NACSA LŐRINC (KDNP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Csak pár dologra reagálnék, amik itt elhangzottak, hiszen az ellenzék részéről vagy a törvény át nem olvasása, vagy szándékos csúsztatás miatt nem teljesen igaz dolgok hangzottak el.

Azt hagyjuk is, hogy számos olyan dolog, amiről ellenzéki képviselőtársaim beszéltek, nincs benne a költségvetést megalapozó törvényjavaslatban. Például az euró árfolyama sincs benne a költségvetést megalapozó törvényjavaslatban, tisztelt képviselő asszony. Ez nem a költségvetés második olvasatos vitája, hanem a költségvetést megalapozó törvényjavaslatok vitája.

Képviselő asszony beszélt a főpolgármesterrel azonos nevű karácsonyi vásárról. Azt mondta a képviselő asszony, hogy ha a közterület átkerül az V. kerülethez, akkor biztos  ön azt mondta , hogy fideszes csókosok fogják üzemeltetni, vagy valami ilyesmi szavakat használt. Akkor az önök logikája szerint most DK-s csókos üzemelteti, ugye? Mert ez az önök logikája. Azt tudjuk, hogy a fővárost a DK pénzszivattyúként használja amúgy is. Bajnai Gordontól mint ingatlanügynöktől hallottunk a cápákról, és hallottuk már ezeknek a történeteknek a hátterét. S azt is tudjuk, hogy Karácsony Gergely Gyurcsány Ferenc embereivel van körülvéve, és csak úgy dönthet, ahogy Gyurcsány Ferenc megmondja neki.

De tegyük tisztába az V. kerületi kérdést! Tisztelt képviselő asszony, az V. kerület látja el a közterület-felügyeletét ezeknek a tereknek hosszú évek óta, csak önök ezért nem fizetnek neki semmit a fővárosból, nem kompenzálják. Sőt, az ezekhez a terekhez vezető utak mindegyike az V. kerület tulajdonában van. Tehát ön, hacsak nem hőlégballonnal próbálkozik, akkor nem tudja úgy megközelíteni az említett tereket, hogy ne az V. kerület közterületein közelítse meg azokat. Esetleg egy hőlégballonnal, vagy ha elkéri Kóka úrtól a helikopterét, azzal lehetne megközelíteni máshogy.

Azt mondta a képviselő asszony, hogy ami Budapesten nem működik, azt ne erőltessük országos szinten. Hát, ezzel önökkel is így voltak a választók április 3-án, tisztelt képviselő asszony. Látták, hogy Budapesten nem működik, hát nem erőltették országos szinten sem. Pont a kérdések órája utolsó felszólalásának témája volt a budapesti kulturális beruházások, a Liget-projekt. Hallhattuk Vitályos Eszter miniszterhelyettes asszonytól, hogy milyen óriási siker a Ligetben felállított Magyar Zene Háza vagy a Néprajzi Múzeum. Ezek azok, amiket önök nem támogattak, pedig ezek a beruházások hoztak óriási sikert Budapestnek. S annak ellenére van ilyen turisztikai sikere, tisztelt képviselő asszony, hogy elviselhetetlen mértékű a dugó még nyáron is Budapesten, és a szemét is, tisztelt képviselő asszony, mert önök nemes egyszerűséggel leszereltek több száz darab kukát Budapest közterein, mondván, hogy azokra nincs szükség. Nem tudom, hogy a zöldpolitikával vagy a klímavészhelyzettel, amit önök kihirdettek, vane összefüggésben a kukák leszerelése, vagy csupán azzal, hogy a milliós jutalmak meg a negyvenvalahány tanácsadó után nem maradt pénz a kukákra, mert önöknek mindenképpen ki kellett osztani a DK-s megbízottaknak a milliós jutalmakat év végén.

Ezek azért fontos kérdések, tisztelt képviselő asszony. Budapestnek, mint a legtöbb önkormányzatnak a legelső és legfontosabb feladata a közösségi közlekedés üzemeltetése. Ahol ez megtalálható, mint ahogy Budapesten megtalálható, ott az lenne a feladat, tisztelt képviselő asszony, hogy ezt a lehető legkorszerűbben és leginkább felhasználóbarát módon működtessék. Emlékszünk rá, hogy önök 2020-ban, a Covid-járvány kellős közepén ritkítani próbálták a járatokat, hogy minél jobban zsúfolódjanak össze az emberek. Majd amikor a Fővárosi Kormányhivatal a járatsűrítéssel kapcsolatban kért önöktől tervet, akkor kiderült, hogy egy olyan busztendert írtak ki, ahol a nyertesnek sem busza, sem cége, sem semmije nincs egy offshore számlán kívül. Ilyen ügyek keringenek a főváros körül, és lehet, hogy ezért nem működik úgy a fővárosi közlekedés, ahogy az Tarlós István idejében működött, tisztelt képviselő asszony.

Keresztes képviselő úrnak mondanám, hogy van a kormánynak közlekedéspolitikáért felelős minisztere, Palkovics Lászlónak hívják. De érdemes a statútumrendeletet olvasgatni, tisztelt képviselő úr. Ne a Telexet olvasgassa, hanem a Magyar Közlönyt, azt ajánlom, és lehet, hogy jobb lesz önnek is meg mindannyiunknak.

(18.30)

Le van írva, hogy ki a közlekedéspolitikáért felelős miniszter, le van írva, hogy ki az energiapolitikáért felelős miniszter, le van írva, hogy ki a pénzügypolitikáért felelős miniszter, az adópolitikáért felelős miniszter, és így tovább. Azt gondolom, hogy azért, mert valakinek az összes felelősségi területe nincsen, mondjuk, benne a miniszteriális titulusában, az nem azt jelenti, hogy ez a terület ne élvezne kiemelt figyelmet, tisztelt képviselő úr. Folyamatos a konzultáció például az önkormányzati tulajdonú vízügyi cégekkel is a helyzet megoldása érdekében, folyamatos a konzultáció az állami tulajdonú vízügyi cégek tekintetében.

Ha már azt mondta, hogy mi a közlekedéspolitikában semmilyen eredményt nem értünk el az elmúlt 12 év alatt, ezt azért szeretném cáfolni. Rengeteg eredményt tudhatunk magunk mögött, legyen akár csak az autópályák meghosszabbítása a határig, számos autópálya meghosszabbítása a határig, legyen az számos egy számjegyű út négysávosítása, hogy bárhonnan 30 perc alatt négysávos útra el lehet érni, legyen például számos helyen, balesetveszélyes csomópontokban körforgalom kialakítása, legyen például az, hogy számos vasúti átjárót nemcsak fénysorompóval, hanem igazi sorompóval is felszereltünk a biztonságosabb közlekedés érdekében, legyen szó arról, hogy számos magyarországi nagyvárosban elektromos buszok álltak szolgálatba, és segítik az ott élők mindennapjait, és egyébként nem szennyezik annyira a környezetet.

Olyan sok dolgot tettünk, tisztelt képviselő úr, sose fogja tőlem azt hallani, hogy mindent elvégeztünk a közlekedéspolitikában, amit el kellett volna végezni, de ezért is kértünk újabb négy évet a választóktól. Van számos tennivaló, ezen a területen is és más területen is, de hogy ne értünk volna el semmilyen eredményt, azt azért nem gondolnám sem fairnek, sem igaznak. Számos olyan eredményt értünk el a tömegközlekedés és az autózás, a biciklizés, a közlekedés számos formája területén, amire, azt gondolom, hogy igenis joggal lehetünk büszkék, még ön is büszke lehet, akkor is, hogyha ebben a 12 évben ön ellenzékben volt, és nem a kormányt támogatta.

Összességében azt szeretném mondani, tisztelt képviselőtársaim, bár számos hozzászólás nem a költségvetést megalapozó törvényjavaslathoz érkezett, azért a költségvetést megalapozó törvényjavaslat klasszikusan salátatörvény, ezt idehozni kritikaként, azt gondolom, hogy nem fair. Hiszen ez arról szól, hogy a költségvetésben leírt számok számos helyen változásokat eredményeznek, jogszabályi változások kellenek, a felügyeleti szervek változnak, különböző dolgok mozognak, és igenis például kulcsokat, számokat kell változtatni a megalapozó törvényben.

Szerintem helyes, hogyha ez így van, tehát ez egy klasszikus salátatörvény, és így is kell lennie. Mint azt az általános vitában is teljesen nyilvánvalóvá tettük, támogatni is fogjuk, mert szerintünk fontos, hogy ha van egy költségvetés, amivel az a dolgunk, a kormány dolga és azt gondolom, hogy a parlament dolga is, hogy ezt a költségvetést fegyelmezetten végrehajtsuk, akkor ahhoz nyilvánvalóan a megalapozásról szóló törvényekre is szükség van, olyan törvényekre, amelyek segítik majd a költségvetés végrehajtását. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage