DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Még mielőtt a költségvetési módosító javaslatainkról beszélnénk, szeretnék reagálni néhány felszólalásra. Aradszki képviselő urat most nem látom, az imént arról beszélt, hogy a Fidesz-KDNP képviselői milyen fegyelmezettek, mert nem szólnak egy szót sem a kormányzati megszorításokkal, a fideszes megszorításokkal szemben. De szeretném felhívni a figyelmét Aradszki képviselő úrnak Balassagyarmat fideszes polgármestere éppen a mai napon publikált interjújára, ahol bizony elmondja, hogy milyen hatással lesz az ő városára ez a kormányzati brutális megszorítás, amit önök érvényesítenek.

(10.50)

De egyébként utalhatunk itt Cser-Palkovics Andrásra, Székesfehérvár polgármesterére is, aki szintén elég világosan és őszintén elmondta, hogy nem biztos, hogy a városa ki fogja tudni gazdálkodni azt a megszorító csomagot, amit önök kényszerítenek rá Magyarország városaira. Azt gondolom egyébként, pártpolitikától függetlenül, hogy egy városvezető akkor jár el helyesen, ha felhívja a figyelmet arra, hogy az a megszorító csomag, az a megszorító politika, amit önök alkalmaznak, nem egy polgármesternek fog károkat okozni, hanem az adott városban élő embereknek, pártpolitikai nézetektől függetlenül.

Még egy dologra szeretnék reagálni. Itt Rétvári államtitkár úr nagyon helyesen megjegyezte, hogy igen sokszor felszólaltam a Budapest-Belgrád vasútvonal projektje kapcsán, ezt hevesen elleneztük és ellenezzük most is. De egyébként ez is egyfajta értékválasztás tulajdonképpen, hogy önök milyen módon, milyen célok mentén és hogyan indították el ezt a projektet.

Láttuk azt, hogy éppen az önök minisztere, Szijjártó Péter bizonyította be, hogy semmi szükség nincs Magyarország szempontjából erre a projektre. Ő mondta el, hogy a magyar gazdaság minden igényét ki fogja elégíteni egy Trieszt-környéki magyar kikötő. Önök mégis elindították ezt a beruházást, a válság alatt titkosították a kapcsolódó dokumentumokat. Önök erre a Budapest-Belgrád projektre 175 ezer munkahelyet áldoztak fel, hiszen ebből a pénzből ennyi új magyar munkahelyet lehetett volna teremteni. A magyar érdekek oldaláról ez nem értelmezhető, cserébe a kínai nagyhatalmi érdekeket szolgálja. Mészáros Lőrinc cégei 300 milliárdot kaszáltak ebből a beruházásból, és emiatt, mert önök elindították ezt a projektet, konkrétan nincs pénz a magyar vidéki térségek számára nagyon fontos vasúti szárnyvonalak fejlesztésére.

Czunyiné képviselő asszony említette azt, hogy 2010 előtt a balliberális kormányok vasúti szárnyvonalakat szüntettek meg, mi is kritizáltuk annak idején, ez egy vidékellenes, vidékromboló lépés volt. De kérdés az, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, hogy az egykor bezárt vasúti szárnyvonalak közül önök mennyit nyitottak meg újra, és mennyi pénzt fordítottak a magyar vasúti mellékvonalak, a vasúti szárnyvonalak fejlesztésére. Mindannyian látjuk, hogy 2010 óta szinte semmit, tehát önök nem tettek semmit a vasúti mellékvonalak fejlesztéséért, azon túl, hogy még most is a korábbi kormányok valóban hibás lépéseit kritizálják.

Hozzáteszem, itt a koronavírus-járvány alatt önök több mint 20 vasúti mellékvonal esetében, teljesen indokolhatatlan és szakmaiatlan módon, szinte a nullára vitték le a járatgyakoriságot a járványügyi menetrendre hivatkozva, ezzel szintén óriási károkat okoztak a vidék számára nagyon fontos vasúti infrastruktúrának.

Még egy dologra szeretnék utalni itt az elhangzott felszólalásokból. Vejkey elnök úr és Czunyiné képviselő asszony is beszélt az igazságügyi kormányzat feladatairól. Kérdésem az, hogy itt a nagy hevületben feladatának tekintie az Igazságügyi bizottság, hogy szembenézzen a végrehajtói maffia tevékenységével, megállítsa azt, és azt az óriási károkozást, amit a magyar társadalomnak okoznak, megfékezze. Most egyik kormánypárti képviselő sincs jelen, de azért kérdezném őket, hogy vane véleményük arról, hogy a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar elnöke lehet továbbra is az a Schadl György, aki már több mint fél éve előzetes letartóztatásban van, és akiről tudjuk, hogy több száz millió forint kenőpénzt vett fel a végrehajtói maffiától, és ő maga több mint 80 millió forinttal korrumpálta az önök korábbi igazságügyiminiszter-helyettesét.

A múltkor kérdeztem erről, hogy ez hogyan történhet meg, hogy még mindig ez a Schadl György a Végrehajtói Kar elnöke, és hogyan történhet meg az, hogy a börtönből is százmilliókat keres. Erre Varga Judit miniszter asszonytól vártam volna néhány hete a választ, akkor nem kaptam választ, de most láthatjuk a hírekből, hogy a fideszes Völner Pál, az önök volt igazságügyiminiszter-helyettesének az ügyvédje kezdeményezte miniszter asszony kihallgatását. Talán, ha ez így megvalósul, akkor többet fogunk megtudni erről az összefonódásról, és hogy hogy áll ez a rendkívül súlyos, Magyarország egyik legsúlyosabb korrupciós ügye.

(Dr. Aradszki András elfoglalja a jegyzői széket.)

Áttérve a költségvetési módosító javaslatokra, tegnap hosszan kritizáltam, én úgy érzem, hogy kellő megalapozottsággal, a beterjesztett költségvetést, és úgymond azt az értékválasztást, amit önök fontosnak tartottak kihangsúlyozni, és ezt a brutális megszorító költségvetést, és konkrét számadatokkal hívtam fel arra a figyelmet, hogy ez a kormány bizonyos nagyon fontos, az emberek számára fontos közfeladatok ellátására egyszerűen nem alkalmas, de láthatóan le is mondott ezekről a feladatokról.

Érdekes lenne tudni, mondjuk, Nacsa képviselő úrnak is a véleményét, hogy milyen értékválasztás az, amikor a kormány lemond az ivóvízrendszer fenntartásáról, lemond a víziközműszektorról, vagy éppen milyen értékválasztás az, amikor nem ad forrásokat a nagy lendülettel beharangozott közösségi közlekedési reform végrehajtására, vagy milyen értékválasztás az, amikor most már bő évtizede hagyja lepusztulni a vidéki úthálózatot  ugye, évről évre egyre nagyobb a probléma , és most sem ad a költségvetésben megfelelő mennyiségű forrást, hogy a vidék számára fontos alapvető infrastruktúrát fejleszteni lehessen.

Számos módosító javaslatot nyújtottunk be a tegnapi nap folyamán, határidő előtt, és ezek közül az egyik a közműadó eltörlése. Tudjuk azt, hogy nehéz volt a korábbi kormányok öröksége, nyilvánvaló, a 2010 előtti balliberális kormányok sem fordítottak kellő figyelmet arra, hogy a víziközműszektor megkapja a megfelelő forrásokat. De egyértelműen kijelenthető, és ezt a számok alapján mondom, hogy az önök 2010 óta megvalósuló kormányzása alatt sokkal rosszabb lett a helyzet. Tehát 2010-2011 óta, amióta a statisztikák a kezünkben vannak, megduplázódott a meghibásodások száma a víziközmű-ágazatban. Ma már 20 százalék alatt van a megfelelő minősítésű vízrendszerek aránya, 25-30 százalék közé teszik a szakemberek a hálózati veszteséget, tehát ilyen arányban folyik el a megtermelt ivóvíz, és körülbelül 3000 milliárd forintra lenne szüksége a szektornak középtávon a csővezetékek karbantartási és pótlási munkáihoz. Ehhez képest államtitkár úr arról beszélt tegnap a felszólalásomra adott válaszában, hogy bizony jobb lenne többet fordítani rá.

Tisztelt Államtitkár Úr! Amikor, mondjuk, ilyen tűzoltási jelleggel 200 milliárd forint kéne többletként az önök terveihez képest a víziközműszektor karbantartási és pótlási munkálataira, akkor én azt gondolom, hogy az önök által betervezett 3 milliárd mellett indoklásként viszonylag megalapozatlan azt mondani, hogy bizony többet kellene rá fordítani. Nem többet kellene, mert azért a 200 milliárd  mondjuk így, alsó hangon  és a 3 milliárd között, én úgy érzem, hogy azért igen jelentős különbség van, hanem elegendő összeget kéne végre arra fordítani, hogy a magyar emberek számára legfontosabb infrastruktúra működőképes maradjon.

A közműadó eltörlésével mi egy 15 milliárdos segítséget adnánk az ágazatnak, de egyébként ezen túl is benyújtottunk egy javaslatot, ami megfelelő támogatást biztosítana legalább első körben nemcsak az állami, hanem a regionális víziközmű-szolgáltatóknak.

Természetes vizeink védelmére plusz 10 milliárdot javasoltunk, elektromosbusz-beszerzésre a vidéki megyei jogi városoknak  amelyeket egyáltalán nem támogat a kormány  10 milliárd többletet, az önkormányzatoknak az illegális hulladéklerakók felszámolásához további 5 milliárdot indítványoztunk, a környezet- és természetvédelmi feladatokra fordítandó költségvetési sorhoz 10 milliárdot szeretnénk hozzáadni, és a vidéki városok zöldfejlesztéséhez, a fenntarthatóság céljai érdekében fordított munkához 50 milliárd forintot indítványozunk.

Természetesen szűkebb hazám, Pécs és Baranya számára is nyújtottunk be költségvetési módosító javaslatokat, ezekről is nagyon röviden beszélnék csak a felsorolás szintjén. A helyi közösségi közlekedés támogatására Pécs és Baranya számára 3 milliárd forintot indítványoztam. Tudjuk azt, hogy egy fideszes korrupciós ügy miatt van a város nehéz helyzetben. Ez az ügy már bírósági szakaszban van, sok évvel ezelőtt tettem feljelentést, és most már odáig eljutottunk, hogy egy egykori és egy jelenlegi fideszes országgyűlési képviselő meghallgatása is megtörtént ebben a korrupciós ügyben. De egyértelmű felelőssége a kormánynak, hogy legalább 3 milliárd forinttal támogassa a helyi közösségi közlekedést Pécsett.

A Karolina-külfejtésre, Magyarország egyik legnagyobb ipari tájsebének rekultivációjára 2 milliárd forintot indítványoztunk  ez a korábbi költségvetésben benne volt , víziközmű-rekonstrukcióra ezt a térséget célozva összesen 450 milliót javasoltunk, a pécsi önkormányzat számára a válság miatt kieső tételekre 5,7 milliárdot, az elvont gépjárműadó kompenzálására Pécsnek 480, Komlónak 50, Kozármisleny városának 27 milliót javasoltunk, a pécs-baranyai egységes tömegközlekedési rendszer fejlesztésére 2 milliárdot, az egykori uránbánya rekultivációs munkáira 500 millió forintot javasoltunk, és Baranya megye alsóbbrendű úthálózatának fejlesztésére 3 milliárd forintot.

Nagyon bízom benne, hogy a pécs-baranyai fideszes országgyűlési képviselők segítségünkre lesznek abban, hogy a többség támogassa ezeket a módosító javaslatokat, hiszen szűkebb hazámnak óriási szüksége van ezekre a forrásokra. Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage