DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mi a közös a nyári M7-es autópálya és Budapest utcái között? Hát, az a közös, hogy mind a kettőn dugó van, jellemzően pokolian nagy. De, képviselőtársaim, nyugodjanak meg, a két probléma orvosolható. A budapesti probléma azzal orvosolható, hogyha Karácsony Gergelyt meggyőzzük arról, hogy nem buszsávokat kell létesíteni és a rakpartot lezárni, hanem hagyni kell, hogy a forgalom, úgy ahogy kell, átmenjen a városon, és ne a városban rostokoljon.

De a másik probléma is megoldható, az M7-esen való nyári torlódás, ami jellemzően június közepétől augusztus végéig tart. A megoldást pedig úgy hívják, hogy az M7-es autópálya kiszélesítése. (Dr. Brenner Koloman: Úgy van!)

A néppárti Jobbik már az előző ciklusban is legalább négyszer felszólalt abban a kérdésben, különösen a Somogy megyei képviselőink, hogy az ott élők, illetve az oda nyaralni menő lakosság számára tegyük lehetővé, hogy kulturáltabb körülmények között, lehetőség szerint Budapest és a Balaton között ne három, sokszor négy órát araszolva kelljen utazniuk, hanem valóban ki tudják használni az autópálya adottságait.

Világosan látszik, hogy visszatérő probléma, nem egy-egy évre vonatkozik, és nemcsak arra a szezonra és egy-egy napjára vonatkozik, amikor mondjuk, útfelújítást rendelnek el a nyári legnagyobb hőség kellős közepén az M7-esen, hanem folyamatosan, a júniusi időszaktól egészen augusztus végéig. Az is világos, hogy napi átlag 90 ezer autó közlekedik ezen a szakaszon, amely nagyon kis résztől eltekintve kétszer két sávon kénytelen haladni.

Így hát világosan látszik az is, hogy a 90-es kilométerkőtől Budapest felé, illetve Budapesttől a 90-es kilométerkőig legalább háromszor három sávossá kellene tenni az autópályát. (Rétvári Bence: Háromszor három? Nem három plusz három?); tehát hogy az egyik oldalon három sávban, illetve a másik oldalon három sávban közlekedhessenek. Innentől kezdve teljesen világosan következik belőle az is, hogy azok, akik ott élnek, amely lakosság elszenvedi a dugók árát és költségét, azok is kényelmesebben haza tudnak jutni, és azok is, akik nyaralni indulnak, még úgy is, hogyha önöknek köszönhetően most talán egy kicsit nehezebben is indulnak el, bár a Balaton logikus célpontnak látszik, hiszen 404 forintos euróárfolyam mellett nem is biztos, hogy külföldre lehet menni. Mindannyiukat arra bátorítom, hogy merjenek nyaralni belföldön, de ilyen árak mellett külföldön talán veszélyesebb is lenne.

A szakemberek, a helyi lakosok, illetve az utazók is azt követelik, azt kérik és azt várják önöktől, hogy ezt megoldják, és az a kérdés, hogy mire kell még várni, mert önök az elmúlt években folyamatosan ezt a megoldást, ezt a szélesítést elodázták, állandóan valamilyen kerülő megoldást próbáltak javasolni arra, hogy talán az emberek ne ilyenkor menjenek, ne olyankor menjenek, minden időpontban, függetlenül a hétvégétől, sőt nagyon sokszor hétköznap is már zsúfolt az autópálya.

De van egy másik nagyon fontos probléma, szintén a hétvégi vagy akár a nyári közlekedőket is érinti, de egy kicsit szélesebb is már az érintetti kör, ez pedig az autópálya-matricák kérdése. Szintén a Jobbik régi követelése, hogy az egyhetesnek mondott, de egyébként valójában tíznapos autópálya-matrica helyett kerüljön bevezetésre az egynapos autópálya-matrica, ami nagy segítség lenne azoknak, akik csak egyszeri utazást vesznek igénybe, vagy egyszer szeretnének eljutni az autópályát használva, mondjuk, nyaralásra vagy akár ügyintézésre, nagyon sokan ugyanis nem engedhetik meg azt, hogy egyébként felesleges túlhasználatot vagy felesleges díjat halmozzanak fel maguknak azzal, hogy tíz napra váltanak jegyet. Ehelyett egy egynapos autópálya-matricával egy méltányos használatot lehetne elérni.

Hozzáteszem, egy tíznapos autópálya-matrica az emelkedések hatására 3820 forintba, az éves 46 ezer forintba kerül. Sok esetben ezt a 3820 forintot valaki úgy fizeti meg, hogy csak egy oda-vissza útra kell akár Budapestre vagy más megyeszékhelyre mennie, és ott a munkája vagy esetleg másfajta ügyintézés céljából megjelennie. Életszerű és logikus tehát ennek a bevezetése, és a Jobbik már nagyon régóta ezt szorgalmazza.

Érthetetlen, hogy önök miért vonakodnak az egynapos autópálya-matrica bevezetésétől, amikor egy közvélemény-kutatás szerint a lakosság jó része ezt választaná. A válaszadók legalább 40 százaléka a tíznapos helyett egynapos matricát szeretne használni, és azt választaná, hiszen költségekben is jobban jönne ki, illetve csak egyetlenegy alkalommal használja, és nem kell megfizetnie a tíznapos díjat. Így hát végső soron abban az esetben, hogyha az egynapos autópálya-matricát bevezetnénk, a lakosság számára könnyítés lenne, sok szempontból sok ember számára a mobilizációját, a közlekedését javítaná.

De látva az önök elképzelését és az elmúlt évek próbálkozásait, az M7-es kiszélesítése nem oldódott meg, nem lehetett önöket meggyőzni, és az egynapos autópálya-matricában sem sikerült önöket meggyőzni. Így hát Jász-Nagykun-Szolnok megyei lakosként azért hadd adjak mégis egy kerülő utat, és hadd adjak egy tippet azoknak, akik esetleg nem akarnak a dugóban (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) az M7-es felé tíznapos matricával araszolni: várjuk őket nagy szeretettel a Tisza-tónál, oda autópálya-matrica nélkül is le tudnak jönni, és gyönyörű a táj. Köszönjük szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage