DR. SIMICSKÓ ISTVÁN (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Sok minden elhangzott ma már a költségvetés általános vitájában és a tegnapi nap folyamán is. Mindannyian tudjuk, hogy egy költségvetésnek, egy ország költségvetésének összeállítása, elkészítése óriási feladat és óriási felelősség is egyben. Normál békeidőszakban sem kis feladat, hát még egy olyan elhúzódó háború idején, amely a szomszédságunkban van jelen, és amely természetesen sok-sok bizonytalansági tényezőt, a biztonsági kockázatokon túl a gazdasági folyamatokban is rejt magában. Bizakodók vagyunk természetesen, mindig is elmondjuk, hogy a béke pártján állunk, és nem rajtunk múlik, hogy ez a béke mikor fog bekövetkezni, de mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy a béke bekövetkezzen.

(10.30)

Amikor viszont a költségvetést össze kell állítani, akkor ezeket a pénzügyi folyamatokat, gazdasági folyamatokat, az elhúzódó háború negatív hatásait, bizonytalansági tényezőit mind-mind mérlegelni kell, és ezért is mondom azt, hogy óriási felelősség és óriási feladat, amit a Pénzügyminisztérium elvégzett. Ezért én általában mindig azzal kezdem, hogy megköszönjem még normál békeidőszakban is a Pénzügyminisztérium munkatársainak a hatalmas és felelősségteljes munkáját, megköszönjem Banai államtitkár úr tevékenységét és szakmai felkészültségét, és természetesen kérem, adja át Varga Mihály pénzügyminiszter úrnak és Tállai András államtitkár úrnak is ezért a nagy munkáért az elismerésünket.

Az államnak, mint tudjuk, vannak klasszikus feladatai. A modern államoknak is vannak alapvető feladatai, elsősorban elosztási funkciót gyakorol, allokációs feladatokat is gyakorol, ami azt jelenti, hogy amit a magánszféra nem tud megoldani, nem tud elvégezni, azt az államnak kötelessége teljesíteni, például a közutak rendben tartása, építése, a tudomány segítése, és a többi.

Én inkább most itt elsősorban a stabilizációs feladatra hívnám fel a figyelmet, és erre orientálódna a felszólalásom, és ennek a fontosságára, hiszen egy költségvetésben is a stabilitásnak, a kiszámíthatóságnak, amennyire természetesen lehetőségünk van, és emberi tudással ezt fel lehet mérni és el lehet készíteni, ennek a funkciónak ma különösen nagy ereje és jelentősége van, elsősorban a biztonság garantálása, tehát a rend és a biztonság megtartása, megteremtése szempontjából, és ezt létbiztonsági értelemben is értem, tehát a magyar családok szempontjából is kulcsfontosságú. Fontos, hogy a gazdasági növekedés tervezhető legyen, amennyire az állami ösztönző eszközök rendelkezésre állnak, hiszen a gazdasági növekedés ad lehetőséget valamennyi ágazatnak a kiszámítható működéshez, és természetesen az elosztási funkciót is ilyen módon tudja hatékonyan ellátni az állam, munkahelyek teremtése, foglalkoztatás bővítése, s a többi.

Az államnak, mint tudjuk, a mai modern államoknak vannak gazdasági eszközei, tehát vannak olyan lehetőségei, gazdaságpolitikai eszközei, amelyekkel tud segíteni a gazdaság működésén és az állami szereplők és a magánszereplők együttműködésében is. Vannak fiskális eszközei, ezek alapvetően költségvetési eszközök, tehát az adók fajtái, mértéke, ezek alapvetően meghatározzák ezen eszköztárat, és van monetáris funkciója, illetve eszköztára is a mindenkori államnak, elsősorban a bankrendszeren keresztül tud a gazdaság szereplőire hatást gyakorolni, vane pénzkínálat, a kamatlábak mértéke milyen, és a többi. Ezeket is nyilván a Pénzügyminisztérium szakemberei megfontolták, amikor a költségvetést benyújtották a törvényhozó hatalom elé, és amiről ma itt beszélhetünk érdemben.

Tisztelt Képviselőtársaim! Egy zárójeles megjegyzést hadd tegyek, mert lehet egy ilyen filozófiai vita is, hogy az államnak ezek a feladatai megvannake, megleszneke, vagy pedig sem. Sokan beszéltek az állam elhalásáról, különböző ideológusok, de az biztos, hogy a korai felvilágosodás időszakában, tudjuk a klasszikusokat, Adam Smith vagy David Ricardo, ők úgy fogalmaztak, hogy gyakorlatilag az állam beavatkozása a gazdaságba teljesen szükségtelen. Tehát a piacok teljesen szabad és önszabályozó működését, mindenhatóságát vallották.

Nyilván rájöttünk arra, hogy az azért nagy baj lenne, ha az állami feladatrendszer nem terjedne ki arra, hogy a gazdaságot élénkítse, segítse és a gazdaság szereplőit is ösztönözze gazdasági növekedésre, tisztességes versenyre, és a többi. Ha ez így lenne, ha így maradt volna ez a felfogás napjainkban, akkor valószínűleg sokkal kevesebb figyelem irányulhatott volna és irányulna a jelenlegi költségvetésünkben, illetve a jövő évi költségvetésünkben is a családok támogatására, mert a piac nem feltétlenül a családok támogatásán áll, mert nem ez a feladata, hanem a piac egy versenyképes piac, és a gazdálkodó szereplők nyilván profitra törekszenek, némelyek pedig ilyen helyzetben is akár extraprofitra. Ezért is helyes, hogy ez a költségvetés és a kormány pénzügypolitikája, gazdaságpolitikája bizony-bizony azokat a szereplőket, azokat az ágazatokat, ahol extraprofitra tudnak szert tenni, bevonja a közös teherviselésbe, és olyan forrásokat, olyan védelmi alapokat hoz létre, amivel a magyar családok életmódját, életvitelét könnyíti és segíti.

Erre utalva találtam egy-két érdekes írást, ez pedig John Wilson írása, aki 1927-ben azt jósolta, hogy 1977-re a család gyakorlatilag megszűnik, kipusztul, kihal, David Cooper pedig 1971-ben írt egy könyvet a család haláláról. Tehát ha hagyná az állam, és nem lenne egyfajta emberközpontú politika és olyan gazdaságpolitika, amely igenis figyelembe veszi a társadalom különböző szereplőit, és ellátási és szociális intézményeket is igyekszik fenntartani, nyilván az egyházak segítségével  kiemelkedő szerepet játszanak ebben a történelmi egyházaink is , akkor valószínűleg ezek az írások, ezek a tételek igazak lettek volna, igazak lennének, de nagyon szomorú lenne, ha ez így lenne.

Mi, kereszténydemokraták, úgy látjuk, hogy az emberiség jövője a család által valósul meg, a család jelenti az élet továbbadásának és gyermekeink nevelésének legfontosabb kereteit. Ezért, tisztelt államtitkár úr, tisztelt képviselőtársaim, mi valamennyi, kormány által elkészített költségvetést mindig azon szemüvegen keresztül nézünk, hogy a családok támogatása szerepele benne, odafigyelneke, vagy pedig sem a családok jövőjére, és jobbá teszie, könnyebbé teszie a családok boldogulását és életét. Mi a prioritás egy költségvetésben a számok nyelvén? Mi azt látjuk, hogy ebben a költségvetésben, amit most elkészített és elénk tett a kormány, szerepel kiemelten, sőt hangsúlyosan prioritásként a családok támogatásának a bővítése, és ezt örömmel nyugtázzuk mi, kereszténydemokraták, ezért is fogjuk majd támogatni a költségvetés elfogadását.

Természetesen más értékek is szerepelnek az előttünk fekvő tervezett költségvetésben. Örömmel látjuk, hogy 2023-ra 3225 milliárd forintnyi családtámogatás-bővülés következik be, illetve ezen összeg áll majd rendelkezésre a családok megsegítésére. Ez azt jelenti, hogy az előző évhez képest mintegy 450 milliárd forinttal több forrást biztosít a kormány ilyen nehéz és kiszámíthatatlan gazdasági helyzetben is, a háború sújtotta világunkban is törekszik arra, hogy a családokat segítse és támogassa. A nyugdíjasok segítésére összességében mintegy 4900 milliárd forint áll rendelkezésre. Ez is megnyugtatónak látszik, sőt megnyugtató, hogy a 13. havi nyugdíj is szerepel mintegy 370 milliárd forinttal a tervezett büdzsében. Nyilván a Rezsivédelmi Alap  a rezsicsökkentés értékeit is meg kell védeni , ennek az alapnak a létrehozása is üdvözlendő a mi részünkről.

Engedje meg, tisztelt államtitkár úr, tisztelt képviselőtársaim, engedjék meg, hogy mint volt honvédelmi miniszter, kifejezzem azon elismerésemet, hogy igen, az a klasszikus állami feladat, amely a rend és a biztonság fenntartására, tehát a stabilizációs feladatkörre vonatkozik, ez is jelentős mértékben bővül, és nemcsak a Honvédelmi Alap létrehozásával, hanem egy olyan költségvetés, a honvédség és a honvédelem egészére nézve egy olyan költségvetési tervezet biztosításával, amely soha nem látott összegeket mutat, soha nem látott bővülést.

Amikor én voltam miniszter, akkor 350-400 milliárd forintos költségvetésből tudtunk  jó, hogy ha annyi volt  mozogni, ezek behatárolták a mozgásunkat jelentős mértékben. De örömteli, hogy amikor 2016-ban még volt miniszterként, akkori miniszterként volt szerencsém a jóisten kegyelméből kitalálni a Zrínyi 2026-os honvédelmi és haderőfejlesztési programot, ez nagy léptékkel halad előre. Tehát én ezt örömmel nyugtázom mindenképpen, mert ebben a helyzetben, lám-lám, beigazolódott az a helyes feltételezés és adott esetben ezt követően a döntésünk is, hogy még nem tört ki a világbéke, igenis szükség van egy ütőképes haderőre, szükség van arra, hogy a békét ilyen módon is garantáljuk Magyarország számára, mégpedig önmagában azzal a ténnyel, hogy létezik egy ütőképes Magyar Honvédség.

Tehát az ütőképes Magyar Honvédség nem azért jön létre, mert mi folyamatosan sikeres fegyveres harcokban és háborúkban szeretnénk részt venni. Természetesen nemzetközi békefenntartó folyamatokban, mint ahogy eddig is tettük, továbbra is megmarad ez az igényszint, de önmagában van egy visszatartó ereje egy ütőképes Magyar Honvédségnek, hogy ne húzzák be esetlegesen Magyarországot bármilyen katonai konfliktusba. Mi a békét szeretjük, és ezért kell egy ütőképes Magyar Honvédséget fenntartanunk.

Csak utalnék arra, hogy ha az ókori Kínában a régi kínai írásjeleket megvizsgáljuk, nem tudom, tudjáke, tisztelt képviselőtársaim, hogy mi volt a béke jele: egy lándzsát tartó katona. Bizony, már akkor is tudták, hogy béke csak akkor van, ha ezt meg is tudjuk őrizni. Ezért is bölcs dolog szerintem a kormány részéről, hogy a honvédséget fejleszti. Nyilván látjuk azt, hogy a rendvédelemre, a rendvédelmi szervekre is közel 1000 milliárd forint jut, 965 milliárd forint. 2010-hez képest ez 517 milliárd forinttal több, tehát több mint duplájára emelkedett a rendvédelmi szervek költségvetése is.

(10.40)

Tisztelt Képviselőtársaim! Összességében  és most, ugye, egy új feladatkörrel bővült ez a tárca, hiszen a sport is idetartozik a jelenlegi kormányzati struktúrában  mintegy 1561 milliárd forint jut a honvédelemre és a sportra együtt, ebből a sportra, ha jól néztem, mintegy 138,8 milliárd forint. Ez is növekszik és jelentősen bővül.

Ez összességében azt mutatja, hogy 40 százalékkal növekszik a honvédelmi költségvetés az előző évihez képest. Ez egy óriási növekedés. Nem is nagyon volt erre, talán a háborús időszakokat leszámítva, történelmi példa. De az biztos, hogy ezzel már most elérjük azt, amit egyébként még 2016-ban vagy 2017-ben vetett fel Trump elnök úr, az akkori amerikai elnök egy NATO-csúcson, ha jól emlékszem, hogy mielőbb érjük el a bruttó hazai össztermék 2 százalékát, amelyet a védelemre fordítunk. Ezzel most elértük már, tehát ’24-re vállaltuk a NATO felé, ezt most előre tudtuk hozni egy évvel. Szerintem ez is mutatja a szövetségeseink felé is, hogy komolyan gondoljuk a szövetségben való munkánkat, ugyanakkor nagyon komolyan gondoljuk, hogy nekünk ebben is szerepünk van, tehát nem a szövetségi kötelezettségek teljesítése oldaláról közelítem meg ezt a kérdést, az is fontos, de önmagunk megbecsülése szempontjából, önmagunk elé kitűzött cél elérése szempontjából is, és a következetes, kiszámítható, tervezhető programnak a végrehajtása megvalósul ezen keresztül.

Természetesen ennek számos eleme van. 1250 fővel bővülhet a honvédség létszáma. Ez egy fontos dolog, hiszen még annak idején, amikor 2016-ban eldöntöttük, hogy elindulunk a Magyar Honvédség megerősítésének útján, akkor úgy döntöttünk, hogy egy 30 ezer fős állandó katonai állománya lesz a Magyar Honvédségnek, ezt megbecsüljük, felszereljük, egyéni felszereléssel látjuk el, megfelelő kiképzésben részesülnek, és lesz egy 20 ezer fős tartalékos állomány, ami egy országos rendszerben, területvédelmi ezredek létrehozásával valósul meg. Ez a folyamat is felgyorsult, most már 12 ezer tartalékosunk van. Itt is megjegyzem zárójelben, hogy 2010-ben 17 főből állt a Magyar Honvédség tartalékos állománya, ami tényleg szégyennek is mondható nyugodt lelkiismerettel.

Amit látok, a társadalom felé való nyitás, hiszen a haza védelme nemzeti ügy, és ez nemcsak egy deklaráció a honvédelmi törvény 1. § (1) bekezdésében, hanem ezért tenni is kell, dolgozni is kell, hogy azzá váljon, ezért szükség van olyan programokra, amelyekkel a társadalmat, leginkább a fiataljainkat meg tudjuk szólítani.

Fontos és örömmel látom, hogy a Honvédelmi Sportszövetség, amelyet még szintén miniszterként volt lehetőségem létrehozni az Országgyűlés támogatásával, és köztestületként működik, itt is növekszik a támogatás, mégpedig azért, mert elkészültek azok a honvédelmi sportközpontok, amelyek a fiatalok számára helyben, lokálisan elérhető módon honvédelmi továbbképzésekre adnak lehetőséget sportlövészet, küzdősportok, technikai sportok gyakorlásán keresztül.

Tehát mindenképpen fontos látni azt, hogy ezek a programok mennek tovább, a honvédelmi táborok is mennek tovább, amelyek szervezésében szintén a honvédséggel együtt a Honvédelmi Sportszövetség aktivistái vesznek részt. Több mint százezer tagja van a Honvédelmi Sportszövetségnek, csak úgy mellesleg jegyzem meg, közel 500 tagszervezete van, és ’17-ben indultunk nulláról. Tehát fontos dolog, hogy ezek a programok is menjenek tovább. A kadétképzés is, amit szintén 2017-ben indítottunk el, most már 110 középiskolával van szerződése a Magyar Honvédségnek, akkor is a nulláról indultunk. A brit mintát vettük alapul. Ezek a folyamatok is haladnak előre, és bízom benne, hogy a honvédelem társadalmasítása, a nemzeti üggyé tétele a honvédelemnek ezen programokon keresztül is tovább tud erősödni. Erre megvannak a pénzügyi garanciális elemek, a források.

Tisztelt Képviselőtársaim! Röviden még hadd szóljak a sportágazatról, hiszen az a megtiszteltetés is ért az eddigi politikai pályafutásom során, hogy sportért felelős államtitkárként is dolgozhattam három éven keresztül, ezért az egyik szemem mindig a sportágazaton maradt továbbra is. Nagyon fontos az a folyamat, amit sportért felelős államtitkári időszakomban sikerült elindítanunk, ez a 16 kiemelt sportág fejlesztési támogatása. Ez a folyamat is halad tovább.

A fővárosi klubok, a hat nagy fővárosi egyesület támogatása is láthatóan erősödik. Látható, hogy milyen sportsikereket érnek el a magyar sportolók, lásd most éppen a vizes-világbajnokság, és milyen színvonalas világversenyeket, sportversenyeket tudunk rendezni. Jövőre tervezetten szerepel a költségvetésben az atlétikai világbajnokság és a karate-világbajnokság megrendezése is  ha jól emlékszem, 19 milliárd az atlétikai, és 2 milliárd a karate-világbajnokság. Ezek fontos dolgok, hogy ezeket meg tudjuk rendezni, és a szervezési, rendezési képességünket is megmutatjuk ország-világ előtt. Tehát úgy látom, a sportágazat is jelentős növekedésen megy keresztül, a költségvetésben legalábbis a számok nyelvén ez látható.

Utoljára hagytam a biztonsággal összefüggő kérdésekért kifejezetten felelős nemzetbiztonsági szolgálatok megítélését. Nyilván a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat a honvédelmi miniszter irányítása alatt működik, ott is növekszik a költségvetés, ez jó. Kiváló munkát végeznek a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatnál dolgozó kollégák. A polgári nemzetbiztonsági szolgálatoknál is alapvetően szinte mindegyik ágazatban növekedés van. Tehát az Alkotmányvédelmi Hivatalnál 12,5-ről 13 milliárd fölé emelkedik a támogatás előirányzata. Az Információs Hivatalnál egy kisebb mértékű csökkenés van, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálatnál jelentősebb növekedés van, 26 milliárdról 29,5 milliárdra, a Nemzeti Információs Központnál is 3,7 milliárdról 4,1 milliárdra növekszik a költségvetési támogatás.

Tisztelt Képviselőtársaim! Végezetül azzal zárnám a felszólalásomat, visszautalva az elejére, hogy nekünk, kereszténydemokratáknak milyen szempontok alapján kell megítélnünk egy előttünk fekvő költségvetési tervezetet, amely az ország jövőjéről szól, a magyar családok jövőjéről szól. Mi úgy látjuk, hogy az előttünk fekvő költségvetési tervezet, amely a ’23. évre szól, kereszténydemokrata értékeket tartalmaz, védi a rezsicsökkentés eredményeit, ezen keresztül növeli a családok biztonságát és támogatását, és Magyarország területi szuverenitását és biztonságát is kiemelten kezeli, hiszen a védelmi költségvetés is növekszik, és mind a két alap, a Rezsivédelmi Alap és a Honvédelmi Alap hozzájárul ahhoz, hogy a megfelelő garanciális pénzügyi háttérelemek is a tartalékokon túl rendelkezésre álljanak.

Ezért támogatjuk az előttünk fekvő költségvetési tervezetet, s arra kérjük valamennyi képviselőtársunkat, hogy ők is támogassák. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage