BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! Meddig akarják még megvezetni az embereket, és mikor ismerik be végre, hogy az olcsó benzin ideje lezárt, és az energiaválság hosszabb távon is velünk marad? Ugyanis az önök által mesterségesen alacsonyan tartott üzemanyagárak miatt rekordszintű ma, energiaválság idején, a benzinfogyasztás hazánkban, pedig jó esély van rá, hogy hamarosan üzemanyaghiánnyal kell szembenéznünk. Erre már Hernádi Zsolt MOL-vezér is nyilvánosan figyelmeztetett.

Előbb-utóbb, akárhogy is erőlködnek, a valóság utoléri önöket is: az élelmiszerek, az egyéb termékek és a szolgáltatások árába beépülő, egekbe szökő üzemanyagár; még a Rogán Antal-féle propagandaminisztérium sem tudja majd eltakarni.

Az energiaválság évtizedében nagyon fontos, hogy csökkentsük az emberek mobilitási igényeit, például távmunka-lehetőséggel, a humán infrastruktúra bővítésével és az autózás felől egyre inkább a közösségi közlekedés irányába tereljük őket. Az energiahatékonyságot szem előtt tartó zöldátállásnak elengedhetetlen eleme lenne a klímabérlet. Jelenleg azonban a benzinárstoppal a kormány a luxusterepjárók megtankolását támogatja a zöldközlekedési módok helyett.

A klímabérlet bevezetése ezzel szemben társadalmilag igazságos, mert elsősorban a legnehezebb helyzetben lévőkön segít, a leggazdagabbak pedig akkor tudják igénybe venni, ha lemondanak az autóhasználatról. Az LMP által benyújtott határozati javaslat szerint egy három hónapos átmeneti időszakra vezetnénk be a klímabérletet, mely minden közösségi közlekedési szolgáltatásra érvényes lenne, és 5 ezer forintba kerülne havonta.

Önökkel szemben, akik az emberek életét alapvetően felforgató javaslatokat is egy nap alatt nyomnak át a parlamenten, például a katát múlt héten tették, mi a társadalmi párbeszéd hívei vagyunk, ezért a javaslatunk azt is tartalmazza, hogy a három hónapos próbaidő lejártát követően társadalmi konzultáción döntsenek az emberek a klímabérletről.

Olyan javaslatot tettünk le tehát önök elé, amely hozzájárul az energiaválság hatékony kezeléséhez, a sok ember idő előtti elhalálozását okozó légszennyezettség drasztikus csökkentéséhez és a városi dugók mérsékléséhez, amely érdeke minden autóval közlekedőnek és a közösségi közlekedést választóknak is, a klímabérlettel tehát mindenki nyerne.

Ezt önök is tudják, hiszen a kormány már maga is vizsgálja a Németországban bevezetett és kiválóan működő modellt. Ott 26 vizsgált városból 23-ban csökkentek a dugók a bérlet bevezetése után, az ingázók pedig hamarabb beértek reggel a munkahelyükre.

Államtitkár asszony kérdéseinkre többször is azt válaszolta, hogy a kormány már rég elkezdte vizsgálni a kedvezményes bérlet bevezetését. Érthetetlen, hogy miért nem hallunk semmit az eredményekről, holott más ötleteket akár 24 óra alatt is elő tudnak terjeszteni, és akár be is tudnak vezetni.

Tisztelt Államtitkár Asszony! Számíthatunke rá, hogy a határozati javaslatunkról hajlandóak egyeztetni? Megosztjáke az emlegetett vizsgálat eredményeit? Szabad utat adnake a klímabérlet bevezetésének és a zöldátállásnak, vagy esetleg tehetetlenül rohanunk tovább az egyre inkább mélyülő energiaválságba és klímaválságba? Válaszát előre is köszönöm. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage