DR. VARGA JUDIT igazságügyi miniszter, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Szeptember 18-án lezárult egy több hónapos nehéz, ám rendkívül konstruktív egyeztetési folyamat a magyar kormány és az Európai Bizottság között, mindez az úgynevezett feltételességi mechanizmus keretében. Ezek a tárgyalások sikerrel zárultak. A Bizottság megállapította, hogy a magyar kormány által benyújtott 17 intézkedési javaslat megfelelően fogja orvosolni azokat az aggályokat, amelyek miatt a kondicionalitási eljárást megindította.

Tisztelt Képviselőtársaim! Hamarabb is elérkezhettünk volna ehhez a pillanathoz. Nem a magyar kormányon múlt, hogy ez nem így történt. A hatékony tárgyalást sokáig akadályozta a politikai időhúzás és az ideológiai hadviselés. A magyar emberek azonban idén áprilisban egyértelmű felhatalmazást adtak az eddigi kormányzati politika folytatására. Bízom benne, hogy a magyar emberek demokratikus üzenetét Brüsszelben is megértették, és ehhez hasonlóan bízom abban, hogy az olasz nép tegnapi demokratikus üzenetét is meg fogják érteni és el is fogják fogadni. Így érkezhettünk el a nyár végére ahhoz a ponthoz, ahol már konkrét intézkedések és konkrét szakmai javaslatok, érvek mentén folyt az egyeztetés.

A magyar kormány konstruktív hozzáállását mi sem érzékelteti jobban, mint hogy a tárgyalások lezárását intenzív egyeztetési folyamat előzte meg. Videokonferenciák sorozatát és számos megbeszélést tartottunk a Bizottsággal, továbbá a százat is meghaladta a köröztetett dokumentumok száma; mindez, tisztelt hölgyeim és uraim, a nyári szabadságolások kellős közepén, a forró augusztusi hónapokban. A folyamat ékes bizonyítéka a magyar közigazgatás patrióta hozzáállásának, a magyar érdekek melletti elkötelezettségének és a magas szintű szakmai tudásának. Ezúton is köszönöm minden kolléga munkáját, aki hozzájárult az egyeztetéseink sikeréhez.

(Az elnöki széket dr. Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Ebben a szakmai mederbe terelt párbeszédben a magyar kormány a kölcsönös tisztelet és a lojális együttműködés jegyében a megállapodás szándékával vett részt. Két szempont vezérelt bennünket. Egyrészt Magyarországnak és a magyar embereknek hozzá kell jutniuk azokhoz a forrásokhoz, amelyek őket megilletik. Másrészt nem engedünk azokból a sarokpontokból és nem kötünk elvtelen kompromisszumot azokban a kérdésekben, amelyekről a magyar emberek az áprilisi választáson és népszavazáson, illetve a korábbi nemzeti konzultációk során már határozottan állást foglaltak. Ezeket a szempontokat pedig sikerült maradéktalanul érvényesítenünk. Mi Magyarországon továbbra is megvédjük a gyermekeinket, elutasítjuk az illegális migrációt, és ellenállunk minden olyan meggondolatlan és észszerűtlen szankciós politikának, ami leginkább Európát sújtja, és nem azt, aki ellen a szankciókat kivetették.

Tisztelt Képviselőtársaim! A Biztosok Kollégiumának szeptember 18-ai döntése megnyitja az utat az Újjáépítési Alappal és a kohéziós forrásokkal kapcsolatos tárgyalások gyors lezárása előtt. Amennyiben tehát a kormány az általa tett vállalásokat teljesíti, a feltételességi eljárás még az év vége előtt lezárulhat, és Magyarország forrásvesztés nélkül léphet át a 2023-as esztendőbe. Hazánk eddig sem veszített európai uniós forrásokat, és ennek veszélye a megállapodás értelmében nem is fenyeget bennünket.

A magyar kormány elkötelezett az intézkedések végrehajtása mellett, a Bizottsággal közösen lefektetett menetrend szerint. Ennek megfelelően a kormány már augusztus végén nekilátott a vállalt intézkedések megvalósításának, amit a Bizottsággal és egyéb nemzetközi szervezetekkel, például az Európa Tanáccsal vagy az OECD-vel szoros együttműködésben folytat. Ennek érdekében a kormány több javaslatcsomagot terjesztett a tisztelt Ház elé, és a folyamatban még további jogalkotási kezdeményezések is várhatók.

Tisztelt Képviselőtársaim! Magyarország elkötelezett az Európai Unió alapértékei iránt, amelyeket minden tagállam is magáénak vall. Hazánk elkötelezett az unió pénzügyi érdekeinek védelme mellett is, hiszen közös ügyünk az európai adófizetők, így a magyar állampolgárok és cégek befizetéseinek is transzparens és hatékony felhasználása. Ugyanakkor nem titok, hogy a magyar kormánynak nagyon komoly jogi fenntartásai vannak ezzel az eljárással, illetve az azt szabályozó rendelettel szemben. Ezért Lengyelországgal együtt a tavalyi év során annak megsemmisítését kezdeményeztük az Európai Unió Bírósága előtt.

(20.10)

Bár a Bíróság a rendelet megsemmisítését nem vállalta fel, ítéletének indokolásában Magyarország szinte minden jogi aggályát megerősítve a rendelet erősen megszorító értelmezését tette magáévá.

Azt sem titkolom, hogy a magyar kormánynak azzal szemben is nagyon komoly jogi aggályai vannak, ahogyan a Bizottság a rendeletet alkalmazza, és ahogyan nyilvánvaló politikai megfontolásokból kizárólag hazánkkal szemben lépett fel. Egy olyan világban, ahol tiszteletben tartják a jogállamiságot, a tagállamok egyenlőségét, az objektivitást és a kettős mérce tilalmát, ilyen döntésre sohasem kerülhetett volna sor. De örök optimistaként azt gondolom, ha már az eljárás jogalapja és megindítása nem is szolgál Európa nagyobb dicsőségére, annak lezárása részben orvosolhatja ezeket a sérelmeket. A Magyarországgal szemben indított eljárás ebből a szempontból próbatétel, teszteljárás valamennyi tagállam számára. Ha a megindításával nem is, de lezárásával példájává válhat a konstruktív párbeszédnek, szimbólumává az „egység a sokféleségben” európai eszméjének és a valódi szolidaritásnak. Ehhez viszont az szükséges, hogy az eljárás ne váljon egyéni politikai törekvések túszává. Ez a legfontosabb üzenetünk az európai intézményekhez, a tagállamokhoz és a hazai ellenzékhez.

Tisztelt Országgyűlés! A Ház előtt fekvő javaslatcsomagban a magyar kormány által vállalt intézkedések célja az, hogy a közbeszerzési szabályokat többletgaranciákkal bástyázza körül, illetve hogy megerősítse a csalás és korrupció elleni küzdelem jogi és intézményi kereteit, valamint az összeférhetetlenségi szabályokat.

A törvénycsomag rendelkezései a Bizottsággal folytatott tárgyalások során alakultak ki, és ezeket az elvárásokat mi három kategóriába soroltuk. Az első, hogy voltak szakmailag észszerű felvetések, ezeket elfogadtuk. Voltak olyanok is, amelyeket nem láttunk szükségesnek, de elfogadhatók voltak. Végül voltak olyanok, amelyek inkább a politikai pamflet műfajába sorolhatók, de mivel kárt nem okoznak, ezért a megállapodás érdekében nem zárkóztunk el azoknak az átvételétől. Nem szeretném most itt magam besorolni a fenti kategóriákba a kilátásba helyezett korrekciós intézkedéseket, és mivel mindenki számára elérhetők az előttünk fekvő javaslatok, és a jövőben is majd látni fogják a további intézkedéseket, így ezt képviselőtársaim bölcs belátására bízom.

Kérem, most pedig engedjék meg, hogy nagyon röviden ismertessem a törvénycsomag legfontosabb elemeit. Vállaljuk, hogy a kormány által kezdeményezett és kihirdetett jogszabályok 90 százaléka társadalmi egyeztetést követően kerül elfogadásra.

A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, a Kehi minden évben nyilvános jelentést tesz közzé arról, hogy a jogszabálytervezetek társadalmi egyeztetése megtörténte, vagy pedig a társadalmi egyeztetésre bocsátás hiánya a jogszabály alapján megengedett esetkörök valamelyikéből következett-e. A társadalmi egyeztetés elvégzésének kikényszerítése érdekében a hivatal azt is ellenőrzi majd, hogy a jogszabályokat előkészítő miniszterek eleget teszneke a kötelezettségüknek.

A kormány által kezdeményezett jogalkotást megelőzően időt biztosítunk a társadalmi konzultációra. Az általános egyeztetés keretében a véleményezésre minimum nyolc napot, a beérkezett vélemények, javaslatok érdemi mérlegelésére törvény vagy kormányrendelet esetén a kormány döntését megelőzően, miniszteri rendelet esetén pedig a kihirdetését megelőzően öt napot biztosítunk.

Másodszor: a törvénycsomag a közérdekűadat-igénylések körében kivezeti a munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételéhez kapcsolódó költségtérítés megállapításának a lehetőségét. A javaslat alapján továbbá a kormány rendeletében meghatározott összeget meg nem haladó költség esetében költségtérítés megállapítására egyáltalán nem kerülhet sor, illetve az ezt meghaladó költség esetében a költségtérítésként legfeljebb megállapítható összeg mértékét a kormány rendelete határozhatná meg. A javaslat emellett tartalmazza a közérdekűadat-igénylésekre irányadó, a veszélyhelyzetben alkalmazandó speciális szabályok megszüntetésére irányuló intézkedéseket is.

Harmadjára: a vállalások közül kiemelt jelentőséggel bír az integritáshatóság létrehozása. Ez a tervek szerint november második felében kezdi meg a működését. Amennyiben ez megtörténik, és a többi vállalásunk végrehajtása is menetrend szerint halad, akkor a várakozásaink szerint a kondicionalitási eljárás lezárul. A hatóság olyan esetekben fog beavatkozni, ahol véleménye szerint az illetékes hatóságok nem tették meg a szükséges lépéseket olyan csalás, összeférhetetlenség, korrupció, illetve egyéb jogsértés vagy szabálytalanság megelőzésére, felderítésére és kijavítására, amely hátrányosan érinti az uniós pénzügyi támogatások végrehajtását.

A hatóság elnökét nyílt pályázat alapján az Állami Számvevőszék elnökének javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki, függetlenségét pedig a javaslat átfogó garanciákkal bástyázza körül.

Megújul a korrupcióellenes munkacsoport, amelynek elnöki tisztét ennek az integritáshatóságnak az elnöke fogja betölteni. Megjegyzendő az is, hogy a munkacsoport paritásos alapon kormányzati és nem kormányzati szférából érkező tagokkal működik majd. A munkacsoport feladata az, hogy éves jelentéseiben a korrupció megelőzésének és felderítésének javítását célzó intézkedésekre vonatkozó javaslatokat tegyen le a kormány asztalára.

A közhatalom gyakorlásával és a közvagyon kezelésével kapcsolatban elkövetett kiemelt bűncselekmények esetén külön eljárásrendet vezetünk be. Az alkalmazandó eljárás lehetővé tenné az ügyészség és a nyomozó hatóság feljelentés elutasítására, illetve büntetőeljárás megszüntetésére irányuló döntéseinek bírói felülvizsgálatát. A felülvizsgálat alapján a nyomozási bíró felhatalmazást kap a büntetőeljárás megkezdésének vagy folytatásának az elrendelésére. Végső soron az eljárás megteremti a jogot a vádindítvány benyújtására.

A javaslatcsomag értelmében a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok általános összeférhetetlenségi szabályai tekintetében biztosított lesz az európai uniós költségvetési rendeletnek való teljes megfelelés.

A hetedik pontunk: a törvénycsomag a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt jelöli ki, hogy segítse az OLAF-ot a magyarországi helyszíni ellenőrzések során, illetve amikor egy ellenőrzés alá vont gazdálkodó szervezet megtagadja az együttműködést. Az OLAF helyszíni ellenőrzéseinek és vizsgálatának elvégzését az OLAF kérésére pénzügyőr segítheti a jövőben.

Az audit- és ellenőrzési mechanizmusok megerősítése érdekében az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter munkaszervezetében belső ellenőrzési és integritási igazgatóság jön létre. Az igazgató és az igazgatóságon dolgozó kormánytisztviselők és munkavállalók széles körű igazgatási autonómiát élveznek majd, az európai uniós források felhasználásával kapcsolatos tevékenységükben pedig egyáltalán nem utasíthatók.

Tisztelt Képviselőtársaim! A megállapodás keretei adottak. Az Országgyűlés előtt fekvő törvényjavaslatokban szereplő intézkedéseket a Bizottsággal szorosan együttműködve alakítottuk ki. Az elkövetkezendő hetekben a vállalások kodifikálására és végrehajtására fogunk koncentrálni. Mi a kormányban azért dolgozunk, hogy a magyar emberek, Magyarország megkapja a neki járó forrásokat.

Nem mehetünk el azonban szó nélkül amellett, hogy a balliberális ellenzéki képviselők és az Európai Parlamentben helyet foglaló kollégáik az elmúlt években folyamatosan azért dolgoztak, hogy a magyar emberek ne kapják meg az őket jogosan megillető forrásokat, és még ma is ezen dolgoznak. Az ő figyelmükbe ajánlom Deák Ferenc szavait: „Jobban tudom szeretni e hazát, mint gyűlölni ellenségeinket.”

Csak annyit kérek önöktől, hogy szeressék jobban hazájukat, mint amennyire gyűlölnek bennünket. Tegyék félre a hétköznapi politikai csatározásokat, és nemzeti minimumként, pártállásra való tekintet nélkül támogassák ezeket a benyújtott törvényjavaslatokat. Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage