DR. VEJKEY IMRE (KDNP): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány által benyújtott 2023. évi költségvetés a rezsicsökkentés védelmének és a honvédelemnek a költségvetése. Nem tudom, az előttem felszólaló Gurmai Zita MSZP-s képviselő asszony mit olvasott a felszólalása előtt, de hogy nem a 2023-as költségvetés tervezetét, az biztos. Lehet, hogy véletlenül az ő kezébe a Gyurcsány-kormány által korábban benyújtott költségvetési tervezetek, sőt költségvetések kerültek, és ezért beszélt itt megszorításokról és ehhez hasonló víziókról.

Tehát még egyszer hangsúlyozom, tisztelt hölgyeim és uraim, hogy a kormány által benyújtott 2023. évi költségvetés a rezsicsökkentés védelmének és a honvédelemnek a költségvetése.

A Fidesz-KDNP-t a költségvetés kialakításánál is a magyar embereket és Magyarország érdekeit szolgáló cél vezérli. Ezért a magyarok minden helyzetben számíthatnak ránk, békeidőben, migrációs időben, járvány idején és most a háborús időszakban is.

Az elmúlt 12 évben a nemzeti keresztény kormány vezetésével Magyarország megállta a helyét, a magyar gazdaság erőssé vált, és a válságok ellenére erős maradt. Sőt, büszkeséggel tölthet el bennünket, hogy Európában a leggyorsabban és a legsikeresebben mi jöttünk ki a Covid okozta gazdasági visszaesésből is, így 2021. évben már 7,1 százalékos volt a GDP-növekedésünk, amely az idei év első negyedévére már 8,2 százalékra emelkedett. A munkában állók száma is rekordot döntött, a jövedelmek is növekedtek, és sok beruházás valósult meg.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A helyzet az, hogy 2020 tavasza (sic!) óta, vagyis az orosz-ukrán háború kitörése óta az eddiginél is súlyosabb válságokkal és bizonytalanságokkal kell objektíve szembenéznünk. Azzal kell számolnunk, hogy a háború elhúzódik, ami azt jelenti, hogy gazdasági hatásai hónapról hónapra egyre súlyosabbak. A kormány ezért olyan költségvetésitörvény-javaslatot terjesztett elő, mely számol a bevezetett szankciók hatásaival, a háború okozta energiaválság következményeivel, a háborús inflációval és az Európában kibontakozni látszódó gazdasági válsággal. Ebben a helyzetben különös jelentősége van annak, hogy megőrizzük hazánk stabilitását, és tovább javítsuk az egyensúlyi mutatókat, ezért változatlanul fegyelmezett költségvetési politikát kell folytatnunk, mint ahogy azt az elmúlt 12 évben is folytattuk.

Az ötödik Orbán-kormány a jelenlegi helyzetben is tartja a szavát, ezért a 2023-as költségvetés forrásait azokra a célokra fordítjuk, amelyek a magyar embereknek a legfontosabbak, vagyis a családok támogatására, a nyugdíjak védelmére, a rezsicsökkentés eredményének a megőrzésére, az ország biztonságának a megerősítésére, a munkahelyek megóvására és új munkahelyek létrejöttének a támogatására, továbbá arra, hogy biztonságos növekedési pályán tartsuk a magyar gazdaságot.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Megvédjük eredményeinket, tartalékot képzünk, segítünk a családoknak és a vállalkozásoknak, a cégeknek pedig abban is, hogy folytassák megkezdett beruházásaikat.

A jövő évi költségvetés szerkezetében a korábbi alapokat két új váltja fel: a Rezsivédelmi Alap, amely közel 700 milliárd forint, és a Honvédelmi Alap, mely közel 900 milliárd forintban áll majd rendelkezésre. A Rezsivédelmi Alap lehetővé teszi, hogy ne a magyar emberek fizessék meg a háború és az elhibázott brüsszeli szankciós politika árát. A Honvédelmi Alap pedig azért fontos, mert Magyarország békéjének és biztonságának megőrzése, úgy gondolom, hogy egyik frakció részéről, még az ellenzéki frakciók részéről sem lehet vita tárgya.

A két alap finanszírozását olyan megoldások szolgálják, amelyek nem rónak többletterhet a magyar emberekre, hanem azoktól az ágazatoktól várnak el nagyobb társadalmi szerepvállalást, melyek az elmúlt időszakban extraprofitot értek el.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Mint az Igazságügyi bizottság elnöke, most a jövő évi költségvetés tervezetének azon fejezetéről szeretnék beszélni, konkrétan a X. fejezetéről, mely a kormány igazságügyi politikájának érvényesítését érinti.

Az Igazságügyi Minisztérium a megfelelő jogi háttér megteremtésével, egyszerűsítésével és átláthatóbbá tételével, valamint a jogharmonizáció koordinálásával és adminisztrációs terhek csökkentésével járul hozzá Magyarország fejlődéséhez. A cél a magyar alkotmányos önazonosság védelme és a nemzetközi elfogadottságának erősítése.

A tárca irányítása alatt álló Mádl Ferenc Összehasonlító Jogi Intézet a hazai jogalkotási tevékenységet nemzetközi összehasonlító jogi kutatások és elemzések készítésével támogatja, nagyban hozzájárulva a jogalkotás színvonalának javításához.

(9.10)

Nemzetközi megalapozottságának és elismertségének növelése érdekében tudományos igénnyel vizsgálja a jogszabályok hatályosulását, valamint segíti a nemzetközi összehasonlító jogtudományi kapcsolatokat és az így kialakult együttműködést. A minisztériumnak továbbra is célja az egymást kölcsönösen tisztelő nemzetek együttműködésére épülő európai politika, a szuverenista európai politika hangsúlyozása, melynek fontos hátteret biztosít Magyarország Európai Unió melletti Állandó Képviselete is.

Az elmúlt évekhez hasonlóan kiemelt figyelmet fordít majd 2023-ban is az IM az igazságszolgáltatásba vetett közbizalom növelésre. Az áldozatsegítő központok 2025. december 31. napjáig országos hálózattá történő bővítésének érdekében a 2022. évre összesen 11 áldozatsegítő központ és 3 áldozatsegítő pont működik az ország különböző pontjain. A 2023. évben további 3 áldozatsegítő központ kerül megnyitásra.

A korábban központi célként meghatározott jogászképzés fenntartása és továbbfejlesztése megvalósításához a jogtudományi kutatások és a jogtudományi tanulmányi tehetséggondozást támogató rendszer fenntartására továbbra is szükség van. Ennek biztosításához a minisztérium fontosnak tartja a jogi karok nappali tagozatán tanuló jogász szakos hallgatóinak további motiválását, hivatástudatuk növelését és az egyre jobb eredmények elérését, valamint az egyetemen folyó kutatási, oktatásfejlesztési programok támogatását.

Az állami, a társadalmi és a gazdasági életben szerepet játszó jogi személyek és egyéb jogalanyok adatai, tisztelt hölgyeim és uraim, jelenleg több különböző hatóság által vezetett, egymástól eltérő nyilvántartási rendszerekben szerepelnek, ezért rendkívül fontos ezek egységesítése. Az egységes nyilvántartás kiépítésével olyan támogató szolgáltatások kialakulására kerül sor, amely a bírósági és az ügyféli oldalt egyaránt szolgálja. Az új nyilvántartási struktúra lehetővé teszi a nyilvántartásba-vételi és a változásbejegyzési eljárások teljes digitalizációját, amely lénye-gében leegyszerűsíti és lerövidíti az eljárásokat.

A jövőben is fokozott hangsúlyt kifejteni  és fog is kifejteni az Igazságügyi Minisztérium a 2023. évben is  az Alaptörvény XVI. cikkével összhangban a gyermekek számára a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéshez való jog biztosítására.

Ugyancsak kiemelt célként szerepel a fogyasztóvédelmi állami feladatok körében a fogyasztók biztonságát erősíteni hivatott ellenőrzési gyakorlatok újragondolása és továbbfejlesztése, a hagyományos hatósági munka hatékonyságának fokozása, különösen a veszélyes termékek forgalomból történő kiszűrése, valamint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal szembeni fellépés.

A közösségi média térnyerésére és folyamatos változására tekintettel szintén fontos prioritás lesz a fogyasztók online térben történő védelme. A jogsértések megelőzése érdekében elengedhetetlen az állampolgárok fogyasztói tudatosságának növelése, valamint a jogkövető kereskedői magatartás általánossá válásának előmozdítása alternatív ösztönző rendszerek révén.

A célok megvalósításához rendelkezésre álló erőforrások 2023-ban az intézmények részéről a kiadási oldalon 17,7 milliárd forint lesz, a fejezeti kezelésű előirányzatok pedig 4,2 milliárd forint kiadást terveznek elő, a bevétel az intézmények oldaláról 0,1 milliárd forintot tesz ki, a támogatás pedig 17,7 milliárd forintot, a fejezeti kezelésű előirányzatok esetén pedig a támogatások 4,2 milliárd forintot.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A 2023. évi költségvetés javaslatának X. fejezete az Igazságügyi Minisztérium igazgatása, a Mádl Ferenc Összehasonlító Jogi Intézet, Magyarország Európai Unió melletti Állandó Képviseletének igazgatása, valamint a fejezethez tartozó fejezeti kezelésű előirányzatok kiadási és bevételi irányzatait foglalja magában. Az IM igazgatása költségvetési javaslata  ahogy az imént mondtam  10,2 milliárd forint kiadási előirányzatot tartalmaz, melyhez 0,1 milliárd forint bevétel, és 10,1 milliárd forint támogatás van.

Az IM igazgatása alaptevékenysége részeként ellátja a működéséhez szükséges jogi, gazdasági, humánpolitikai, informatikai, funkcionális és szakmai feladatokat, gondoskodik továbbá a cégnyilvántartással és céginformációs szolgáltatással összefüggő nyilvántartásról. Az Igazságügyi Szolgálatok Jogakadémiájával kapcsolatos feladatkörében a hatékony igazságszolgáltatás érdekében működteti az intézményt, amely szakmai ellenőrzésével, módszertani állásfoglalásaival, képzések és továbbképzések szervezésével segíti a területi igazságügyi szolgálatok, valamint az igazságszolgáltatáshoz közvetlenül kapcsolódó egyéb szolgálatok egységes jogalkalmazását.

A központi Családi Csődvédelmi Szolgálat feladatkörében ellátja a természetes személyek adósságrendezéséről szóló 2015. évi CV. törvény alapján a Családi Csődvédelmi Szolgálat központi szervének jogszabályokban meghatározott feladatait, valamint az ezzel összefüggő koordinációs és tájékoztatási feladatokat, továbbá a törvényben és végrehajtási rendeletben meghatározott feladataival összefüggésben hatásvizsgálatokat készít elő, és közreműködik a statisztikai információs rendszer kialakításában és működtetésében.

Az IM igazgatása mint az áldozatvédelmi terület szabályozásáért és szakmai irányításáért felelős szervezet, gondoskodik az ÁSK-k országos hálózatának kiépítéséről és működtetéséről, ellátja az integrált jogalkotási rendszer működtetését, fenntartását és fejlesztését, valamint a Nemzeti Jogszabálytár és az ehhez kapcsolódó törvényességi felügyelet írásbeli kapcsolattartási modul működtetését. Ellátja továbbá a Mádl Ferenc Összehasonlító Jogi Intézet gazdasági szervezetének feladatait, illetve ezen feladata keretében végzi az intézet működését támogató személyi és jogi szolgáltatási feladatokat is.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! A KDNP parlamenti frakciója támogatja a költségvetésitörvény-javaslat elfogadását, kérem, támogassák önök is. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage