NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Alapvetően a nemdohányzók védelméről és a dohányzás visszaszorításáról szerettem volna a törvényjavaslat kapcsán beszélni, hiszen az expozét nem kívánom megismételni és a törvényjavaslat minden részletére vezérszónoki felszólalást elmondani, de  mint oly sokszor  Gy. Németh Erzsébet mindig megihlet engem. (Gy. Németh Erzsébet: Ezért vagyok itt!)

Egy, a Demokratikus Koalícióhoz tartozó Gyurcsány-párti képviselő áll föl és vádol bennünket korrupcióval, aki pár hónapja még annál a fővárosnál dolgozott, amelyhez Magyarország legnagyobb korrupciós botránya kötődik, a 4-es metró ügye. Nem mi mondjuk, tisztelt képviselő asszony, hanem az OLAF és az Európai Unió mondja, hogy a magyar politikatörténet legnagyobb korrupciós botránya a 4-es metró volt, ahol több száz millió forint egyszerűen csak eltűnt, az önök elvbarátai ellopták, mondjuk ki teljesen nyíltan. De nem beszélt a Sukoró-ügyről, a terézvárosi és józsefvárosi ingatlanpanamákról, nem beszélt például a Welt 2000-ügyről, a Hagyó-ügyről, Simon Gáborról, nem beszélt arról a számtalan korrupciós ügyről, ami az önök idejéhez fűződik, és ami minden idők legkorruptabb kormányává tette a Gyurcsány-kormányt 2006 és 2010 között, persze szoros szövetségben Bajnai Gordonnal, aki most az önök egyik ingatlanügynöke lett a Városházán. Azt gondolom, ha már ilyen kérdésekről szót ejt a képviselő asszony, akkor érdemes inkább önvizsgálatot tartani az alaptalan vádaskodások helyett.

De nézzük a törvényjavaslatot, mert szerintem nagyon fontos dolgok szerepelnek benne. Ahogy említettem, a nemdohányzók védelméről szeretnék egy kicsit beszélni, hiszen a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása érdekében meghozandó újabb szabályozási lépések is szerepelnek a mostani törvényjavaslatban. A javaslat értelmében a dohányboltban forgalmazható, nem trafikköteles termékek körének szabályozása a jövőben nem törvényi szinten, hanem a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának rendeletében kerül megalkotásra. Szerintem ez egy sokkal gyorsabb, sokkal rugalmasabb, sokkal egyszerűbb szabályozási környezetet jelent, mely előnyös a fogyasztók védelmében, hiszen ha megjelenik egy új termék a piacon, ha megjelenik egy új, a fiatalkorúakra káros, például online elérhető termék, akkor a hatóság sokkal gyorsabban tud lépni, mintha törvényjavaslatokról vitatkoznánk itt napestig. S itt a legfontosabb mindig az idő. Akár a drogmegelőzés, akár a drogok visszaszorítása érdekében, akár a nemdohányzók védelmében tett lépésekben mindig az idő a legfontosabb faktor, hogy mennyire tudunk gyorsan lépni.

A klasszikus dohánytermékeket, mint a cigarettát mindenki pontosan ismeri, s mindenki tudatában is van a következményeivel, amelyek a dobozokon és különböző tájékoztató füzeteken fel vannak tüntetve. Azonban a legújabb alternatív dohányzási módok óriási veszélyt jelentenek, ugyanis nem tudjuk ezekről a hevített gyógynövényes készítményekről, hogy pontosan mi van bennük és milyen hatással járnak a fogyasztókra. Az ilyen hevítéssel fogyasztható dohányzási célú gyógynövénytermékek nap mint nap új formában és új tartalommal jelennek meg a piacon, legtöbbször nem is magyar forgalmazón keresztül, hanem külföldi, Szlovákiában, Romániában vagy bárhol bejegyzett cégeken keresztül online lehet hozzájutni. Vagy ha van is fizikai bolt, ott is egy külföldi cég áll az árusítás mögött. Itt azonnali gyors reagálású szabályozó mechanizmusra van szükség. Szerintem minden politikai vitánk ellenére talán még önök is egyetértenek azzal, hogy ezen a területen érdemes lépni.

A közelmúltban s még talán a mai napig is tele vannak a sajtóhírek azzal, hogy a dohányzás új generációjaként emlegetett úgynevezett Elf Bar milyen komoly veszélyekkel jár. Az illegálisan forgalmazott Elf Bar hihetetlenül rövid idő alatt lett rendkívül népszerű a fiatalok, a fiatalkorúak körében. Az Elf Bar nem egy bevizsgált termék, emiatt nincsenek róla tudományos információk, ugyanakkor kiszerelésénél, ízesítésénél fogva épp a legveszélyeztetettebb és legkiszolgáltatottabb korcsoportot célozza meg. A mindenki számára online formában is nagyon könnyen elérhető termék akár súlyos mérgezést is okozhat a szakemberek szerint, de széles körben fejfájást, mellkasi fájdalmat, szédülést, valamint az illóanyagok mennyisége miatt, a hörgő nyálkahártya-irritációja révén akár vérköpést is eredményez. Láthatjuk tehát, hogy egy rendkívül veszélyes termékről van szó.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat bevezeti a jogosulatlan dohánytermék-kiskereskedelem fogalmát. A szabályozás teljesen egyértelművé kívánja tenni, hogy a csak dohányboltban forgalmazható termékek dohánybolton kívüli értékesítése jogsértő, továbbá azt is, hogy az olyan dohánytermékek értékesítése, amelyeknek Magyarországon történő forgalomba hozatala tilos, szintén jogosulatlan tevékenység. Remélem, hogy a törvényjavaslat elfogadásra kerül, remélem, hogy a baloldali képviselők is tudják támogatni a dohányzás, főleg a fiatalkorú dohányzás visszaszorítása érdekében tett lépéseinket. Remélem, hogy a baloldal is tudja támogatni azt, hogy ezeket az új, az orvosok szerint is veszélyes termékeket minél hamarabb visszaszorítsuk, és a hatóságok már az új törvényi szabályozás szerint tudjanak majd eljárni, amikor illegális kereskedelmi forgalomba hoznak olyan termékeket, amelyek a fiatalkorúakra károsak.

Ez a módosítás pótolja a bírság megfizetésének határidejére és a megfizetés módjára vonatkozó szabályokat is. A bírságfizetési hajlandóság és képesség növelése érdekében a módosítás bevezeti az illegális dohánytermék-kiskereskedelmi tevékenységet folytató, természetes személyek által elkövetett, a jogsértő súlyához jobban igazodó differenciált bírság mértékét és a bármely okból kiszabott bírság részletekben történő megfizetésének lehetőségét. Még mindig jobb a részletekben befizetett bírság, mint az egyáltalán nem befizetett.

A törvénymódosítási csomag ezen része tehát a nemdohányzók védelmét szolgálja, valamint a dohányzás visszaszorítását is célozza, hiszen a dohányzás Magyarországon is jelen lévő súlyos népegészségügyi probléma, mely kihatással van a nemzetgazdaságra is. A dohányzás tekinthető felelősnek 90 százalékban a tüdőrák kialakulásáért, ami az egyik vezető halálok ma Magyarországon. A szív- és érrendszeri betegségek miatti halálesetek egynegyede is a dohányzás következményeinek tekinthető, éppen ezért a nemzeti kormány 2010 óta elkötelezett a dohányzás visszaszorítása érdekében. Emiatt a nemdohányzókat védő intézkedéseket hoztunk meg az elmúlt években, a megelőzés fontosságára helyeztünk nagy hangsúlyt, valamint támogatjuk különböző programokon keresztül a dohányzásról való leszokást is. Míg 2010-ben, az önök idejében teljesen természetesnek számított, hogy gyakorlatilag bárki bárhol dohányozhatott, ahol kedve tartotta, mára már elképzelhetetlen a dohányzás a közintézményekben, a munkahelyeken, a megállókban, a kocsmákban, az éttermekben és egyéb közösségi zárt tereken.

Különösen fontosnak tartom a fiatalok, a fiatalkorúak védelmét a dohányzással szemben, ezért jelentős eredménynek számít az oktatási intézményekben a dohányzás teljes tilalma, a dohányzás bármiféle reklámozásának a tilalma és a nemzeti dohányboltokra vonatkozó szigorú dohányárusítási szabályok, valamint a dohányzás veszélyeivel szembesítő fiataloknak szóló programok.

A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény módosításán kívül a törvényjavaslat többi elemét is előremutatónak és hasznosnak tartjuk, ezért egészében a KDNP-frakció támogatni fogja a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(9.30)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage