az egyetlen garanciája a sikerünknek, és ha önök szerint a munkahelyek vannak veszélyben, ha ez a magasabb adó van, akkor az extraprofitadó tekintetében ez miért ne lenne igaz? Valamelyik nem lehetséges.

Ugye, ismerik Orwellnek talán az Állatfarm című könyvét, abban először az van, hogy a négy láb rossz, a két láb jó, aztán a könyv idején átalakul, hogy fordítva is van, hogy a négy láb rossz… (Dr. Pósán László közbeszól.) Így van, képviselőtársam mondja, hogy utána pedig fordítva lesz, hogy a négy láb rossz  köszönöm, hogy a kollégám egy ilyen érdemi témában hozzá tudott szólni, ez nagyon megtisztelő , vagy pedig két láb rossz. Önöknek azt javaslom, hogy döntsék el, hogy akkor melyik; tehát hogy most a multiadó rossz, de az extraprofitadó jó, vagy fordítva, a kettő egyszerre szerintem nem lehet igaz. Ha az egyik rontja a versenyképességet, akkor a másik miért ne rontaná?

Ha önök azt gondolják, hogy a minimáladót áthárítják a cégek, akkor az extraprofitadót miért ne hárítanák át? Jelzem, hogy bár nem a témához tartozik, de az extraprofitadó kapcsán most már egyértelműen lehet látni, hogy azon cégek, amelyek esetében önök bevezetik majd az extraprofitadót, összesen két típusú céget látunk. Az egyik típusú cég azzal kérkedik és hangosan jelzi, hogy ő bizony át fogja hárítani a magyar emberekre, a másik pedig szépen csöndesen, némán teszi. Mindegyik áthárítja, csak van, amelyik hangosan teszi, a másik pedig halkabban.

Beszéljünk a versenyképességről, amit önök ilyen nagyon fontosnak tartanak! Én is osztom azt, hogy nagyon-nagyon fontos a versenyképesség. Az a probléma, hogy önök egy olyan országot hoznak létre, ahol egy lefelé tartó versenyképesség van, ahol mi csak az alacsony adókkal próbáljuk idevonzani a tőkét, és e miatt a kevés adóbevétel miatt rohad a humán tőke, megy szét. Rossz az oktatás, rossz az egészségügy, alacsony hozzáadott értékű vállalkozásokat tudunk csak csinálni, összeszerelő nemzetté válunk.

Önök szerint hová vándorol inkább a tőke, mondjuk, Bulgáriába vagy Romániába, vagy a nagyon magas adókulcsokkal rendelkező  mármint a multik esetében magas adókulcsokkal rendelkező , mondjuk, Dániába vagy Svédországba? Önök az is mondták itt a bevezetőben, hogy önök megvédik a nemzetet, a hazánkat. Önök szerint a többi ország nem akarja megvédeni a nemzetet? Én ezt nem nagyon pontosan értem.

Még egyet hadd idézzek Szatmáry Kristóf kollégától, mert én mindig extra figyelemmel figyelem az ő minimális hozzáadott értékét itt a parlamentben. (Derültség a Momentum soraiban.) Szóval, mindenesetre ő arról beszélt, amikor megelőlegezte, hogy én miről fogok majd beszélni, vagy az ellenzék miről fog beszélni, hogy azért nem lehet párhuzamot vonni az extraprofitadó és a minimáladó között, mert az extraprofitadó a válság időszakára bevezetett rövid távú adó, és nem marad itt velünk. Lehet, hogy ő nem olyan figyelmesen nézi a saját miniszterét, mint én. A Nagy vezetéknevű, Nagy Márton vezetéknevű (sic!) miniszter tegnap már arról beszélt, hogy lehet, hogy majd más néven, de bizony itt fog maradni az extraprofitadó. Önök annak nagyon nagy mesterei, hogy bevezetnek ideiglenesnek szánt adókat, és aztán az bizony állandósul. Tehát szerintem az azért már biztosan nem helyes, hogy az extraprofitadó csak ideiglenes, hiszen már az önök minisztere is vagy elszólta magát, vagy valamilyen más indokból már arról beszélt, hogy bizony a kétéves időszakon túl is itt fog maradni, lehet, hogy majd átfazonírozva valamilyen más név alapján.

És hogy valójában mi a helyzet ennél a témakörnél, még egyet, amit a kollégáim már többen is mondtak, hogy az eljárásuk is milyen. Valóban én is, ahogy Orosz Anna is mondta, egy önkormányzatnál voltam képviselő, és ott bizony a legkisebb bizottsági ülést is sok nappal korábban hívjuk össze. Önök pedig mit tettek: kiküldtek egy e-mailt, hogy egy bő óra múlva lesz egy bizottsági ülés, én oda elmentem vendégként, és bizony azt láttam, hogy az asztalon van egy rendkívül komoly, kétszer féloldalas előterjesztés, amelyet önök itt izomból átvertek.

Beszélnék egy olyan cégről, amit önök valószínűleg nagyon jól ismernek, mert többük ezzel járkál, az én pénzemből egyébként. Az Audi nevű autógyárról hadd beszéljek  mondom, önök boldogan annak szoktak a jobb hátsó ülésén ülni. Az Audi is egy ilyen, amelyik érintett ebben. Önök valamiért nagyon védik az Audi érdekeit. Lehet, hogy akciósan kapják meg az autót, ezt nem tudom, de beszéljünk egy kicsit az Audi eredményéről.

Az Audinak hét európai telephelye van Magyarországgal együtt. Én megnéztem az Audi eredménykimutatását: itt, Magyarországon messze a legkevesebb a bérköltsége az árbevételből számolva. Természetesen azt is látni kell, hogy az alacsony adó miatt a transzferárazást, tehát az elszámolóárakat remekül ki tudja használni az Audi. Ha megnézem az Audi eredménykimutatását, akkor azt lehet látni, ha megnézzük az éves munkaerőköltségét ennek a cégnek, akkor 22-szer, azaz kevesebb mint két és fél hét alatt térül meg az össz-munkaerőköltsége a nettó árbevételben. Még egyszer mondom tagoltan: a nettó árbevételüket 22-szer termelik meg, bocsánat, a nettó árbevételük 22-szer termeli meg az éves munkaerő költségét, az éves munkaerőköltségük kevesebb mint két és fél hétnyi árbevételük. Vagy másképp fogalmazva, egy forint személyi jellegű ráfordítással  tehát mondjuk, bérrel, járulékokkal, ilyesmikkel  ők közel háromszoros nettó termelési értéket állítanak elő. Mi ez, ha nem egy fantasztikus hatékonyság? Gratuláljunk, tehát nagyon jó, ha hatékony cégek vannak, de miért nem lehet őket még tovább terhelni?

És hogy idehozzak egy egésze friss hírt, amit most kaptam: borzasztóan örülök annak, hogy az Audi egy újabb komoly beruházást hozott hazánkba. Éppen most olvastam a Szijjártó vezetéknevű miniszter úrnak a bejelentését arról, hogy egy újabb nagyberuházás van, egy elektromos motor összeszerelését hozták ide. Üdvözlöm és nagyon örülök neki, és annak is nagyon örülök, hogy ez a bejelentés alapján 500 új munkahelyet hozott ide, szeretett hazánkba. Önök 8,5 milliárd forint támogatást adtak ennek a cégnek, ennek az Audinak, amelynek a hatékonyságáról, a hatalmas árbevételéről az előbb beszéltem; 8,5 milliárdot adtak 500 munkahely létrehozására. Ha jól számoltam itt fejben az elmúlt két percben, ez körülbelül 15 millió forintnyi támogatás/létrehozott munkahely, megint egy olyan cégnek, amely rendkívül hatékonyan és jól működik.

Az utolsó, amit szeretnék mondani, hogy még ezt megosszam önökkel, hogy szerintem mi van valójában a háttérben, mi az, amit önök valójában csinálnak. Parlamentben vagyunk, úgyhogy politizáljunk egy kicsit! Szerintem önök politikát csináltak ebből is. Egy olyan költségvetésről fogunk majd holnaptól beszélni, amely egyébként 2000 milliárd forintos megszorítást tartalmaz. Hogy lefordítsam magyarra, a 2000 milliárd forint 15 Bokros-csomagnyi  használjuk ezt az önök által szeretettel használt mértékegységet. Ha visszaemlékszünk, hogy a Bokros-csomag milyen irtózatos megterhelés volt a magyar családoknak, önök egy 15-szörös mértékben hozzák ide, 15-szörös megszorítást tartalmaz a Nagy-csomag vagy Orbán-csomag  a Nagy-csomaggal még egy kis szóviccet is el lehet sütni, bár emberek nevével ne vicceljünk.

Mindezt úgy tudják idehozni, hogy valójában egyébként a jövő év tekintetében újabb 2000 milliárd forintos uniós forrásokkal számolnak, vagy hogy másképp mondjam, az egész uniós ciklus egésze tekintetében 40 milliárd euróra számítunk, hogy hazánk kapjon az Európai Uniótól. Ugye, most már sajnos nagyon könnyű szorozni a 40 milliárdot, a múlt héten nemcsak 4:0 lett, hanem 400 forintos euró is. A 40 milliárdot még én is be tudom szorozni 400-zal, az 16 000 milliárd forint, amire az Európai Uniótól számítunk a következő költségvetési ciklus egészében. Egyébként ez a GDP-nknek nagyjából a negyede.

S hogy miért hozom ezt ide? Mert szerintem önök ezt a témát is, a globális minimumadó elutasítását is valójában nem valami elvi dologként, hanem egy útszéli zsarolásnak akarják használni. Nekem valami azt súgja, hogy önök ezt is azért teszik, hogy zsarolják azt a közösséget, amelynek mindnyájan tagjai vagyunk.

Végezetül önök a szuverenitásról beszélnek állandóan. Elhangzott az is, hogy önök a nemzeti érdekeket védik a külföldiekkel szemben, mi pedig kiszolgáljuk, és úgy akarunk ugrálni, ahogyan a külföld elvárja tőlünk. Szerintem éppen fordítva, önök ugrálnak úgy, ahogyan a multi cégek ezt most akarják, és ezért ezt teszik.

Úgyhogy összefoglalva, én ezeket gondolom egyelőre erről a tervezetről. Köszönöm szépen, hogy elmondhattam. (Taps az MSZP és a Momentum soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage