DR. PAJTÓK GÁBOR (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Kicsit úgy érzem magam, mint a hegylakó, hiszen alig maradtunk. De mégiscsak komolyra fordítva a szót, a felszólalásommal a 2023. évi központi költségvetésitörvény-javaslat kapcsán elsőként az igazságszolgáltatási szervek költségvetését érintően kívánok szólni, másodsorban pedig Heves megyéhez, illetőleg a választókerületemhez kapcsolódó, a gazdaság állapotára és a foglalkoztatottságra vonatkozó néhány naprakész adatot kívánok megosztani azzal összefüggésben, hogy az előre nem látható ukrán-orosz háború és az ahhoz tartozó szankciók kiváltotta infláció, alapanyag, energiaár-robbanás és a biztonságpolitikai kihívások miatt valóban indokoltan nevezhetjük a 2023. évi költségvetést a rezsivédelem és a honvédelem költségvetésének.

Ugyanakkor az elmúlt 12 év sikeres társadalom- és gazdaságpolitikája olyan eredményeket hozott Heves megyében is, amelyekre igencsak büszkék vagyunk; annál is inkább, mert a megye a területi elhelyezkedése folytán az északkelet-magyarországi régióhoz tartozik, de ezen túl az ismertetésre kerülő adatok mintegy alátámasztják a Varga Mihály miniszter úr expozéjában elhangzottakat, jelesül: a központi költségvetés a gazdaság növekvő pályán való tartását is szolgálja.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az igazságszolgáltatási szervek költségvetését illetően először a bíróságokat érintően szólok. A bírói igazságszolgáltatás független, önálló hatalmi ág, amelynek a működését, függetlenségét biztosító alapelveket már Arisztotelész is hangsúlyozta műveiben. A bírák függetlenségének egyik záloga, hogy munkájuk során anyagilag, egzisztenciálisan ne legyenek kiszolgáltatottak.

(19.30)

A korábbiakhoz hasonlóan ennek a követelménynek tesz eleget az előttünk fekvő központi költségvetésitörvény-javaslat, amely külön fejezet alatt biztosítja a bíróságok kiadásainak fedezetéhez szükséges forrásokat. A bíróságok az ítélkezés tekintetében függetlenek, működésük elkülönül a törvényhozástól és a végrehajtói hatalomtól. Költségvetési kérdésekben azonban, hasonlóan Európa és a világ minden országához, az egységes központi költségvetés részesei.

A bíróságok költségvetése önálló fejezetet képez, amelyen belül önálló cím alatt szerepel a Kúria és az egységes cím alatt a bíróságok, a 26 önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, jelesül az öt ítélőtábla, a húsz törvényszék, valamint az Országos Bírósági Hivatal.

Tisztelt Képviselőtársaim! A bíróságok fejezeti költségvetésének összeállítása az Országos Bírósági Hivatal elnökének is a feladata, s ezzel összefüggésben az elnököt hatalmazza fel a költségvetési tárgyalásokon való részvételre a jogalkotó. Idetartozó garanciális szabály, hogy az Országos Bírói Tanács véleményezheti a következő évre vonatkozó, az OBH elnöke által kialakított költségvetési tervezetet. Mindazonáltal az OBH elnöke az, aki a költségvetési fejezet irányítója, aki ellátja a fejezeti gazdálkodás és a bíróságok belső ellenőrzésének az irányítását. Az egyes bíróságok mint önálló költségvetési szervek ellenőrzése ugyancsak az Országos Bírósági Hivatal elnökének joga és kötelezettsége.

Tisztelt Képviselőtársak! A bírói illetményrendszert sarkalatos törvény határozza meg, ugyanakkor a bírói alapilletmény mértékéről az éves központi költségvetésről szóló törvény rendelkezik. Megítélésem szerint nem képezheti vita tárgyát, hogy a bírák illetménye nem pusztán költségvetési kérdés, mert a bírói függetlenség szempontjából alapvető jelentősége van annak, hogy a bírák megfelelő javadalmazásban részesüljenek.

A bírósági szervezetrendszer folyamatos fejlesztése mind emberi erőforrás, mind infrastrukturális vonatkozásban nem csupán gazdasági kérdés tehát, hanem társadalmi szempontból is kiemelt jelentőséggel bír. A fejezet 2023. évre benyújtott költségvetése tartalmazza a bíróságok működési színvonalának javítását megvalósító humán erőforrás díjazása anyagi fedezetét, s ezen túlmenően az ítélkezési munka végzéséhez szükséges tárgyi feltételek meglétének fedezetét is.

Tisztelt Országgyűlés! Az igazságszolgáltatás másik meghatározó közreműködő szervezete az ügyészség. Az ügyészség nem minősül elkülönült önálló hatalmi ágnak, ám ahogyan az Alaptörvényünk is rögzíti, önálló és független alkotmányos intézmény. A függetlenség biztosítéka az ügyészségek esetében is az, hogy róluk is önálló költségvetési fejezet rendelkezzék a központi költségvetésről szóló törvényben.

Tágabb összefüggésbe helyezve ezt a kérdést: a közszolgálatban dolgozók erkölcsi és anyagi megbecsülése a kormány kiemelten fontos céljai között szerepel. Ezért minden megindult életpályaprogram, meghozott bérintézkedés végrehajtásának fedezete rendelkezésre áll a költségvetésben. Ennek megfelelően megtörtént az illetményemelés úgynevezett bázisba építése, és nemcsak az ügyészséget illetően, hanem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a köznevelés, a kulturális ágazat, a szociális ágazat, az igazságszolgáltatás, a rend- és honvédelem foglalkoztatottjai körében, továbbá a rendvédelmi alkalmazottak esetében is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Összegezve: a 2023. évi központi költségvetés biztosítja mind a bíróságok, mind pedig az ügyészségek számára a magas színvonalú munkavégzéshez szükséges forrásokat.

És most annak alátámasztásául, hogy a korábbi 12 év eredményes kormányzati munka megalapozta a központi költségvetési törvény tervezetében szereplő 4,1 százalékos gazdasági növekedést  nyilván ez egy prognosztizált szám , az államadósság csökkentését, a családtámogatások és a nyugdíjak megvédését, megosztom a bevezetőmben jelzett, Heves megyét, illetőleg a választókerületemet illetően az aktuális gazdasági és foglalkoztatási adatokat.

A megyében a foglalkoztatottak mindössze 2,8 százaléka él, országos adat, tehát az országosan foglalkoztatottak mindössze 2,8 százaléka él. Ehhez képest a megye az ország ipari termelésének a 4,5 százalékát adja. Az egy főre eső ipari termelés értéke messze meghaladja az országos átlagot. 2021-ben az ipari termelés volumene minden korábbi évet meghaladó mértékben, 8,3 százalékkal nőtt.

A foglalkoztatáshoz kötődő szemléletes adatok pedig az alábbiak. A megyében nyilvántartott álláskeresők száma 2010-hez képest több mint 52 százalékkal csökkent. A választókerületemhez tartozó egri és füzesabonyi járásokban a csökkenés mértéke meghaladja a 62 százalékot. Különösen örvendetes, hogy jelentős mértékben csökkent a 25 év alatti álláskeresők aránya. A megyében a munkanélküliségi ráta a 2010. évi I. negyedévi 13,4 százalékos mértékről 2022. I. negyedévben 2,9 százalékra csökkent.

Tisztelt Képviselőtársaim! Meggyőződésem, hogy a központi költségvetésitörvény-tervezet nemcsak az igazságszolgáltatás területén megalapozott, hanem az a Számvevőszék elnöke szavaival élve stabil igazodási pontot jelent, egyben mozgásteret is ad, reziliens, azaz megbirkózik a kihívásokkal egy rendkívül bizonytalan helyzetben. Ezért a költségvetésitörvény-javaslat elfogadását támogatom. Köszönöm a figyelmüket. (Szórványos taps a kormánypárti sorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage