TÓTH ENDRE (Momentum): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Kedves Kormánypárti Képviselőtársaim! Legyünk őszinték egymással, önök ezzel a költségvetéssel tovább büntetik Budapestet, és tovább büntetik az önkormányzatokat. Szinte látom magam előtt azt a jelenetet, ami 2019 őszén játszódhatott, amikor is Orbán Viktor és Tarlós István tekintetes uraim felmentek a Gellért-hegyre lóval, és letekintettek a városra, és Orbán Viktor talán csak annyit mondott: ez egy bűnös hely, ez egy bűnös város. Ugyanis Budapest 2019 őszén új, ellenzéki vezetést választott magának nagyon sok vidéki várossal egyetemben, és most is Budapest, szinte kivétel nélkül ellenzéki képviselőket küldött az Országgyűlésbe.

Ezért úgy látszik, önök szerint bűnhődnie kell, és vele bűnhődik nagyon sok vidéki település is. Az önök kormánya ugyanis, úgy látszik, nem tolerálja a kormánytól független politikai és egyéb szereplőket a porondon, együttműködés helyett a bedarálás taktikáját alkalmazzák velük szemben, és ezt a taktikát megszenvedi bizony az a több millió budapesti és vidéki állampolgár is, aki ezeken a településeken él. Ők a járulékos veszteség, a civil áldozatok, és úgy látszik, nemcsak az orosz csapatok céloznak brutálisan pontatlanul rakétáikkal, hanem önök is az évek óta tartó brutális önkormányzati megszorításaikkal. Eddig a pandémiára hivatkoztak, most a háborúra, mindig van valami ok, amiért elvehetik azt, ami az önkormányzatoknak jár. Most megemelik tehát újra durván a szolidaritási adót. Három éve még csak 10 milliárd forintot kellett befizetni az államkasszába a Tarlós István vezette fővárosnak, most ez az összeg több mint ötszörösére, 56 milliárd forintra emelkedett, ahogy ellenzéki lett a budapesti vezetés.

Ráadásul a kormányzati verőlegények kidobják az önkormányzatokat a rezsicsökkentésből is. Így az a beteg helyzet áll elő, hogy az újgazdagok medencefűtését támogatja az állam, de az óvodáknak piaci áron kell fizetniük a rezsit. A buszok pedig drágábban tankolnak, mint az előttük büntetőfékező bunkó BMW-sek. Ennyit a fenntartható közlekedésről.

A kormányzati megszorítások árnyékában az ellenzék és a Momentum-frakció megfogalmazta saját javaslatait, a Momentum a Budapest 2.0 javaslatcsomaggal állt elő, illetve a fővárosi képviselők is megfogalmaztak egy javaslatcsomagot, a továbbiakban ezeket ismertetném.

Dél-Buda, a körzetem is megszenvedi a kormány büntetőpolitikáját. Számos lakos fordul hozzám útfelújítási kérdésekkel, mint például a XXII. kerületi Szabadkai utca tűrhetetlen állapota miatt, de az önkormányzatok kivéreztetése miatt ezeknek a felújítására nincsen keret. Pedig az utak állapotának nem szabadna politikai játszmák tárgyává válnia. Ezért javasoljuk közösen fővárosi képviselőtársaimmal, hogy a gépjárműadót adják vissza a kerületeknek, és a jövedéki adó 25 százaléka pedig az önkormányzatokat illesse meg, hogy ebből a keretből, ebből a forrásból tudják az útjaikat felújítani, hiszen elképzelhetetlen, hogy hogyan fordul elő az, hogy miközben az utak karbantartása önkormányzati feladat, a különböző, autósokat terhelő adók nagy részéből semmiféle bevételt nem látnak az önkormányzatok.

Budafok-Tétényben és Újbudán nagyon sok gyalogátkelőhely hiányzik, és ezek hiányában nagyon sok úton való átkelés életveszélyes. Tavaly például a Gádor utcai orvosi rendelő mellett történt egy gázolás, nagyon sajnálatos módon, ahol se híre, se hamva egy zebrának. De lehetne említeni az Ady Endre utat is, szintén Budafokon, ahol egy bringapark épült, de sehol sincsen mellette gyalogátkelő. Ezért javaslatom alapján bekerült a Budapest 2.0 csomagba a „Biztonságos átkelés” gyalogátkelő-létesítési program, amely biztonságosabbá tenné a nagyvárosok útjait.

De a tömegközlekedés fejlesztésére is óriási szükség van Dél-Budán, hiszen óriási ütemben fejlődik Budapestnek ez a délnyugati csücske. Újbudán egész új városrészek nőnek ki a semmiből, nőnek ki a földből, és ezért is különösen fontos az, hogy a fonódó villamos Budafoki úton történő meghosszabbítására forrást biztosítson a kormányzat, és bevonjuk ezeket az újonnan épült területeket is a tömegközlekedés vérkeringésébe.

De az önkormányzatok mellett a dél-budai tankerület is szegény, mint a templom egere, így a városrész oktatási intézményei sokszor évekig hiába várnak egy-egy szükséges fejlesztésre. 2019 őszén frissen megválasztott budafoki képviselőként beszéltem az Árpád utcai általános iskola igazgatónőjével, aki sok, régóta szükséges fejlesztést említett nekem, többek közt parkettafelújítást, egyéb belsőépítési munkálatokat, amelyek három éve, azóta sem történtek meg.

De említhetném azt is, hogy talán abban mindannyian egyetérthetünk, hogy nagyon nem lenne jó dolog, ha megrázná az áram valamely iskola pedagógusát vagy diákjait, márpedig a Kempelen Farkas Gimnáziumban mégis ez fenyeget, hiszen az elektromos rendszer annyira elavult. A szakértő rengeteg hibát tárt fel a rendszerben, de a felújításra hosszú évek óta még sincsen keret. Bezzeg van az új kézilabdacsarnokra, amit az iskola udvarán akarnak létesíteni az iskolavezetés akarata ellenére. De az óvodákban sincs minden rendben Dél-Budán. Ott van például a Ják utcai Zöldecske Tagóvoda, ahol a tetőfelújításra olyan régóta várnak a dolgozók, hogy már a sokadik ovis generáció ballag el a lyukas tető alól.

(Az elnöki széket Jakab István, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

De talán még régebb óta várnak megoldásra a Hosszúréti-patak mentén élők, akik évtizedek óta folyamatos árvízveszélyben kénytelenek élni. 2010-ben akkora elöntés történt a patakon, hogy a patak mellett, a töltésen futó 41-es villamosvonal pályája víz alá került, és a budafoki Kártya utcában derékmagasságig ért a víz, elöntve egy autószerelő műhelyt is, ahonnan komoly mennyiségű olaj került a vízbe, környezeti károkat okozva. Ráadásul, mivel a villamospálya patak mellett fut, folyamatosan alámossa és gyengíti ezt a töltést az árvíz, a pataknak a folyása, így a BKV azt jelezte, hogyha nem változik ez a helyzet, és nem történik meg az árvízvédelmi rendezés, akkor könnyen lehet, hogy leállásokra, sőt akár rossz esetben balesetekre is sor kerülhet. Miért várnánk arra, hogy újra egy tekintélyes kiöntés történjen, hogy károk történjenek a lakosság ingatlanjaiban, és akár egy baleset történjen? Kezdődjenek meg hát végre az árvízvédelmi munkálatok!

De beszéljünk egy kicsit az egészségügyről is, mert bár az „Egészséges Budapest” program keretében létrejött Újbudán egy modern gyermekegészségügyi központ, de a korábbi városvezetés tervezési hiányosságai miatt ez csak egy félkarú óriás a diagnosztikai centrummal való kiegészítés nélkül, amelyben CT- és MR-készülékek is helyet kaphatnának, úgyhogy javaslom, hogy ezzel a fejlesztéssel egészítsük ki ezt a gyermekegészségügyi központot.

(12.10)

Végül pedig a kritika mellett szót ejthetnénk a közös ügyeinkről is, amelyekben egyetértenek a pártoldalak. A választási kampányban sok mindenben vitatkoztam fideszes ellenfelemmel, Németh Zsolttal, de volt két dolog, amiben egyetértettünk. Az egyik a „Ruszkik, haza!” felkiáltása volt, ami kormánypárti padsorokban okozott nagyobb fennakadást, én teljesen egyet tudtam vele érteni a háború, illetve a magyar történelem fejezetei kapcsán. De volt még egy közös programpont, amelyet mindketten képviseltünk a kampányban, ez a Duna-part zöldfejlesztése volt. Bízom benne, hogy a kormánypárt kész elfogadni a saját képviselőjének javaslatát, és elindulhat ez a fejlesztés, amely szintén a Budapest 2.0 javaslatcsomag része, és elindulhatnak olyan fontos fejlesztések, mint az újbudai Duna-parti sétány kialakítása, a Hárosi-öböl mederkotrása vagy a budafok-tétényi Duna-part komplex fejlesztése.

Összefoglalva tehát, kedves kormánypárti képviselőtársaim, azt kérem önöktől, hogy hagyjanak fel végre a Budapestet és az önkormányzatot sújtó büntetőpolitikájukkal, inkább támogassák a Momentum-frakció Budapest 2.0 javaslatcsomagját, illetve a fővárosi képviselők közös javaslatait. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage