DR. RÉPÁSSY RÓBERT igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Túlságosan régóta dolgozom itt az Országgyűlésben ahhoz, hogy ilyen provokációknak felüljek. Tehát hogy én milyen információkat olvasok az előttem lévő számítógépen, azt bízza rám, képviselő úr. Egyébként pedig ezt a vitát több munkatársunk nézte online, és folyamatosan tájékoztattak arról, hogy milyen észrevételekre vagy milyen kritikákra mit lehet mondani. Tehát tudja jól ön is, tisztelt képviselő úr, hogy egy minisztérium nem úgy működik, hogy két ember itt ül, és akkor ez az egész minisztérium. Ennél sokkal bővebb a minisztérium munkája. Mint ahogyan az egész törvényjavaslat előkészítéséről, azt hiszem, hallotta ezeket a felszólalásokat, hogy elmondta több képviselő, hogy a nyár folyamán gyakorlatilag az Igazságügyi Minisztérium nagyrészt ezekkel az ügyekkel foglalkozott, és kizárólag ezt a törvényjavaslatot készítették elő. Egy hosszú tárgyalási folyamat végén került benyújtásra ez a törvénycsomag.

Abban önnek igaza van, hogy nem önökkel folytattuk ezt a tárgyalást, de ennek az a magyarázata, hogy az Európai Bizottság aggályokat fogalmazott meg, az Európai Bizottság fogalmazott meg aggályokat az európai uniós pénzek felhasználásának ellenőrzésével kapcsolatban. Ezeket az aggályokat folyamatosan kitárgyalta az Igazságügyi Minisztérium tárgyalódelegációja. Ezekben a javaslatokban, amelyek benyújtásra kerültek, konszenzusra jutottunk a Bizottsággal, a Bizottság szakértőivel. Tehát azt kell hogy mondjam, hogy nagyon komoly szakmai teljesítmény áll ezek mögött a javaslatok mögött. Tehát téved bárki, aki azt hiszi, hogy valamilyen fércmunka  ilyen mondatok is elhangzottak  áll ezek mögött. Én nem állítom, hogy minden törvényjavaslat tökéletes. Lehet rajta tökéletesíteni, de egy biztos, hogy az Európai Unió Bizottsága szerint ezek a javaslatok az elfogadásuk és a végrehajtásuk esetén orvosolják az ő aggályaikat.

És itt van a dolog leglényegesebb különbsége a felszólalások nagy része és a kormány álláspontja között, hogy itt valójában egy olyan törvénycsomagot vállalt a kormány, egy olyan törvénycsomag elfogadását, Országgyűlés elé terjesztését, majd elfogadását vállalta, amivel a források, az európai uniós források visszatartása vagy felfüggesztése elkerülhető. Ez azért fontos szempont, mert minden állítással ellentétben nem függesztették fel ezeket az uniós forrásokat, és ha minden a várakozásaink szerint alakul, akkor erre nem is kerül sor. Tehát talán nem pontosan ismerték az Európai Bizottság döntését.

Az egyes kritikákat elemezve…, illetve először azzal szeretném kezdeni, hogy nagyon köszönöm azoknak a képviselőknek a hozzászólását, akik támogatják ennek a törvényjavaslatnak az elfogadását. Azért is köszönöm meg, mert nem a kormánynak tesznek ezzel szívességet, nem a kormány törvényeinek a támogatása itt a lényeg, hanem a hazájuknak segítenek azzal ezek a képviselők, hogy a hazájuk megkapja azt az uniós támogatást, ami megilleti Magyarországot. Tehát tényleg azt tudom mondani, hogy ebben az esetben, egyébként ellenzéki képviselőkre is gondoltam, akik között voltak olyanok, akik azt mondták, hogy végül is elfogadhatónak tartják, ha jól emlékszem, a Jobbik álláspontja is ez volt, talán a Mi Hazánk álláspontja is ez volt, tehát vannak, akik meg tudják szavazni ezt a törvénycsomagot, és ahogy mondtam, nem a kormánynak tesznek ezzel szívességet.

Én azt is el tudom fogadni, hogy vannak, akik látnak ebben a javaslatban kritizálásra, kritikára okot adó pontokat. De talán lett volna, és lesz is még arra alkalom például a bizottsági ülésen, hogy részletekben is belemenjünk ezekbe a kritikákba. Amit én itt most hallottam  én végighallgattam az egész ülést, az egész vitát , amit én hallottam, azok között a kritikák között egyet sem találtam olyat, amely a célokkal nem értene egyet. Egyetlen felszólaló sem vitatta ennek a törvényjavaslatnak a céljait.

Mi a célja a törvényjavaslatnak? Az, hogy erősítsük a korrupció elleni intézményeket, erősítsük azokat a jogi és intézményes megoldásokat, melyekkel a korrupció feltárása, az európai uniós pénzek, források magyarországi felhasználásának az ellenőrzése történik. Tehát ebben az irányban ezek a törvényjavaslatok mindenképpen elmozdulást, egy pozitív változást idéznek elő.

(23.20)

Ennek a mértéke, hogy vajon ez mennyire fog tudni segíteni a korrupció elleni küzdelemben, ez egy más kérdés. Itt vannak olyan eszközök, amelyek a közbeszerzési eljárásra vonatkoznak; vannak olyan eszközök, amelyek a büntetőeljárásra vonatkoznak; vannak olyan eszközök, amelyek például az összeférhetetlenségi szabályokat változtatják meg; ezek az eszközök mind-mind olyan jogi megoldások, amelyek segíteni tudják a korrupció elleni küzdelmet.

Ha külön-külön néznénk ezeket a vitatott pontokat, az önök által vitatott pontokat, most túl azon, hogy az Európai Bizottság úgy ítélte meg, hogy ezek megfelelő eszközök, azért azt is tudni kell  igen, voltak ilyen kritikák, bár azt nem értettem, hogy miért kritikaként mondják , hogy az egyes európai uniós jogszabályoknak a magyar átültetése történik; egyes uniós jogi megoldásokat ültet át ez a törvény. Hogy egy példát mondjak, itt van ez a közérdekű alapítványokkal kapcsolatos összeférhetetlenségi szabály, ez az európai uniós költségvetési rendeletnek, mégpedig egészen pontosan a rendelet, ha jól emlékszem, 62. §-ának a magyar jogszabályba való átültetése. Tehát olyan összeférhetetlenségi szabályokat tartalmaz ez az uniós szabály, amely most így ebben a formában meg fog jelenni a közérdekű alapítványok kuratóriumi tagjaival szemben. Tehát azt akarom ezzel jelezni, hogy ezek a megoldások lehet, hogy idegenek, mondjuk, a magyar jogászfül számára, de ezek valóban az európai uniós jogban ismert megoldások.

A büntetőeljárási megoldás egy teljesen új, és mondhatnám, hogy példa nélküli megoldás. Tehát az, hogy olyan személyek kapjanak jogot arra, hogy a nyomozás folytatását kérjék, olyan személyek, akik egyébként nem sértettjei az ügynek, ez egy újdonság. Eddig a magánindítványos eljárások alanya, a kezdeményezője mindig a bűncselekmény sértettje lehetett, de ettől függetlenül, ha ez kielégíti az Európai Bizottság igényeit arra nézve, hogy semmi kétség ne férjen a korrupciós bűncselekmények nyomozásának lezáráshoz, tehát amennyiben egy ilyen nyomozás lezárul, akkor legyen még egy, esetleg kettő fórum, ahova lehet fordulni, ám legyen. De semmiképpen nem az volt a cél, hogy itt lehetővé tegyük, mondjuk úgy, hogy a honlapot böngésző jóakarók részére azt, hogy néhány óra leforgása alatt vádlottat kreálhassanak bárkiből. Nem ez volt a cél. Az volt a cél, hogy olyan személyek kapcsolódhassanak be a büntetőeljárásba, akik érdemi információval rendelkeznek az ügyről. Tehát igenis, hasznos a jogi képviselet előírása, és hasznos az a szakmai elvárás, hogy azok emeljenek vádat, vagy azok próbálják meg a vádat kikényszeríteni és a nyomozás további folytatását kikényszeríteni, akik valódi információval rendelkeznek, és valóban többet tudnak, mint a nyomozó hatóság az adott ügyben.

A NAV-nak mint eljáró szervnek a bevonásával kapcsolatban úgy gondolom, hogy mivel minden tagállamban a tagállami hatóságok látják el ezeket a hasonló ellenőrzési feladatokat, ez talán, mondjuk úgy, hogy nemzeti minimum lehetne, hogy Magyarországon is magyar hatóságok járjanak el. Tehát abban, hogy a NAV pénzügyőrei bekapcsolódnak, mondjuk, az eljárásba, senkinek nem kell látnia valamilyen szakmai vagy politikai elfogultságot. Annyit szeretnék pontosítani, hogy az előbb azt mondtam, hogy a költségvetési rendelet 62. §-a, valójában a 61. §-ának az átvétele történt meg, elnézést.

Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! Bőven okot ad a vitára ez a törvényjavaslat, olyannyira, hogy annak egy részével kapcsolatban vállalta a kormány, a büntetőeljárási törvénnyel kapcsolatban, hogy előzetes normakontrollt kezdeményez, tehát még az Alkotmánybíróság is meg fogja vizsgálni ezt a büntetőeljárási megoldást, ha az Országgyűlés elfogadja ezt a javaslatot. Egyébként ilyen eljárásra még eddig nem került sor, hogy maga az előterjesztő és az Országgyűlés kezdeményezi az Alkotmánybíróság előzetes normakontrollját. Ha az előzetes normakontrollon ez a törvény átmegy, akkor semmi akadálya annak, hogy életbe lépjen. Belátható, hogy egy büntetőeljárási törvény elég érzékeny, tehát ebben az esetben a büntetőeljárási jogoknak, a terheltek jogainak és általában a büntetőeljárási garanciáknak, az alapelveknek érvényesülniük kell, tehát ezért célszerűbb, ha ezt az Alkotmánybíróság is megvizsgálja. Tehát azon kívül, hogy mi itt elvitatkozunk erről a törvényről, még az Alkotmánybíróság kontrollja is meg fog valósulni.

Tehát tisztelt Ház, szeretném önöket biztosítani arról, hogy ezek átgondolt javaslatok, és nem az volt a cél ezekkel a törvényjavaslatokkal, hogy valamilyen látszatjogszabályokat fogadjon el az Országgyűlés. Ezek valóban javíthatják a korrupció elleni küzdelmet, ezt mindenféle megoldásról  az integritáshatóságról nem is beszéltünk , erről a hatóságról is teljesen az állítható, hogy ez mindenképpen javítja a korrupció elleni küzdelmet vagy az integritást javítja, ahogy szokták mondani. De mégis az önök szavazata kifejezi azt a szándékot  és kérem, hogy támogassák a törvényjavaslatot , hogy nem akarnak már több akadályt gördíteni önök sem az Európai Bizottsággal való eljárás lezárása elé, nem akarják már ezt tovább húzni, valóban nincs értelme, van még elég vitánk úgyis az Európai Bizottsággal. Mi egy kompromisszumot akartunk kötni, a kormány kompromisszumot akar kötni annak érdekében valóban, hogy ne veszítsen forrásokat Magyarország, de ezt a menetrendet kijelölte az Európai Bizottság egy megállapodásban, még egészen pontosan határidőket is megállapított ez a megállapodás, hogy hogyan hajtjuk végre ezt a törvénycsomagot és ennek a jogszabály-változtatásnak az elemeit.

Tehát kérem önöket, hogy támogassák a javaslatot. Kérem azokat, akik eddig ellenezték, azok is fontolják meg a törvényjavaslat támogatását. Lehet, hogy jobb törvényeket lehetne elfogadni ebben a kérdésben, de pillanatnyilag ezek a leghasznosabb javaslatok, mert ezeket az Európai Bizottság jóváhagyta, ismeri ezeket a javaslatokat, és ezeket megfelelőnek találja az Európai Bizottság az Európai Unió pénzügyi érdekeinek védelme érdekében. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage