VARGA FERENC (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyűlés! Nagyon sokszor szó esett már a pedagógusok bérének helyzetéről, és arról, hogy az oktatás ügye mennyire fontos tényező az országunk jövője szempontjából. Engedjék meg, hogy a következőkben igyekezzem felhívni a figyelmüket egy, a felzárkózás és az oktatás közötti szoros kapcsolatra, és egy kicsit más megvilágításba helyezzem a pedagógusok bérének emeléséről szóló diskurzust.

Egy kezdő pedagógus bére ma az országban nagyjából nettó 200 ezer forint, ami alapjában véve rendkívül alacsony, de ha figyelembe vesszük azt is, hogy nem biztos, hogy ugyanolyan kihívásokkal néz szembe egy budapesti és egy szabolcsi vagy borsodi pedagógus, akkor azt is láthatjuk, hogy ezek a tanárok nincsenek motiválva azért, hogy hátrányos helyzetű gyermekeket hatékonyan tudjanak tanítani. Márpedig a felzárkóztatás egyik alappillére, azt gondolom, hogy az oktatás kell hogy legyen.

Pontosan ezért kezdeményezem, hogy az ország hátrányos helyzetű területein tanító pedagógusok kapjanak kiemelt bérezést, hiszen munkájuk során hátrányos helyzetű, speciális nevelési igényű, többségében szegénységből érkező gyermekekkel foglalkoznak, akik sokkal több odafigyelést igényelnek társaiknál, ennélfogva egy pedagógusnak sokkal több munkát kell befektetnie a tanítás során. Azt gondolom, hogy ez a lépés az alapja annak, hogy a tudást a lehető legjobb hatékonysággal tudják átadni a legszegényebbeknek is. Így később bármelyik szabolcsi vagy borsodi mélyszegénységből érkező tanulóból lehet orvos, jogász, közgazdász vagy akár az ország következő belügyminiszter-helyettese.

Tisztelt Miniszter Úr! Két kérdésem lenne önhöz. Egyetérte azzal, hogy a hatékony felzárkózáshoz elengedhetetlen a minőségi oktatás? Egyetérte azzal, hogy a hátrányos helyzetű területeken oktató pedagógusok több bért érdemelnek társaiknál, ezáltal a felzárkóztatásban is pozitív folyamatokat tapasztalnánk?  és nem a plusz 10-10 százalékos következő kétéves emelésről kérdezem most. Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage