DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Nem először van lehetőségem arra, hogy itt a parlamentben erről a témáról beszéljek önnel és az ön frakciójával, ez a múlt héten és az azt megelőző héten is megtörtént. Valahogy olyan érzése van az embernek, hogy ezzel a témával kapcsolatban önök bérletet váltottak itt, a tisztelt Házban. Mivel az elmúlt időszakban már sokszor beszéltünk róla, és nem merült fel kormányzati részről olyan új információ, amit hozzáadni tudok ehhez a témához, ezért megértését kérem, ha lesz olyan része a válaszomnak, amit már elmondtam az előzőekben.

Magyarország Kormánya közlekedési és környezetvédelmi politikájának kiemelt közös szempontja a közösségi közlekedés fejlesztése és népszerűsítése, a „Zöld Busz” program keretében megindult a helyi és helyközi autóbuszparkok cseréje. A tiszta és csendes elektromos járművek tömeges megjelenése egyszerre csökkenti a levegő- és zajszennyezést, valamint emeli a szolgáltatási színvonalat. A közlekedés zöldítése a klíma- és természetvédelmi akcióterv  amelyről már szintén többször beszéltünk itt  sarkalatos pontja, és a 2050-re vállalt karbonsemlegesség elengedhetetlen feltétele. A Technológiai és Ipari Minisztérium folyamatosan vizsgálja a nemzetközi példákat, ahogy már ezt is elmondtam, és természetesen készek vagyunk arra, hogy megvizsgáljuk az egyébként máshol már bevált kedvezmények átültetését, a hazai adottságoknak megfelelő meghonosításuknak a lehetőségét. Ez így van a klímabérlet esetében is.

Ahogy korábban már jeleztem önöknek, mi ezt a konstrukciót és németországi példát már sokkal hamarabb elkezdtük vizsgálni, mint ahogy egyébként itt a parlamentben ez szóba került volna, de már arra is felhívtam a figyelmet korábban, hogy a magyarországi és a németországi helyzet jelentősen különbözik: Németországban sem rezsicsökkentés, sem üzemanyagárstop nincs, mint hazánkban, ezért a német állampolgárok jelentősen magasabb energiaárakat kell hogy fizessenek, mint a magyarok. Miután itt a 480 forintos benzinárstopot október 1-jéig meghosszabbítottuk, elegendő idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy megvizsgáljuk alaposan ezt a német példát, illetve összegyűjtsük a tapasztalatokat  ezt is kiemeltem a legutóbbi alkalommal.

2019-ben a baloldal számos helyen tudott győzni, megkapta az önkormányzatok vezetésére a lehetőséget, és ezekben a városokban saját hatáskörben bármikor új közlekedésijegy- és -bérlet-konstrukciókat vezethetnek be. Persze, ha ez a múlt héten elfogadott egységes budapesti parkolás bevezetéséhez hasonlóan áremelkedéssel járna, akkor azért annyira nem javasoljuk a baloldali többségű önkormányzatoknak.

A 2010 óta elvégzett infrastruktúra-, jármű-, szolgáltatásfejlesztések szilárd alapot teremtenek a közösségi közlekedés lendületesebb, a városi és vidéki életminőséget egyaránt javító korszerűsítéséhez. Jó hír, ami a múlt héten történt, hogy a Nyugati pályaudvar fejlesztésére az Európai Unió 27 tagállama közötti versenyben pályázati úton 1,1 milliárd forint forrást nyertünk el.

A kormány határozott és kiemelt célja a magas színvonalú közösségi közlekedési közszolgáltatások biztosítása és folyamatos fejlesztése. Célunk, hogy az utazási igényekhez rugalmasan igazodó, versenyképes, tiszta és csendes járművekből álló szolgáltatási paletta álljon a közlekedők rendelkezésére. Szeretném kérni a képviselő urat, hogy a közlekedéssel és a közösségi közlekedéssel kapcsolatos elképzeléseinket támogassa. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage