DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Először egy kérdésem lenne államtitkár úrhoz, hátha tud nekem segíteni, és esetleg még más érdeklődőknek is: ki ma Magyarország Kormányában a közlekedéspolitikáért felelős személy? Én úgy látom, hogy a közlekedéspolitika egy icipicit szét van aprózva a rendszerben, és ha az emlékeim nem csalnak, utoljára 2002-ben volt Magyarországnak közlekedési minisztere. Itt van a teremben Fónagy János, aki közlekedési és vízügyi miniszter volt akkor. El tudjuk mondani, hogy két igen fontos ügynek ma nincs miniszteri szintű képviselője, hiszen sem a közlekedésügynek, sem a vízügyeknek nincs képviselője.

Itt a költségvetés megalapozásáról szóló törvényjavaslatról beszélünk, és ennek az idecsempészett közlekedési vonatkozásairól szeretnék röviden szólni, illetve ezzel kapcsolatban szeretnék kérdéseket feltenni. Mi nem tudjuk pontosan…  itt most Lázár János vagy Palkovics miniszter úr lenne az, aki a közlekedéspolitikáért felelős, esetleg Vitézy Dávid lenne államtitkári szinten? A felelősségi területek szét vannak csúszva a kormányban, és igazából nem látjuk, az elmúlt 12 és fél évben én nem látom, hogy lenne valamiféle közlekedéspolitikai koncepciója a kormánynak. Itt van a finanszírozás kérdése. Tudjuk, hogy az egyik legfontosabb közszolgáltatásról van szó. Gy. Németh képviselő asszony említette, hogy a kormány nem adja meg a megfelelő szintű állami támogatást a főváros tömegközlekedésének a finanszírozására vagy annak a kiegészítésére. Vidéken pedig egész pontosan az a helyzet, hogy most már két éve nulla forint jár. Tehát a vidéki helyi tömegközlekedés állami támogatását pontosan nulla forintra korrigálta a kormány, éppen akkor, amikor a koronavírus-járvány alatt ez egy még inkább kritikussá váló szolgáltatás lett, hiszen nyilvánvaló, hogy ha szűkebbek a források egy önkormányzat számára, akkor nehéz megfelelő járatsűrűséget biztosítani és nehéz megfelelő tömegközlekedési szolgáltatást biztosítani, és nehéz az egyéni közlekedéssel szemben versenyképesebbé tenni a tömegközlekedést.

Most ez lesz a koncepció, tisztelt államtitkárok, tisztelt kormánytagok? Két évvel ezelőtt lenullázták a városoknak szánt állami támogatást, magukra hagyták a városokat, magára hagyták Debrecent, magára hagyták Kaposvárt, Pécset, Szegedet, s a többi, tehát semmilyen módon nem kíván a kormány az önkormányzatoknak segíteni ilyen nehéz helyzetben az önállóan amúgy is szinte megoldhatatlan tömegközlekedési feladatok ellátásában. Cserébe államosítani akarják ezeket a közlekedési cégeket?

Tudjuk, hogy Magyarországon van hat-hét olyan vidéki város, ahol saját tömegközlekedési céggel rendelkeznek, és nem a Volánbusztól rendelik meg a szolgáltatást. Én azt gondolom, ki kell mondanunk, hogy a tömegközlekedés szervezése kifejezetten egy olyan közszolgáltatás, ahol a helyi felelősségvállalás, a helyi tudás, a helyi ismeret és a választópolgárokkal való szorosabb kapcsolat igen fontos ahhoz, hogy a megfelelő szervezési és egyéb más gazdasági döntéseket is meg lehessen hozni. Tehát rendkívül rossz útnak tartom azt, hogy kivéreztetik a helyi tömegközlekedést a vidéki városokban, a fővárosban és az agglomerációban is, majd úgy gondolják, hogy egy bizonyos szintű központosítás, vagy mondhatjuk már azt is, hogy egy extrém szintű központosítás majd valamiféle megoldást fog kínálni, holott pontosan tudjuk, hogy ez nem igaz.

A kérdésem az, hogy vane bármiféle közlekedési koncepció, eljutunke oda, amiről egyébként ciklusról ciklusra önök is beszélnek, hogy valamiféle egységes tömegközlekedési rendszert kellene bevezetni, a finanszírozást teljesen új alapokra kellene helyezni, hogy olyan módon kellene szervezni a finanszírozást, hogy kevesebbet kelljen az önkormányzatoknak ebbe beletenni, illetve kevesebbet kelljen az utazóközönségnek fizetni. Erre nagyon jó európai minták vannak. Az önök asztalán már hosszú-hosszú évek óta ott vannak azok a koncepciók, amelyek az ilyen módon egységesen szervezett, tarifaközösségben működő, egymással egységes rendszerben, ütemes menetrend szerint közlekedő tömegközlekedés kialakítását megalapozzák. Ezt a döntést önök nem hozták meg. Nem értem, hogy miért nem hozták meg, és most sem értem ezeket az államosítási intézkedéseket. S az a tragikus, hogy még azt sem lehet tudni, hogy melyik kormánytaghoz kell fordulni, hogy egyáltalán kérdést tegyünk fel annak érdekében, hogy tisztábban láthassunk, vane vagy lesze bármiféle tömegközlekedési vagy közlekedéspolitikai koncepciója a kormánynak. Az is konkrét kérdésem, ez azt jelentie, hogy végleg lemondhatnake a vidéki városok arról, hogy a kormány támogassa a helyi tömegközlekedés finanszírozását.

S még egy dologra szeretnék utalni. Hát, az sem jogharmonizációs módosítás  ahogy azt Vejkey képviselő úr említette , hogy a regionális fejlesztési tanácsokat szintén központosítják és társelnöki rendszert vezetnek be. Tudjuk, hogy a sikeres területfejlesztés alapja a helyi szintű döntéshozatali kompetencia, idegen szóval a szubszidiaritás biztosítása. S látható, hogy azokban az országokban, ahol helyi szinten a döntéshozatal kompetenciája megvalósult, ott sokkal hatékonyabban tudták felhasználni az uniós pénzeket. Sajnos nálunk ezzel ellentétes tendenciák vannak, és mondhatjuk azt, hogy a kormány területfejlesztési politikája körülbelül hasonlóan sikeres, mint a 2010 előtti kormányok területfejlesztési politikája. Látható, hogy több olyan magyarországi régió van, amely továbbra is az Unió húsz legszegényebb térsége között van, és láthatjuk, ha kicsit mélyebbre nézünk a statisztikai adatokban, hogy a különböző régiókon belül kifejezetten kiterjedt és egyre inkább kiterjedő válságtérségek alakulnak ki. Hát, ezt sem a központosítás fogja megoldani, hanem az fogja megoldani, ha a döntési szinteket olyan helyre viszik, ahol azokat még éppen meg lehet hozni, és a helyben megválasztott helyi politikusok kezébe adják azokat a forrásokat, amikkel jól sáfárkodva, megfelelő területfejlesztési és vidékfejlesztési politikát folytatva valóban megvalósulhatna egy kiegyensúlyozott területfejlesztési politika Magyarországon. Sajnos ennek nem látjuk a nyomait.

Ez két ügy volt. Nagyon-nagyon hosszan lehetne még ezt a törvényt kritizálni. Én azt gondolom, hogy ez két, egyébként a vidéki térségek számára is fontos téma, fontos kérdés. Az itt látható rossz irányú kormányzati döntések alapján is azt tudjuk mondani, hogy ezt a javaslatot természetesen nem fogjuk tudni támogatni. Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage