DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Megszokhatták már az elmúlt években, hogy a Honvédelmi és rendészeti bizottság tagjaként, alelnökeként a költségvetési vitában elsősorban ezt a két területet érintően, a honvédelem és a belügy területének a költségvetési tervezéséhez szoktam hozzászólni, és ezt most is így teszem.

Nyilván szokták mondani, hogy a kritika akkor erősebb vagy akkor hitelesebb, ha az ember a jót is elismeri, és utána szól arról vagy eközben szól arról is, hogy mi nem stimmel, mi nincsen rendben. Ez a terület pont ezt a kettősséget viseli magán, hiszen a magyar kormány kommunikációjában is, szinte propagandisztikus kommunikációjában is az orosz-ukrán háború következményeinek a mérséklése az egyik legfontosabb üzenet, a magyar emberek biztonsága, békéje, és ha az ember megnézi a jövő évi költségvetés ezen fejezeteit, akkor legalábbis a belügyi területen, a rendvédelem területén, Magyarország belbiztonsága tekintetében ezek üres szavak maradnak; semmilyen módon nem találkoznak azzal a politikai szándékkal, vélt vagy valós szándékkal, amit a kormány folyamatosan hangoztat.

Ez nemcsak arról szól, hogy egyébként a költségvetésből megadott pénzügyi támogatás összértékében sem fedezi például az infláció jelenlegi mértékét vagy azt a csökkenést, amit az infláció okoz, hanem arról van szó, hogy évek óta mind a szakszervezetek, az érintettek…  az érintettek egyébként konkrétan a lábukkal üzenik, hogy mekkora baj van, a rendőrségen, a tűzoltóságon, a büntetés-végrehajtásnál, azzal, hogy leszerelnek, azzal, hogy elhagyják a pályát, azzal, hogy egy élethivatást hagynak ott akár egy külföldi mosogató állásért, akár Magyarországon belül bármilyen más munkáért. Egyszerűen tarthatatlan ezen a területen főleg a végrehajtó állomány fizetése évek óta, és ezen sem javít a jövő évi költségvetés, mintha tudomást se venne a kormány arról, hogy mekkora a baj.

S hogy mekkora a baj? Azt tudjuk, hogy június 1-je óta, a covidos veszélyhelyzet elmúltával a leszerelési tilalom megszűnt ezen a területen, és bár az Országgyűlés tekintélyéről, legalábbis a fideszes képviselők, illetve a kormánytagok által gyakorolt tekintélyéről sokat elmond, hogy itt, a Parlament falai között egyszerűen nem lehet megtudni például azt, hogy hányan kívántak leszerelni az első napokban, hetekben…  hiszen miniszterelnök úr politikai igazgatója az azonnali kérdésemre minden másról beszélt, de erről nem. Nem tudom, hogy azért nem, mert fogalma nincsen róla, vagy egyszerűen csak kellemetlen dolgokról nem hajlandók a Házban beszélni. De azóta, legalábbis a sajtó, részinformációkhoz jutott a kormánytól, és azt tudjuk, hogy az első néhány napban 300 rendőr adta be csak a rendőrségen a leszerelési kérelmét. Az azóta eltelt napokban-hetekben nyilvánvalóan ez a szám tovább növekedett.

És amikor azt mondom, hogy a probléma nagyon nagy, akkor csak szeretném önöket emlékeztetni, hogy Budapesten van olyan kerület, ahol maga a polgármester jelentette be, hogy hiába szeretnének pluszpénzt adni a közterületi járőrözésre, hogy az önkormányzat saját, közbiztonsággal foglalkozó munkatársai a rendőrökkel közös járőrözésben erősítsék a kerület biztonságát, egyszerűen a rendőrség nem tudja kiállítani a rendőrt a járőrözéshez sem.

(13.30)

Ebben a pillanatban a jövő évi költségvetésből azt látjuk, hogy a rendvédelmi illetményalap, amely a minden egyes hivatásos kolléga fizetését meghatározza, az pontosan ugyanaz a 38 650 forint, tisztelt képviselőtársaim, ami 2008 óta, 14. éve egyetlenegy fillérrel nem nő. Itt azért engedjék meg, hogy megjegyezzem, hogy Pintér Sándor belügyminiszter a mostani kinevezése előtti meghallgatásán, tehát a mostani pozícióját mielőtt elfoglalta, a Honvédelmi és rendészeti bizottság előtt saját maga már az expozéjában azt mondta, hogy pontosan tudja, hogy a kollégáinak szükséges lesz a béremelés, méghozzá nem az egyszeri, mint ami a fegyverpénz volt, hanem olyan, érezhető béremelésre van szüksége a kollegáimnak  ahogy ő fogalmazott , ami a havi illetményeikbe beépül. Na, ilyennek se híre, se hamva nincsen ebben a költségvetésben, ami elég rossz hír, hiszen ez a 2023. évre vonatkozik, tehát az alagút végén nem pislákol semmilyen fény.

Arról nem beszélve, hogy az elmúlt évek kétszer 10 százalékos béremelését is úgynevezett kiegészítő juttatásként oldotta meg a kormány, amit rendeleti szinten varrtak el, így előző év december környékén. Szeretném mondani, hogy ebben a költségvetésben annak az idénre meg tavalyra adott béremelésnek a szinten tartása kimutatható, de semmilyen további egyéb béremelést ez a költségvetés nem tartalmaz. Technikailag pedig szeretném az érintetteknek is felhívni a figyelmét, hogy amíg ilyen rendeleti úton kiegészítő juttatásokat utalgatnak nekik, azt nagyjából ugyanígy rendeleti úton lehet elvenni is tőlük bármikor, egyetlen nap alatt vagy egyetlen óra alatt. Ez a mi megítélésünk szerint teljesen elfogadhatatlan: olyan emberek életével, akik hivatásszerűen, az életük és testi épségük veszélyeztetésével Magyarország közbiztonságát tartják fönn, azokkal egy ilyen kormány, aki egyfolytában a magyar emberek biztonságáról papol, egyszerűen nem bánhat így. Azért van itt ez a költségvetés, azért fogadják el önök állítólag már az előtte lévő év nyarán, hogy kiszámítható legyen az emberek élete. Ezzel a költségvetéssel minden, csak nem kiszámítható a rendvédelem területén dolgozók élete.

Miután a fegyverpénzt véletlenül előrehozták, a választások előtti néhány hétre, valamilyen rejtélyes oknál fogva, természetesen ez a pénz el is tűnik már a jövő évi költségvetésből is, tehát az az 53,3 milliárd, ami idén benne volt ezen a soron, az már jövőre nincsen benne, és amint mondtam, egyéb béremelésnek sem látszik semmilyen nyoma. Ami személyi juttatásoknál kiadási oldalon növekedés van, azt pedig nyilván a minimálbér, a garantált bérminimum hozza nagyjából magával automatikusan.

Érdekesség, hogy a Terrorelhárítási Központ visszaveszi vagy átveszi újra a köztársasági elnök személyi védelmét, erre jövőre plusz, kicsit több mint egymilliárd forint és legalábbis a költségvetés tervezete szerint mintegy plusz 102 fő áll majd rendelkezésre. Azért ez is egy kicsit erősnek tűnik a jelenlegi körülmények között, amikor egyébként Rezsivédelmi Alapot meg Honvédelmi Alapot kell létrehozni, és meg kell adóztatni mindenkit, aki extraprofitra tett szert. Azért a habzsi-dőzsinek egy minősített esete ez a költségvetési sor is. De hát látjuk, hiszen a köztársasági elnök asszony nemcsak 102 fős növekedést és munkahelyeket tud teremteni a TEK-nél, de ugye, a saját köztársasági elnöki hivatali költségvetésüket is sikerült száz százalékkal megemelni ebben a vészterhes időszakban. Nyilván minden oka meglehetett rá.

Az is nagyon furcsa, mint említettem, hogy miután a háború jelentős szerepet tölt be a kommunikációban, maga az idegenrendészeti szervezet egy fillérrel nem kap többet, pedig azért mégis, menekültválság is van, és ténylegesen is a déli határon is továbbra is komoly feladatai vannak a biztonsági szerveknek, és így nyilvánvalóan az idegenrendészettel foglalkozó szervnek is. Gyakorlatilag többletforrást az idegenrendészet és a menekültügy a jövő évi költségvetésben nem lát. Szeretném államtitkár úr figyelmét felhívni, hogy ebben a költségvetésitörvény-javaslatban Terrorelhárítási Információs és Bűnügyi Elemző Központ elnevezés szerepel, ilyen sor van, ő kap költségvetést; csak halkan jegyzem meg, hogy 2022. május 25e óta nincs ilyen nevű szervezet Magyarországon, hiszen Nemzeti Információs Központnak hívják. Nem tudom, hogy mi olvassuke rosszul ezeket a betűket, vagy esetleg valami korrekcióra szorulna.

S ugyan már nem a belügy költségvetésébe tartoznak a titkosszolgálati szervek, de mégiscsak a magyar belbiztonság részét képezik. Egyébként a titkosszolgálatok a jövő évben rosszabbul semmiképpen nem járnak, ami szakmailag egyébként örvendetes, tekintve, hogy milyen világban, milyen országban élünk; ez bizonyára sokakban egyébként gyomorszorulást is okozhat, főleg a kormányszerkezet-változás óta. De az tény és való, hogy a költségvetésből kiolvashatóan óriási technikai beszerzéseket fognak tudni eszközölni ezek a szervezetek, még több remek technikai eszközt, lehallgató eszközt és minden mást fognak tudni beszerezni a jövő évben is.

Összegezve a rendvédelem területét, nekem meggyőződésem, államtitkár úr, hogy ez így nem fog menni. Lehet, hogy az elmúlt években technikailag megerősítették a rendőrséget. Nem lehet, tény. Lehet, hogy most is vannak olyan futó programok, akár uniós, akár hazai forrásból, amivel a rendvédelem területén technikai korszerűsítést eszközölnek. De ha tényleg nem veszik észre, hogy tök jó, hogyha van egy felmatricázott Mercedes járőrautó, de abba nem tudnak már embert beleültetni, akkor az alapfeladatot, hogy a magyar emberek biztonságát garantálják, nem fogják tudni ellátni a jövőben. És minden egyes leszerelt rendőr milliók, tízmilliók kidobott pénze az ablakon az ő kiképzésével, szakmai tapasztalatával, és nem lehet a helyére két nap alatt másik embert állítani.

Arról nem beszélve, hogy nagyon sokan egyébként a karrierjük csúcspontján vagy közepén mondták azt, hogy nekik ebből elég volt, és ez a rendvédelem, rendőrség szinte minden szervezetében a korfán is tökéletesen látszik: a testületek nem tudják megtartani a kollégákat, no pláne azokat, akik, egyébként, mondjuk, nyelvet beszélnek, vagy valami komoly kihívást várnak az élettől, őket veszítik el legelőször. Muszáj, hogy valamilyen bérfejlesztés ezen a területen legyen.

Még egyszer szeretném Pintér Sándort idézni a meghallgatásáról, neki ez feltett szándéka, és kérte a bizottság és a parlament támogatását ehhez a bérfejlesztéshez. Hát, akkor itt az idő, ez a költségvetési törvény, akkor ez az Országgyűlés, annak kormánypárti többsége legyen kedves pénzt adni a Belügyminisztérium fejezetének, hogy a rendvédelmi kollégáknak valamilyen érezhető béremelést tudjunk adni, amíg össze nem omlik ez a rendszer.

Ami a honvédelmi fejezetet illeti: itt ténylegesen kimutathatóak a többletforrások, itt ténylegesen lehet mondani, ahogy szokták mondani, hogy nyertese a költségvetésnek; bár ne kéne nyertesnek lenne a költségvetésben  az indok miatt mondom, a mellettünk lévő háború miatt. Bár egyébként is valóban, ideje volt a Magyar Honvédség technikai fejlesztésének nekiállni.

És hallom, hogy Kósa elnök úr nagyon beleélte magát, belezavarodott ebbe az osztálymicsodába, és hosszú-hosszú felszólalásának a 80 százalékában a megelőző, szocialista kormányok meg SZDSZ-kormányok honvédelmi leépítéséről értekezett, de legyenek kedvesek, ne legyenek már skizofrének! Hát, 2010 óta irányítják, vezetik ezt az országot. 2010-2015 között…  ha az MSZP által vezetett kormány, nem tudom, valami cunami vagy tornádó volt a honvédségnek, akkor nem tudom, minek nevezzem az önökét. 2015-re, a mélypontra akkor jutott a Magyar Honvédség, a magyar honvédelem például költségvetésben is kimutathatóan, amikor 0,7 százalékra csökkentették a GDP-arányos költségvetését, 1 százalék fölöttivel adta át 2010-ben az a kormány, és gyakorlatilag leginkább Hende Csaba vitézkedése alatt még a maradék működő intézményeik is minimum zörögtek, de egyik-másik meg is szűnt.

Én értem, és nagyon rendben van, hogy a honvédelem nemzeti ügy, és el kell kezdeni fejleszteni, csak szerintem tényleg unalmas már, hogy 12 évvel azután, hogy kormányozzák ezt az országot, és úgy, hogy utána önök öt éven keresztül csak a pénzt vonták ki a honvédségből, itt azt a papolást kell hallgatni, hogy akkor mi volt a ’90-es vagy a 2000-es években.

(13.40)

Fontos, sokkal fontosabb lenne, hogy arról beszéljünk, hogy ezt a temérdek pénzt, ami egyébként rendelkezésre áll, meg rendelkezésre állt az elmúlt években haderőfejlesztésre, azt mire és hogyan költik el. Na, erről még zárt ülésen sem lehet egy épkézláb információt egyébként önökből kihozni, de talán ez nem véletlen, valószínűleg összefüggésben van azzal, hogy ez mennyire koncepcionálisan zajlik, meg szakmailag mennyire megalapozottan. Én nagyon remélem, hogy az új miniszter belépésével ebben lesz változás; a nemzet érdekében, a honvédelem ügyének érdekében remélem, nem azért, merthogy az ellenzék meg a kormánypárt viszonyában bármilyen változásnak be kéne vagy be kellett volna állnia az elmúlt időszakban.

Ha nettó összegben nézzük a Honvédelmi Minisztérium költségvetését, az azt mutatná, hogy mínusz 300 milliárddal kap jövőre kevesebbet, mint az idei évben, de mint tudjuk, a Honvédelmi Alap létrehozásával ott megjelenik egy plusz majdnem 850 milliárd forintnyi fejlesztési pénz; plusz a HM fejezetében nyilván megjelenik nemzeti sportközpontok cím alatt a sportra szánt pénz is. Összességében az megállapítható a Honvédelmi Alappal együtt  persze, ha azok a bevételek, amik oda vannak írva, be fognak jönni az extra adóból meg egyéb más tételekből , hogy a GDP 2 százalékát, ahogy azt a NATO-elvárás is mondja, el fogja érni a tárca.

Államtitkár úrnak szeretném felhívni a figyelmét, lehet hogy megint mi olvasunk valamit félre, de a törvényjavaslat 1. mellékletében nem szerepel a 8/2/25 hozzájárulás a NATO biztonsági beruházási programjához fejezeti kezelésű előirányzat, miközben ugyanennek a fejezetnek az indoklásában benne van, hogy 16 441,5 millió forint támogatást terveztek erre, a 32. oldalon, tehát magában a fejezeti előirányzatban nincs benne ez a 16 milliárd, az indoklásban meg benne van. Teszem hozzá, az elmúlt 30 évben mindig benne is volt…  vagy nem 30 évben, de a NATO-tagságunk óta, gondolom, ez minden évben benne is volt, tehát itt a számok effektíve nem stimmelnek, és hacsak nem mi néztünk el valamit nagyon, akkor azt szerintem érdemes lenne megnézni, hogy ennek mi az oka.

A honvédeknél se emelkedik a honvédelmi illetményalap, 44 600 forint lesz jövőre is. Nyilván, ahogy az előbb hallották tőlem, a 38 ezer forintos rendvédelmihez képest ez még így is egy elegáns szám, de ez is be van fagyasztva évek óta, és azt gondolom, hogy ilyen infláció és ilyen életkörülmények között, mármint hogy amennyibe kerül havonta egy háztartást fenntartani, ez versenyképesnek semmiképpen nem mondható. Ez az „örüljünk neki, hogy nem lesz rosszabb” kategória. Én azt gondolom, hogy a honvédelem területére és a humán területre is illene és kéne további pénzeket adni.

Amennyi növekmény kimutathatóan látszik a személyi kiadásoknál, ez nyilván az eddigi béremelés beépítése a jövő évibe, az illetmény 10 százalékos megemelése, ami az idei évre szólt, a jövő évre nincs erről szól, és ami fontos lehet, hogy 1250 fővel tervezik bővíteni a honvédség létszámát, így 25 249 főben állapítja meg a javaslat a létszámot. Ez nem a ténylegesen ott lévő katonák számát, de már a finanszírozott státuszt jelenti. Szeretném itt önöket azért emlékeztetni, hogy nagyon sokat halljuk, hogy a magyar Országgyűlés a Fidesz vezetésével hogy megemelte a Magyar Honvédség engedélyezett létszámát, és ez milyen nagyszerű dolog. Akkor mondanám önöknek, hogy ez 37 650, tehát a 37 650 a magyar parlament által engedélyezett létszám. A jövő évben, ha megnövelik 1250-nel a jelenlegi létszámot, akkor is csak 25 249 lesz, ami azt jelenti, hogy több mint 30 százalékkal kevesebb, mint amennyit a magyar parlament erre engedélyezett.

Amire kifejezetten kíváncsiak lennénk, az a honvéd egészségügyi központ sorsa. Nézek is államtitkár úrra, az hogyan lehet, hogy a honvéd egészségügyi központ költségvetése a Honvédelmi Minisztérium jövő évi költségvetésében szerepel, miközben az elfogadott kormányszerkezetről szóló törvény, amit már meg is szavazott a parlament néhány héttel ezelőtt, kerek perec kimondja, hogy a honvéd egészségügyi központ kikerül a Honvédelmi Minisztérium irányítása alól és civil kórház lesz, ami nagyjából azt jelenti, hogy a Belügyminisztérium mint egészségügyért felelős minisztérium kötelékébe kerül. A jövő évi költségvetésben meg a HM fejezet alatt van a honvéd egészségügyi központ.

Most akkor melyik törvény nem igaz: a költségvetési törvény nem igaz vagy a minisztériumok felsorolásáról szóló, illetve a kormányszerkezetről szóló törvény nem igaz?  mert a kettő egymással ellentétes. Tényleg annyira jó lenne, nemcsak az ott dolgozó körülbelül 3 ezer ember miatt, hanem a másfél millió honfitársunk miatt, akiknek ez egy területileg kijelölt súlyponti kórháza. De van olyan speciális gyógyító tevékenység, ami kapcsán egyedüli kórházként 3 millió magyar ember kórháza ez a kórház, egyébként, teszem hozzá, a belügyi területen dolgozó munkatársak kijelölt kórháza is. Hogyha valamit végre megtudhatnánk már a magyar kormány bármely tagjától, hogy mi lesz a sorsa ennek az intézménynek; akkor tényleg marad a HM alatt, és visszamódosítják a törvényt? Átmegy a Belügyminisztérium alá? Mi lesz egyébként a NATO kiválósági központként működő kórházrésszel? Hiszen ez az is, a Magyar Honvédségnek egy nagyon fontos része, és nagyon nagy büszkesége is; ha ezt teljesen kiviszik a civil világ alá, akkor annak mi lesz a sorsa?

Mi lesz a sorsa az ott dolgozóknak, akiket néhány évvel ezelőtt, félig-meddig kényszerrel, vagy akármilyen más módszerrel, de beöltöztettek katonának, vagy éppen honvédelmi alkalmazottnak, az ő sorsuk mi lesz? Ezeket azért jó lenne tisztázni, mert jelen pillanatban csak a kapkodás látszik, és ebben a törvényben meg teljesen ellentmondanak annak, ami a másik törvényben elfogadásra került.

Összességében a honvédelmi fejezetről azt lehet mondani, még egyszer mondom, tényként. 1. A 2 százalék, ha összeadjuk a Honvédelmi Alappal, megvan. 2. Óriási összeg áll rendelkezésre a haderő fejlesztésére. Az irányok a törvényből is és a miniszter nyilatkozataiból is legalább kihámozhatóak. Szerintem illene és jó lenne, ha a Honvédelmi és rendészeti bizottság ezekről konkrétan is tudna tájékozódni. Ez a része rendben van.

Amit hiányolunk így is a honvédelmi költségvetésből, az nemcsak a fegyverek, nemcsak a vas, nemcsak a beton, hanem az ott dolgozó emberek sorsa. Azt gondoljuk, hogy egy ilyen 2 százalékos (sic!) infláció mellett, ami például már most ebben a hónapban az élelmiszerek tekintetében majdnem 20 százalékot ért el, a bérekhez is hozzá kell nyúlni, hogyha nem akarja a terület a versenyképességét elveszíteni, és ebben a költségvetésben ennek nem látjuk nyomát.

Úgyhogy ezeket, én azt gondolom, mindenképpen korrigálni kell. Arra biztatom kormánypárti képviselőtársaimat, hogy fogadjanak szót Pintér Sándornak, és a költségvetési törvényben legyenek kedvesek a Belügyminisztériumnak adni pénzt, hogy az ott dolgozó emberek ne lépjenek le egytől egyig, mert a közterületi járőrözést meg az összes magyar ember biztonságát a tábornoki kar, nem hiszem, hogy meg fogja tudni oldani a következő években. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage