DR. KONCZ ZSÓFIA technológiai és ipari minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Örülök, hogy éppen ma vetette fel az elhangzott kérdéseket, hiszen az Országgyűlés éppen ma fogadja el majd a Magyarország 2023. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslatot. Ha az Országgyűlés elfogadja a javaslatot, akkor a 2023-as költségvetésből a közlekedési ágazat fejlesztésére több mint 168 milliárd forint többletforrás biztosítására kerül sor. Ebből a közúthálózat fenntartására és működtetésére több mint 86 milliárd forint, az országos közúthálózat felújítására több mint 1 milliárd forint szerepel, de jelentős forrást kívánunk biztosítani a vasúti ágazat fejlesztésére is a 2023. évi költségvetésben. A jövő évi büdzsé tehát lehetőséget biztosít arra, hogy mind az országos közúthálózat, mind a vasút fejlesztése terén folytassuk a megkezdett munkát.

2010 óta jelentős erőforrásokat mozgósítottunk a kötöttpályás infrastruktúra és járműállomány korszerűsítése érdekében. Az elvégzett infrastruktúra-, jármű- és szolgáltatásfejlesztések szilárd alapot teremtenek a közösségi közlekedés lendületesebb, a városi és vidéki életminőséget egyaránt javító korszerűsítéséhez. A kormány határozott és kiemelt célja a magas színvonalú közösségi közlekedés, közszolgáltatások biztosítása és folyamatos fejlesztése. Célunk, hogy az utazási igényekhez rugalmasan igazodó, versenyképes, tiszta és csendes járművekből álló szolgáltatási paletta álljon a bármilyen módon közlekedők rendelkezésére.

A szakpolitikai erőfeszítések középpontjában a következő 10-15 évben is egyértelműen a környezetkímélő és energiahatékony vasút áll majd. A tiszta közlekedési mód térnyerését a természet védelme és az elsők között vállalt klímasemlegességi célunk elérése érdekében is támogatjuk. Magyarország központi költségvetése pedig évről évre több forrást biztosít ennek az ágazatnak, 2018-ban 93 milliárd forintot, ’22-ben már 130 milliárd forintot, 2023-ban pedig 181 milliárd forintot fordít a hazai vasúti pályahálózat felújítást és karbantartást is magában foglaló működtetésére. Az elmúlt évtizedben 600 kilométer vasúti pályát korszerűsítettünk, közel 350 kilométer villamosítása történt meg, több szakaszon kiépült a KÖFI, a központi forgalomirányító rendszer, emellett hidakat, állomásokat, megállóhelyeket újítottunk fel.

Ahogy képviselő úr kérdezte, szeretnék kitérni a 150-es vasútvonal rekonstrukciójára is. A felújítás meg fog valósulni, hiszen a vasúti árufuvarozás terén kiemelt stratégiai célunk, hogy Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztóközpontjává váljon Magyarország. E cél elérése érdekében kiemelt feladatunk a korszerű, versenyképes vasúti közlekedés megvalósítása. Vitathatatlan, hogy a hazai közlekedés gerincét a vasúti közlekedés teszi ki, melynek utasbarátnak, innovatívnak és fenntarthatónak kell lennie.

Szintén szóba került a Budapest-Belgrád vasútvonal. A fentiekre tekintettel is kiemelten fontos beruházásnak tekintjük a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának, Soroksár-Kelebia jelenleg folyamatban lévő fejlesztését. Másrészt a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakasza a TEN-T törzshálózatnak is része, ezért Magyarországnak a rendeletben előírt teljesítési kötelezettségeit is figyelembe kell venni.

Szintén szóba került a Szeged-Röszke-Szabadka vasútvonal. Ennek fejlesztése során a szakemberek minden jogszabályi előírást megtartva és a helybeli lakosok érdekeit szem előtt tartva, körültekintően járnak el. Vitézy Dávid államtitkár úr nem olyan régen bejelentette, hogy augusztustól megindul a tehervonat-forgalom Szeged és Szabadka között is.

Tisztelt Képviselő Úr! A tervezett fejlesztések megvalósításának legfontosabb célkitűzései a környezetkímélő közlekedési formák népszerűsítése és a vasúthálózat fejlesztése. A kormány azon dolgozik, hogy az európai színvonalú hálózatok és szolgáltatások egyre szélesebb körben Magyarországon a közlekedők rendelkezésére álljanak. Bízunk benne, hogy ezt a munkát tudjuk folytatni. Ebben kérjük a támogatását. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage